ایستگاه خبر

پادشاهِ لخت و کمپین تحریم خودروهای بی‌کیفیت

در علوم اجتماعی محاسباتی مفهومی وجود دارد به نام همه‌دانی مشترک که مثال ساده آن را اکثر مردم در دوران کودکی با تماشای کارتون پادشاهِ لخت دیده‌اند. در این یادداشت به این موضوع می‌پردازیم که به مدد فن‌آوری اطلاعات و وجود شبکه‌های اجتماعی دیگر دوران اینکه مردم برای پادشاه لخت هورا بکشند تمام شده است و از این به بعد باید بیشتر منتظر کمپین‌هایی چون کمپین نخریدن خودرو بی‌کیفیت باشیم.

cars cartoon
برای شرح مفهوم همه‌دانی مشترک بگذارید به داستان پادشاه لخت اشاره کنیم. روزی خیاطی پیش پادشاه رفت و گفت پارچه‌ای دارد که تنها انسان‌های بی‌گناه آن را می‌توانند ببینند و درحالی‌که دست‌هایش خالی بود وانمود کرد که پارچه‌ای بر دست دارد.

پادشاه برای آنکه خود را بی‌گناه جلوه دهد شروع کرد به تمجید و تعریف از پارچه، و قرار شد که خیاط برای او لباسی فاخر از پارچه بدوزد. پس از اینکه خیاط لباس خیالی را دوخت، جارچیان فریاد زدند که‌ای مردم، فردا پادشاه با ردایی که تنها انسان‌های بی‌گناه آن را می‌بینند از میدان اصلی شهر گذر خواهد کرد. همه مردم جمع شدند، و درحالی‌که همه می‌دیدند که پادشاه لخت است هورا می‌کشیدند و از زیبایی لباس تعریف می‌کردند.

هرکسی با خودش فکر می‌کرد که شاید او نمی‌تواند به علت گناهانی که کرده است لباس را ببیند و بقیه مردم دارند لباس را می‌بینند و برای اینکه خود را بی‌گناه جلوه دهد او نیز از لباس خیالی تعریف می‌کرد و هورا می‌کشید. در این حالت، همه می‌دانستند که پادشاه لخت است، اما این دانایی یک همه‌دانی مشترک اجتماعی نبود.

با اینکه همه می‌دانستند که پادشاه لخت است ولی کسی نمی‌دانست که آیا همه می‌دانند که همه می‌دانند … که پادشاه لخت است؟

تا اینکه یک کودک شش ساله دستش را به سمت پادشاه دراز کرد و گفت: مامان! ببین! پادشاه لخت است! در اینجا همه مردم از هورا کشیدن دست برداشتن و پس از سکوتی کوتاه هورا کشیدن برای پادشاه به هو کردن پادشاه تبدیل شد.

فرض کنید الف یک واقعیت باشد و فرض کنید اعضای یک جامعه همه از رخ دادن الف مطلع باشند. در این حالت ضرورتاً الف همه‌دانی مشترک اجتماعی نیست، بلکه باید همه اعضا بدانند که همه اعضای از الف مطلع هستند و همه اعضا بدانند که همه اعضا می‌دانند که همه از الف مطلع هستند و … تنها در این شرایط است که الف یک همه‌دانی مشترک اجتماعی خواهد بود.

cartoon-car
تا قبل از آنکه شبکه‌های اجتماعی پدید بیایند، این امر که آنچه که همگان می‌دانند به همه‌دانی مشترک اجتماعی تبدیل شود، کاری بسیار دشوار بود. اما امروزه، به مدد شبکه‌های اجتماعی آنچه که همگان می‌دانند به‌سرعت تبدیل به همه‌دانی مشترک می‌شود.

پیش‌تر اگر یک مصرف‌کننده از کالایی ناراضی بود با خودش فکر می‌کرد که این نارضایتی تنها محدود به او می‌شود، و نارضایتی‌اش به اعتراض تبدیل نمی‌شد، اما با شبکه‌های اجتماعی، نارضایتی عمومی تبدیل به همه‌دانی مشترک می‌شود و کمپین‌های اعتراضی شکل می‌گیرد. کمپین‌هایی چون کمپین خودروی بی‌کیفیت نخریم از همین تبدیل‌شدن آنچه همه می‌دانند به همه‌دانی مشترک سود می‌برند.

Cartoon-Salman-Taheri
در این یادداشت، نگارنده نه در پی جانب‌داری از گروهی است که کمپین خودروی بی‌کیفیت نخریم را حمایت می‌کنند و تولید خودرو بی‌کیفیت و انحصاری را خیانت می‌شمارند و نه در پی جانب‌داری از افرادی است که ضربه زدن به تولید ملی و اشتغال را خیانت می‌دانند. بلکه هدف آن است که گوشزد شود که از این بعد به علت وجود شبکه‌های اجتماعی کمپین‌های زیادی در حمایت از مصرف‌کننده به‌راحتی به راه خواهد افتاد و آنچه همگان می‌دانند به‌سرعت به همه‌دانی مشترک اجتماعی تبدیل می‌شود.

دکتر رسول رمضانیان
منبع: فرارو

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۴۵ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    یک کلیپ دیدم از وزیر صنعت ده سال قبل در برنامه صندلی داغ که میگفت ما توی کشور کمپین مبارزه با گرونفروشی در کشور نداریم ولی حالا ماها خائن هستیم. ببین دوستان بحث ما فقط قیمت نیست. بحث ما ماشین روز با ایمنی بالا قیمت مناسب و ظاهر و راحتی بالا هست. شما برید ماشین روز تولید کنید من دست و پای شما هم میبوسم نوکر کارگرهای کارخونه های شما هم هستم.
    منم دلم نمیخواد که هموطنم پیش خانوادش شرمنده بشه ولی به فکر ما هم باشید.ما هم جونمون رو دوست داریم.شما ماشینهای روز دنیا با همون قیمت دلاری جهانی توی ایران تولید کنید بدون تعرفه و هزار بندای دیگه من میخرم و لی به شرطی که بالای 50 مدل ماشین به روز با یک قیمت مناسب پیش روی خودم داشته باشم تا هر کدوم دلم خواست بخرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shayan

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (75 ديدگاه)

      به اینطور آدما میگن نون به نرخ روز خور… منم این فیلم رو دیدم خیلی خنده داره که اونموقع دقیقا بر عکسه اینو میگه فیلم و خبرش رو از لینک زیر ببینید:
      http://www.asriran.com/fa/news/415671/%D9%86%D8%B9%D9%85%D8%AA-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-84-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

      موافقم 0
      مخالفم 0
        1. سارا

          ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (217 ديدگاه)

          کاشکی یه کمپین هم برای مبارزه با مواد غذایی ناسالم مثل لبنیات آلوده به روغن پالم و وایتکس و میوه های سرشار از نیترات (ماده ای که در سوسیس و کالباس هم موجود هست و به همین جهت خوردنش رو درست نمیدونن) روغن های صنعتی به جای خوراکی و …

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. فرهاد

          ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
          سوابق: (10 ديدگاه)

          مطالب این سایت مربوط به خودرو هستش
          لطفا فقط در مورد خودرو صحبت کنید

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. solat

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (143 ديدگاه)

      خودش خائن هست که دم به دقیقه حرفاشو تغییر میده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. SS

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (740 ديدگاه)

      احسنت
      واقعا حرف درستیه
      اگر نمیتونین پرایدو 7 میلیون بدین
      حداقل با 20 میلیون یه ماشین درست حسابی به بنده خدایی که کلی زحمت کشیده و تو این اوضاع، پول جمع کرده بدین که جون خودش و خانوادش به خطر نیافته.
      مشکل اینجاست که کارگرهای بیچاره رو سپر بلای خودشون میکنن و برای حفظ سود کلان خود، از اشتغال کارگرها دم میزنن. وگرنه برای کارگر چه فرقی داره که پژو 405 سال 1987 رو مونتاژ کنه یا بهترین ماشین 2015
      سال 84 من با افتخار سمند سوار شدم، ماشین خیلی خوبی بود، اگرچه خیلی از قطعات اون ماشین خارجی بود و کیفیتش هم در حد عالی نبود، اما شروع خوبی بود و میدیدم خودروسازیمون در مسیر پیشرفت قرار گرفته.
      حالا 10 سال گذشته، خودروسازی ما چه پیشرفتی کرده؟؟!!
      هنوز پلت فرم 405 استفاده میشه، قیمت سمند 3 برابر شده اما کیفیتش طوری شده که آدم خجالت میکشه به کسی بگه برو سمند بخر. سمند 84 شاید در صد هزار کیلومتر نیاز به تعمیر اساسی پیدا میکرد اما بعد از 10 سال بجای اینکه حداقل این عدد 150 هزار کیلومتر بشه، شده 10 هزار کیلومتر!!!
      من هم دوست دارم باز هم خودروی ایرانی بخرم و سوار بشم، اما به شرطی که در کنار قیمت مناسب، کیفیتی درخور و ایمنی در حد خودروهای روز دنیا داشته باشه.
      از سایت پدال هم ممنونم که نظرات رو منتشر میکنه و انشاالله باعث پیشرفت خودروسازی ما میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Vahid

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (19 ديدگاه)

      بنده میخواستم ی رانا بگیرم ولی بعد این قضایا ی دوچرخه خریدم
      صفاشم بیشتره ^_^
      مخلص بچه های با صفای پدال

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Ilyar

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (509 ديدگاه)

    توجه توجه توجه
    ملت مظلوم و مجبور ایران .

    بار دیگر شرکت خودروسازی این مافیای جان و غارتگران مال مردم با بی شرمی و وقاحت هرچه تمام از طریق 2 تن از سرکرده های خود *** از طریق شبکه خبر در تاریخ 94/6/11 اقدام به تهدیدملت مظلوم ایران نمودند.
    نامبردگان با بی شرمی و وقاحت تمام اعلان کردند که اگر نان ارزان شد ما هم ارزان میکنیم. ….باید گفت اولا شما در مقابل اراده مردم به التماس افتاده اید و آنقدر متوهم شده اید که نمیداند نان معاش مردم است و شما قاتل جان مردمید. …نان محصول دست رنج کشاورزان این مملکت است شما غارتگران جان و مال این مملکت.

    وقاحت تا به چند. …..
    نامبردگان به صراحت اعلام کردند نمیگذاریم ماشین خارجی وارد بشود تا مردم مجبور به خرید ماشین ایرانی شوند. …
    ملت ایران به شما باج خواران و غارتگران جان و مال اعلام میدارد که نام ایران را بهانه فروش خودرویتان نکنید چون ایرانی نیست. شما دایره مرگ ایرانیها ابا زور طراحی کردید. …افغانستان هم خرید بنجول های شمارا رد کرد .
    شما در مقابل اراده مردم ایران و اقتصاد باز و رقابتی جهان شکست خورده هستید.
    شما باید پاسخگوی خون مردم ایران باشید. …
    لطفاً آنقدر ارسال کنید تا بدست خود این افراد برسد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. solat

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (143 ديدگاه)

      ای تف به ذاتشون با این چپاول گریشون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حمید سیمرغ یکی از تحریم کننده گان خودرو داخلی

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه ایرانیان. من یک ایرانی ام و میخوام از صنعت داخلی کشورم حمایت کنم و میکنم.اما این بار می خوام از صنعت نفت کشورم حمایت کنم .چون 40 سال از صنعت خودرو حمایت شد توسط من و بقیه ایرانیان ولی از این صنعت جز بی کیفیتی و آلودگی چیزی نصیب ایرانی نشد . من آرزو دارم از فردا بابت یک لیتر بنزین دو هزار تومن پرداخت کنم اما سوار اتومبیلی بشم که بجای صدی 12 لیتر صدی 6 لیتر بسوزونه معامله همون معامله دیروزه با این تفاوت که من خودرو ایمن تر وبا کیفیت تری سوار میشم و یه مسئله مهمتر این که از منابع ملیم حفاظت کردم واون رو برای نسلهای بعد تر از خودم نگه داشتم و در کنارش از آلودگی بیشتر محیط زیست جلو گیری کردم .صنعت خودرو در ایران یکی از صنایع رانت خواره مثلا رانت نفت رو میخوره یکی از عواملی که باعث میشه تو ایران خرید یک خودرو با مصرفی برابر با 12 لیتر در صد کیلومتر منطقی به نظر بیاد قیمت پایین بنزینه که این یکی از غلط ترین سیاست های نرخ گذاری برای انرژی هست چون منبع انرژی مثل نفت همیشه گی نیست پس باید از حدر رفت اون جلو گیری بشه .با ارزان فروشی بنزین به حدر رفتش کمک میشه.به نظر من یکی از مهم ترین گروه هایی که کمپین تحریم خودرو رو حمایت میکنه همین خودرو سازان داخلی هستش شاید تعجب کنید ولی دور از ذهن نیست چون با برداشته شدن تحریم ها و حظور برندهای معتبر دیگر مجالی برای منتاژ کاران داخلی باقی نمیمونه که خودرو های 30 سال پیش رو باقیمت سر گردنه تولید کنن فکر هم نمیکنم مثلا ایران خودرو یا سایپا مثلا پلتفرمی مخفی داشته باشن که بعد از حظور برند های معتبر یکباره رو کنن و حال همه خودرو سازان بزرگ رو بگیرن هر کس با عقل سلیم به این شرایط نگاه کنه متوجه میشه که دیگه بازار ایران کشش پژو 405 و خانوادش و پراید و 206 و خانوادش و…….. رو نداره پس اساتید یا باید با یه خودرو ساز مطرح ادقام بشن یا میدان رو به خودرو ساز مطرح واگذار کنن حال این سوال مطرح میشه که 40 سال حمایت زوری از صنعت خودرو چی شد پس؟این شد که ما به هیچ چی به جز منتاژ کاری نرسیدیم؟حالا این جاست که خودرو ساز وطنی از کمپین تحریم خودرو داخلی سو استفاده میکنه و به همه این طور القا میکنه که مردم خودرو داخلی رو نخواستن که فلان و بهمان بلا به سرش اومد و موذیانه انگشت اتحام رو به سمت مردم میگیره و خودش رو از توضیح در باره اعمال غیر قابل توجیهش تبرعه میکنه.من یه ایرانی ام و اون شخصی که از صنعت رانت خوار بی بازده حمایت کنه رو خائن و ضد انقلاب میدونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد حسین

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      آفرین نکته سنجی شما قابل تحسین می باشد. راه کار پیشنهادی روشی عاقلانه و صحیح می باشد. امیدوارم این پیشنهاد به گوش مسئولین به ویژه آقای روحانی برسد. من هم موافق حمایت از صنعت نفت هستم که قیمت بنزین واقعی شود ولی خودروی باکیفیت با مصرف سوخت 4 تا 5 لیتر در 100 کیلومتر را خریداری کنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حمید سیمرغ یکی از تحریم کننده گان خودرو داخلی

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (47 ديدگاه)

        متشکرم دوست عزیز با آرزوی بهترینها برای شما و هر ایرانی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. محسن

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بحث اینه که اینقد توی این مدت سرمایه جمع کردند،که تا الان جلوی یه کشور دارن مقاومت نشون میدن.
    درضمن کارگر ساده ی خودرو سازی، تویی که نگران اخراج شدن هستی،حواست هست که روزی تو دست خداست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Galaxxy

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من هم موافقم، آقا همه که نباید همه چیز و خودشون تولید کنن. هرکی باید تو زمینه ای که تخصص داره کار کنه حالا بهتره ما هم از صنعت خودرو بیایم کنار و این کار رو به کاردونش بسپریم ولی بجاش بیایم صنعت پتروشیمی رو تقویت کنیم. درواقع بجای اینکه نفت و خام بفروشیم که پول کمی گیرمون بیاد بیایم مثل خیلی از کشورهایی که خودشون نفت ندارن ولی کلی محصولات بر پایه نفت وارداتی تولید میکنن تولیدات مشتق نفت داشته باشیم اینجوری هم اینکه صنعتمون رو حفظ کردیم و ایجاد اشتغال میشه و دیگه کسی بیکار نمیشه ، هم اینکه ارز وارد کشور میشه درضمن دیگه مجبور نیستیم محصولات همون نفتی رو که ارزون فروختیم چند برابر قیمت بخریم. همینطور در سایر حوضه ها مثل کشاورزی و معدن. آقا به خدا ما تو صنعت خودرو تخصص نداریم نمیدونم چه اصراریه که حتما خودرو تولید کنیم…!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. تحریم خودروی ایرانی جهاد در راه خداست

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    تحریم خودروی ایرانی مبارزه با تروریسم است.خرید خودردوی ایرانی خیانت به هموطنان است.تحریم خودروی ایرانی احترام به حقوق خود و هموطنان است.این سه تا جمله به اضافه جمله کاربریم شعار نیست حقیقتی هستن که به اعتقاد قلبی تبدیل شدند.اگر تا امروز بخاطر حفظ جان و پولی که بازحمت کشی بدست آوردم ماشین نمیخریدم الان بخاطر توهین هایی که چپ و راست تو رسانه ها بر علیه خودم و هموطنانم میشه دیگه نمیخرم و نخواهم خرید حتی با نصف قیمت الان.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. amir

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    یکی از نماینده های مجلس در موضوع تحقیق و تفحس از خودروساز ها اعلام کرد که به جای پرداخت طلب قطعه ساز ها پول خود رو صرف خرید زمین های میلیاردی در تهران کردند یکی از آن صد ها زمین زمین 18 میلیاردی بلوار کشاورز است.
    می بینید دارند ضرر می کنند بیچاره ها
    اگر چند سال بعد به همین وضع ادامه بدهند از سود زیاد که نمیدونن باهاش چیکار کنند به سرمایه گذاری در نانوایی هم روی می آوردند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. یه توهم زده

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    اگر حمایتی که 50 سال از صنعت مونتاژکاری(خودرو)صورت گرفت از بخش های دیگر صنعت مانند لوازم خانگی نساجی کشاورزی و… صورت میگرفت نتیجه به مراتب بهتری حاصل می شد.به نظر من مشکل کشور ما مونتاژ خودروی بی کیفیت نیست مشکل کشور ما مدیریت و شایسته سالاری است.عامل اصلی وضیت نابسامان حاضر مدیران نالایقی هستند که پس از انقلاب وارد کادر مدیریتی کشور شدند و با گذشت سال ها نه تنها کنار گذاشته نشدند بلکه در پست های دیگر و صد البته مهم تر به کار گرفته شدند.همان هایی که نقاب خدا و اسلام و انقلاب به صورت دارند و هر جا که به ملت نیاز دارند آنها تبدیل به مردم شریف میشوند و هرجا پای حقوق ملت است و این آقایان با ضعف مدیریتی خود حقوق آنها را زیر پا گذاشته اند تبدیل به مگس و ضد انقلاب و خائن میشوند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. محمدحسین

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (109 ديدگاه)

    سلام دوستان
    یادداشت یکی از روزنامه نگاران هم پالکی جناب وزیر درباره کمپین تحریم خودروی داخلی در روزنامه گسترش صنعت
    توروخدا ببینید چی نوشته این بی همه چیز :-(
    http://www.smtnews.ir/note/12904-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DA%AF%D8%B3%D8%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D9%86%D9%87-%D8%AC%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%AA.html

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (84 ديدگاه)

      بی شرفی و آدم فروشی فقط اسمش بده وگرنه پول خوبی توش هست.
      پول در بیاد بقیش مهم نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. محمدحسین

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (109 ديدگاه)

    این گزارش مزخرف و بی سر وته رو هم بخونید بد نیست … از رونامه گسترش صنعت متعلق به دارودسته وزیر صنعت

    خودرو، هدف حمله جدید کاسبان تحریم

    در هفته‌های اخیر راه‌اندازی کمپین ضدتولید و خرید خودروی ملی نشان می‌دهد که کاسبان تحریم پس از اینکه سنگ‌اندازی‌های آنها در مسیر حصول توافق جامع هسته‌ای موثر نبود، این‌بار در اهدافی کوچکتر با نادیده گرفتن منافع کشور به دنبال افزایش وابستگی مردم به واردات خودرو هستند و وجود تولید داخلی را تهدید می‌دانند.

    چراکه در چشم‌انداز ۱۴۰۴ صادرات یک میلیون دستگاه خودرو سرلوحه برنامه‌های خودروسازان کشور قرار گرفته است. با این حال جریان‌سازی‌های آنها به دنبال انحراف افکار عمومی است که حرکت هوشمندانه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تشکیل کمیته ارزیابی کیفیت خودرو نه‌تنها نشان داد به خواسته مردم احترام می‌گذارد، بلکه برنامه دولت برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و دستیابی به استانداردهای جهانی را جدی اعلام کرد. با این حال نگاهی به آنچه در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده می‌تواند این موضوع را شفاف‌تر کند. در واقع پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ شاهد ورود هیات‌های اقتصادی کشورهای اروپایی به ایران بودیم که در هر گروه مدیرانی از شرکت‌های خودروسازی نیز حضور داشتند، زیرا آنها همکاری با خودروسازان ایرانی را ظرفیتی برای راه‌اندازی خطوط تولید برای نفوذ در بازار ۴۰۰ میلیونی خاورمیانه می‌دانستند. چراکه در منطقه خاورمیانه تنها ایران زیرساخت‌های تولید خودرو و توان تکمیل زنجیره قطعات در سطح گسترده را دارد و حتی کشوری مانند ترکیه که چند سالی است با مونتاژ خودروی شرکت‌هایی مانند پژو، رنو، فیات و… سهمی از تولید این شرکت‌ها را به عهده گرفته، هنوز جز در تولید قطعات، در طراحی خودروی ملی ناتوان است و همین مسئله باعث شده غول‌های خودروسازی تنها راه تصاحب بازار منطقه را توسعه همکاری با ایران قلمداد کنند. حال در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت‌هایی که در عرصه خودروسازی رخ داده، تفاوت در کیفیت و طراحی مدل‌های جدید به حداقل رسیده و در این برهه زمانی تنها راهکار آنها برای نفوذ در بازار خاورمیانه همکاری با ایران است. حال ایران با تعیین شروطی همچون سرمایه‌گذاری ۴۰ درصدی خارجی‌ها در تولید مشترک و تامین بازار صادراتی ۳۰درصدی برای محصولات مشترک بستری برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و صادرات یک میلیون دستگاه در سال را فراهم کرده است. برنامه‌ای که هم راستا با اقتصاد مقاومتی نه‌تنها تامین نیاز داخلی را در دستور کار قرار داده، بلکه نفوذ در بازارهای منطقه‌ای و افزایش وابستگی کشورهای همسایه به کالاهای داخلی است. چراکه صنعت خودروی ایران با قدمت ۵۰ ساله چنان در تار و پود اقتصاد ایران تنیده شده که نه‌تنها سهم کلانی از تولید صنایع پایین‌دستی همچون فولاد، آلومینیوم، مس و… را به خود اختصاص داده، بخشی از بازار قطعات یدکی و… را نیز به گردش درآورده است. حال اگر درک درستی از شرایط داشته و نقش تحریم‌ها را بر اقتصاد کشور مورد بازنگری قرار دهیم، نه‌تنها خودروسازی بلکه عقب‌ماندگی دیگر بخش‌های اقتصادی که نقاط اصلی فشار غرب بر ایران بود، نمود پیدا می‌کند و خرده‌ای بر این تولیدکنندگان نیست زیرا حفظ این بنگاه‌های اقتصادی در شرایطی که هدف تخریب خودروسازان بوده، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این‌رو خودروسازان کشور نه‌تنها این موضوع را نادیده نگرفتند بلکه با تولید داخلی بخشی از قطعات خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ در زمان تحریم‌ها که تا چند سال پیش وابسته به شرکت فرانسوی بود، نشان دادند زمانی که دیپلماسی سیاسی ایران به اقتدار نیاز داشت، با تکیه بر ایستادگی واحدهای صنعتی و اقتصادی قدرت کشور را به رخ غرب کشید و قدرت مذاکرات ایران را بیشتر کرد تا این توافق شایسته رقم بخورد. بنابراین اقتضای آن زمان حفظ صنعت خودرو بود. بر هیچ‌کس پوشیده نیست این ایستادگی، خودروسازان ایرانی را در حالت اضطرار قرار داد که در نهایت به سیستم بانکی مقروض شدند. حال امروز فضای رسانه‌ای تمایل خودروسازان اروپایی به بازار ایران را انعکاس داده که در عالم واقعیت هنوز اتفاقی نیفتاده است. خواسته مردم از خودروسازان بیشتر شده و قابل احترام است اما از پیش‌نیازهای آن حمایت دولت از تولید ملی است تا نه‌تنها بستر تقویت تولید خودروی ملی و تحقق چشم‌انداز صادراتی فراهم شود بلکه باید رضایت مردم که شایسته تولید با کیفیت ملی هستند نیز تامین شود. حال در چنین شرایطی باید با استفاده از اهرم‌هایی همچون دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های فناوری و استانداردها به این نیاز آینده جامعه عمل بپوشانند.

    حامد شایگان – روزنامه‌نگار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Salleh

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    به شخصه حاضرم سه چهار تومن پول بنزین بدم اما ماشین خوب سوار بشم ، خوب دولت این مالیاتی که رو خودرو میگیره بندازه رو بنزین تا کلی هم از قاچاق سوخت جلوگیری میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Ali.Q

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (124 ديدگاه)

    من میگم بهتره این کمپین رو از فضای مجازی به ***بکشیم مثلا با زدن یه کاغذ به دیوار یا اعلامیه های دیگه برای آگاهی بیشتر مردم از این جنبش… نه فقط کسایی که وبگردی میکنن. ……….نشستن تو خونه و حرف زدن آسونه وقتشه که عمل کنیم … هر کاری که در توانمون هست برای آینده ی خودمون ،خانواده و دوستامون انجام بدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ilyar

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (509 ديدگاه)

      نیازی به راهپیمایی و ….نیست. ….
      فقط تا آخر سال ازشون ماشین نخریم ، حساب کار سرشون میاد ! میفهمن که دیگه ملت حاضر نیستن برای ماشین های عصر حجرشون پول بدن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ali.Q

        ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (124 ديدگاه)

        خب الان ممکنه خیلی از مردم اطلاع کامل نداشته باشن از این قضیه بالاخره باید یه جوری همه گیر بشه دیگه دوست عزیز

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرهاد

      ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      ***
      درسته سرعت کمپین کمه ولی همین الانم فشار زیادی رو به دولت و شرکت ها اورده
      از هر کسی استفاده می کنن تا نظر مردم رو برگردونن
      چقدر پول دادن بابت این سخنرانی ها که قیمت خودرو گرون نیست
      کمپین رو تو تلوزیون معرفی کردن
      این خودش بهترین تبلیغ هستش
      فقط تعداد کمی هستن که به این فکر می کنن تو این همه سال چی ارزون شده که ماشین ارزون بشه
      این جماعت که خیلی هم کم هستن می رن خرید
      ولی باور کنید می شه این مدیران ***رو به خاک سیاه کشید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. فرشید

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سالها پیش مخابرات با فروش تعداد محدودی سیم کارت با قیمتهای سرسام آور در یک مقطع کوتاه سود هنگفتی بدست آورد اما با کاهش تدریجی نرخ سیم کارت با اضافه شدن اپراتورهای دیگر ،امروز با خرید شارژ و طرحهای متنوع تر نه تنها ضرری شامل حال مخابرات نشد بلکه سود کلانی بابت میلیونها سیم کارت ارزان قیمت به دست آورده که هزاران برابر سودفروش سیم کارتهای اولیه بوده ، این میتونه درس بزرگی برای دولت باشه با واقعی کردن قیمت خودرو و رقابتی کردن تولید خودرو با همکاری بخش خصوصی میتونه قیمت بنزین و واقعی کنه همینطور میتونه تعرفه هایی مانند تردد در کلان شهرها وضع کنه ، این باعث میشه مردم هم دارای خودرو با کیفیت بشن هم استفاده غیر ضروری از خودرو کم بشه در مجموع نتایج این مسئله باعث کاهش هزینه خانواده ،آلودگیهای زیست محیطی و افزایش مالیاتهای غیر مستقیم خواهد شد همچنین با افزایش کارخانه های خودرو ساز چه در بخش دولتی چه خصوصی چه با سرمایه گذاری خارجی و چه داخلی شاهد ایجاد مشاغل بیشتر و متنوع تر در سطح کشور خواهیم بود
    پس ایرانی خودرو ایرانی نخر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رضا

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چه مقاله ای نوشته سرکار خانم بدیعی توی روزنامه گسترش صنعت. چه ادبیات عجیبی. بعد من ربط اون شعر رو به نخریدن خودرو نفهمیدم. شاید منظورش این بود که ای کارخانه های بی کیفیت ساز عرصه ی نظام اجتماعی و جان مردم جولانگاه شما نیست و دیگر درش را تخته کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. رضا

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    روزنامه گسترش صنعت رو بخونید ببینید خانم بدیعی چی نوشتن. در ضمن واقعا منظورشون از این تیتر چی بوده. فرض کنیم که بر اساس ادعای نویسنده وزیر محترم صنعت به کسی توهین نکرده است. قبول. آیا خود این تیتری که این روزنامه نگار زده است توهین محض به شعور ایرانیان نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. نوید

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در سال 88 که قیمت دلار 1000 تومان و قیمت جهانی سوزوکی گرندویتارا 16000 دلار بود،این خودرو درایران 44 میلیون تومان فروخته میشد.با توجه به کاهش قیمت خودرو به علت کثرت تولید ،استفاده از قطعات ارزان قیمت داخلی از قبیل لاستیک و….، عوارض گمرکی پایین تر به علت ورود قطعات CKD،قیمت تولید خودروی سوزوکی گرندویتارابه 13000 دلار میرسید.ولی متاسفانه خودروسازان این خودرو را 44000 دلار یعنی چیزی بیش از 3.4 برابر قیمت میفروخته و در تمامی رسانه ها ادعای ضرر میکردند.چرا؟چرا؟ و چرا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. fara

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    تا بهبود کیفیت و کمیت خودرو -0- ،
    بنده خودرو -0- نمیخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. فرهاد

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    در دنیایی که فاصله تکنولوژی کشورها به اندازه 1 سال از هم فاصله داره ببنید با مدیریت فاسد کار ما به کجا رسیده که بعد 20 سال تولید پراید و 405 (منتاژ) می خوان به هر قیمتی شده مردم رو مجبور به خرید کنن در حالی که در اروپا هنوز 1 سال از تولید ماشین نگذشته فیس لیفتش میاد بیرون
    خیلی دوست دارم آقایون بیان بگن بعد این همه سال چیکار کردن
    من نمی گم چین خوبه ولی نگاه کنید از چری ,ویانا به کجا رسیدن و احتمالا تا چند سال دیگه انقدر کیفیت ماشیناشون رو بالا می برن که با اروپا رقابت می کنن
    و ما اون موقع هم باید پراید سوارشیم؟
    باید خودرو از رده خارج رو به قیمت خودرو روز اروپا بخریم و با جونمون بازی کنیم چون دولت و شرکت های فاسد مارو مجبور کردن
    دلار گرون درست ولی دلین نمی شه مردم از سوار شدن خودرو روز محروم بشن
    آقایون یادتون باشه این مردم قبلا گنده تر از شمارو خاک کردن
    تو نظر قبلی هم گفتم این کمپین تو دل مردم جا داره اگه می خوای کمپین تموم بشه دل مردم رو بدست بیار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محمد

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام و درود به همه مردم فهیم ایران خوشحالم که همه ما بیدار شدیم.. ملت ایران شایسته بهترینا هستن ما چون کمتره از کره ژاپن و حتی عربها که با کمترین پول بهترین ماشینکاری سوار میشن کیا تقریبا با ما صنعت خودرو سازی رو شروع کرده ولی اون کجاوایرانخودرو کجا…. تشکیل این کمپین چندتا حسن داره هم کاهش قیمت وهم کیفیت بالا محصول انشاالله همه چیز درست بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ARASH//LANCER//EVO//1987

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    ممنون نویسنده خوب بود..
    امروز میگویند کمپین دستهای پشت پرده چینی و دلال و بورس بازهاست میگویم خوب..
    شما چه کرده اید تعداد زیادی سوخته در آتش با چاشنی ضربه مغزیها با طعم تلخ در کما ماندها شما چه کرده اید یک روز جاده مقصر است روز دیگر فرهنگ مردم مگر این ملت چه کرده اند که گاه و بیگاه از ترس جیبهای گشادتان خانن و غیره مینمایدشان کم جوان دادند در جنگ با بی شرفان عرب که به آنها لگنهای 15میلیونی میدهید به مردم 40 ..این مردم کاری به دغل بازی شما ***ندارند اینان خودروی با کیفیت و به روز با قیمت عادلانه میخواهند همان چیزی که طعمش زیر زبان گذشتگانمان بود خدا شما را به سزای کردهایتان برساند که به گریه و التماس مردم خندید من نمیخرم چون جنس فاسد بیماری فاسد میآورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. milad

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (65 ديدگاه)

    یه سوال داشتم البته ربطی به بحث نداره ، من خیلی از ماشین سررشته ندارم میخوام پراید 88 ام رو بفروشم و رانای LX بخرم ، ب نظر دوستانی که تخصصشون توی ماشین بیشتره رانا ماشین خوبی هست یا نه ؟ ممنون میشم اگه جواب بدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. رامین

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به این روز انداختن صنعتی با اینهه حمایت داخلی و دولتی برای نیم قرن با پیش فروش های شش ماهه خدمات پس از فروش افتضضاح پلت فرم و طرح های سه دهه پیش تعرفه بالا کیفیت پایین پاسخگو نبودن و …. هنری است که فقط از خودروسازان ما ساخته است… به اندازه کل کمپانی های آلمانی و ژاپنی درایران خودرو و سایپا ( فرغون سازان) دکتر و فوق لیسانس و لیسانس از بهترین دانشگاههای دولتی مشغول بکارنن ولی خروجی این صنعت در حد وانت باردو و پراید 151 هستش…علت فقط و فقط انحصار ….و فقدان فضای رقابت ….صحبت های این مدیر هم یه جور فرار به جلو محسوب می شه…برید توسایت سایپا ببینید تو آپشن های پراید قالپاق هم ذکر شده ….شرم بر شما باد ودردنیا شرمسار بازماندگان کشته شدگان ارابه های مرگ ساخت شما باشید…آمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. حامی :-* کمپین

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم مسئول فروشی یکی از خودرو سازی ها هستم…
    اینجوری بگم که توی 2 مااه فقط 2 عدد ماشین فرووختم…
    کمپین جوااب دااده ادامه بدیید…
    خودرو سااز هاا کم اوردن… شما کم نیااریید…
    وقتی فروش از ماهی 40 عدد برسه به 1 ایین یعنی موفقیت…
    سودی که روی هر خودرو فقط به ما میدن 600000 تومنه… به جرات هم میتونم بگم که پول کم اوردن برای کسایی که انصراف میدن.
    حتی سود نمایندگی هاشنو هم نمیدن…
    ماشین هارو که 20 روزه تحویل میدادن الان شده 60 روزه….
    اطلاع رسانی کنیید.
    اخبار جدید رو به زودی میگم :-*

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Pony car

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (144 ديدگاه)

    بود بقالی و جان خود درید
    تا به ضرب و زور ماشینی خرید

    قرض و قوله کرد ؛ از اغیار و یار
    وام بستاند از فلان بانک و بسار

    بعد هجده ماه بی سامانی اش
    رفت تا بستاند از کمپانی اش

    «صفر» بود آن خودرو خوش آب و رنگ
    بود شکلش هم فریبا و قشنگ

    چون که آن خودرو به او تحویل شد
    قند شادی در دلش قندیل شد

    با دک و پز ، رفت و پشت رل نشست
    مثل بلبل بر درخت گل نشست

    چابک آمد توی ماشین و نخست
    صندلی را خواست بنماید درست

    دسته را بگرفت و سوی خود کشید
    ناگهان از بیخ ؛ آن دسته برید

    برد سوی شیشه و آیینه دست
    از قضا ، آیینه افتاد و شکست

    با تعجب ، نیت استارت کرد
    خودرو دلخسته قرت و قارت کرد

    هی زد و هی خورد و هی روشن نشد
    روشنای کار بی روغن نشد

    ریخت روغن در موتور ؛ بنزین به باک
    جنس آک است این برادر ؛ جنس «آک»!!

    پس دوباره کرد داخل آن سوییچ
    داد آن را با هزار امّید ؛ پیچ

    ناگهان برخاست دود از پیش و پس
    خسته شد مرد از تکاپوی عبث

    هول دادند از پس و پیش و بغل
    گشت روشن خودرو رند دغل

    خنده ای کرد و به صد ناز و غرور
    رفت سوی خانه با شور و سرور

    پیچ اول ترمزش ناسور شد
    زرت «ای بی اس» یهو قمصور شد

    پیچ دوم بود ؛ آمپر هنگ کرد
    پیچش سوم کلاجش سنگ کرد

    لاین چار و کوی پنج و پیچ شش
    گشت خاموش و بیفتاد از کنش

    مرد بقال از ندامت آه کرد
    برنشست و نعره ای جانکاه کرد

    فحشها می داد و می زد داد و جیغ
    ریش بر می‌کند و می‌گفت ای دریغ

    «دست من بشکسته بودی آن زمان»
    که زدم بر خاک ، پول بی زبان

    تا که باشد در تنم نای نفس
    خودرو بنجل نگیرم زین سپس

    رد شد از آنجا وزیری محترم
    گفت : آخر این چه حرف است ای ببم؟

    از چه رو با ما عداوت می کنی؟
    تو به این کشور خیانت می کنی

    ای رعیت زاده ی با چشم و رو
    هان ، مکن زین فکر خام ات گفتگو

    پس بخر ای خائن از این پس فقط
    خودرو ملی ؛ ولو بی کیفیت

    نشنوی گر پند نعمت زادگان
    میروی در زمره ی ول دادگان…

    چون ندانست آن وزیرِ پیر کیست
    گفت بقال و همی با خود گریست

    ای دریغا ای دریغا ای دریغ
    داد «نعمت زاده» ام فحشی عمیق

    من که خویش از بیست ماه ِ پیش تر
    پول دادم شش برابر بیشتر

    تا نیفتد پول ما بقال ها
    دست غربی ها و « لی به رال» ها !

    همچو دیگر خلق هر ملیتی
    نیز خواهیم اندکی کیفیتی

    «از قیاسش خنده آمد خلق را
    کو چو خود پنداشت ، صاحب دلق را»

    رفت و استغفار کرد از لغو و سهو
    بعد با ماشین بشد در دره محو…‌

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. حسن

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیشنهادحمیدبسیارمنصفانه وبه نفع اقتصادمملکت وکل جامعه هست آقای رییس جمهوراینم کارشناس مردمی همه سودمیکنندبجزخیانتکارهای این دوشرکت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. قاضی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی اکثر کارکنان خودرو سازی با روابط مشغول به کار میشوند و نه بر اساس ضوابط و قابلیت
    وقتی 700 نفر از ایران خودرو حقوق بگیرند ولی شاغل در ایران خودرو نباشند
    وقتی با رانت جای قطعه ساز خوب با بد عوض میشه
    وقتی پول قطعه ساز ها را با تحویل اجباری وانت پیکان پرداخت کنند
    وقتی خودرو ساز به جای سرمایه گذاری در صنعت خودرو به فکر خرید زمین می افتد
    وقتی دولت حاضر نیست به منافع ملی فکر کند و خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کند
    وقتی اعضای هیات مدیره خودرو سازی خود قطعه ساز باشد و اجازه حضور به دیگر قطعه ساز ها ندهند………………………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. متنفر از پراید

    ۶ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مردم اتحاد رو حفط کنین . این اتحاد بلای جون *** است.
    همه با هم : ما فرغون ایران خودرو و سایبا نمیخریم.
    خود صاحبای خودرو سازی بنز آخرین مدل آلمان رو میروننعشق می کنن. به مردم بدبخت میگن باید پراید بخرند واقعا زشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. ابراهیم

    ۱۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من بنگاه هایی را میشناسم که 6 ماهه یه ماشینم نفروخته اند و این یعنی موثر بودن کمپین اما این کافی نیست و باید از طریق شبکه های اجتماعی و… گام های موثرتری برداریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. علی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دقت کردیم دوست محترم نویسنده به نعل و به میخ میزنه؟ و در نهایت گرا میده به مسئولین که اگه دوست دارین هر بلایی دلتون میخواد سر مردم بیارین برین شبکه های اجتماعی رو ببندین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا