ایستگاه خبر

دنده‌عقب سنگین سازان در جاده تولید

دنیای اقتصاد: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با تولید خودروهای تجاری در آبان‌ماه سال جاری، شاهد هستیم که تولید انواع کامیون، کمپرسی، باری و کشنده در مجموع ۸ ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، افت ۵/ ۶ درصدی را تجربه کرده است.


در بخش تولید کامیون، کمپرسی، باری و کشنده شاهد هستیم که چهار شرکت ایران‌خودرو دیزل، سایپادیزل، گروه بهمن و ماموت دیزل در مجموع در ۸ ماه ابتدایی امسال ۱۴ هزار و ۸۳ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این در شرایطی است که این شرکت‌ها در مدت مشابه سال گذشته، در مجموع ۱۵ هزار و ۷۷ دستگاه خودرو تولید کرده بودند.

در میان این شرکت‌ها بیشترین افت تولید را گروه بهمن به خود اختصاص داده است. این شرکت در مدت ذکر شده در سال جاری توانسته دو هزار و ۲۴۵ دستگاه انواع کامیون در خطوط تولید خود تکمیل کند. این در شرایطی است که در همین مدت در سال گذشته سه هزار و ۷۴۰ دستگاه خودرو تولید کرده بود؛ بنابراین این شرکت شاهد افت ۴۰ درصدی در ۸ ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته بوده است.

رتبه بعدی در افت تولید کامیون، کمپرسی، باری و کشنده را شرکت ماموت دیزل به خود اختصاص داده است. ماموت دیزل تولید‌کننده محصولات اسکانیا در ایران است و این افت تولید بی‌ارتباط با کاهش حضور این شرکت سوئدی در بازار ایران به دلیل تحریم‌ها نیست.

این شرکت توانسته در ۸ ماه ابتدای سال جاری در مجموع هشت هزار و ۲۱۴ دستگاه انواع کامیون را در خطوط تولید خود تکمیل و به بازار عرضه کند. مقایسه این آمار تولید در سال جاری با مدت مشابه سال گذشته در این شرکت گویای افت ۴/ ۱۲ درصدی است. این شرکت در ۸ ماه ابتدای سال گذشته توانسته بود تا ۹ هزار و ۳۷۶ دستگاه خودرو تولید کند.

در‌حالی‌که گروه بهمن و ماموت دیزل کاهش تولید را در آمارهای خود در سال جاری ثبت کرده‌اند، دو شرکت دیگر فعال در تولید انواع کامیون، یعنی ایران‌خودرو دیزل و سایپادیزل، شاهد رشد تولید در ۸ ماه ابتدایی سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته بوده‌اند.


ایران‌خودرو دیزل در مدت اشاره شده در سال جاری در مجموع ۹۶۹ دستگاه انواع کامیون، کمپرسی، باری و کشنده تولید کرده است.

ایران خودرو دیزل فراز
این در شرایطی است که این شرکت در مدت مشابه سال گذشته توانسته بود ۱۱۰ دستگاه انواع کامیون را در خطوط تولید خود تکمیل کند؛ بنابراین این شرکت در ۸ ماه ابتدایی سال جاری به نسبت مدت مشابه سال ۹۶ رشد تولید ۷۸۱ درصدی را ثبت کرده است.


سایپادیزل، دیگر شرکتی است که موفق به ثبت رشد تولید در ۸ ماه ابتدایی سال ۹۷ به نسبت مدت مشابه سال گذشته شده است. این شرکت در مدت ذکر شده توانسته رشد ۴/ ۴۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کند. سایپادیزل تا آبان‌ماه سال ۹۶، توانسته تا هزار و ۸۵۱ دستگاه انواع کامیون، کمپرسی، باری و کشنده تولید کند. این در حالی است که تا آبان‌ماه سال جاری، در مجموع ۲ هزار و ۶۵۵ دستگاه انواع کامیون توسط این خودروساز به بازار عرضه شده است.


در میان شرکت‌های کوچک که در زمینه تولید انواع کامیون، کمپرسی، باری و کشنده فعالیت می‌کنند شرکت آریا دیزل موتور محصولات رنو را تولید می‌کند. این شرکت در ۸ ماه ابتدایی سال گذشته توانسته تا ۱۸ دستگاه انواع کامیون با عنوان برند رنو تولید کند؛ در‌حالی‌که در مدت مشابه سال ۹۷ آمار تولید این شرکت به ۱۶ دستگاه کاهش یافته است؛ بنابراین این شرکت کامیون‌ساز افت ۱۱ درصدی را در سال جاری به نسبت ۸ ماه ابتدایی سال گذشته شاهد بوده است. با توجه به قطع همکاری رنو با شرکت‌های ایرانی به‌نظر می‌رسد افت تولید این شرکت در ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. M

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    آقا خرجشون خیلی زیاد شده !من نمیدونم مگه چقدر در میارن بنه های خدا انقدر باید خرج ماشین کنن! لاستیکاشون انقدر گرونه یه دور بخوای همرو با لاستیک نو عوض کنی خیلی خنگی
    بهتره بری یه ماشین صفر بخری که لاستیک نو روش باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مزدا

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2029 ديدگاه)

    فعلا با همون فرمون مرگ بر امریکا بریم جلوو ببینیم چی میشه!!تازه فلاکت و بدبختی بیشتر در راهه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Genius

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    از کمپانی خاور رسیدیم به اونجایی که حتی پیچ چرخ محصولاتمون هم وابسته به اینور و اونور عالمه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین دهمرد

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2416 ديدگاه)

      قضیه خاور چیه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۳ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چقدر ضعیفیم ما تو تولید ماشین های کاری و تجارت با توجه به این که عمده ترابری در ایران با ماشین انجام میشه و خطوط ریلی به همه جا ارتباط نداره نیاز خیلی زیادی به این هست که ماشین ها به روز باشن البته در خود امریکاهم این ماشین ها پیدا میشن که ماله بیست سال پیش باشن همین چند روز قبل داشتم میدیم که یه ولوو با قیمت ده هزار دلار برای فروش گذاشته شده بود ولی خوب 800000 مایل کار کرده بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۳ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      داداش حمید رضا مگه تو تولید ماشین های سواری وضعمون خوبه!!؟
      صنعت خودرو در ایران خیلی ضعیفه و خیلی وابسته است .اگه تا این سالها هم ورشکست نشده با قربون صدقه رفتن دولت به دورش بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا