اینفینیتی

ارتباط گذشته به آینده با کانسپت اینفینیتی پروتوتایپ 10

اینفینیتی سال پیش از کانسپت بسیار برجسته‌ای با نام پروتوتایپ ۹ رونمایی کرد. این خودرو از نمونه‌های مسابقه‌ای دهه ۳۰ میلادی الهام گرفته بود و تک‌تک جزئیات آن تحسین‌برانگیز نشان می‌داد. امسال نیز اینفینیتی رویه مشابهی را در پیش گرفته و طرح رتروی خود را با استفاده از اسپیدسترهای کلاسیک خلق نموده است. این خودرو پروتوتایپ ۱۰ نام گرفته اما درحالی‌که نسخه قبلی به گذشته اشاره داشت اما کانسپت پروتوتایپ ۱۰ به آینده نگاه می‌کند.


البته این به معنی تولید محصولات آینده اینفینیتی با طراحی روباز، تک‌نفره و فضایی نیست اما خب این خودروی مفهومی هم دارای برخی شاخصه‌های دیگر کانسپت اینفینیتی یعنی Q Inspiration رونمایی شده در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی می‌باشد. در بخش جلو چراغ‌های نازک و در کناره‌ها نیز پروفایل عضلانی و برجسته‌ای را می‌بینیم. اگر روی خودرو یک سقف کامل بگذارید شاید آن را یک خودروی اسپورت تولیدی در آینده‌ای نزدیک بدانیم.


بنا به گفته اینفینیتی، زبان طراحی این خودرو از خطوط واضح و دقیق و تناسبات بی‌پروا تشکیل شده است و تکمیل کننده این بخش نیز قوای محرکه الکتریکی جدیدی است که با فرم و استایل محصولات آینده این خودروساز ژاپنی کامل همخوانی خواهد داشت. در واقع اکثر محصولات الکتریکی فعلی از نظر طراحی به محصولات مرسوم و احتراق داخلی شباهت داشته و از برخی قطعات آن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما اینفینیتی با معرفی پروتوتایپ ۱۰ تلاش داشته ارتباطی با محصولات الکتریکی آینده برقرار کند. مخلص کلام اینکه پروتوتایپ ۱۰ پلی بین گذشته و آینده ایجاد می‌کند.


ورای این بحث‌ها، اینفینیتی بدنه‌ی این کانسپت جدید را به عنوان نمایش بصری تجربه‌ای تشبیه کرده که در زمان راندن خودروی الکتریکی به دست می‌آید؛ جایی که با فشردن پدال گاز ۱۰۰ درصد گشتاور در دسترس می‌باشد.


با در نظر گرفتن خطوط سرراست بدنه ما حدس می‌زنیم که این خودرو در خط مستقیم پرفورمنس برجسته‌ای خواهد داشت. پروتوتایپ ۱۰ در بخش جلو اسپویلر بزرگ و در عقب نیز دیفیوزر گیرایی دارد بنابراین شاید در طراحی آن نیم‌نگاهی هم به عبور از پیچ‌های پی‌درپی شده باشد.


طراحی مینیمالیستی کاکپیت پروتوتایپ ۱۰ روی راننده تمرکز داشته اما از آنجایی که تنها یک نفر درون کابین قرار می‌گیرد بنابراین شاید این بخش محل مناقشه و بحث باشد. در کنار راننده و جایی که معمولاً سرنشین کناری قرار می‌گیرد یک ورودی هوای بسیار بزرگ وجود دارد که هوا را برای خنک کردن باتری‌ها و پیشرانه الکتریکی منتقل می‌کند. البته این به معنی استفاده از یک پیشرانه تنها برای پروتوتایپ ۱۰ نیست. اینفینیتی از این خودرو تنها به عنوان طرحی مطالعاتی یاد کرده بنابراین زیر پوست خودرو چیزی وجود ندارد. البته معنی این کار عدم اهمیت قوای محرکه نیست زیرا خودروی کانسپت اینفینیتی برای نمایش پلتفرم مدولار طراحی شده است. این معماری می‌تواند در طیف وسیعی از محصولات الکتریکی و هیبریدی آینده این خودروساز ژاپنی بکار رود.

اینجاست که اهمیت پروتوتایپ ۱۰ مشخص می‌شود زیرا از سال ۲۰۲۱ به بعد تمامی محصولات اینفینیتی از نوع الکتریکی شده خواهند بود.

کریم هاب مدیر طراحی اینفینیتی می‌گوید:

پروتوتایپ ۱۰ ارتباطی بین وضعیت کنونی اینفینیتی و آینده‌ی آن برقرار می‌کند. از نظر ما الکتریکی سازی یعنی پرفورمنس! خودروهای ما قوی‌تر، کم‌مصرف‌تر و هیجان‌انگیزتر خواهند بود و پروتوتایپ ۱۰ یک نمایش فیزیکی از آینده الکتریکی شده‌ی ماست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ENER-G-FORCE

    ۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (204 ديدگاه)

    مرسدس stirling moss رو توش میبینم…. . انگار یه جورایی از اون الهام گرفته. البته نظر شخصیمه. به کسی برنخوره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Khosrow

    ۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    هر کی از راه میرسه میشینه پشت پی سی و رندر میگیره از چرندیات ذهن ش / دنیای اتومبیل رو مثل دهکده ی موسیقی ایران به گند نکشید ..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا