ایستگاه خبر

چالش‌های خرید خودرو در ایران

برای بیشتر مردم دنیا، خرید خودرو فرآیندی لذت‌بخش به‌شمار می‌رود و معمولاً با کمترین حاشیه به انجام می‌رسد، اما در ایران، ماجرایی پرحاشیه و دردسرساز است. چه آنکه ایرانی‌ها باید از هفت‌خوان رستم بگذرند تا خودرو ثبت‌نامی‌شان را تحویل بگیرند.

فروش خودرو
جدای از اینکه تنوع چندانی در بازار خودرو ایران وجود ندارد و کیفیت نیز از سطح قابل‌قبول و رضایت بخشی برخوردار نیست و قیمت‌ها هم بالا هستند، موضوع مهم دیگر، نحوه پیش‌فروش و تحویل همین خودروهای کم تنوع و کم‌کیفیت و گران است. به عبارت بهتر، خودروسازان کشور نه‌تنها نتوانسته‌اند به لحاظ کمی و کیفی، تولیدات مناسبی داشته باشند؛ بلکه در پروسه فروش نیز رضایت عمومی را به دست نیاورده‌اند. در حال حاضر بسیاری از مشتریان ایرانی نسبت به شکل و شمایل پیش‌فروش و قیمت و تحویل خودروهای داخلی معترض هستند و اعتقاد دارند که خودروسازان در حق آن‌ها اجحاف می‌کنند. مشخص نبودن قیمت نهایی خودرو، تحویل ندادن خودروهای ثبت‌نامی در موعد مقرر و افزایش قیمت خودروها به بهانه استانداردهایی مانند کیسه هوا و یورو ۴، از جمله مواردی هستند که مشتریان ایرانی همواره به خصوص طی دو سال گذشته (همزمان با افت تولید و رشد قیمت خودروهای تولید داخل) نسبت به آن‌ها گله و شکایت داشته‌اند.

تیبا
به عبارت بهتر، ایرانی‌ها در شرایطی اقدام به پیش خرید خودرو می‌کنند که نه زمان تحویل خودرو ثبت‌نامی‌شان قطعی است و نه قیمت آن؛ از همین رو است که گاهی باید مدت‌ها بابت دریافت خودرو خود انتظار کشیده و دست آخر نیز آن را با قیمتی بیش از آنچه تصور می‌کردند، تحویل بگیرند.

رانا
اولین مسئله‌ای که مشتریان ایرانی در پروسه خرید خودرو با آن مواجه‌اند، مشخص نبودن قیمت است، به‌نحوی که خودروسازان به آن‌ها نمی‌گویند محصول ثبت‌نامی را با چه قیمتی تحویل خواهند داد. توجیه خودروسازان در قبال چنین رفتاری این است که می‌خواهند خودروها را به قیمت روز (قیمتی که همواره صعودی است) تحویل دهند و این یعنی مشتریان مجبورند خودرو خود را گران‌تر از زمان ثبت‌نام آن، تحویل بگیرند. این در حالی است که گاهی چندین میلیون تومان به قیمت خودروهای ثبت‌نامی اضافه می‌شود و مشتریان توان پرداخت این مابه‌التفاوت را ندارند. از طرفی، مشتریان با توجه به قدرت خرید و به اصطلاح با نگاه به وضع جیبشان، اقدام به پیش‌خرید خودرو می‌کنند، اما خودروسازان با اعلام دیر هنگام قیمت نهایی خودروها، تمام برنامه ریزی و ذهنیت آن‌ها را به هم می‌ریزند، تا جایی که حتی ممکن است از دریافت خودرو خود منصرف شوند.

سایپا
به‌عنوان مثال، یک کارمند عادی با توجه به میزان حقوق دریافتی و سرمایه‌اش اقدام به پیش خرید خودرو می‌کند و وقتی ناگهان حداقل دو سه میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه می‌شود، این کارمند یا باید قرض گرفته و از سایر هزینه‌هایش بزند، یا اینکه کلاً از دریافت خودرو ثبت‌نامی‌اش انصراف دهد.

دیگر مسئله‌ای که مشتریان ایرانی در خرید خودرو باید با آن دست و پنجه نرم کنند، قطعی نبودن زمان تحول خودروهاست. هرچند در فاکتور فروش بازه زمانی تحویل خودروهای ثبت‌نامی درج می‌شود؛ اما مشتریان معمولاً موفق به دریافت خودرو خود در آن تاریخ نمی‌شوند و این کار برای خودروسازان، عادی و تبدیل به رویه شده است.

اوضاع به شکلی است که بیشتر مشتریان از همان زمان ثبت‌نام این واقعیت را می‌پذیرند که خودرویشان را در موعد مقرر دریافت نخواهند کرد و گاهی مجبورند چند ماه تأخیر را نیز به جان بخرند. این موضوع نیز به نوبه خود، مشتریان را سردرگم می‌کند و حتی باعث به هم خوردن برنامه‌ها ریزی‌هایشان می‌شود.

افزایش قیمت خودرو
به‌عنوان مثال، برخی مردم برای مسافرت‌های نوروزی و به امید سفر با خودرو شخصی، اقدام به ثبت‌نام می‌کنند، اما خودروسازان گاهی با تحویل ندادن محصولات ثبت‌نامی، کل برنامه آن‌ها را به هم می‌ریزند. جدای از قطعی نبودن قیمت و زمان تحویل، مشتریان ایرانی با مسئله‌ای دیگر به نام «افزایش قیمت به‌دلیل ارتقای استاندارد خودروها» نیز روبه‌رویند و باید گرانی حاصل از این ماجرا را تحمل کنند. آن‌هایی که به تازگی دعوت‌نامه تحویل خودرو برایشان ارسال شده، احتمالاً با افزایش قیمت چند میلیونی روبه‌رو و از این موضوع گله‌مندند، گله‌ای که به‌حق است، اما ظاهراً کسی پاسخی قانع‌کننده برایش ندارد. ماجرا از این قرار است که در دعوت‌نامه‌های ارسالی، چند میلیون تومان بابت استانداردهای یورو ۴ و کیسه هوا به قیمت خودروهای ثبت‌نامی اضافه شده و مشتریان چاره‌ای جز پرداخت این هزینه اضافی ندارند. حالا این پرسش برای مردم پیش آمده که مگر یورو ۴ و کیسه هوا و امثال این‌ها، جزو موارد استاندارد نیستند؛ پس چرا خودروسازان آن‌ها را به چشم آپشن می‌بینند و بابتشان چند میلیون تومان روی قیمت خودرو می‌کشند؟ به‌عنوان مثال، سایپا به تازگی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بهانه استاندارد یورو ۴ به قیمت محصولات پیش‌فروش شده‌‌اش اضافه کرده‌ که این موضوع برای مردم قابل‌ پذیرش نیست. وقتی این مسائل و چالش‌ها را در کنار هم می‌گذاریم، متوجه می‌شویم خرید خودرو در ایران تا چه حد پروسه دشواری است و نه تنها معمولاً لذتی ندارد؛ بلکه حواشی و دردسرهایش سبب ناخشنودی و عذاب مردم می‌شود و طبعاً تا زمانی که خودروسازان رفتار خود را اصلاح نکنند، این «عذاب» کماکان ادامه خواهد داشت. با این حال گویا فروش خودرو بدون اعلام زمان تحویل و قیمت قطعی و همچنین افزایش قیمت به بهانه ارتقای استاندارد، برای خودروسازان به رویه تبدیل شده و دیگر شکلی عادی و طبیعی به خود گرفته است؛ زیرا نه اقدامی برای اصلاح آن انجام می‌دهند و نه با پاسخ‌هایی منطقی و عاری از توجیه و بهانه، مشتریان را قانع می‌کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به نوع برخورد خودروسازان با مشتریان، نمی‌توان صنعت خودرو را صنعتی «مشتری‌مدار» به‌حساب آورد، به‌نحوی که به‌نظر می‌رسد «مشتری» در اولویت برنامه‌های شرکت‌های خودروساز داخلی نیست. در واقع به‌نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی به همین روند معیوب خو گرفته و وقتی می‌بینند مردم در هر شرایطی و با همه دشواری‌ها، خودرو می‌خرند، اقدام چندانی در راستای اصلاح رفتار خود انجام نمی‌دهند و از طرفی، مشتریان نیز ظاهراً به این اوضاع عادت کرده‌اند. کارشناسان ریشه این ماجرا را در انحصاری بودن بازار خودرو ایران و نبود رقبایی جدی برای خودروسازان بزرگ کشور دانسته و تاکید دارند که این «بی‌رقیبی» اصلی‌ترین دلیل برخوردهای نامناسب با مشتریان است. به گفته آن‌ها، هرچند شرکت‌های خصوصی نیز در صنعت خودرو کشور فعالیت داشته و روی کاغذ بیش از ۲۰ خودروساز در ایران فعالیت دارند، اما توان همه آن‌ها روی هم به اندازه سه خودروساز بزرگ داخلی (ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو) نیست و بنابراین در این بازار، رقابت معنایی ندارد و حرف اول و آخر را همان سه خودروساز مذکور می‌زنند. این در حالی است که اگر شرکت‌های بزرگ خارجی در ایران حضور داشتند و روش‌های نوین فروش را به اجرا می‌گذاشتند (روش‌هایی که مبنای آن مشتری‌مداری است)، خودروسازان داخلی نمی‌توانستند محصولات خود را هر وقت که خواستند و با هر قیمتی تحویل مردم بدهند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۸۸ دیدگاه‌ها

  1. SAMANpes

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    اقا ما چه گناهی کردیم باید وضعمون اینطوری باشه ؟!

    ما چه گناهی کردیم که باید تو ایران باشیم؟! :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. انزو

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (369 ديدگاه)

      فقط باید یه پول هنگفتی داشته باشیم ک بتونیم هر ماشینی خواستیم بخریم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رضا

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      در کشوری که انحصار در تمام بخش ها وجود داره و همه چی حتی گوجه هم دولتی شده و دست دولت تو همه چی هست و دخالت مستقیم داره……معلومه وضع اینجور میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. یه پسل باهوش

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      مشکل اینجاس که تا مشکل می خواد رفع بشه یه عده دلواپس می شن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ehsan

        ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        ای کلک من میخواستم اینو بگم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. مرتضی

        ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (849 ديدگاه)

        عجب باهوشی هستی تو!!!! اون عده حق دارن دلواپس شن اگه فکر میکنی شرایطی که میخوان درست کنند مشکل رو حل میکنه باید بگم واقعا ساده ای!!! درواقع این دلواپسی الحق درسته!!! عده کمی سواد و مطالعه در این مورد دارن فقط یکی از موارد اینه که دولت جدید میخواد با افزایش تعرفه های واردات درامد بالایی داشته باشه!!! یعنی بیشتر از دولت قبل یکی از سیاستهای دولته جدیده شک نکن!! یعنی رسما اعلام شده ولی خوب اکثرا غافلند!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ehsan

          ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (1251 ديدگاه)

          البته در اینکه انها دلشون واسه مردم نسوخته هیچ شکی نیست ولی فکر کنم تعرفه های دولت قبل بیشتر بود
          سرپرست سازمان توسعه تجارت از عدم تغییر تعرفه 90 درصدی واردات خودرو در سال آینده خبر داد ( سال 90 و 91 )

          -خودروهای وارداتی تا 1500 سی سی ظرفیت موتور 30 درصد
          -خودروهای وارداتی بیش از 1500 تا 2000 سی سی ظرفیت موتور 35 درصد
          -خودروهای وارداتی بیش از 2000 تا 2500 سی سی ظرفیت موتور 40 درصد
          -خودروهای وارداتی بیش از 2500 تا 3000 سی سی ظرفیت موتور 70 درصد
          -خودروهای وارداتی بیش از 3000 سی سی ظرفیت موتور 100 درصد ( امسال )

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. sorena330

          ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (745 ديدگاه)

          یکی از همین دلواپسین آقا مهرداده که حقم داره دلواپس باشه،
          جایی که یکی از مدیران سابق خودروسازی حضور داشته باشه یقینا گناهکاری و مال مردم خوری بیداد میکنه…

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. مرتضی

          ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (849 ديدگاه)

          احسان اینو یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد البته بخاطر یه سری افشاگری ها ازش شکایت شده

          موافقم 0
          مخالفم 0
    4. غفاری

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (54 ديدگاه)

      گناه ما اینه که هر چی بهمون بفروشن میخریم با هر قیمتی
      ساعت 8 پیشفروش شروع میشه 8 و 5 دقیقه تمومه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. morteza

        ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (23 ديدگاه)

        موافقم ولی این دلیل نمیشه اشغالارو بما بندازن بعدم منت کنن میدونی مقصر کیه مقصر منم که تو ایران به دنیا اومدم همین

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. طوفان

          ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (149 ديدگاه)

          نه مقصر تویی چون میری هر ماشینی رو که می سازن با هر شرایطی میخری همین !

          موافقم 0
          مخالفم 0
    5. sj

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (187 ديدگاه)

      شما هم رسوا کردین هی وضع بده خراب داغونه ب جهنم داغونه نمیشه ادم خودشو بکشه خیلی از پولدارها تو ایران هم همین ماشینهای سایپا و ویران خودرو دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amin

        ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (77 ديدگاه)

        کسی پول داشته باشه از پولش واسه رفاه وسلامتی خودش و اطرافیانش استفاده نکنه احمقه
        پولشو یا خودش خرج کنه یا دست یه نیازمندو بگیره ..
        […]

        موافقم 0
        مخالفم 0
    6. فواد

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (291 ديدگاه)

      آقا ما دلواپس این اوضاعیم شما چطور؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. چاپلو

        ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (488 ديدگاه)

        ME too

        موافقم 0
        مخالفم 0
    7. آرش

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (38 ديدگاه)

      بلانسبت دوستان،گناهمون اینه که هر چی بهمون انداختن مثل گاگولا میریم میخریم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. زیگما

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    تا وقتی سکوت کنید همین میشه….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهران

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (191 ديدگاه)

      نمیدونیم حقمون چیه….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (188 ديدگاه)

        بسم حق

        کتک !!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. َعلی

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      فک کنم باید بگید سکوت *کنیم* چون فکر می کنم شما هم در سکوت به سر می برید :دی
      تا وقتی همه ففط شعار میدن همین وضعیت باقی می مونه ( منظورم با شخص خاصی نیست )

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. خاوری مزراتی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1103 ديدگاه)

      آخر سنگر سکوته !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. زیگما

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      شما ها همش از این وضعیت مینالید برای همین مخاطبم شما بودید نه خودم!
      من که مشکل خاصی ندارم. خودمو درگیر مشکلات، زیاد نمیکنم…..برید زندگیتونو بکنید. همش 60 70 ساله…..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Kobain

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    ” سایپا به تازگی دو میلیون و 200 هزار تومان به بهانه استاندارد یورو 4 به قیمت محصولات پیش‌فروش شده‌‌اش اضافه کرده‌ که این موضوع برای مردم قابل‌ پذیرش نیست. ”

    موضوع برای مردم ناخوشایند هست ولی غیر قابل پذیرش نیست چون اگر اینطور بود اینهمه سال سایپا و ایران خودرو به کار خودشون ادامه نمی دادن و الان می بایستی ورشکست می شدن . متاسفانه مردم ما با هر چی کنار می آن و بهش عادت می کنن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر مسعود

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تا خودرو سازی در ایران انحصار است هیچ کدام از مشکلات مشتری نظیر کیفیت . قیمت وتنوع حل نمی شود.مشتری در ایران باتوجه به بوجه ی خود مجبور به خرید از ایرانخودرو یا سایپا است
    راه های ایجادرقابت .1- کاهش تعرفه واردات.2.واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mohammad

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من این موضوع رو یک بار دیگه هم گفتم ولی بازم میگم که ای کاش قیمت خودرو توی ایران مثل کیفیت ماشیناشون ثابت بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محسن

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (190 ديدگاه)

    نرود میخ آهنین در سنگ…
    این مدیرای بی لیاقت ویران خودرو و سایپا اگه آدم بشو بودند که زودتر از این ها آدم می شدند… تا قیام قیامت همین وضعه دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Junior

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (130 ديدگاه)

      مدیران دو تا شرکت خودروساز فقط یه دستاویزن که بقیه خودشونو پشت اونا قایم کنن.سیاست گذاریها جای دیگه انجام میشه و خود دولت رسما و کاملا تو فروش و بازار خودرو تاثیرگذار و سهیم هستش.
      تا حالا همه ما به طور غیر رسمی میدونستیم که تقریبا نصف پول فروش هر ماشینی میره تو جیب مبارک دولت، اما دبیر انجمن خودروسازها تو برنامه روز جمعه آخرش که دیگه کم آورده بود رسما و جلوی دوربین گفت که آقا 40 درصد از سهم فروش هر خودرویی برای دولته!!!
      حالا شما فرض کنید اگر این 40 درصد کم بشه مثلا سمند میشه 16000000 تومن یعنی حدودا 5300 دلار! فکر میکنم تو این شرایط افتضاح اقتصادی قیمت معقولی باشه …

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. YaShaR

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (294 ديدگاه)

    مشخصا هیچکس از این وضع راضی نیست ادامه دار بودن این شرایط یک رانت خیلی گردن کلفت می خواد در حد دولت ، والا بسادگی قابل حل شدنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. sorena330

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (745 ديدگاه)

    کاش فقط از قیمت و زمان تحویل خبر نداشتیم،حتی امکان داره یه ماشین دیگه بجای ثبت نامی بهمون تحویل بدن مث قضیه مگان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. PEUGEOT

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (999 ديدگاه)

      آره سورنا جان همین اتفاق هم افتاده
      عموی من تقریبا 2 سال پیش یه 405 ثبت نام کرد 2 ماه دیرتر خودروشو تحویل دادن موقع تحویلم گفتن ما 405 نداریم اگه دوست دارید بجاشSD 206 بردارید و تفاوت قیمتشم باید بدید
      عموم هم قبول نکرد بعد پولشو بهش دادن رفت یه پرشیای 87 گرفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. رضا

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    تنها آرزوم اینه که یه روز همه چی آزاد بشه و خودروسازای خارجی تو ایران کارخونه بزنن و داخلی ها یک روزه ورشکست و نابود بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی ف

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (173 ديدگاه)

      انشاال.. اون روز همین فردا باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Un4given

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (235 ديدگاه)

    اتفاقا اصلا این دو لگن ساز بزرگوار تقصیر ندارند بلکه دارن کاسبیشونو میکنن. اما این وسط ما مقصریم که ازشون پیش خرید میکنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. PEUGEOT

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (999 ديدگاه)

      دقیقا منم باهات موافقم
      ما هستیم که با خرید خودروهای صفر به خودروسازا میگیم کارتون درسته و به کارتون ادامه بدید
      حقیقت تلخه ولی باید گفت ما ایرانی ها عادت داریم که هرچی که گرون میشه و وضع بدتری نسبت به قبلش پیدا میکنه بیشتر بخریم تا اونا بیشتر به این کارشون ادامه بدن
      به نظرم تا این اخلاقای بدمون درست نشه این حقمونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یارو . فقط المان . فقط فولوکس

        ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (290 ديدگاه)

        پزو جان برای اولین بار باهات موافقم

        از قدیم گفتن (از ماست که بر ماست)

        پدال از این مطالب داخلی نزار اعصابمون خورد می شه (البته خلایق هر چه لایق)

        (پرچم بالاست)

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. محمد

        ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عاغا پس چی بخریم آخه
        با این قیمت های بالای ماشین خارجی مگه میشه نزدیکشون شد
        اینجاس که باید دوچرخه رو ترجیح بدیم…
        مث خودم که الان دو سالی هست دوچرخه سوار میشم البته شهر ما زیاد بزرگ نیست :))))

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. طوفان

          ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (149 ديدگاه)

          ماشین کارکرده

          موافقم 0
          مخالفم 0
  11. یه پسل باهوش

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    سالی 28000 نفر کشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. سعید

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (222 ديدگاه)

    از نویسنده مقاله بسیار ممنون و سپاسگزارم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mt amre

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    من آذر 91 مگان ثبت نام کردم 35 تومن پول من به مدت 13 ماه تو حساب پارس خودرو دزد موند (قرار بود 5ماهه مگان تحویل بدن) بعد این مدت پولمو پس ندادند که هیچ مجبورم کردن به جای پولم 2تا پراید بگیرم به قیمت بهمن92
    به همه نهادها هم شکایت کردم ولی بی نتیجه بود
    خودروسازان ایرانی بزرگترین تبهکاران ایران هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مصطفی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    خدایا ما رو از این کشور نجات بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Vahid

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (86 ديدگاه)

    هیچ اتفاق جدیدی قرار نیست بیافته. تا 10 سال دیگه رو مطمعنم. راستی نمیدونم میدونید یا نه ولی من امشب تو روزنامه خوندم ، که تولید ویتارا و مزدا3 و تیانا وولیکس C30 و جک متوقف شد.
    خلاصه که همین. مردم هم که ماشاال… با فرهنگ. با خودش میگه حالا من یه ماشین بگیرم که چیزی از کسی کم نمیشه.یکی نیست بگه آخه همه مثل تو فکر کردن(تو همه موارد)که الان اینجوری شد. با خودمم هستم. هر کدوم از ما تا یه پولی دستمون میاد ، تمام این حرفا یادمون میره.
    یه خاطره بگم: یه بار داشتیم با پدرم و برادرم میرفتیم شیراز با پژو 405 ، سر یه پیچ یهو یه بلانسبت خر با کره ش جلومون سبز شد ، ناچارا کوبیدیم به خره ، سپر ماشین شل شد ، چراغ های سمت راست کلا شکست و جالب اینجا که خره آخ هم نگفت. واز اون جالبتر که . واقعا خر هیچ چی نمیفهمه.چرا؟ چون داشت سمت راست میرفت، بعد از اینکه ما بهش زدیم، 180 درجه چرخید و اونوری شد و بعدش به سمت چپ رفت. کلا تکلیفش با خودش معلوم نبود.(خر بود)
    نکته اینجاست که خره سالم موند ولی ماشین ما جلوش نابود شد.(اینست خودروی ملی، حتی یک خر میتونه اونو بترکونه). فکر کن اگه باهاش بخوری تو دیوار چی میشه؟؟!! انا لا و انا اله راجعون.
    خوش باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. یه پسل باهوش

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    پدال جان لوگوی جدید مبارک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. کاظم

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    اگر پراید صدمیلیون شود!!!!!!!!. مردمانى از سرزمین پارس ان را میخرن!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. امید

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    کیفیت.کمیت.تکنولوژی.ایمنی در یک گاری وجود ندارد

    من دلم برای این مواد اولیه که داره حروم میشه میسوزه

    چقد بنزین حروم میشه تو این مملکت بخدا باز زیر نویس میکنن میگن مصرف انرژو اینجا 9 برابره ژاپون هست خب با این گاریهایی که مصرفشون زیاده تقصیر ما مردمه؟!!!…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1323 ديدگاه)

      منظورم انرژی و ژاپن بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. کاظم قاقی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    یه خورده انصاف داشته باشین خودروسازهای داخلی تحت فشارهای زیادی بودند اگه قیمت خودروها هم به اینجا کشیده بخاطر تحریمهای دولت های ظالم غربیه مقصر اونان که حق انسانیت رو بجا نمی آرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (94 ديدگاه)

      یعنی تحریم هارو بردارن ماشین ارزون میشه و کیفیتش میره بالا ؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. قاقالی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    خداوندا صنایع خودروسازی ایران خودرو ، سایپا و پارس خودرو را به سرنوشت هیروشیما و ناکازاگی در جنگ جهانی دوم مبتلا بگردان الهی آمین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حاجی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    روند نامگذاری و رشد خودروی صددرصد ایرانی ساخت کارخانه سایپا با همکاری اولیه
    شرکت kia کره جنوبی:

    پراید HB -ایده اولیه و ساخت از کره

    مابقی خلاقیت و نوآوری ایرانی

    پراید kia
    پراید station
    پراید صبا
    پراید 141
    پراید 132
    پراید 111
    پراید 131
    پراید 121
    پراید 132sx
    پراید132lx ، ……

    و هم اکنون در بازار استفاده های غیر سواری از این
    محصول شگرف ؛

    ***** پراید وانت *****
    (با قابلیت حمل چند جعبه خالی میوه)

    به این ترتیب
    و بزووووووووودی در آینده ای نزدیک و در سال های نه چندان خعععععععععععلی دور ؛

    پراید جدول ضرب
    پراید مشتق2x
    پراید رادیکال 5
    انتگرال پراید دوگانه سوز
    پراید سه معادله سه مجهول
    پراید رسم نمودار

    و نیز تبدیل آن به سایر محصولات حمل و نقل ؛

    پراید 18چرخ
    پراید 10تن
    پراید شبه نیسان
    پراید شبه ماکسیما
    پراید شاسی بلند
    پراید خاور
    پراید چرثقیل
    پراید میکسر
    پراید تراکتور
    پراید ترانزیت
    پراید ناو
    پراید اف 16
    پراید مترو
    پراید کوپتر
    بوئینگ 747 پراید
    پراید بدون سرنشین

    وَ وَ وَ وَ….

    پرتاب اولین پراید به فضا!!!!!!!!!

    این روند همچنان ادامه دارد ،
    و سایپا مطمئن و پابرجاست!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد حسین مادریدیستا

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      خخخخخخخخخخخخخ
      استدلالت تو حلقم:))
      کلی خندیدیم ایول

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Junior

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (130 ديدگاه)

      پراید Safari رو یادت رفت بگی !!!…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. قاقالی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (150 ديدگاه)

      حاجی عزیز پرتاب اولین پراید به فضا رو خوب اومدی کلی خندیدیم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. حاجی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    همیشه فکر میکردم کیا هستن که بر عکس همه نظر میدن حالا یکیش دیدم که آقای کاظم قاقیست.آقای قاقی صنعت کشور مثل یک سوراخ بزرگ هست که سرمایه مملکت رو تلف میکنه.شما ماشین سوییسی یا هلندی دیدید؟چی سوار میشن اینا؟رفتن پی صنعت خودشون ماشین هم بنز و بی ام و و تویوتا سوار میشن.اما ایران همه صنعت ها رو گرفته به دست توی همه هم آخره.بعد از چهل سال شما توی سرچ سایتهای معروف ماشین برید حتی ماشینهای کارخونه هاتون وجود هم ندارن چه برسه به رقابت؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کاظم قاقی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      حاج آقا سلام
      1- دلیل نمیشه وقتی همه یه نظر دارن تو هم مثل بقیه نظر بدی
      2- من برعکس همه نظر نمیدم ، همه برعکس من نظر میدن
      3- من مثل بعضی ها ( مثلا قاقالی ) نیستم که برای لایک کردن نظرم هر چی از دهنم در اومد بگم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رضا

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      این اقای قاقی حتما […]که اینقد سنگشونو به سینه میزنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. امیر

      ۱ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (231 ديدگاه)

      بابا ولش کنین.بهش کم محلی کنید خودش میزاره میره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. عادل

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    جهنم زمین ایرانه با این وضعیت اقتصاد و…
    متاسفانه جایی زندگی میکنیم که مسئولانش اصلا به فکر راحتی و جان مردم نیستند. بااین ماشین هایی که تولید میکنن…

    یکی نیست بهشون بگه شما که اینقدر دغدغه ی مصرف انرژی و بنزین رو دارین…
    برین ماشین هاتون رو استاندارد کنین… اونوقت ببینن چقدر میتونه به نفع مردم و کشور باشه….. البته اگه آقایان بخوان…

    شاید بعضی ها از این وضعیت سود میبرن….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محمد ر

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    خودم کردم که لعنت بر خودم باد

    اگر مردم ایران 3 ماه سایپا و ایران خودرو را تحریم کنن همه چیز درست میشه.

    خودرو میمونه رو دستشون قیمت ها میاد پایین و دیگر نمیتونن هر بازی میخوان در بیارن

    و اینجوری مشتری سالاری رواج پیدا میکنه

    با مهر اریایی-سپاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. xantia

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    واقعا ما مردم عجیبی هستیم ، همه میدونیم که این آشغال سازها دارن از ما می دزدن ولی بازهم پشت در نمایندگی ها صف می بندیم.واقعا دلم برای خودم میسوزه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. sadegh

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    پدال چرا کامنتا رو حذف میکنی؟!؟!؟!؟!؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. sina

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (100 ديدگاه)

    والا ما یه سمند ال ایکس سال ثبت نام کردیم … توی آبان ماه . قرار شد بهمن ماه بدن ندادن. همینجوری گذشت گذشت گذشت … اردیبهشت به ما تحویل دادن . نکته جالب اینه که ماشین نه ضبط داشت نه رینگ.!!
    با تشکر از شما و ایران فرغون :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. کیان

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    مشکل ما مشکل فرهنگیه، مشکل از تک تک ماست، همه ما نون و به نرخ روز میخوریم، اگه ماشین، خونه، سکه، دلار قیمتش ثابت بشه یا بیاد پایین حتی مصرف کننده هم نمیخره ولی اگه بره بالا، صف میبندند برای خریدش، مسئله خرید نیست سرمایه گذاریه حتی رو یه آشغال، والا همه کاسب شدن ولی فکر نمیکنن که این یه تجارت خونینه، این ماشین های بی کیفیت ارابه مرگه که ما به تولید اونا کمک میکنیم، شاید عزیز ما بهمین دلیل جونشو از دست بده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. ناصر5509

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    من سال 91 تیبای صفر خریدم خیلی ماشین آشغالی بود خدا دهلت کنه این خودرو ساز های حروم خور رو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. سعید از بوشهر

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    انحصار
    انحصار
    انحصار

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا