ایستگاه خبر

پیش بینی قیمت خودرو در بازار داخلی

رپورتاژ: مدتی است زمزمه هایی از آزادسازی واردات خودروهای خارجی به بازار داخلی به گوش می رسد و این در حالی است که بسیاری معتقدند با وضعیت کنونی بازار ارز، واردات اشتباه بوده و امکان پذیر نیست. یکی از مهم ترین موانع برای آزادسازی واردات خودرو، تامین ارز کافی است که از زمان وضع مجدد تحریم ها ممکن نیست و به همین دلیل است که واردات دستخوش ممنوعیت گردیده است. نتیجه این ممنوعیت، بالا رفتن قیمت دلار و صعود وحشتناک قیمت خودرو دست دوم بوده است که در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در این باره با شما صحبت کنیم.

برداشته شدن تحریم ها و تاثیر آن بر روی واردات خودرو

در ابتدا قصد داریم کمی راجع به موارد جانبی که بر قیمت خودروها تاثیرگذار است، صحبت کنیم. خوب همانطور که می­دانید قیمت دلار در سالهای گذشته جهش بسیار زیادی را تجربه نمود و باعث شد تا بازار خودرو دستخوش تغییرات قیمتی سنگینی گردد.

به دلیل اینکه واردات خودرو در کشور ممنوع شده بود، شوکی به بازار خودرو وارد شد و باعث شد تا قیمت خودرو کارکرده بصورت سرسام آوری بالا برود اما این پایان کار نبود و ضربه بعدی به بازار خودروی کشور زمانی زده شد که قیمت دلار هم افزایش پیدا کرد. حال فرض کنید زمانی که قرار است دیگر هیچ خودروی جدیدی وارد ایران نشود و دلار هم گران شود، چه اتفاقی در چنین بازاری رخ می­دهد!

این موضوع باعث شد تا جهشی وحشتناک در قیمت همه خودروها بخصوص خودروهای دست دوم خارجی ایجاد شود که در نهایت دلیل بر این شد که حباب قیمتی برای این دست خودروها ایجاد گردد. پر واضح است زمانی که خودروی خارجی نو به داخل کشور وارد نشود، مردم مجبورند برای رفع نیاز خودرویی خود به خرید خودرو دست دوم با قیمت غیر واقعی روی بیاروند و به عبارتی چاره­ای جز این نخواهند داشت.

بعد از بوجود آمدن چنین وضعیتی، بازار خودرو کارکرده به دلیل عدم وجود خودروهای نو رونق پیدا نمود و البته دلال­ها نیز باز از این موضوع سو استفاده نموده و قیمت را باز هم افزایش دادند تا سرانجام، قیمت به عددی که امروز شاهد آن هستیم برسد.

اما به غیر از موارد فوق، موارد دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر قیمت خودروها تاثیرگذار باشند مانند بودجه ای که دولت برای سال جاری در نظر گرفته. اگر بودجه به همین شکل باقی بماند و چاره­ای برای آن اندیشیده نشود، قطعا شاهد افزایش دوباره قیمت دلار خواهیم بود. به عقیده بسیاری از متخصصین، اگر دولت سیاست های انقباضی جدیدی را در پیش نگیرد، دلار شروع به جهش خواهد کرد و تا پایان سال احتمال اینکه به ۳۲ یا ۳۳ هزار تومان برسد، وجود دارد.

اما اگر این دولت سیاست­های صحیحی را در همه حوزه­ها از جمله بازارهای سرمایه ­ای و ارز پیاده کند و تحریم ها هم برداشته شود به احتمال زیاد قادر خواهد بود تا افزایش قیمت دلار را کنترل کند.

با برداشته شدن تحریم­ها اولین و مهم­ترین اتفاقی که می­افتد این است که دسترسی به منابع ارزی متعددی که می­تواند برای واردات خودرو مورد استفاده قرار گیرد، باز خواهد شد. دسترسی به منابع جدید برای واردات خودرو به معنی این است که دلیلی که دولت برای ممنوع کردن واردات خودرو، ۳ سال پیش اعلام کرده بود، دیگر وجود نخواهد داشت و دیگر مانعی بر سر آزادسازی واردات خودرو وجود ندارد.

تاثیر برداشته­ شدن تحریم­ ها بر قیمت خودروهای خارجی

با برداشته شدن تحریم­ها، دسترسی به منابع جدید ارزی تسهیل شده و واردات خودروهای خارجی نیز به بازار، آزاد می­شود. به دنبال این موضوع علاوه بر اینکه خودروهای جدید و به روز وارد بازار داخلی می­شوند، قیمت خودروهای خارجی کارکرده موجود نیز کاهش چشمگیری را تجربه خواهند نمود.

اما این کاهش قیمت به عوامل بسیاری بستگی دارد. به طور مثال مشخص نیست که تحریم­ ها کی برداشته میشوند و این رفع تحریم­ها، شامل چه مواردی خواهند شد. در هر حال به عقیده بسیاری از کارشناسان بازارهای سرمایه­ای و بازار خودرو، برداشته ­شدن تحریم­ ها و آزادسازی واردات خودروهای خارجی، قطعا تکانی به این بازار خواهد داد.

کاهش قیمت خودروهای خارجی

با توجه به شرایط بد بازار خودروی کشور و با توجه به بالا بودن قیمت­ها، تقاضا هم پائین آمده اما به دلیل چسبندگی قیمتی که در این بازار، مانند بازار مسکن ایجاد شده، متاسفانه قیمت­ها ساکن مانده و پائین نمی­ آیند.

از این موارد که بگذریم چیزی که واضح است این موضوع می­باشد که به دلیل شرایطی که پیش­تر نیز ذکر گردید، خودرو قطعا ارزان خواهد شد اما زمان این کاهش قیمت هنوز دقیقا مشخص نبوده و به عوامل بسیاری وابسته است.

نتیجه گیری

در هیچ کجای جهان مرسوم نیست که  مردم برای سرمایه­گذاری به خرید خودرو روی بیاورند و بر روی خودرو سرمایه­گذاری کنند. مساله­ای که وجود دارد این است که آینده بازار خودروی ایران کاملا نامشخص است. ممکن است دلار گران شده و خودرو گرانتر هم بشود اما احتمال اینکه با توجه به شرایط موجود، خودرو ارزان شود بیشتر است.

در مجموع به دلایل مختلف، توصیه اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان حوزه خودرو این است که به خودرو به هیچ عنوان به دید کالای سرمایه­ای نگاه نشود. به طور مثال همانطور که شاهد هستیم تولید و عرضه خودروهای الکتریکی در جهان روز به روز در حال افزایش است و ممکن است روزی بازار خودروها به کل به آن سو حرکت کند و در اینصورت قیمت خودروهایی که با سوخت های فسیلی کار می­کنند با افت شدیدی مواجه خواهند شد.

اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد دارید تا برای سرمایه­گذاری، خودرو تهیه کنید، باید به موارد متعددی دقت داشته باشید تا متحمل ضرر نشوید. یکی از مهم­ترین و پر­اهمیت­ترین موارد در خرید خودرو دست­دوم خارجی، نحوه خرید است. به طور مثال اگر شما به عنوان یک خریدار نتوانید خودرو صحیح را برای خرید انتخاب کنید یا خودروی مورد نظرتان را با قیمتی بالاتر خریداری کنید، از چند جهت متضرر میشوید. حال فرض کنید علاوه بر اینکه برای خودرو مورد نظرتان را گران خریده­اید، آن خودرو را بدون کارشناسی صحیح نیز تهیه نموده باشید. این موضوع می تواند ضرر بزرگتری برای شما در پی داشته باشد.

زمانی که شما خودروی مورد نظرتان را گران­تر از قیمت واقعی خریداری می­کنید، در زمان خرید متحمل ضرر می­شوید اما زمانی که خودرو را کارشناسی نشده می­خرید، در زمان فروش هم ضرر سنگینی را تجربه می­کنید چرا که نمی­توانید خودرو را به قیمتی که مد نظر دارید به فروش برسانید و این موضوع به معنای دو سر سوخت شدن سرمایه شما خواهد بود. اما چاره چیست؟

در این بین شرکت های محدودی مشغول به فعالیت هستند که خودروهای دست دوم را بصورت کاملا کارشناسی شده و به قیمت، به بازار عرضه می­کنند که به خریداران این امکان را می­دهد تا خودرو مد نظر خود را با اطمینان کامل از هر لحاظ و به قیمت مناسب خریداری کنند تا هر دو سوی این سرمایه گذاری برایشان سودآور باشد. از میان این شرکت ها، Auto360 توانسته به دلیل رضایت بالای مشتریان، جایگاه بالایی در این بازار بدست بیاورد. این شرکت با بهره گیری از برترین متخصصین صنعت خودرو و همین طور کارشناسان خبره و با سابقه، مدتی است در این بازار مشغول به فعالیت است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    پیش بینی های زرد برای تبلیغ یک کمپانی که خوده این کمپانی ها دلال عالم ن

    پیش بینی اقتصاد و بازار ایران کاره کائنات هم نیست

    پراید شده 140 میگه احتمال ارزانی خودرو هست . این سناریو 30%گران کنیم 10% کاهش بدیم تکراری شده چون در واقع 20% گرون شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جمشید

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (382 ديدگاه)

      لندکروز مدل ۲۰۱۲ رو پنج میلیارد تومان معامله میکنن !!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ممد ژانگولر

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (3455 ديدگاه)

      خوب مشتیا نخرید . خودتون با دست و جیب پر پولتون دارین دامن میزنین . حالا چی میشه با همون ماشین قبلیتون بسازین . مقاومت کنید تا شاید یک سولاخ امید براتون باز بشه براختی بهره ببرید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ♦SHAHRUKH♦

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (101 ديدگاه)

    تنها به همین جمله بسنده می کنم پیش بینی قیمت خودرو در بازار داخلی امکان پذیر نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حمید

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (370 ديدگاه)

    نهایتا میشه واسه فردا پیش بینی کرد قیمت ارز رو ،هیچکس نمیدونه ماه دیگه ، ۶ ماه دیگه داستان به کجا برسه ! اگه پول دارید بخرید ، نهایتا یکم میاد پایین بازم در دراز مدت سود میکنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. آرین

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (444 ديدگاه)

    باریکلا کارشناس! حالا چرا 32 یا 33؟ چرا 34 نه؟ تو که اینقدر دقیق پیش بینی کردی چطور نفهمیدی ما هیچ وقت واردات خودرو نخواهیم داشت و اینکه چیزی از منابع مسدود شده خارجیمون باقی نمونده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا