ایستگاه خبر

کاهش قیمت خودرو در کشاکش رقابت و حمایت

ظاهرا قرار نیست بلاتکلیفی و آشفته بازار خودرو به انتها برسد. از یک سو شورای رقابت با حمایت مصرف کنندگان وارد عرصه شد و ترمز افزایش قیمتها را کشید. و از سویی سازمان حمایت از تولید کنندگان با همراهی خودروسازان بازی دیگری را پی گرفته اند. شورای رقابت در حالی قرار بود اول اردیبهشت دستورالعمل قطعی قیمت‌گذاری خودرو را تعیین کند که پیش از تصویب دستورالعمل این شورا، کمیسیون اصل ۹۰ در این زمینه پیش دستی کرد؛ با اتمام مهلت در نظر گرفته شده برای تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو و با توجه به اینکه تا عصر دیروز مصوبه‌ای از شورای رقابت در این زمینه صادر نشد، کمیسیون اصل ۹۰ طی تصمیمی موازی با شورای یاد شده، اعلام کرد که با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را تعیین و قیمت‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش خواهند یافت. پس از گذشت دقایقی از اعلام نظر کمیسیون اصل ۹۰ در این زمینه، عضو شورای رقابت ضمن رد مصوبات این کمیسیون از نهایی شدن دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در این شورا خبر داد. وی اعلام کرد که در جلسه دیروز برای چهار خودروی پرتیراژ کشور یک شاخص مشخص قیمت‌گذاری تعیین و برای سایر خودروها نیز شاخص‌های قیمت‌گذاری مناسب تدوین شده است. وی همچنین تاکید کرد که در دستورالعمل یاد شده مبنای قیمت‌گذاری، قیمت خودرو در سال ۹۰ خواهد بود که قیمت جدید خودروها بر مبنای این قیمت و با در نظر گرفتن نرخ تورم که در بانک مرکزی و مرکز آمار موجود است، تعیین خواهد شد. این عضو شورا همچنین از ارزانی خودرو از امروز خبر داد و تاکید کرد که بر اساس این قیمت‌گذاری، نرخ پراید برای خودروسازان ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شد.

Safe6349873065431
تعلل شورای رقابت و پیش دستی سازمان حمایت
دیروز بسیاری از فعالان بازار خودرو، خودروسازان، متقاضیان خودرو، قطعه سازان و کلاً زنجیره خودروسازی کشور و مشتریان، برای شنیدن تصمیمات شورای رقابت در زمینه صدور دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو لحظه شماری می‌کردند. هر چند این لحظه شماری بیشتر برای خلاصی از بلاتکلیفی است که از اواخر اسفندماه سال گذشته گریبان خودروسازان و بازار را گرفته، اما پس و پیش شدن روزهایی که قرار بر اعلام این دستورالعمل شده نیز خود با ایجاد حساسیت‌هایی همراه بوده است. در آخرین روزهای سال ۹۱ خودروسازان در حالی با بداهه گویی های معاون اول رییس جمهور به کاهش نیم تا یک میلیونی قیمت‌ها پرداختند که شورای رقابت با رد قیمت‌گذاری خودروسازان بلافاصله اعلام کرد که در آخرین شنبه سال، قیمت‌های قطعی و جدیدی را اعلام می‌کند. حال آنکه شنبه‌های زیادی را از پس وعده شورای رقابت در آخرین روزهای سال ۹۱ سپری کردیم و اکنون این وعده‌ها، در اولین روز از اردیبهشت‌ماه محقق شده است. با این حال تنها کاری که شورای رقابت در چهار یا پنج روز مانده به آغاز سال جدید انجام داد اعلام تورم هزینه تولید بخشی از خودروهای داخلی بود که در پی آن نیز تکلیفی برای بازار، خودروسازان و متقاضیان خودرو مشخص نشد. در همین حال شورای رقابت پس از تعطیلات نوروزی بلافاصله اعلام کرد که در آخرین روز فروردین سال جاری به طور حتم به این بلاتکلیفی خاتمه خواهد داد و متقاضیان می‌توانند خودروی مورد نظر خود را با قیمتی ایده آل خریداری کنند. هر چند آخرین روز فروردین به اولین روز اردیبهشت تغییر کرد با این حال کمیسیون اصل ۹۰ که پیش‌تر شورای رقابت را به کم کاری متهم و این شورا را مقصر اصلی بلاتکلیفی بازار معرفی کرده بود، در این زمینه پیش دستی کرد؛ به طوری که سخنگوی این کمیسیون عصر دیروز اعلام کرد که نمایندگان وزارت صنعت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان [و مصرف‌کنندگان] و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ در نشست خود درباره کاهش قیمت خودروها به توافق رسیدند و مقرر شد قیمت خودروها بر اساس نوع آنها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد تقلیل یابد. وی ادامه داد: در اواخر سال گذشته ضرب‌الاجلی تعیین شده بود تا شورای رقابت دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را تهیه و به سازمان حمایت ارائه کند که این دستورالعمل آماده و به سازمان حمایت داده شده بود لذا در جلسه دیروز توافق شد تا تمامی خودروها بر اساس نوع آنها بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته باشد که از امروز این موضوع به خودروسازان ابلاغ می‌شود. با اعلام نظر کمیسیون اصل ۹۰ در این زمینه بلافاصله یک عضو شورای رقابت کمیسیون اصل ۹۰ را مرجع تصمیم‌گیری برای قیمت خودرو ندانست. این عضو شورای رقابت در واکنش به تصمیم کمیسیون اصل نود مجلس برای کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو گفت: این کمیسیون مرجع تصمیم گیر برای تعیین و یا کاهش قیمت خودرو نیست و شورای رقابت مرجع اصلی تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری خودرو است. محمد علی مددی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت با اشاره به جلسه عصر این شورا جهت تعیین قطعی قیمت خودرو، گفت: در جلسه عصر شورای رقابت که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان شرکت‌های خودروسازی برگزار می‌شود، میزان قطعی کاهش قیمت خودرو مشخص می‌شود.

آیا قیمت خودرو رام می شود؟
آیا قیمت خودرو رام می شود؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تاکنون در شورای رقابت جلسات متعددی را با دولت، نمایندگان شرکت‌های خودروسازی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داشته‌ایم و سعی داریم تا قیمت خودرو هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده واقعی شده و کاهش یابد. در همین حال پس از گذشت ساعاتی از اظهار نظر وی عضو دیگر شورای رقابت از تصویب دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو خبر داد و گفت: قیمت‌های جدید از امروز ابلاغ می‌شود و این قیمت‌ها برای خودروسازان لازم‌الاجرا خواهد بود. نادر قاضی پور در ادامه با بیان اینکه نرخ تورم بانک مرکزی و قیمت پایه سال ۹۰ مبنای تعیین دستورالعمل قیمت جدید خودرو است، افزود: درصد کاهش قیمت خودروهای تولید داخل بسته به نوع خودرو متفاوت است.
این عضو شورای رقابت تاکید کرد: از امروز قیمت خودرو ارزان می‌شود که بر اساس این قیمت‌گذاری نرخ خودرو پراید برای خودروسازان ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شد.

فهرست قیمت‌های جدید خودرو
در نهایت شورای رقابت طبق وعده‌ای که داده بود نرخ برخی از خودروها را اعلام کرد. بر اساس قیمت گذاری شورای رقابت نرخ رسمی سمند ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ با ارزش ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، تیبا ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و پراید ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان تعیین شد.
محمد علی مددی در تشریح جزئیات نشست شورای رقابت همچنین با ارایه توضیحات بیشتری در این زمینه عنوان کرد که نرخ جدید خودرو برای خودروسازان با لحاظ ارز مبادله‌ای و برای فروشندگان در بازار آزاد با لحاظ ارز آزاد محاسبه شد. وی افزود: قیمت پراید در دستورالعمل شورای رقابت با لحاظ ارز مبادله‌ای ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و ارز آزاد ۱۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان تعیین شده است. به گفته مددی، سمند با ارز مبادله‌ای ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ارز آزاد ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ نیز با ارز مبادله‌ای به قیمت ۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ارز آزاد ۲۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و همچنین تیبا با ارز مبادله‌ای به ارزش ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ارز آزاد ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل شورای رقابت فرمول تعیین قیمت تمام خودروها به این گونه خواهد بود که قیمت هر خودرو برابر با قیمت همان خودرو در یک سال قبل به اضافه قیمت خودرو در سال پایه (۹۰) ضرب در میانگین وزنی با نرخ تورم به اضافه یک دوم شاخص کیفیت.

جمشید پژویان که امید می رود قیمتها را برگرداند
جمشید پژویان که امید می رود قیمتها را برگرداند

انکار و وعده ای برای آینده

در حالی برخی اعضای شورای رقابت از تعیین نرخ ۴ خودرو بر اساس دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو خبر داده اند، جمشید پژویان ریس شورای رقابت اعلام کرد که هنوز نرخ‌ها نهایی نشده و حداکثر ۳ روز آینده با دریافت پارامترها این قیمت‌ها بیرون می‌آید. جمشید پژویان در خصوص مصوبات شورای رقابت، اظهار کرد: هنوز هیچ رقم و عددی تعیین نشده است و اظهار نظر برخی از اعضای شورا منطق ندارد. وی در واکنش به این نکته که گفته می‌شد در جلسه امروز شورای رقابت قیمت خودرو ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت، افزود: اصلاً این ارقام مطرح نیست؛ زمانی که پارامترهای تعیین قیمت را از بانک مرکزی و سازمان استاندارد دریافت کردیم قیمت‌های جدید با لحاظ در دستورالعمل شورای رقابت مشخص خواهد شد. رییس شورای رقابت با تاکید بر اینکه در دستورالعمل جدید درصدی هم برای بهره‌وری تعیین شده است اضافه کرد: ظرف ۲ الی ۳ روز آینده قیمت‌های جدید را مشخص و اعلام می‌کنیم؛ اینکه خودرو ارزان خواهد شد یا خیر منوط به اعمال پارامترهای مذکور در دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو است.
پژویان با اشاره به اینکه دستورالعمل شورای رقابت که برای خودروها تنظیم شده است، مبتنی بر یک مجموعه مطالعات و مبنای علمی هستند، گفت: خود خودروسازها می‌توانند بر اساس این دستورالعمل قیمت خودروها را مشخص کنند.
پژویان تصریح کرد: در این دستورالعمل‌ها متغیرهایی وجود دارد که یکی بر اساس تورم بخشی و یکی شاخص کیفیت است. مبنای محاسبه نیز بر اساس قیمت‌های فروردین ۹۱ است، همچنین خودروسازها باید سالانه دو درصد بهبود کیفیت داشته باشند. رییس شورای رقابت وعده داد صبح چهارشنبه (چهارم اردیبهشت) قیمت‌های جدید خودروها و دستورالعمل در سایت شورای رقابت منتشر می‌شود. بر همین اساس فرمول نهایی تعیین قیمت خودرو که در یکصد و چهل و هشتمین جلسه شورای رقابت در روز یکشنبه اول اردیبهشت تصویب شد از این قرار است:
بهای هر نوع خودرو در هر سال معادل خواهد بود با بهای آن خودرو در فروردین ماه سال قبل به اضافه حاصل ضرب بهای همان خودرو در فروردین ماه سال قبل در حاصل جمع نرخ تورم سالانه همان خودرو و ۵۰ درصد تغییر شاخص کیفیت همان خودرو در طول سال تقسیم بر بدترین شاخص کیفیت در سال قبل منهای عدد ثابت ۲ درصد بهای همان خودرو در فروردین ماه سال قبل ( بهره‌وری مورد انتظار).

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. ali

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این روش قیمت گذاری واسه خودروهای وارداتی مثل کیا و هیوندا و اینها هم شامل میشه؟؟؟ میشه بگین لطفا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. feri

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (218 ديدگاه)

      ای بابا
      این مسئولین هنوز نمیدونن باخودشون چند چندن(یعنی هنوز خودشون به توافق قطعی نرسیدن) بعد میخوان بیان قیمت ها رو کاهش بدن…
      یکی نیست بگه چرا موقعی که قیمت ها داره 80درصد بالا میره از مسئولین خبری نیست و صداشون در نمیاد; ولی وقتی میخوان فقط 15 تا 30 درصد قیمت ها رو کاهش بدن همه جا جار میزنن!!
      دوستان اینجا گفته پراید باید 12 میلیون و 850 بشه ولی من فکر میکنم همون 8 میلیون تومنش هم گرون بود…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. WV

        ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام بر همه پدالیا
        دوستان ما که میدونیم پراید 7.5 ملیون بیشتر نمیرزه و خانواده ی پژو هم بیش از 11 ملیون نمیرزه(دیگه اوجش! ]چون کمری 12 ملیون میرزه!) و امثالهم.
        ما که میدونیم و نمیخریم ولی باقی ملت چطور؟؟؟؟؟؟؟ یه عده هنوزم هیچی حالیشون نشده! اونا رو چه باید کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. بی نام

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (26 ديدگاه)

      ما مردم از خودروسازان عذر خواهی می کنیم !
      خودروسازهای عزیز

      سلام

      اینجانبان مردم شریف ایران، بعد از چند روز به این نتیجه رسیدیم که باید طی نامه ای رسمی از شما پوزش بطلبیم. هرچند که توقع پذیرش این پوزش خود گناهی دیگر است!وقتی به رفتار این چند سال خود با شما نگاه می کنیم عرق شرم بر پیشانی ما نشسته و آه حسرت از نهادمان (نهاد که می دانید کجاست؟ یکجایی نزدیکی های گذاره!) بلند می شود. ما در برابر همه خوبی ها و خدمات بی مثال شما هیچ کاری نکردیم جز پررویی، ناشکری و تهمت زدن.

      این شما بودید که به ما فرصت پراید سواری را ارزانی داشتید؛ آنهم پرایدی که بوق داشت، درهایش از دو طرف باز می شد، لاستیکهای امکان باد شدن مجدد داشتند، چند مدل تنوع قالپاق داشت، شیشه هایش بالا و پایین می رفتند، ضبطش نوار می خورد، سپرش مشکی بود و کلی مزایای دیگر!این شما بودید که خودروهایی با قابلیت آتش گرفتن در اختیار ما گذاشتید؛ واقعا کدام یک از ملتها این امکان را داشته اند که سوار فندک شوند؟! چه کسی را سراغ دارید که بتواند خود و خانواده اش را سوار فندکش کند و برود سیزده بدر؟!این شما بودید که در نمایندگی های مجازتان ما را راه دادید؛ به ما فرصت ثبت نام اینترنتی دادید، از شش صبح در سرما و گرما ما را به صف کردید و پذیرای حضور سبزمان شدید! بیشتر از تعمیرگاههای متفرقه از ما پول گرفتید و آنقدر دوستمان داشتید و مشتاق زیارت دوباره ما بودید که چند بار برای یک عیب ثابت ما را به حضور پذیرفتید!

      این شما بودید که بعد از فروش ماشین هایتان بی خیال ما نشدید و نگذاشتید برای ده پانزده سال به امان خدا در جاده ها رها شویم. این شما بودید که با تعبیه کردن نواقصی در ماشین ها از همان بدو خروج از نمایندگی، دوباره ما را به سمت خودتان کشیدید. خدا را شکر میکنیم که ما را گیر خودروسازی های بی معرفت و نارفیق خارجی نینداخت !دیگر بس است. هرچقدر از کمالات شما می گوییم بیشتر شرمنده می شویم. پس بگذارید از خودمان هم بگوییم.

      و اما ما!

      ما ملتی بودیم با پاچه هایی تنگ که دیگر نمی شد پراید را بیشتر از هفده میلیون در پاچه اش کرد! ما حتی عرضه نداشتیم فیل باشیم که اگر یک وقتی شلوار پایمان کردیم کلی پاچه گشادتری داشته باشیم!ما مردمی بودیم که نتوانستیم دست به دست هم دهیم به مهر و با فقط ده میلیون بیشتر هزینه کردن، پول عیدی های چند ده میلیونی مدیران شما را فراهم کنیم. ما ملتی بودیم که به این فکر نکردیم که شما و خانواده هایتان بدون این عیدی ها در این شرایط تحریم چگونه تعطیلات نوروز را سپری خواهید کرد!ما مشتری های خوبی نبودیم. ما بجای اینکه از عیدی شخص معاون اول رئییس جمهور و کاهش چهار دهم درصدی قیمت تیانا (که از ۱۳۴۸۰۰۰۰۰ تومان به ۱۳۴۳۰۰۰۰۰ رسیده است) در پوست خودمان نگنجیم، به این فکر کردیم که اصلا چه کسی خودروها را گران کرد؟!

      ما آنقدر منحرف بودیم که متوجه نشدیم آقای معاون اول می تواند بجای عیدی دادن به ما در جشن نوروز شرکت کند و به صورت زنده و مستقیم و با چه کیفیتی انواع رقص های سنتی را ببیند!ما انقدر بی حیا بودیم که در قبال کاهش پانصد ششصد هزار تومانی قیمت پراید بجای اینکه سجده شکر بجا آوریم شروع کردیم به جمع و تفریق کردن قیمت کل قطعات پراید! حال آنکه با این پانصد هزار تومان میشود شش هفت کیلو پسته اعلا خرید و کل عید را مشغول بود. دم شما گرم و ننگ بر ما!ما بجای اینکه از شما بخاطر آسان کردن عروج الی الله و رسیدن به قرب الهی متشکر باشیم هی دم از ترمز ای بی اس، کیسه هوا و… زدیم؛ انقدر که جون دوست بودیم و دو دستی چسبیده بودیم به این زندگی فانی!و حال ما چه داریم بگوییم؟ چه داریم بگوییم به شما که در افتخاری دیگر وانت پراید هم برای ما به ارمغان آورده اید؟! فکرش را بکن! اهل و عیال را می ریزیم پشت وانت پراید و درحالی که خواننده دارد چه چه می زند در جاده چالوس می گازیم. یا اینکه چهارصد کیلو پسته را بار می زنیم و گاز می دهیم؛ فقط حواسمان هست که صدای ضبط را زیاد بالا نبریم که یک وقت از خواب بلند نشویم!

      آری خودروسازان عزیز! ما بد مردمی بودیم برای شما. اُف بر ما!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عالی بود …..
        ترکیدم از خنده…….

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. V

        ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        آغای بینام چرا خودتو اذیت میکنی؟!! ما ملت همیشه همینجور بودیم!!!!!! خوب بگو بچه های پدال نظرتو بزنن تنگ تموم مطالب.چرا خودت اینکارو میکنی؟؟ حرف حساب که جواب نداره!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. علیرضا

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    تا زمانی که از این صنعت حمایت بشه همین آشه و همین کاسه این قیمت ها اگر هم مقطعی ارزان بشه گاریساز ها نخواهند گذاشت بمونه با تولید نکردن خودرو و سفته و دلال بازی بازم این مردم هستند که متضرر میشوند تو یک کلام بگم تا زمانی که تو انحصار این هاست همین وضع رو داریم اگه خیلی دلشون به حال ملت میسوزه که بعید میدونم باید واردات رو آزاد کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیانوش

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (289 ديدگاه)

      راست میگی خدایی , همین پژو هم زمانی اومد ایران که واردات تقریبا آزاد بود وگرنه تو همون پیکان گیر کرده بودیم, پس اگه بخوایم شاهد پیشرفت باشیم باید رقابت ایجاد بشه و رقابت جز با صفر کردن تعرفه ممکن نیست پس به خاطر پیشرفت مملکت خودمون و صنعتمون تعرفه گمرکی رو به زیر 10 کاهش بدین و کم کم صفرش کنین(با مسولین بودم) اونوقت میبینید خودروسازی چه پیشرفتی میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. م

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (145 ديدگاه)

    بجای اینکه همه رو بسیج کنید آب رو از تو قایق خالی کنن، دو نفر رو مامور کنید سوراخ آب رو بند بیارن

    اگه شورای رقابت (دولت) وظیفه اصلیش رو انجام می‌داد و عرصه رو برای رقابت محصولات داخلی با مشابه خارجی رو فراهم می‌کرد دیگه نیازی به این همه داستان و رشته بافی نبود

    قول می‌دم با این کار اولین عکس العملی که به اصطلاح خودروسازها انجام می‌دن از کیفیت تولیدات کم می‌کنن، شکر خدا آبشن هم بجز شیشه بالابر برقی و مه شکن ندارن که بردارن

    تا رقابت واقعی و واردات نظام مند و موثر نباشه، آش همینه و کاسه همین کاسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. AliReza

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    دیشب مستند شوک نشون دادن که مثلا خیال مردم و راحت کنن برین لطفا ببینین بچه ها: خودروساز میگه قیمت تموم شده دست ما نیست به ما فلان جنس و میدن فلان قیمت انگاری شرکت هم مثل من مصرف کننده خرید میکنه میره میگه آقای شرکت لاستیک ساز لطفا چهار حلقه لاستیک بدین برا سمندمون لاستیک نداریم رو خط تولید مونده بیاریمش پایین مشتری لازم داره ، فرداش دوباره میره آقای شرکت موتور ساز (که نداریم همش چینیه) لطفا دوتا موتور بدین برا رانا میخوایم، مجری میگه یه شبه قیمت میره بالا چرا کیفیت نمیره بالا میگه مگه اینـــــــــــجوریه؟؟؟(یه آناناسم نشون مجری میده) مجری میگه پس چجوریه؟؟؟باز دوباره شرح بلایای بالارو میده به مجری که به ما تایر فلان قیمت میدادن حالا فلان قیمت میدن میگه باباجون تو جاده آدما میمیرن سر ماشینای شما، میگه عوضش ما تولید اشتغال کردیم ماروباش با کیا حساب میکنن میگن 70میلیون نفر شدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    دروغه دوباره بعد از چند روز گرون میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. esi

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (62 ديدگاه)

    ارزان نخواهد شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. صادق

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      نخرید تا ارزان شود
      مجبور نیستید بخرید که!!!!
      هرکس هم خواست بره گرون تو پاچش کنند!!
      یعنی هنوز نفهمیدین سزای گرانی نخریدنه!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. حسین

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    این مملکت تا وقتی امام زمان ظهور نکنه درست بشو نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      این آدمای منفعت طلب که من میبینم جلوی امام زمان هم وای میستن!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. ali

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من نمیفهمم اعضای شورای رقابت تو جلساتشون چی میگن به همدیگه و چطوری بحث میکنن که بعد از جلساتشون هر کدوم یه چیزی میگن!
    یکی میگه 30 تا 40 درصد کاهش قیمت داریم یکی میگه 20 تا 30 درصد یکی دیگه میگه اصلا درصدش معلوم نیست. یکی میگه قیمت چهار تا خودرو مشخص شده یکی دیگه تکذیب میکنه!! واقعا خجالت آوره!
    قیمت سمند رو با ارز آزاد زدن بیست ویک میلیون و ششصد!!! خب الان که توی بازار سمند اس ای 21 میلیون تومنه که! یعنی شما خودوتو کشتین بردینش بالاتر؟؟ اصلا کدوم سمند؟ ال ایکس یا اس ای؟ موتور xu7 یا ef7 ؟
    الانم که مجلس و کمسیون ال نود از یه طرف و شورای رقابت از یه طرف باهم سر اینکه ما قانونی هستیم و شما غیر قانونی هستین کل کل دارن!!
    بابا ملتو ببینین خجالت بکشین! خدایی هست. پیغمبری هست. آخرتی هست. ول کنین این لاصمب مال دنیا رو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. amir

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به خاطر دولتی بودن خودروسازی در ایران و انحصاری بودن بازار خودرو در ایران و تعرفه 110 درصد واردات خودرو خارجی و…. تا زمانی که خودروساز نخواد قیمت کاهش پیدا نمی کنه بخاطر اینکه[…] نمیتونه خودروساز رو به خاطر درآمدی که از خودروسازی دولتی داخلی داره و به خاطر افرادی که در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند و ممکن هست بیکار بشند و آمار بیکاری بالا بره و اعتراضات شکل بگیره و …. تحت فشار بذاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محسن آبادان

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (86 ديدگاه)

    من میدونم آخرش مثل فیلمای هالیوودی میشه دست همه توی ی کاسه ست دارن مارو سیاه میکنن همین شورای رقابت هم با لابی باند مافیای خودرو سازی دستش تو ی کاسه ست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محسن آبادان

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (86 ديدگاه)

    توجه داشته باشید رفتید واسه خرید خودرو حتما فرومول جدید رو یاد بگیرید

    فرومولی که در شورای رقابت تصویب شد

    pt=pt+pt_1(p+1/2dz_%2

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (821 ديدگاه)

      بابا یارو جو گیر شده یه چیزی گفته
      شما زیاد جدی نگیر ( فرمول کیلویی چنده بابا مگه بنتلیه )

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. علی کریمی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بابااااا هموطنان عزیزززززززززززززززز یک سال کسی ماشین نخره باور کنید هیچ اتفاق خاصی نمیفته جز ارزان شدن خودروها
    مسئولین هیچ کاری واسه ما نمیکنن فقط باید خودمون متحد بشیم و نخریم
    آخه من نمیدمنم این همه شورا و سازمان به چه درد میخوره؟ این میگه گرونه اون میگه ارزونه هر روز سر ما رو با همین حرفا گرم کردن بعدم آخرش 2 ملیون میره بالا 500 میاد پایین و همینجور ادامه داره
    واقعا چرا؟؟؟؟؟ غیر از اینه که افراد خاصی منفعتشون از همین کاراس؟؟؟
    خوب وقتی چاره نداریم بیاین نخریم وقتی انباراشون پر شد دیگه خمایت از مصرف کننده و حمایت از تولید کننده حرفشون یکی میشه مجبورن ارزون کنن
    من خودم دو سال میخوام پرایدو بدم 206 بردازم دست نگه داشتم واسه همین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. man

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بالا برید پایین بیاین حتی پراید مدل 91 هم بالای 8ملیون ارزش نداره.فروش بیشتر از این قیمت دزدی و حق الناس حساب میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ما به چه زبونی بگیم پراید به قیمت تویوتا کمری نمیخوااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااایم.حالا هی پونصد هزارتومن ارزون کنید!
    برید این ماشینو تو بازارهای جهانی قیمت کنید!!! اگه بهتون فحش ندادن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مسی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (269 ديدگاه)

    پراید … مفت هم گرونه .

    اونهایی که میرن این همه پول واسه پراید میدن …

    توجه داشته باشن که برای خودکشی راههای دیگری هم هست .

    ========================================================

    سزای گران فروش … نخریدنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. hossein

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    توجه………………
    اولا اینا همش مسخره بازی و دودول بازیه؛ که سر من و شما رو گرم کنن؛ بالاخره هم حرف حرف خودشونه
    ثانیا قیمت خودرو رو من و شما تعیین میکنیم نه هیچ سازمان دیگه!هیچ کس
    همین که پیش فروش میکنه …
    شمام 3نصف شب ثبت نام اینترنتی میکنی از 5 صبح جلو نمایندگی میخوابی آخرش میشه همین!
    یعنی: هووو تووو تووو سابیدیم به علک
    میخوای قیمت خودرو بیاد پایین؟
    دوتا راه حل داری:
    1
    یا یکسال ماشینو بیخیال بشی
    2
    یا اگه نمیتونی تحمل کنی 6،7 مدل پایین بخری مثلا از 85 از 84 به پایین
    اوکی بابا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. امین

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    دیگه حالمو دارن بهم میزنن ، مسخره ها .
    به نظر من برای این که زحمتتون کم بشه ، این تعرفه های واردات رو بردارین ببینین اصلا کی میاد ازتون ماشین بخره . کدوم رقابتی هست که شورایی هم میخواد ( با این حال همشون بیکار میشن . پس این کار نشدنیه !)

    بابا این چه وضعه سیاست که شما دارین ببینید کارخونه های خارجی چــــــنـــــــد ســــاله دارن ماشین تولید میکنن ( ماشینا!! ) چنین موضوعاتی رو داشتن ؟!؟
    کی گفته که ما همیشه باید نسل سومی بمونیم ، بابا دنیا درحال پیشرفته و ما داریم با خودمون کلنجار میریم…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (821 ديدگاه)

      راستی پدال جان چرا قیمتات بروز نیستن پس ؟
      ( آخرین بروز رسانی 7 فروردین )؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. vahid jinpachi

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (847 ديدگاه)

    ما باید قمیت خودرو های داخلی را به دست خودرو ساز داده ولی تعرفه واردات خودرو را به نزدیکی صفر برسانیم.
    اخه تا کی باید سوار فرغون های ایرانی بشیم من که دیگه خسته شدم.
    من که هیچ وقت حلالشون نمی کنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. nima

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    هر‏ ‏روز‏ ‏یه‏ ‏بازى‏ ‏در‏ ‏میارن‏ ‏………با‏ ‏تعرفه‏ ‏110درصدى‏ ‏مکه‏ ‏رقابتى‏ ‏هم‏ ‏هست‏ ‏که‏ ‏شورایى‏ ‏به‏ ‏اسم‏ ‏رقابت‏ ‏باشه‏ ‏

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. احسان 16v

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (133 ديدگاه)

    فقط دروغ میگن بهمون نامردا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محمدعلی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    کاش ماشین هاشون هم ماشین بود . دست همشون تو کاسه اس .
    فقط تنها راهش
    .
    .
    .
    .
    .
    نخریدنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. sunmartin

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    تغییری صورت نمیگیره بازی های جناحی و گروهی ادامه داره تا وقتی گندش دربیاد خودرو سود سرشاری برای آقایان و آقازادگان و منعقد کنندگان قرار دادهای ملیارد دلاری با کشور دوست چین ، داره عناوینی که بهمراه فروش خودرو از مشتری اخذ میشه اینقدر بی منطق و پر سود هست که سالیانه موارد بیشتری بهش اضافه میشه با چندین نوع آهن پاره که شباهتی به خودروهای امروزی ندارن از خودروسازهای مطرح جهان بیشتر سود عایدشون شده پس با این جمع بندی مونطور که بارها و بارها گفتم نه تنها در این مملکت قیمت کالایی که بالا رفت پایین نماید بلکه اگه نمودارها رو نگاه کنید حاکی از افزایش رو داره که مسئله جدیدی نیست ، واردات نه تنها آزاد نمیشه بلکه بعنوان سوپاپ اطمینان گاهی حرفش رو در مجامع خبری رها میکنند تا سرتیتری برای فروش مجلات و نشان دادن چنگ و دندانی باشه به خودرو سازان که اگه سودی عاید حمایت کنندگان نشه مثلا مبادی ورودی رو آزاد میکنیم که همه دیگه خوب میدونن اینها باز ی هستند و بازیگران این جریان هم مشخص

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. aryamehr

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    دوستان عزیز به حرفاشون گوش ندید همه دستشون تو یه کاسه هست اصلا قیمت گاریهاشون اومد به سال 90 وقتی تولید کم باشه بازار آزاد به وجود بیاد یادتون نیست قیمت کارخونه با بازار چقدر فرق داشت قبل اینکه گرون کنن بهترین کار همون نخریدنه یه نمایندگی هست که ازش شنیدم از عید تاحالا یه ماشین فروختن همون نخرید بذار بپوسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. kaka

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اون موقع با ارز 1226 سمند 17100 بود حالا با ارز 2250 17100 . یعنی اون موقع سر مارو کلاه گذاشتن یا ما رو چیز فرض کردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. حسین

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    تنها راهش اینه که واردات خودرو خارجی دست دوم رو با نرخ صفر گمرکی ازاد کنند و ارز مبادله ای هم اختصاص واسش بدن و فضای رقابت رو باز کنند!ماشین های خارجی ای که هم ایمنی دارن و هم استاندارد بالای الایندگی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. cts

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    این سیاست دولت خدمتگذاره (مهر ورز) : اول یک جنس رو 3 برابر میکنه بعد که مردم خوب ناراضی شدن 10% قیمتش رو میاره پایین . خوشم میاد مردم هم همیشه حاضر در صحنه اند و دوباره میرن مخرن . بابا خوب نخرین عجبا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. امید

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (87 ديدگاه)

    منم میگم همون قیمتای سالهای پیش حالا نه فقط پراید همه خودروها زیاد بوده چه برسه به الان که پراید 12 میلیون 850 اگه بشه !!!!!!!! مگه این خودروها چی دارن؟؟؟؟؟؟؟ نه ایمنی!! نه اپشن!!!!! و هزار تا ایراد دارند که ارزش همچین قیمتایی رو ندارن…………

    اگه یادتون باشه مردم 8 سال پیش اگه بر فرض مثال پراید 7 میلیون خورده ای بود و 1 میلیون یا هرچقدر افزایش قیمت داشت توان خریدشو داشتن، منظورم فقط خودرو نیست.منظورم رویه همه اجناس و خونه و… هست. که مردم در اون زمان توان خریدنشو داشتن. ولی الان با گرونی های به وجود اومده تورمها مردم توان مالیشون خیلی خیلی کم شده. که واقعا این مسئله تاسف باره واسه همه………….. که چرا باید بجای پیشرفت کردن (ایران) و مردم عزیزمون وکاهش تورم، روز به روز وضع کشورمون خراب وخراب ترشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!…..

    چرا وقتی یه جنسی یا هرچیزی 4یا 5 سال پیش قیمتش مثال 15 میلیون بوده بجای اینکه سال به سال از مدت ساختش گذشه و ارزشش باید پایین بیاد یا کاهش قیمت پیدا کنه افزایش قیمت میگیره؟؟؟؟؟؟؟

    این اصلا منسفانه نیست که ما انقدر صبر وتحمل به خرج بدیم وجوابمون این باشه………!!!!!

    لطفا عزیزانی که بالاتر از ما مردم هستید و خودتونم جزئی از مردم میدونید عدالت واقعی مردم عزیز (ایران) رو رعایت کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. parsa

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خریدن کالایی با قیمتی بیش از حد واقعی‌ آن توهین به درک و شعور خود و خانواده خود می‌باشد

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    .

    تمام

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. کیانوش

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (289 ديدگاه)

    آقا نخرید ارزون میشه از این شورا موراها واسه ما چیزی در نمیاد همین که الان میبینید قیمت بازار واسه بعضی فرغونا پایین تر از نمایندگیه یعنی نخریدن جواب داده تازه این اولشه نخرید گمرکی رو هم بر میدارن قیمتام میاد پایین میگید نه امتحان کنید فقط 6 ماه نخرید ببینید چی میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیانوش

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (289 ديدگاه)

      یعنی میخوام اونیرو که به این نظر منفی زده خفش کنمااااا! :@

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. محمد

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اقا جان من یک سوال کاملا جدی دارم و اون اینکه اگر ممکنه یک نفر لطف کنه و برای من کاملا توضیح بده که چرا اصلا قیمت خودروها به یک باره بیش از دو برابر شد؟ و حالا چه جوریه که قرار ده درصد پایین بیاد؟ این سیستم و سازکار بالا پایین کردن قیمت رو میشه یک نفر برای من توضیح بده ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیانوش

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (289 ديدگاه)

      فرمولش رو خدمتت میدم:(چیه اونا بلدن(دبیر انجمن فرغون سازا (خودروساز سابق)) فرمول خرکی بدن من بلد نیستم؟؟؟؟؟)
      به این میگن به مرگ گرفتن و به تب راضی کردن فرغون سازای عزیز اول یهو میبرن بالا همه کف میکنن , بعد مردم فهیم رو(خود این مردم فهیمم کم آشی نیستنا بلا نسبت یه سری هنوز دارن میخرن) … فرض میکنن یه اسم عوام والناس هم میذارن پشتش میگن تو اینارو نمیفهمی , بعد که دیدن دیگه نمیشه اگه 20 تومن بردن بالا 5 تومن میارن پایین همین مردم فهیم(منم از همین مردمما) بازم با حضور در صحنه جیب این فرغون سازا و دلالا رو پر میکنن
      اگه میخواید بیاد پایین فقط نخرید به قول دوستمون نون شب که نیست یه مشت فرغونه که همیشه هم هست در که نمیره یه چن ماه نخرید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. adel

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خوب این چه وضعه شه ؟!
    پراید 8 تومنی اول کردن 18 تومن الان باز کردن 12 تومن ! بعدا میگن خودروها رو 30 درصد کاهش دادیم .
    نمیگن که 100 درصد گرون کردن !

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا