ایستگاه خبر

پیشنهادهای دم‌دستی برای آرامش بازار خودرو

دنیای اقتصاد: التهاب و افزایش قیمت در بازار خودرو سبب شده این روزها راهکارها و پیشنهادهای نامتعارف و کم‌اثری از سوی تصمیم‌سازان برای حل این ماجرا مطرح شود، از جمله پرهیز از خرید و ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای فروش خودروهای صفر توسط مالکان آنها.


در این بین، برخی معتقدند با تحریم موقت خرید خودرو، بازار رفته رفته آرام و قیمت‌ها افت خواهد کرد. این راهکار در حالی مطرح می‌شود که مشخص نیست منظور طراحانش، تحریم خرید خودرو از بازار است یا خودروسازان. اگر منظور خودروسازان باشد، پیشنهاد تحریم خرید چندان مورد تایید کارشناسان نیست، چه آنکه آنها معتقدند «نخریدن» در دوران رکود تولید، به رکود بیشتر و افزایش بیکاری می‌انجامد. از آن‌سو اگر منظور از تحریم، امتناع از خرید خودروهای موجود در بازار آزاد باشد، این روش نیز به احتمال فراوان تاثیر چشمگیر و پایداری روی کاهش التهاب قیمتی نخواهد داشت، زیرا تورم انتظاری افزایش یافته و شهروندان می‌خواهند سرمایه‌های خود از جمله خودرو را به بالاترین قیمت ممکن بفروشند.

vaam-khodro-cartoon
اما پیشنهاد «ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای فروش خودروهای صفر از سوی مالکان آنها» نیز چندان باب میل کارشناسان نیست و به نظر نمی‌رسد با این اقدام بتوان منحنی قیمت را نزولی کرد وبه بازار آرامشی طولانی هدیه داد. در حال‌حاضر یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت، کمبود عرضه (از سوی خودروسازان) است، بنابراین اگر بخش عرضه از سمت بازار آزاد نیز ضعیف شود، این موضوع احتمالا قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد. نکته دیگر اینجاست که نمی‌توان به شهروندان اجبار کرد که مال و اموال خود از جمله خودروهایشان را نفروشند. از طرفی، به فرض که چنین اجباری نیز در نظر گرفته شود، قطعا شهروندان راهی برای فروش خودروهای خود پیدا خواهند کرد و بعید است قیمت را نیز تحت تاثیر ممنوعیت فروش، پایین بیاورند.

  • توصیه ایران‌خودرو به مشتریان

ایکوپرس: شرکت ایران‌خودرو از مشتریان خواست برای نام‌نویسی در فروش فوری روزانه محصولات این شرکت صرفا به پایگاه فروش اینترنتی این شرکت مراجعه کنند. با توجه به تداوم شرایط روزانه فروش خودرو و تقاضای هموطنان برای ثبت‌نام محصولات شرکت ایران‌خودرو، ضروری است مشتریان برای خرید اینترنتی و ثبت نام صرفا به سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو مراجعه کنند. در ضمن لازم است قبل از انجام هرگونه عملیات برای ثبت‌نام، در قسمت نشانی مرورگر خود دقت لازم را داشته باشند تا در دام سودجویان گرفتار نشوند. شرکت ایران‌خودرو تاکید کرده، تنها آدرس معتبر برای ثبت نام محصولات ایران‌خودرو esale.ikco.ir است.


این در حالی است که مشاهدات و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برنامه فروش فوری این شرکت، حرکتی نمایشی بوده و کمتر کسی قادر است از آن استفاده نماید و معمولا در همان ثانیه‌های نخست با پیغام تکمیل ظرفیت مواجه خواهید شد!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. حسام

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (144 ديدگاه)

    به نظرم هیچ راه حلی نداره
    چون دولت و به تبع آن ملت راه دلالی رو خوب یاد گرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      راحلش خیلی ساده هس!! دولت اگه واقعا دلش به حال ملت بسوزه (که نمیسوزه ) واردات خودرو رو ازاد کنه تعرفه ها دو بیار پایین و ورود خودرو دست دوم رو هم ازاد کنه و به هرکسی اجازه واردات خودرو رو بده حتی به سرمایه دارن ایرانی مقیم خارج هم اجازه بده چون اونها سرمایشون به دلار هست بعد اونقد بازار اشباع میشه که حداقل ملت یه نفس راحت از بابت ماشین بکشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. SS

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (738 ديدگاه)

        مشکل این هست که وضع اقتصادی این کشور با این همه در شیپور دمیدنش انقدر خراب هست که حتی در حد کشورهای افریقایی هم نیست و به گفته وزیرش منابع ارزی واردات خودروی دست دوم رو هم نداره.
        این رو هم در نظر بگیرید که بحث فقط خرید خودرو نیست و به خصوص وقتی خودروی 5 سال کار کرده وارد بشه قطعا به قطعات یدکی هم نیاز داره. و با این وضع ارزش پول ملی احتمالا نصف این ماشین ها بعد دو سه سال زمینگیر بشن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مرتضی مقدم

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    راهش افزایش تولیده.برا حداقل 5 سال قیمت خودرو توی بازار ثابت موند.بخاطر اینکه تیراژ تولید بالای یک ملیون در سال بود.چیزی ک باعث افزایش قیمت شده کاهش تولید و عرضه و نیز واگذلری قیمت گذاری بدست خودروسازاست.هزار ت اطرح اجرا بششه وقتی عرضه نمیتونه تقاضا رو اشباع کنه قیمت بالا و بالاتر میره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ایلیا

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (731 ديدگاه)

      دقیقا
      حالا هی یه عده بیان بگن دلال و خودروساز سود جو و فلان…
      آقا کشور بخاطر لج و لج بازی و مدیریت کلان غلط در شرایطی قرار گرفته که صنعتش خوابیده، نمیتونه خودرو تولید کنه و تا وقتی که عرضه تقاضا رو ارضا نکنه وضعیت همینه.
      این روش پیش فروش هم خنده داره، اصلا خودش دلالی رو ترویج میده، شما که میدونی 206ماشالا قیمتش تو بازار 120 تومنه خب وقتی میای 70 میفروشی معلومه که ملت برای سود 40_50 تومنی هجوم میارن و اجازه نمیدن مصرف کننده ی واقعی بخره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اجازه ورود خودرو دست دوم با مدل 2015 به بالا داده بشه شرایط رو کاملا تغییر میده.
    اما هدف پر کردن جیبه
    نه منفعت و راحتی مردم
    جونم که ارزشی نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. هادی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    به یه بیمار سرطانی مسکن بده،دردش فقط کم میشه هنوز سرطان پابرجا هست و تا وقتی غده سرطانی (دولت) خارج نشه وضع اینقدر بد میشه تا بیمار بمیره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حامد قدسی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (262 ديدگاه)

    خیلی خنده داره ها سقف خواسته ها رو هی میاریم پایین!
    الان کلا ایران خودرو فقط چهارصد و پنج و 206 رو فروش فوری می کنه تازه اگه بشه خرید و اگه بشه هم با یه قیمت مسخره سایپا هم که کلا پراید و مشتقات پراید رو که هزار بار قرار بود تولید نشن پیش فروش می کنه.
    بعد انتظار مردم اینه که بتونن ثبت نام کنن و قیمت همین ها بیاد پایین.
    هرچی چماق رو بالاتر بگیرن ما عقب تر میریم.
    شرکت هایی با تولید رسما صفر فرغون در ماه دارن با قیمت چند برابر فروش می ذارن بعد میگیم تو رو خدا بیشترش کن بزار بخریم.
    داریم سقوط می کنیم هیچ راهی هم نداره چون چیزایی که باعث سقوطمون شدن و میشن رو نمی خوایم تغییر بدیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شاهپور

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (295 ديدگاه)

    کمترین کاری که دولت میتونه برا سامان دادن این آشفته بازار انجام بده ، ورود خودرو دست دوم از کشورهای اروپایی هست. تو وب سایتهای فروش خودرو کارکرده خارجی، قیمتهایی هست که هوش از سر آدم میبره ، ماشین های ۳ یا ۴هزار یورویی با مدل ۲۰۱۴ و ۱۵ که نام و تاریخچه اش لرزه بر اندام سایپا و ایران خودرو می ندازه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SS

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (738 ديدگاه)

      یک لحظه فکر کنید که این بازار به دور از دست دلال ها بمونه . وقتی خودروهای تولید داخل با کیفیت نازل و قیمت مشخص، دوبرابر قیمت کارخونه فروش میرن اونوقت شما انتظار دارید چنین خودروهایی با وضعیت و قیمت نامشخص از دسترس دلال ها خارج باشن?!!
      مطمئن باشید همین خودروی 3 هزار یورویی شما در صورت واردات حتی با تعرفه کم زیر 100 میلیون قیمت نخواهد داشت. تا وقتی که همه ما به دنبال سود لحظه ای خودمون هستیم و منفعت جمعی رو در نظر نمیگیریم چنین وضعیت های اسفناکی در زمینه های مختلف ادامه پیدا میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. r

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همون ارزی رو که به خودروسازوقطعه ساز میدن که مثلا خودروی کاملا ایرانی میسازه رو بدن به مردم خودشون خودرو دست دوم واردکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمود

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اگه اینطور پیش بره جمیع شرایط ، اگر امسال هم با تتمه ی خرد و ریزای ته انباری چهار تا ماشین فیک شتر گاو پلنگ تحویل بدن ، قطعا سال بعدش تولیدی وجود نداره ، چون نه منابع ارزی اولویتش خودرو هست و نه کفاف واردات قطعه رو میده و نه اصلا قطعه ای از خارج تحویل میدن.وقتی کالای اساسی منابع ارزیش نامشخصه و هی نوسان داره ، خودرو دیگه بماند…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا