بنتلیلامبورگینی

رویارویی سوپراس‌یووی‌های گروه فولکس‌واگن، بنتایگا یا اوروس؟

چند سالی است که شاسی‌بلندها به شکل خارق‌العاده‌ای محبوب شده‌اند. به همین دلیل می‌توان گفت تقریباً همهٔ خودروسازان جهانی، اقدام به ساخت و عرضهٔ کراس‌اوورها و اس‌یووی‌های جدیدی نموده‌اند. این رویه به بخش خودروهای لوکس هم کشیده شده تا جایی که خودروسازانی که حتی در تاریخ خود هیچ‌گاه شاسی‌بلندی نساخته بودند هم روی به ساخت این خودروهای بلندقامت آورده‌اند. اولین لوکس‌سازی که برای نخستین بار در تاریخش شاسی‌بلندی را روانهٔ بازار کرد، پورشه با مدل کاین بود و سپس طی سال‌های بعد، جگوار، آلفارومئو و مازراتی هم به پورشه پیوستند؛ اما در صدر بخش اس‌یووی‌های لوکس هم‌اکنون بنتلی بنتایگا و لامبورگینی اوروس ایستاده‌اند. خودروهایی که هردو ساخت گروه فولکس‌واگن هستند و هردو روی پلت‌فرم یکسانی ساخته شده‌اند؛ اما از بین این دو سوپراس‌یووی، کدام‌یک انتخاب بهتری محسوب می‌شود؟

معرفی خودروها

اگر مدل سفارشی و تولید محدود دومیناتور را حساب نکنیم، بنتایگا اولین اس‌یووی ساخت بنتلی محسوب می‌شود. پس از رونمایی از کانسپت بنتلی EXP 9 F در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲، نهایتاً نسخهٔ تولیدی بنتایگا در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد. این اس‌یووی فوق لوکس بریتانیایی روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده، ساختاری یکپارچه دارد و از پیشرانهٔ W12 بای‌توربوی ساخت گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کند. البته بعداً یک موتور ۴ لیتری V8 سه توربوی دیزل، یک نمونهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی بنزینی و یک نسخهٔ هیبریدی هم برای بنتایگا ارائه شد که ما در این رویارویی، دو موتور W12 و V8 بنزینی آن‌را با اوروس مقایسه کرده‌ایم.

برخلاف شرکت‌هایی چون مازراتی، آلفارومئو و رولزرویس که برای اولین بار به ساخت خودروهای شاسی‌بلند روی آورده‌اند، لامبورگینی با دنیای بلندقامتان بیگانه نیست چراکه این شرکت ایتالیایی برای اولین بار با ساخت مدلی بنام LM002 به این بخش وارد شد؛ بنابراین اوروس دومین اس‌یووی ساخت لامبورگینی محسوب می‌شود. نسخهٔ کانسپت این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۲ رونمایی شد و سپس نهایتاً در دسامبر سال ۲۰۱۷ نسخهٔ تولیدی اوروس به جهانیان نشان داده شد. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، اوروس پلت‌فرم مشترکی با بنتایگا دارد و روی همان پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده است.

اما علیرغم این اشتراک، این دو سوپراس‌یووی گروه فولکس‌واگن تفاوت‌های قابل‌توجهی باهم دارند زیرا درحالی‌که بنتایگا بر لوکس بودن تمرکز دارد، اوروس یک اس‌یووی اسپرت محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت اوروس درواقع یک سوپراسپرت قدبلند است درحالی‌که بنتایگا یک سدان فوق لوکس بلندقامت محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، هرچند بنتایگا و اوروس، از لحاظ قیمت تقریباً در یک سطح قرار دارند و ممکن است رقیب یکدیگر تلقی شوند اما بازار و هدف آن‌ها کاملاً باهم متفاوت است. این در حالی است که فولکس‌واگن توآرگ، آئودی Q7، آئودی Q8 و پورشه کاین هم روی همین پلت‌فرم MLB ساخته شده‌اند اما هرکدام از این خودروها نیز بخش‌های خاصی از بازار را پوشش می‌دهند.

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

بنتلی بنتایگا W12

بنتلی بنتایگا V8

لامبورگینی اوروس

پیشرانه ۶ لیتری W12 ۴ لیتری V8 ۴ لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو توئین توربو
قدرت ۶۰۰ اسب بخار ۵۵۰ اسب بخار ۶۵۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر ۷۷۰ نیوتن متر ۸۵۰ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۴.۱ ثانیه ۳.۹ ثانیه ۳.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر/ساعت ۲۹۰ کیلومتر/ساعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت
طول

۵.۱۴ متر

۵.۱۱ متر
عرض

۲.۰۰ متر

۲.۰۱ متر
ارتفاع

۱.۷۴ متر

۱.۶۴ متر
فاصلهٔ محوری

۲.۹۹ متر

۳.۰۰ متر
وزن ۲۴۴۰ کیلوگرم ۲۳۹۰ کیلوگرم ۲۲۰۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۲۳۰ هزار دلار ۱۶۸ هزار دلار ۲۰۰ هزار دلار

پیروز کیست؟

تعیین برندهٔ این مقایسه بسیار سخت است چراکه هردوی این شاسی‌بلندها در نوع خود فوق‌العاده هستند و هردو در زیر پوستهٔ خود، مهندسی بی‌نقص فولکس‌واگن را پنهان کرده‌اند. از یک سو لامبورگینی با استایل بسیار زیبا و عملکردی عالی قرار دارد و از سمت دیگر بنتایگا با سطح لاکچری فوق‌العاده و ویژگی‌های سفارشی بی‌شمار خودنمایی می‌کند؛ اما بااین‌حال به‌طورکلی می‌توان بنتلی بنتایگا را برندهٔ این مقایسه دانست زیرا همان‌طور که در ابتدا گفته شد، برای این خودرو غیر از پیشرانهٔ استاندارد W12، نمونه‌های V8 و هیبریدی هم ارائه می‌گردد که قیمت پایهٔ آن‌ها کمتر از اوروس است؛ بنابراین با پرداخت مبلغی کمتر می‌توان مالک یک اس‌یووی فوق لوکس با عملکردی نزدیک به اوروس شد. البته این قیمت پایهٔ بنتایگا بوده و مطمئناً با سفارش آپشن‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. همچنین از سوی دیگر اوروس هم ارزان‌ترین و قابل‌دسترس‌ترین محصول لامبورگینی است؛ اما با همهٔ این اوصاف، نهایتاً بنتلی بنتایگا V8 به‌عنوان پیروز این رقابت انتخاب می‌شود.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    w12بنتلی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  2. سام

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    هر دو بلندقامت اروپایی از ویژگی های خارق العاده ای برخوردارند و هر دو نیز، تحت نظر یک کمپانی یعنی فولکس واگن ساخته می شوند ولی به نظرم لامبورگینی اوروس از فرم ظاهری منحصر به فردی برخوردار است و به نوعی می توان آن را اولین کراس اوور سوپر اسپورت جهان دانست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امین

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (438 ديدگاه)

    بنظر من تفاوت قیمت بیش از هفتاد هزار دلاری برای بنتلی هشت و دوازده سیلندر قابل توجیه نیست.وقتی تقریبا همون قدرت و شتاب رو مدل هشت سیلندر رو میتونی داشته باشیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. Saman

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (177 ديدگاه)

    اوروس خیلی جادوئی و حیرت انگیزه منتها اگه کسی پولشو داشته باشه اگه بیاد ایران فکر کنم ۱۵ میلیارد برچسب بخوره :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Just bentley continental

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (539 ديدگاه)

    هر دو به نوبه خود عالین
    از طرفی بنتایگا فوق لوکسه ولی لامبو هم کم لوکس نیست
    از طرفی هم لانبو خیلی سریعه ولی بازم بنتایگا هم خیلی سریعه.
    در کل من هیچ کدومو برتر میدون نمی دونم و هر دو فوقالعادن و هیچ suv رو بهشون ترجیح نمی دم هیچی رو.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سهیل باقری

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (96 ديدگاه)

    آخ لامبورگینی???????????
    با روح و روان من بازی میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Omid622

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    هیچ وقت فکر نمیکردم لامبو شاسی بلند بساز و من اینقد به وجد بیام نمای جلو لامبو فراتر از یه ماشینه
    لعنتی توصیف جدیدی از یه ماشین رو به دنیا القا کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Amir Machine

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    به اون دوستانی که فولکس‌واگن رو با تاتا و جیلی مقایسه میکنن پیشنهاد میکنم این قسمت‌ها رو بادقت بخونن!!
    «این اس‌یووی فوق لوکس بریتانیایی روی پلت‌فرم MLB گروه فولکس‌واگن ساخته شده، ساختاری یکپارچه دارد و از پیشرانهٔ W12 بای‌توربوی ساخت گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کند»
    «تعیین برندهٔ این مقایسه بسیار سخت است چراکه هردوی این شاسی‌بلندها در نوع خود فوق‌العاده هستند و هردو در زیر پوستهٔ خود، مهندسی بی‌نقص فولکس‌واگن را پنهان کرده‌اند»

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (848 ديدگاه)

      براووو دوست عزیز. کامنت بزرگی بود

      با تچکر

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. امیرمحمد

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (238 ديدگاه)

      فولکس واگن یعنی نهایت مهندسی یک خودروساز المانی اون فرد یا افرادی هم که این امپراطوری قدرتمند رو با تاتا و جیلی مقایسه میکنن فقط بیسوادی،تعصب بیخود و متحجر بودن خودشون رو نشون میدن…

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. ساسان

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    ازدیدن تصاویر اوروس سیرنمیشم… این خطوط شکسته چه میکنه با روحو روان آدم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. #ali.m#

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    بدون شک انتخابم بنتلیه .
    با اینکه از سدان هاش بیشتر لذت میبرم
    شاسی بلند واسه ی اسپورت ساز اصلا جالب نیست .
    حتی اگه فراری باشه .
    به نظر من اوروس از یه زاویه هایی نه تنها زیبا نیست بلکه زشت هم هست .مخصوصا از نمایه جلو .
    واقعا اوروس چیز جالبی از اب در نیومده .

    ولی بنتایگا شاهکاره .
    البته احتمالا مشتری های این دو ماشین خیلی متفاوتند طبیعی هم هست .لامبو جوون پسند تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سعید(تهران)

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (496 ديدگاه)

    انتخاب بین این دوتا فقط سلیقه ای می‌تونه باشه، سلیقه من اوروس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهدی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    یه چی میگم توروخدا بهم نخندین
    جدال لوکس و اسپورت واسه ما ماشین بازا مثه جدال عقل و عشق واسه عرفا میمونه
    هر کدوم بیاد اون یکی رفته و واقعا دیگه شرکتایی مثل بنتلی میتونن درحالی که لوکسه به سختی به ماشین اسپورت بودن تزریق کنن و بر عکس لامبو هم جونش در میاد تا به روحیه اسپرت مهار نشدنیش یه نمه حس لوکس بودن بده
    الان با این مثال که زدم لامبو و بنتلی میشن خدایان عشق و عقل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهدی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    چه جالب تا حالا صندلی عقب لامبو ندیده بودم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا