ایستگاه خبر

هشدار وزیر دادگستری به خودروسازان: قیمت‌ها را متعارف کنید

خبر آنلاین: وزیر دادگستری به خودروسازان هشدار داد قیمت‌های خود را متعارف و واقعی کنند. آوایی از خودروسازان کشور خواست قراردادهای فروش خود را هم شفاف کنند. سید علیرضا آوایی در نشست خبری خود درباره برخورد سازمان تعزیرات با خودروسازان توضیح داد.


او با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی دولت نسبت به بحث خودرو سیاست‌های حمایتی است، گفت: دولت خود را مکلف می‌داند از خودروسازان تا حد امکان حمایت کند تا اشتغال در این بخش آسیب نبیند. بخش عمده‌ای از این حمایت‌ها، توجه به حقوق مصرف‌کنندگان است. با همه محدودیت‌هایی که وجود دارد، توقع دولت پاسخگویی خودروسازان به این کمک و مساعدت است. آوایی با بیان اینکه پاسخگویی خودروسازان این است که تعهدات خود را به مردم با قیمت‌های متعارف و واقعی انجام دهند، توضیح داد: واقعیت این است که خودرو مجموعه‌ای از قطعاتی است که قیمت بسیاری از مواد خام این قطعات افزایش یافته است، ولی مهم این است که قیمت باید واقعی و منصفانه باشد تا خودروسازان کارشان به ورشکستگی نکشد و مردم هم بیش از حق و انصاف پرداخت نکنند. جمع کردن این مسائل هم بسیار مهم است. در این نشست، آخرین آمار پرونده‌های خودرویی که در تعزیرات مورد رسیدگی قرار گرفته بیان شد. طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان تعزیرات، در سال ۹۶، ۸۶۹ پرونده بود که امسال به ۶ هزار و ۱۹۶ پرونده رسیده است. رشد و روند ۳۵۲ درصدی پرونده‌های مختومه و ۷۲ برابری محکومیت‌های ریالی متخلفان نشان می‌دهد رسیدگی به تخلفات خودروسازان با جدیت پیگیری می‌شود. خودروسازان بیش از ۳۵۲ میلیارد تومان جریمه شدند. همچنین در ۱۱ ماه امسال بیش از ۲۷۰۰ شکایت از خودروسازان، فی‌المجلس رضایت هم‌وطنان جلب شد و خودرو تحویل داده شد یا مابه‌التفاوت را دریافت کردند.

آوایی ادامه داد: نگاه و تکلیف دولت و سازمان تعزیرات در این بخش، این است که به صنعت خودرو در امر تولید و اشتغال و همچنین مطالبات مردم کمک کند، طبعاً وظیفه خودروسازان هم توجه به نرخ‌هاست و احیاناً اگر دقت نشود و از موازین خارج شوند، حتماً سازمان تعزیرات به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند. چون از طرف مجموعه حکومت، آنچه وظیفه دولت بوده است، از نظرهای مالی و حیثیتی انجام داده است.

وزیر دادگستری در ادامه افزود: در موضوع خودرو، از همه شیوه‌هایی که فکر می‌کردیم به حال مردم موثر است، استفاده کردیم. تعدادی از مشکلات با مصالحه حل شد و ارجاع داده شد تا خودروسازان رضایت مشتریان را جلب کنند. بخشی هم با صدور احکام تعزیراتی همراه بوده است. کارگروه‌های مختلفی هم در این باره تشکیل شده است. چند روز پیش جلسه‌ای با حضور خودروسازان و مدیران تعزیرات برگزار شد و تلاش کردیم کار متوازنی در این خصوص انجام شود.

  • دپوی ۱۲۰ هزار خودرو در کارخانه‌ها
تسنیم: دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه ایران‌خودرو و سایپا قرار دارد، افزود: وقتی این خودروها راهی بازار شود به‌طور حتم قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا می‌کند.

آرش محبی‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار بیش از ۳۰ درصد حباب دارد، اظهار کرد: با توجه به افزایش حجم تولید شرکت‌های خودروساز، مردم نباید درگیر هیجانات شده و اقدام به خرید خودرو از بازار کنند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه ایران خودرو و سایپا قرار دارد، افزود: وقتی این خودروها راهی بازار شود به‌طور حتم قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا می‌کند. دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن تصریح کرد: تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان کمک دولت به قطعه‌سازان پرداخت شده و امیدواریم تا پایان هفته مابقی منابع تعیین شده به قطعه‌سازان برای تسریع در فعالیت و رفع مشکلات پرداخت شود. محبی‌نژاد با اعلام اینکه علاوه بر این خودروسازان هم باید برای باید رفع مشکلات قطعه‌سازان اصلاحات لازم را در قیمت قطعات انجام دهند، گفت: به صورت میانگین باید قیمت قطعات خودرو بین ۷۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش پیدا کند تا امکان فعالیت و توسعه برای قطعه‌سازان فراهم شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. sina7

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (435 ديدگاه)

    اینم یه بازی دیگه
    الان یه ماشین میدن بهش صداش میخوابه
    چندساله قیمت خودرو “حباب” داره؟
    خداوکیلی خودشون خندشون نمیگیره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. H

      ۸ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (225 ديدگاه)

      چرا به ما خندشون میگیره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Khan

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (362 ديدگاه)

    کلا مسئولین صحبت کردنشون اینطوریه چیزی که خودمون میدونیم رو طوری میگن که انگار فقط خودشون میدونن!!

    مرد حسابی برو یقه اش بچسب درستش کن اگر راست میگی،اینایی گفتی رو یه نفر که بغد از شصت سال غارنشینی نیم ساعت بیاریش تو شهر هم میدونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پویان

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (748 ديدگاه)

    قیمت بالا بهتره چون واقعیتره .
    به زو.دی باید طبق اقتصاد مقاومتی وابستگی به خارج رو کاهش بدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. OMID

      ۸ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      اخه ایران اقتصاد داره
      کشور به زودی ورشکست میشه این مسخره بازی اقتصادی مقاومتی و مقاربتی هم جم میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Amir213r

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (21 ديدگاه)

    تو کشوری که سازمان حمایت از مصرف کننده و دولت پشت خودرو سازه
    دیگه نباید انتظاری از یک ارگان دیگه داشت ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1326 ديدگاه)

    بلوف میزنه هیچ خودروی دپو نشده تحریم ها اجازه تولید نمیده فقط یک بازی برای اینکه کم کم خودرو هم مثل گوشت که حالا شده عامل اصلی سرطان از سبد خرید مردم خارج بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. MjM

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (718 ديدگاه)

    هشدار!؟؟
    مثل اینه که یه نفر داره جلوت سر یکی دیگه رو گوش تا گوش میبره بعد بهش بگی عزیزم چاقو خطرناکه دست به چاقو نزن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهراد

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (753 ديدگاه)

    باشه
    بهش میگم یکم آرومتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Archi KHAN

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    از دشمنان برند شکایت به دوستان /// چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم
    . . …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Abbas

    ۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    #ایرانخودرو_سایپا_داعشین_ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Abbas

    ۹ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (875 ديدگاه)

    تف به اون اشتغالزایی زایی که مستقیما جان و مال مردمو نشونه گرفته

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا