ایستگاه خبر

ویژگی‌های جالب انار

رپورتاژ: انار در باور عمومی ما ایرانیان به عنوان میوه‌ای بهشتی مشهور است و خواص و ویژگی‌های بسیاری برای آن ذکر شده است. این میوه فوق‌العاده محبوب بسیاری از ایرانیان است و بسیاری از بهترین نوع‌های آن در ایران پرورش پیدا می‌کند.

به گزارش سلام نو، از مهم‌ترین خواص انار می‌توان به کنترل فشارخون، افزایش انرژی، پیشگیری از دیابت و پیشگیری از سرماخوردگی اشاره کرد. به جز این مصرف پودر پوست انار نیز به بهبود کارکرد سیستم گوارش، ترمیم زخم شانکر، درمان جوش‌ها، بهبود بواسیر و بسیاری از موارد دیگر کمک می‌کند.

انار و پوست آن حاوی ترکیبات آلکالوئیدی است مثل پالاتین و گلوتونیک است. دانه‌های انار دارای انواع ویتامین‌ها، قندها، پروتئین‌ها، مواد چرب و اسید‌های آلی، عمدتا اسید سیتریک هستند. انار آنتی اکسیدان‌های خاص خود را دارد که سه برابر قوی‌تر از آنتی اکسیدان‌های چای سبز به عنوان یک نوشیدنی مقوی است.

کاهش فشار خون

فشار خون یکی از عمومی‌ترین مشکلات ایرانیان است که ریسک بیماری‌های دیگری همچون حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. نوشیدن آب انار به طور مرتب، باعث بهبود وضعیت رگ‌های خونی و قلب شده و میزان فشار خون را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد.

کاهش ریسک بیماری‌های قلب

مصرف منظم انار یا آب آن باعث کاهش کلسترول و البته بهبود وضعیت خون رسانی رگ‌ها می‌شود. کلسترول بالا یکی از عوامل مسدود سازی عروق خون و افزایش ریسک خطر حمله قلبی است. این دو ویژگی‌ها باعث می‌شود ریسک بیماری‌های قلبی به شکل محسوسی کاهش پیدا کند.

افزایش سطح انرژی

مطالعات انجام شده روی ورزشکاران نشان داده است که یک گرم عصاره انار باعث بهبود جریان خون و افزایش انرژی قبل از تمرین می‌شود. در نتیجه بعد از تمرین اثر خستگی و کوفتگی روی ورزشکار کمتر می‌شود. البته این مسئله به مطالعات جدی‌تری نیاز دارد.

کمک به سیستم گوارش

یکی از اولین خواص انار و پوست انار بهبود سیستم گوارش است. پوست انار حاوی مقادیر قابل توجهی تانن است که باعث کاهش ورم هموروئید و التهاب رو می‌شود. همچنین تانن باعث بهبود خونریزی هنگام اسهال خواهد شد و هضم غذا را به شکل قابل توجهی بهبود می‌بخشد. خود انار نیز در صورت خوب جویده شدن بسیار به بهبود سیستم گوارش کمک می‌کند.

انار حامی مادر و کودک

انار مقدار قابل توجهی آهن دارد که بسیار خون‌ساز است و برای مادران بارداری که در معرض کم‌خونی هستند بسیار مفید است. علاوه بر خون‌سازی، انار ضد ویار و ضد تهوع است. توصیه شده که زنان باردار صبح هر روز مقداری انار یا آب انار مصرف کنند. انار همچنین می‌تواند به تنظیم فشار خون بالا در دوران بارداری حسابی کمک کند.

بهبود زخم شانکر

زخم شانکر نوعی زخم پوستی بدون درد است که در مرحله اولیه بیماری سفلیس ظاهر می‌شود. پوست انار می‌تواند به شکل قابل توجهی این زخم را التیام بخشد. کافی است پودر پوست انار را تا خشک شدن زخم روی آن بمالید.

پودر پوست انار؛ کرم ضد آفتاب

شاید کمی عجیب به نظر برسد، ولی ترکیب کردن پودر پوست انار با لوسیون یا کرمی که روزانه استفاده می‌کنید از شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند. این پودر از پوست شما در برابر انواع آلاینده‌های خطرناک محافظت و تعادل پ‌هاش (PH) آن را حفظ می‌کند. پودر پوست انار همچنین می‌تواند به بهبود وضعیت پوست شما و لطافت آن کمک کند.

البته خود انار هم برای پوست بدن بسیار مفید است. انار منبع غنی از ویتامین C است و روغن آن پوست را بازسازی، آسیب‌ها را ترمیم می‌کند و باعث مرطوب و صاف شدن پوست می‌شود.

مسواک پوست انار

اما یکی از قدیمی‌ترین کاربردهای پوست انار استفاده از آن به عنوان مسواک خانگی است که به طور جدی می‌تواند دندان را سفید می‌کند. برای این کار پودر پوست انار را با اندکی فلفل سیاه و نمک دریایی ترکیب کرده و دندان خود را مسواک کنید. این ترکیب باعث سفیدی دندان شما می‌شود.

توجه داشته باشید که این خواص انار هرچند باعث بهبود شرایط شما می‌شود اما جای پزشک و نسخه پزشک را نمی‌گیرد. اگر مشکلی جدی دارید حتماً به پزشک مراجعه و از اکتفا کردن به نسخه‌های خانگی خودداری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا