ایستگاه خبر

به بهانه کمپین: الگوی جهانی برای صنعت داخلی

این روزها با قهر مردم از خودروسازان گران‌فروش و کم‌فروش و سودپرست، بازار خودرو دچار رکودی عجیب شده است. از سویی بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های طرفدار خودروسازان، سعی دارند با ایجاد فضایی روانی بر ضد کمپین مردمی تحریم خودروهای بی‌کیفیت و گران، به هر طریق ممکن این فضا را معکوس کنند. علاوه بر گروهی که مستقیماً به حمله به مردم دست زده و آنان را بابت تصمیم درستشان، خائن، ضدانقلابی، انگل، پرایدسوار، دشمن و مرتکب فعل حرام نامیده‌اند، گروهی نیز با ادبیات شسته رفته‌تری به دفاع از این وضعیت دست زده‌اند. شاه‌بیت مطالب این دسته نیز که اکثراً از اصحاب رسانه و یا اساتید دانشگاهی می‌باشند، حمایت از تولید داخلی، جلوگیری از بی‌کاری کارگران، کمک به تولید ملی، حمایت از برندهای ایرانی و از این قبیل است. درنهایت نیز با یادآوری این نکته که کمپین راهی به‌جایی نخواهد برد و تنها زیان آن بر دوش کشور است و صنایع نیز با عذرخواهی، قرار به بهبود کیفیت آن‌هم نه در دوره‌ای کوتاه‌مدت که میان‌مدت یا بلندمدت و بدون تضمین دارند، و افزایش سؤال برانگیز نرخ ارز که گفته می‌شود عامل اصلی آن یکی از بانک‌های خصوصی متعلق به یکی از خودروسازان است، بدون ارائه راهکاری منطقی و عملی، وقت بیشتری مطالبه و مردم را تحریک به آشتی با خودروسازان نمایند. در ادامه، می‌خواهیم به‌جای انتقاد صرف به این جریان‌ها و هیاهوی تبلیغاتی آنها، راهکارهایی را نیز مرور کنیم که عملی‌تر به نظر می‌رسند و می‌تواند بهانه‌ها را نیز از مدافعان خودروسازان سلب کند:

subaru factory
وضعیت صنایع خودرو ایران مهم‌ترین مبحث روزانه مردم عادی و کارشناسان اقتصادی و مدیران اقتصادی دولت است. خودروسازانی که خود را محق و شایسته می‌دانند و مردمی که آنها را به اجحاف و گران‌فروشی متهم می‌کنند، در دو سوی بزرگ‌ترین دعوای مشتریان و فروشندگان در تاریخ معاصر قرار دارند و دولتمردان از حل این دعوای سنگین ناتوان شده‌اند. مشتریان خسته از تکرار و کیفیت پایین محصولات و عدم تناسب قیمت‌ها با قدرت خرید خودشان، از خرید ناتوان هستند و برخوردهای غیرحرفه‌ای صنعتگران باعث تشدید قهر آنها با بازار شده است.

cartoon
دراین‌بین نگرانی‌های ورود آسیب‌های سنگین به اقتصاد ملی ناشی از عدم توانایی ایفای تعهدات خودروسازان خصوصاً در حوزه مالی و بانکداری به‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشور تشدید شده است. خودروسازی در همه دنیا به‌عنوان صنعت محرک مورد حمایت دولت‌ها است واقعیت این است که خودروسازی به‌تنهایی می‌تواند بخش عمده‌ای از بازارهای مالی، موارد اولیه نفتی پلیمری و فولادی و بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ را هدایت کند. حمایت از صنایع داخلی اما تا جایی معنی دارد که منجر به ایجاد ارزش افزوده شود و اثرات مخرب آن کمتر از اثرات مفید آن باشد. تجربه سقوط سازندگان خودرو در جهان، تجربه منحصر به فرد بازار ایران نیست.

اولین کشور صنعتی که با این مشکل روبه‌رو شد انگلستان بود. انگلستان که اولین کشور تولیدکننده خودرو همزمان با آلمان به‌حساب می‌آمد، ناتوان از ارائه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب، رفته‌رفته توان رقابت خود را در برندهای مختلف از دست داد و کارخانه‌ها یکی بعد از دیگری بسته شدند. در آن زمان، دولت انگلستان نگران از بین رفتن فضای کسب‌وکار و تولید داخلی خود بود، ولی مشتریان توان تحمل خودروسازی عقب مانده انگلستان را نداشتند. بازارهای صادراتی یکی بعد از دیگری از دست می‌رفت و بازار داخل هم به خودروهای داخلی روی خوش نشان نمی‌داد. برندها یکی بعد از دیگری ورشکست می‌شدند و کارگران بیشتری به خیل بیکاران می‌پیوستند، اما بازار تقاضای انگلستان برقرار بود و متقاضی خرید خودرو در بازار وجود داشت.

دولت انگلستان در یک چرخش درست، حمایت از برندها را به حمایت از تولید تبدیل کرد. فارغ از اینکه صنعت داخلی با چه برندی به ادامه حیات خود ادامه می‌دهد، دروازه‌های صنعت در این کشور را به سایر خودروسازان باز کرد. در این زمان، بسیاری از برندهای انگلیسی توسط شرکت‌های صاحب نام خریداری شد و بعضی هم ورشکست و تعطیل شدند. قطعه‌سازی شروع به پوست‌اندازی کرد و به تولید اقتصادی با کیفیت مناسب روی آورد؛ به‌گونه‌ای که موقعیت یازدهمین تولیدکننده برای انگلستان حفظ شد؛ اما بیش از ۳۰ درصد تولید منحصراً در اختیار نیسان قرار گرفت. عیناً این روند در بعضی بازارهای بزرگ دیگر هم اتفاق افتاد. در آمریکا، که یکی از مهدهای تولید خودرو به‌حساب می‌آید، برندهای زیادی منقرض شدند.

این رویه تا آنجا پیش رفت که کرایسلر سال‌هاست بین صاحبان اروپایی خود دست‌به‌دست می‌شود و مدیریت آن هم‌اکنون در اختیار فیات ایتالیا است. دیگر خبری از برندها مانند پونتیاک و الدزموبیل نیست و بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در آمریکا با کارخانه‌های محلی ولی با برندهای ژاپنی و کره‌ای رقابت می‌کنند. هرچند جنرال موتورز به‌عنوان سمبل صنعت آمریکا، توان مبارزه در تولید خودرو سواری را در داخل آمریکا از دست داده است اما توانست با مدیریتی انعطاف‌پذیر بازار چین را به‌دست بگیرد. هم‌اکنون ایالات‌متحده آمریکا دومین تولیدکننده خودرو و چهارمین سواری‌ساز دنیا است هم‌اکنون از پنج میلیون خودرو سواری تولیدی در آن کشور، بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه هوندا، بیش از یک میلیون دستگاه تویوتا و نزدیک به ۸۰۰ هزار دستگاه هیوندای و کیا است. هرچند برندهایی مانند بنز و ب‌ام‌و هم جمعاً نزدیک به نیم میلیون تولید دارند.

درحالی‌که فورد کمتر از نیم میلیون و جنرال موتورز ۸۰۰ هزار و کرایسلر حدود ۲۵۰ هزار دستگاه در داخل آمریکا تولید می‌کنند. درواقع بیش از ۷۰ درصد تولید، خودروهای غیر آمریکایی است. به بیانی دیگر، دولت آمریکا در عوض حمایت صرف از برندهای داخلی، از تولید داخلی حمایت کرده و شبکه صنعتی خود را حفظ نموده است. بحران خودروسازی در ایران را هم می‌توان ادامه بحران‌های خودروسازانی دانست که در مقابل تغییرات بسیار صلب عمل کرده‌اند. خودروسازان ایرانی که سال‌هاست در پس بهانه‌های واهی و دشمن‌های فرضی پنهان شده‌اند اصرار دارند طول عمر محصولاتی را که در دنیای امروز حداکثر ۷ سال است به بیش از ۲۵ سال برسانند، هرگونه اعتراض را به دشمنی و ضدیت با صنعت و سرمایه ایرانی تعبیر و تلاش کنند هرگونه حرکت اجتماعی را سرکوب کنند.

مهم‌ترین دستاویز آنها ایجاد شغل برای صدها هزار کارگر ایرانی است که در صورت تعطیلی، در امرارمعاش خود دچار بحران می‌شوند. اما سؤال این است که آیا معنی صنعت داخلی کارخانه‌های موجود است و تنها راه حفظ آن حفظ شرایط موجود؟ آیا تغییر ساختار مدیریتی و مالکیتی کارخانه‌های داخلی موجود مترادف از بین رفتن صنعت و سرمایه‌های ملی و بیکاری و وابستگی غیر قابل جبران است؟

واقعیت این است بازار ایران آن‌قدر جذاب است که خودروسازان مهم دنیا را در خود جذب کند. ایران تا مرحله ۱۰ کشور بزرگ خودروساز هم پیش رفت. بنابراین دلیلی وجود ندارد که حفظ سیاست‌ها و مدیریت فعلی را تنها راه حفظ صنعت خودرو بدانیم. خودرو در ایران می‌تواند با سیاست‌های درست دولت نه تنها حفظ شود که گسترش یابد، اما در کنار آن مشتریان هم از قیمت و کیفیت مناسبی منتفع شوند. درصورتی‌که دولت سیاست‌های حمایتی فعلی خود را به سیاست‌های فروش بازار تغییر دهد می‌تواند مطمئن باشد خودروسازی در ایران نه تنها حفظ شود که گسترش یابد.

وزارت صنایع می‌تواند با الگوبرداری از سایر کشورها، در عوض تلاش برای حفظ ساختار ناکارآمد کنونی، صنعت را که متولی آن است حفظ کند. تشویق ورود برندهای اروپایی و خصوصاً کره‌ای که با اقبال در بازار ایران روبه‌رو هستند و حتی سازندگان چینی، اما با جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند مشکلات صنعت خودرو را تماماً حل کند. در صورت اجرای این سیاست نه تنها کارخانه‌های داخلی تعطیل نمی‌شوند و شبکه قطعه‌سازی از بین نمی‌رود، بلکه جانی دوباره می‌گیرد و رشد شدید اقتصادی و تولید ثروت را به دنبال خواهد داشت.

وزارتخانه می‌تواند در عوض حفظ وضعیت موجود، تلاش کند مجموعه‌هایی که تحت مدیریت خود است را به خودروسازان بین‌المللی واگذار کند و از فروش شرکت‌های داخلی به خودروسازان بین‌المللی حمایت کند در این حالت مطمئناً برندهای داخلی هم که به مالکیت خودروسازان بین‌المللی در بیایند تقویت می‌شوند و می‌توان امیدوار بود، سمند و سایپا با محصولاتی مطمئن و باکیفیت در بازارهای جهانی عرضه شوند و باعث غرور مجدد ایرانی‌ها شوند همان‌طور که در کره در خصوص دوو، رومانی داچیا و چک اشکودا اتفاق افتاده است. همچنین وضعیت بازار واردات و خروج ارز به واردات برندهای بسیار لوکس محدود خواهد شد که دولت می‌تواند درآمد قابل‌توجهی برای خود کسب کند.

فربد زاوه
کارشناس صنعت خودرو
منبع: دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۴۲ دیدگاه‌ها

  1. kevin7360

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (74 ديدگاه)

    کاملا موافقم بسیار دقیق بود اما یک نکته بزرگ که نویسنده گرامی فراموش کردن اینه که متاسفانه اینجا ایرانه و با تمام دنیا فرق میکنه اگه قرار باشه برندهای معتبر بیان تو ایران تولید کنند اونوقت فقط مالیات میدن به دولت و ایجاد اشتغال میکنند اما از اونجایی که ایران به مالیات و اشتغال صرفا راضی نیست و احتمالا به دنبال 50 درصد سود از هر خودروی تولیدیه در نتیجه هیچ شرکت معتبری زیر بار این زورگویی نمیره چون به هر حال اونها هم دارن سالها تجربه و سرمایشونو اینجا میارن.نمونه بارزش هم صحبت دو هفته پیش وزیر ارتباطات که به شرکت سامسونگ هشدار داده که به خاطر فروش بالاش تو ایران باید با دولت یه جورایی کنار بیاد(زیر میزی بده ) در غیر این صورت تعرفه گوشه سامسونگ افزایشپیدا میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد حسین

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      مخلص کلام کارشناس خودرو که بارها مردم در اعتراضهای خود عنوان کرده اند این است که سوء مدیریت و ناکارامدی در صنعت خودرو به دلیل عدم استفاده از نیروهای شایسته بیداد می کند کافی است که دولت و حاکمیت دست از دخالت در خودرو سازی بردارد و اجازه دهد که به دور از اقدامات سیاسی مدیران و کارکنان شایسته این صنعت را به دست گیرند و متحول سازند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ali

        ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
        سوابق: (59 ديدگاه)

        حرفت خیلی لایک داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ارش

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (122 ديدگاه)

      نویسنده عزیز مسوولان و مدیران همه این مسایل رو بهتر از من و شما میدونن ولی همین دولتیا و مدیران کشور تو این کارخانه های خودروسازی کلی سهام دارن و کلی پول میره جیبشون دلشون نمیاد که این منبع پرسود رو به خارجیا بدن .برای مسوولان فرقی نمیکنه چه ماشینی دست مردم میدن یا چه کسانی در حوادث رانندگی میمیرن برا اونا مهم اینه که حساب بانکیشون هر روز بیشتر از دیروز بشه.بیدار کردن کسی که هم خودشو به خواب زده سخته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. arvin

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سرنوشت شرکت ایران مارین سرویسس رو نگاه کنید!!!
      هفت تیر کش های سر گردنه اصلا اجازه رقابت و رشد در این مملکت را نمیدهند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. مصطفی

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (226 ديدگاه)

      کاملاً موافق استدلال منطقی نویسنده هستم . حرف دلمو زد ممنونم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. ASTON MARTin

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      دست مریزاد به پدال که حتی یک لحظه پشت ملت مظلوم ایران رو خالی نکرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فقیر

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (168 ديدگاه)

    درود بر شما محمد حسین شاوردی ….عارضم تو این سرزمین همه به این حرفهای قشنگ و زیبا و عام پسند واقف هستند ولی تنها چیزی که در عمل پیاده میشود منفعت طلبی و انباشته کردن جیب و حساب است..نه وجدان بیدار نه احساس مسئولیتی و…مطمئنا تا وجدانی و شرافت کاری در مسئولین بیدار نشود از مردم با انواع القاب خائن و غیره و غیره بهره کشی خواهد شد….یا حق

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدحسین شاوردی

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (109 ديدگاه)

      درود بر فرید زاوه که اینو نوشته و پدال که اینو چاپ کرده :-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. me84

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    %100 موافقم که شرکتهای خودروساری ما باید به برندهای معتبر واگذار شوند.
    آقای شاوردی ممنون بابت مقاله.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. amir

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    موضوع اشتغال نیست اگر اشتغال بود همون اوایل باید سهام رو می گذاشتند خودرو ساز های دنیا بخرند بحث منفعت یه عده است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. amir

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    خودرو سازها سهامشون نفروختند اشکال نداره دولت سهم 49 درصدشو رو بفروشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سعید

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (76 ديدگاه)

    با سلام
    متاسفانه بسیاری از تحلیل گران مشکل صنعت خودرو ایران را می خواهند به محدوده زیر مجموعه وزارت صنایع محدود کنند ، حال آنکه اشکال نه تنها در سطحی بالاتر از وزارت صنایع می باشد ، [غیر قابل انتشار]. هیچ شرکت خودروسازی معتبری هرگز حاضر نیست با کشوری وارد همکاری مشترک شود که دارای سیاست خارجی در تضاد با کشورهای مبداء می باشد و یا دارای سیاست داخلی بلند مدت و ثابتی نیست یا فضای دوگانه ای در اقتصاد آن مثل دونرخی بودن ارز یا سازمانهای تجاری که از دولت تبعیت نمی کنند باشد . شاید بتوان راهکاری پیدا کرد که هم مردم از خودروهای باکیفیت منتفع شوند و هم خودروسازان صدمه نبینند ، ولی اگر در این تصور هستیم که بتوانیم خودروسازانی مطرح در سطح جهانی داشته باشیم تصوری اشتباه است .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد.ف

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (447 ديدگاه)

    این اظهار نظر ها آن هم در روزنامه دنیای اقتصاد که خیلی از خودروسازان دفاع می کرد خیلی عجیب است و نامعمول و علت این تغییر جهت همان حرکت مردم و اعتراض های عملی و مسالمت آمیز است. امیدواریم که واقعا یک تغییر اساسی به وجود بیاد ولی اگر این حرکت مردم نبود قطعاً هییییییییچ گاه حتی این حرف ها هم زده نمی شد!
    حالا باید دید که آیا در عمل روند فعلی تغییر می کند؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. تحریم خودرو ایرانی

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (43 ديدگاه)

    خودرو ایرانی واقعا دگ نمیتونه جواب گو باشه باید فروخته بشه به شرکت های خارجی…ولی اینجا ایرانه یعنی شما یه سمتی داری باید بار هفت پشت بعد از خودتو ببندی از مردم بکشی بیرون…به خاطر همینم هست که ما تحریم خودرو ایرانی رو تا اخرش ادامه میدیم…دولتم مقاومت میکنه چون میدونه اگه کمپین پیروز بشه مردم میفهمن که چه قدرتی دارن و میتونن همه چیو تغییر بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ali

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قضیه فقط خودرو نیست بلکه مشکل عادت دولت هستش که دستش همش توی جیب مردم هستش حالا فرقی نمیکنه با قیمت دلار باشه یا تورم با گمرکهای بی حساب با اینکه اینترنت رو یک سدی بزاره و فقط خوش وارد کنه و بدون کیفیت با 10 برابر ارزش واقعیش بفروشه و از این موارد بی شمار هست پس مشکل اصلی اینه که چون دولت نمیتونه وظیفه اصلیش که تقویت اقتصاد کشور و وارد شدن سرمایه به کشور و ایجاد رفاه رو انجام بده این بی کفایتی خودش رو با هزینه از مردم پوشش میده برای همین هیچ راهی نداره جز ادامه این تحریم تا جایی که دولت ببینه که کلا درآمد این قسمت براش از دست رفته هست و غیر قابل بازگشت و راضی بشه این درآمد رو از طریق جوینت شدن با کارخانه های معتبر دنیا و صادرات موارده تولیدی بدست بیاره ، پس راه سخت و طولانیی در پیش داریم ولی انتهاش روشنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. نادان

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دیدم کسانیو که با ماشین بی کیفیتشون به دهانه مرگ رفتن
    ولی ندیدم کسی از بی ماشینی بمیره،فقط یکبار اتحاد و مقاومت رو امتحان کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. جواد

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (9 ديدگاه)

    به نظر من اقتصاد کشور شده مثل یه بچه تنبل و تم پرور که همیشه دستش تو جیبه باباش و اینقدر لوس و ننور بار اومده که توان اینو نداره که بخواد خودش خرج خودشو در بیاره حالا شما فکر کنید این بچه لوس یه قدرتی هم داره یه چند تا ابزار هم واسه تحمیل خواسته هاش.
    تا وقتی که دولت به جای کار اصلیش که نظارت و حمایته ،چون نماینده مردمه نه پدر بزگ مردم، یا بیاد کار اقتاصدی بکنه بشه یه رقیب واسه بخش خصوصی چون قدرت دستشه نمیزاره به هیچ کس جز خودش کاری رو انجام بده اینجاست که فرصت های برابر هیچ معنی نداره و عملا بخش خصوصی شکست میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ماهان

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    به بهانه ***دارن خون مردمو تو شیشه میکنن کجای دنیا دیدین اشغالو با این قیمت تحویل مردم بدن بعد از اشغال سازاشون حمایتم بکنن این فقط نشونه نفع شخصی داشتن اقایون از این اشغال سازاست وگرنه پیشرفت کردن و به روز شدن ارزوی همه کشورهای پیشرفته دنیاست اینجا برعکسه هرآشغالی درست میکنن اسمشو میذارن ماشین میدن دست مردم کدوم کشور حاضر میشه مردمش به راحتی با ی تصادف کوچیک کشته بشن در تمام دنیا تستهای مختلف تصادف رو ماشیناشون انجام میدن جز ایران فقط ***یاد گرفتن و به فکر سوداوردی هستن هیچ کسم تو این مملکت نمیتونه جلوشونو بگیره جز خود مردم اینقدر نخریدنو ادامه میدیم تا این حلبی سازا ورشکسته بشن به امید اون روز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    تا هست همین هست تا هست همین بود. نخریدن خودرو باید ادامه پیدا کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سارا

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (216 ديدگاه)

      تا بوده همین بوده و تا هست چنین است

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. متین

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (183 ديدگاه)

    سلام …
    ما که زبونمون مو در اورد!!! … هرچی داد میزنیم اونا پررو تر میشن … واقعا برای اینجور افراد متاسفم که فکر میکنن مردم هیچی نیستن … واقعا یک سری از اینا دارن عقل مردمو به سخره میگیرن … انگار نه انگار که ما تو قرن 21 زندگی میکنیم و همیشه حق با مشتریه … چیز بیشتری نمیتونم بگم جز صبر و پایداری … میدونم خیلی شعاریه اما اگه اجرا بشه کار این خودروساز ها تمومه …
    روز خوش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. وحید

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    حتی اگه با دلار بازی کنند قیمتو بالا و پایین کنند
    و صد راه واسه جو سازی درست کنند
    وقتی از مردم فاصله بگیرند به قول پارسونز یه حالت انکار ایجاد میشه [غیر قابل انتشار]
    و کار دولت ها همیشه با سیاست چماق و هویج اینه این بیداری رو خفه کنند یا به تاخیر بندازن
    و ما نباید خاموش بشیم
    و یه دیالوگ تو مختار بود می گفت
    خشم و اتش کینه های دلهایتان را حفظ کنید که ما برای پیروزی امده ایم نه مرگ (شهادت)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرهاد

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      این دیالوگ مختارو خوب اومدی ، ولی میترسم مث مختار اولش پیروز بشیم باز برمون دارن خخخ

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. اشكان

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (258 ديدگاه)

    کاملا با شما موافقم شرکتهای خودروساری ما باید به برندهای معتبر واگذار شوند.
    آقای شاوردی ممنون بابت مقاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. توحید

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (71 ديدگاه)

    عزیزان الان بصورت منطقی ثابت میکنم که نخریدن خودرو توسط شما میتونه دولت تاثیر داشته باشه….. چون ۴۹ درصد سهام ایران خودرو مال دولت هستش اگه شما ماشین نخرین ارزش سهام میاد پایین و تا مرز ورشکستکی پیش میره و مجبور میشه سهامشو بفروشه مثل تیم فوتبال پیروزی
    یاعلی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. mahmood

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تنها راه حل ادب کردن این خودروسازان پر رو و مسئولینی که به خاطر منافع مالی خودشان از این خودروسازان حمایت می کنند ، نخریدن خودروی صفر هست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Ilyar

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (509 ديدگاه)

    ابوبکر بغدادی خلیفه داعش طی نامه ای از ایران خودرو و سایپا تشکر نمود.
    متن نامه بدین شرح است.
    مدیران محترم ایران خودرو و سایپا داعش از شما بدلیل کشتار سالانه بیش از بیست و هفت هزار شیعه در ایران صمیمانه سپاسگزاری نموده و درخواست نموده تا در زمان بحران به این شرکتها یاری نماید تا مشکلاتشان انشاالله بزودی مرتفع گردد.باشد که هرچه زودتر این دو شرکت به دوران اوج خود برسند.ذیلا اضافه نمود که داعش در طول دوسال جنگ در عراق که جنایات مختلفی انجام داده هنوز به اندازه یکسال این دو شرکت موفق به کشتار شیعیان نشده.ایشان همچنین جایگاه مدیران این شرکت را بهشت میداند.چرا که بروایتی هر داعشی هفت شیعه را بکشد به بهشت میرود و با این حساب مدیران این دو شرکت از صاحب منصبان بهشت محسوب میشوند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرهاد

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ههههه ، کاشکی یکی جرئت میکرد(از جونش میگذشت!!) این نامه بغدادیو تو تلویزیون بگه ک ب گوش همه برسه ، تا مردم بفهمن با چ کسایی طرفن !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. saeid

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (188 ديدگاه)

    بسم حق

    حالا اگه یه روزی دروازه های مملکت ازاد بشه
    اجازه ورود محصولات ژاپن ، اروپا و امریکاایی
    بهتر از کره ای ها و چینی ها نیست ؟
    در کل متن پخته بود
    عالی :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. مسعود

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    کارگرا بیکار بمونن شرف داره به اینکه چند هزار ادم بیگناه تو جاده کشته شن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محمد سلام به هموطن گرامی

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    بالاخره مردم همدیگر را پیدا کردن و راهی یرای اتحاد علیه تمام زیاده خواهان پیدا کردند.(چای مرخ گوشت برنج خودرو) ما خاهان تعرفه پایین واردات یا اجازه دولت به سرمایه گذاری مستقیم شرکت های معتبر خودروسازی دنیا که مانند رزیم سابق سرمایگذاران غربی خود در ایران کارخانه داشتند و از مواد اولیه داخل ایران با کارگر ایرانی با حق قیمت گذاری توسط خودشان تولید مینمودند هستیم به این شکل و در صورت بروز این اتفاق و اجازه دولت هم اشتغال ایجاد خواهد شد و هم بازار انحصاری خودرو به سمت تولید کیفی تر حرکت خواهد کرد و مجبور به بروز شدن خواهد بود.در غیر این صورت به تدریج با خسته شدن مردم و عدم همایت دولت که البته همیشه دولت ها منافع مردم را به فرغون سازها فروخته اند به ناچار این کمپین در نهایت شکست خواهد خورد.لذا بنظر این جنبش باید قویتر اهدافش را دنبال کند بخصوص ناامید نشیم حتی اگه سال ها طول بکشه

    1-باید دولت را مجبور به پذیرش کاهش تعرفه واردات کرد

    2-یا پذیرفتن امکان سرمایگذاری خودروساز خارجی با ایجاد کارخانه/اشتغال کارگر ایرانی/قیمت گذاری توسط خود سرمایه گذار

    3-چرا هر خودروساز مطرح جهانی مجبور به فعالیت با یکی از این دو خودروساز میشود؟ تا در نهایت هر قیمتی که خودتون دوست داشتید میگذارید؟ این انحصار تا کی

    4-نتیجه این انحصار 35 سال تولید خودروی از رده خارج/بازی با جان مال و غیرت ایرانی( چرا حتی عراقی افغانی سوار خودرو روز جهان بشوند اونم با قیمتی که دیگه همه میدونن بعد ما چی!!!!!)

    5-اشتغال گارگر ایرانی یک بهانه است چرا که هر روز قطعات چینی بیشتری در خودروها استفاده شده است

    امیدوارم مردم باوقار و متین ایران زمین با صبر این جنبش اجتماعی را به نتیجه برسانند و پیش بینی این طرفداران به اصطلاح تولید ملی(ارابه های مرگ) خودروسازها محقق نشود
    در این صورت مدلی مدنی خواهیم داشت برای اصلاح امور دیگر و در غیر این صورت وشکست سرخوردگی های اجتماعی ما بیشتر خواهد شد باید یاد بگیریم برای تغییر خودمون باید آنرا ایجاد کنیم مردم با شرف ایران ما باید خودمون تغییرات را ایجاد کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مسعود جعفری

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    نمیدونم اینو شنیدید یا نه.روزنامه دنیای خودرو نوشته که یکی از سازندگان تایر ایرانی چیزی حدود 6 برابر سرمایه کارخونشو از خودروسازامون طلب داره.آدم که به رقمش فکر میکنه دیونه میشه.تازه اینو هم بدونید یکی از دلایل پایین بودن قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخونه اینه که داران به جای پول نقد به قطعه سازاشون ماشین صفر میدن قطعه سازم مجبوره اونا رو با قیمتی پایین به پول نزدیک کنه تازه اگه خریداری وجودداشته باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Amir

    ۹ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مردمی که کمپین راه انداختن اشتباه بزرگی کردن گاندی لباس هاشو در اورد تا لباس تولید داخل کشورشو بپوشه.شما برعکس عمل میکنید صنعت خودرو از بین بره بعد اون وقت قدرت خرید خیلیی مردم به ماشینای خارجی نمیرسه صنعت خودرو داره خودرو صادر میکنه ارز وارد کشور میکنه خودرو خارجی ارز از کشور بیرون میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سهرابي

      ۲۳ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      عزیز من این تفکر مصلحت گرایانه در تجارت جایی نداره . مهندسان ایرانی در تمام دنیا می تونند ارزش افروده ایجاد کنند در بعضی کارخانجات داخلی هم می تونند فقط در شرکتهای خودروسازی و بعضی شرکتهای شبیه اونا نمی تونند. این موضوع رو باید درست کرد. الان اگه شما بخواهی یه مانیتور بخری تصویر نداشته باشه یا چند دقیقه یه بار تصویرش کمرنگ بشه قبول می کنی؟ اگه یه مهندس کامپیوتر ویندوزی که نصب می کنه درست کار نکنه صدای کامپیوترت قطع باشه قبول می کنی؟ باید هر چیزی ارزش واقعی خودشو داشته باشه ؟ اگر این موضوع رو قبول نداشته باشیم چه تعصبی نسبت به موضوعات ملی و داخلی می تونیم داشته باشیم. جایی که ارزش هر چیزی واقعی نیست چه تعصبی دارد؟ بنابراین بهتراست برای احترام به کشور و مردم و حتی مسئولین محترم هر چیزی ارزش واقعی خودش را داشته باشد. اگه سمند در جامعه جهانی در کنار بنز کم ارزش تره اشکالی نداره به همون نسبت کم ارزش بودنش ارائه بشه اگه کسی خرید بخره واگرم نخرید اشکالی نداره. بعد از مدتی سیستم تولید خودرو خودش رو از زمین بلند می کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. Amirr

    ۹ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    باید خندید به تفکرات بعضی از مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. mostafa

    ۱۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من باید دولت از تصدی گری دست بکشد و اجازه بدهد بازار ازاد و رقابت بین خودروسازها تعیین قیمت بشود و مشتریان در انتحاب محصول ازاد تصمیم بگیرند و این باعث افزایش کیفیت خدمات و محصولات میشود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. سعید

    ۱۹ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به احترام اعضای کمپین و به امید اینکه صنعت خودروی کشورمون متحول کامل بشه نمیخریم
    نمیخریم
    نمیخریم
    عذرخواهیتون هم بخوره به کلتون
    با چه رویی اصلا
    از کی عذر خواهی میکنین از نزدیک به 1 میلیون کشته که بعد جنگ به اینور تو این ارابه های مرگتون دادیم
    تو جنگ هم اینهمه کشته نداده بودیم
    از کدوم فرزندا مادرا پدرا ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
    شروط هم عبارتند از :
    1-برداشته شدن تعرفه های گمرکی و رفع کامل ممنوعیت واردات خودرو(که اگه این کار اتفاق بیافته بصورت اتوماتیک هم قیمتها کاهش میکنه و هم کیفیت افزایش و خدمات پس از فروش رقابتی چون مجبورن)
    2-عذرخواهی رسمی در رسانه های جمعی از همه ملت ایران توسط همه این حقه بازان خیانتکار و حتی در صورت لزوم محاکمه برخی از سران این حقه بازان
    ضمنا هی نگین کیفیت کیفیت …!
    آخه اگه پراید مثلا با روکش چرم طبیعی الکانترا تولید بشه چه فرقی بحالش داره نهایتا همون پرایده یا پژو یا هر تابوت دیگه …
    باید سیستم عوض شه
    باید بجای پراید مثلا اپل آسترا یا نمیدونم هرماشینی تو این کلاس وارد یا مونتاژ بشه با قیمت واقعیش و مطابق خود نمونه تولید شده کمپانی مادر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. Ali Reza

    ۲۱ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    خیلیا هم پول ندارن بخرن مث خودم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. سهرابي

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یعنی کاملا راهکار ارائه شده عملی و تست شده است . تولید داخلی مهمه نه برند . اونم برندی مثل سمند .
    هیچ جای سئوالی نیست . در قسمت دیگری نیز بنده نظری شبیه همین مطلب در کامنتها گذاشته ام ولی مطلب فوق بسیار ساده و کارشناسی است .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. فرشاد

    ۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    متاسفانه همه این مشکلات به وجود آمده در صنعت خودرو و دیگر صنایع انحصاری و رانتخواری عده ای تنها به فکر سود و زیان شخصی در بازاری بدون رقیب هستند اگر در ایران انحصار صنایع و تجارت بشکنه مطمئنا پیشرفت های شگفتی رو در کشور خواهیم بود چراکه با وجود بازار رقابتی صنعتگر و تاجر علاوه بر سود شخصی به فکر برنده شدن در کارزار تجارت خواهد بود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا