ایستگاه خبر

افت تولید گریبان خصوصی‌ها را هم گرفت

دنیای اقتصاد: براساس آمارهای منتشر شده ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز خصوصی در ۱۲ ماهه سال ۹۷ به نسبت مدت مشابه سال پیش از آن، با افت ۵/ ۲۶ درصدی همراه بوده است. شرکت‌های خصوصی طی سال گذشته در مجموع ۹۲ هزار و ۸۲۲ دستگاه خودرو تولید کردند، این در حالی است که این شرکت‌ها در سال ۹۶، توانسته بودند تعداد ۱۲۶ هزار و ۳۳۸ دستگاه خودرو تولید و روانه بازار کنند. اما در سال گذشته افت تولید دو شرکت کارمانیا و مدیران خودرو بیش از سایر شرکت‌های خودروساز خصوصی بوده است به‌طوری‌که کارمانیا تولید‌کننده محصولات BYD چین افت تولید ۵۳ درصدی را در بازه زمانی ذکر شده به نام خود ثبت کرده است.

azvico
مدیران خودرو نیز طی سال گذشته شاهد کاهش تولید بود. این خودروساز سال گذشته به نسبت سال ۹۶، افت تولید ۴۷ درصدی داشته است؛ اما دو شرکت بهمن و کرمان موتور نیز در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶، به ترتیب افت ۱۵ و ۸ درصدی را به نام خود ثبت کرده‌اند. نمودار دیار خودرو تولید‌کننده محصولات بایک نیز در سال گذشته نزولی بوده است. این خودروساز خصوصی، افت ۳۹ درصدی را تجربه کرده است. البته در میان شرکت‌های خصوصی در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن شاهد رشد تولید نیز بوده‌ایم. به‌طوری‌که شرکت صنعت خودروی آذربایجان تولید‌کننده محصولات ام‌جی چین در مدت زمان ذکر شده توانسته رشد ۵/ ۶۴۸ درصدی را به نام خود ثبت کند. این شرکت سال گذشته تعداد سه هزار و ۵۷۰ دستگاه از برند ام جی را تولید کرده است. خودروسازان بم نیز توانسته در بازه زمانی ذکر شده رشد تولید ۹۴ درصدی را از خود به جای بگذارد. این شرکت نیز به عرضه محصولات جیلی می‌پردازد.

  • ۱۱ هزار شکایت از خودروسازان


ایسنا : رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از ثبت حدود ۱۱ هزار شکایت از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در سال گذشته خبر داد که ۸هزار پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

یدالله صادقی اظهار کرد:  شکایت‌هایی نسبت به عدم ایفای تعهدات شرکت‌های خودروساز و واردکنندگان مطرح شده است.وی افزود: به عبارت دیگر شاکیان می‌گویند همه یا بخشی از پول خودروی مورد نظر خود را پرداخت کرده‌اند، اما شرکت‌ها در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده تأخیر دارند و در مواردی حتی شرکت‌های خودروساز یا واردکننده گفته‌اند خودرویی برای تحویل به خریداران ندارند. به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، از این ۱۱ هزار شکایت حدود ۸هزار پرونده تکمیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده که تعزیرات باید به آنها رسیدگی کند. کار ۳هزار پرونده نیز در کمیته حل اختلاف نهایی شده است؛ یعنی از شرکت مورد نظر خسارت دریافت کردند، یا شاکی با شرکت مربوطه به تفاهم رسیدند یا شکایت آنها مبنا و اساس نداشته است.

صادقی با اشاره به اینکه شکایات طرح شده ابتدا در کمیته حل اختلاف بررسی می‌شود، گفت: در پرونده‌هایی که در آنها کمیته حل اختلاف نتواند اختلاف شاکی و شرکت را برطرف کند یا یکی از طرفین نسبت به رأی کمیته ایراد داشته باشد، پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی فرستاده می‌شود.وی افزود: در این میان حدود ۸هزار شکایت محق بوده اما کمیته حل اختلاف نتوانسته رأیی صادر کند که نظر خریدار و خودروساز یا واردکننده را تامین کند که پرونده آنها به تعزیرات حکومتی فرستاده شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (10206 ديدگاه)

    فقط یه چیز در باب مصیبت وارده بر این روزهای کشور میشه گفت :
    جایی که آدم میترسه در مورد خیلی چیزها حرف بزنه و فِکرِش را نِگه داره ، ساده ترین کارها تبدیل به سخت ترینها میشه .

    دوست داشتن وطن زمانی معنی میده ، که اون وطن به آدم احساس انسان بودن و یک فرصتی برای زندگی بِده .
    این چه زندگی ایه که ما در این وطن نازنین ایران داریم ، چرا از وقتی چشم باز کردیم در این کشور ، هَمَش استرس استرس استرس داریم .پولدار و بی پول هم نداره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (160 ديدگاه)

      آره بقول شاعر که میگه ؛
      وطن آنجاست که آزاری نباشد …
      من که کلا حس ناسیونالیستی و وطن پرستی رو از دست دادم …،

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        دقیقا میخواستن همین حسو ازمون بگیرن، که موفق شدن.
        ما هم ادعا، توهم، سروصدا و…
        دنیا کجاست و ما کجا

        باید رفت ازین خاک غریب…

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. آرمان

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (85 ديدگاه)

    دنیای مردم رو جهنم کردن که به بهشت برسونندمون .
    میشه وایستین ما پیاده بشیم ،شما تنهایی بهشت برین و ما رو نبرین .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      اتفاقا برای خودشون و بچه هاشون که عالی بوده.
      همینه که نوه بزرگ واری توی کاناداست و میگه جام خوبه و نمیخوام برگردم.
      حیف ما که گول اینا و حرفاشون رو بخوریم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Genius

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    دیگه از امروز با بنزین عادی لیتری 2500 و سوپر لیتری 3000 که برامون تدارک دیدن فقط خودروهایی موفق میشن تو بازار ایران که بشه تو باکشون ش…..د کار کنن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Abbas

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    خلاصه و مفید میتونم بگم((به جهننننمممم))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (10206 ديدگاه)

      با عباس موافقم ، همه چی به جهنم ، این مردم بدتر از این باید سرشون بیاد ، خلایق هرچه لایق ، بنزین باید بشه لیتری ۱۰۰هزار ، تا کلاً دیگه برگردیم به زمان شتر سواری .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نوید جهرمی

        ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (3691 ديدگاه)

        واقعا

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Abbas

        ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (875 ديدگاه)

        داداش به جااان خودم اینا خیر ما رو نمیخوان،همین دبی کنار گوش ماس،فقط برو ببین بین ۱۸۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ درهم امارات(اشتباه نکنم درهم امارات حدودا ۳۹۰۰ قیمتشه)چه ماشینایی پیدا میشه،خودم یه 325i کوپه مدل ۲۰۰۹ تمیییز پیدا کردم با قیمت ۲۲۵۰۰ درهم که فقط میخواستم خون گریه کنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. SS

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (738 ديدگاه)

    خصوصی ها هم گُلی به سر مردم نزدن
    تا وقتی تحریم بود که آشغال چینی مونتاژ میکردن و به هر قیمتی دلشون میخواست میفروختن
    وقتی تحریم نبود هم بجای اینکه لابی کنن تا قیمت تمام شده پایین بیاد، جلوی واردات رو گرفتن و همون ماشین ها رو با قیمت بیشتر و آپشن کمتر مونتاژ کردن
    این نوع بخش خصوصی بهتره با همون بخش فرغون سازان ورشکست بشه اگه ملت اجازه بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا