بنتلی

بنتلی دومیناتور، پدر شاسی‌بلندهای فوق لوکس امروزی

چند وقتی است که بخش اس‌یووی‌های فوق لوکس با معرفی رولزرویس کولینان بسیار داغ شده است. این یک اس‌یووی گران‌قیمت با سطح لاکچری فوق‌العاده بالایی است که طراحی آشنایی دارد؛ اما پیش از رولزرویس، در ابتدا بنتلی با مدل بنتایگا به بخش اس‌یووی‌های فوق لوکس وارد شد؛ بنابراین کولینان دومین اس‌یووی فوق لوکس دنیا محسوب می‌شود. از سوی دیگر همواره گفته شده که بنتایگا اولین اس‌یووی ساخت بنتلی است اما در این مطلب می‌فهمیم که هیچ‌کدام از عبارت‌های بالا درست نیستند.

حسن البلقیه، سلطان برونئی یکی از کلکسیونرهای بزرگ خودرو محسوب می‌شود. وی که علاقهٔ زیادی به خودروهای خاص و منحصربه‌فرد دارد، در سال ۱۹۹۴ سفارش ساخت یک اس‌یووی فوق لوکس را به شرکت بنتلی داد. سلطان درخواست کرده بود که شش دستگاه از این خودرو به‌طور ویژه برای او ساخته شود. بدین ترتیب بنتلی به‌سرعت پروژهٔ ساخت این اس‌یووی فوق لوکس را آغاز نمود. برای ساخت این ماشین، بنتلی از شاسی نسل دوم رنجروور که با کد P38A شناخته می‌شد استفاده کرد؛ اما بااین‌وجود به دلیل آنکه ساخت این اس‌یووی، یک پروژهٔ سفارشی شخصی و منحصربه‌فرد بود، هزینهٔ آن نیز بسیار بالا بود به‌گونه‌ای که هزینهٔ ساخت هر دستگاه از آن در سال ۱۹۹۴ به سه میلیون پوند می‌رسید! حتی گفته شده که درآمد حاصل از این سفارش در آن سال‌ها بنتلی را از ورشکستگی نجات داد.

نهایتاً این اس‌یووی فوق لوکس بریتانیایی که دومیناتور (Dominator) نام‌ گرفته بود، در سال ۱۹۹۵ آماده شده و هر شش دستگاه آن در رنگ‌های مختلفی چون زرد، قرمز و طوسی به سلطان برونئی تحویل داده شدند؛ اما در دههٔ ۹۰ میلادی در کلکسیون بزرگ خودروهای سلطان، خودروهای خاص و عجیب زیادی وجود داشتند که کسی از آن‌ها اطلاعی نداشته و ناشناخته بودند. یکی از این خودروها همین بنتلی دومیناتور بود که تا سه سال بعد از ساخت آن، هیچ‌کس از وجود آن اطلاعی نداشت تا اینکه در سال ۱۹۹۸ مجلهٔ بریتانیایی Autocar تصویری از دو دستگاه دومیناتور که در حال بارگیری به داخل یک هواپیما به‌منظور ارسال به برونئی بودند را به همراه مقاله‌ای در ارتباط با آن منتشر نمود.

حتی هنوز هم تصاویر و اطلاعاتی چندانی از این اس‌یووی منحصربه‌فرد در دست نیست. بااین‌حال با توجه به معدود تصاویری که از دومیناتور منتشر شده می‌توان دید که استایل آن نیز تا حد زیادی به طراحی جعبه‌ای شکل رنجروور دههٔ ۹۰ شباهت دارد درحالی‌که در نمای جلویی آن رگه‌هایی از طراحی‌های آن دوران بنتلی به چشم می‌خورد. درب صندوق بار خودرو نیز دقیقاً مثل رنجروور به‌صورت دوتکه است. هر شش دستگاه دومیناتور در بیرون مجهز به تریم کرومی ساده‌ای بوده و رینگ‌های آن نیز کرومی هستند. اولین شاسی‌بلند تاریخ بنتلی ۴.۵۰ متر طول، ۱.۹۰ متر عرض و ۱.۸۰ متر ارتفاع دارد که نشان می‌دهد به میزان قابل‌توجهی از بنتایگای امروزی کوچک‌تر بوده است. داخل دومیناتور هم به‌صورت کاملاً سفارشی ساخته شده و به‌طور کامل با چرم پوشیده شده است درحالی‌که تریم کلاسیک چوبی هم در آن دیده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، دومیناتور بر روی شاسی رنجروور ساخته شده بود و از سامانهٔ چهارچرخ محرک آن نیز استفاده می‌کرد؛ اما همان‌طور که اشاره شد، اطلاعات بسیار کمی از این خودرو در دست است و به همین دلیل به‌طور دقیق پیشرانهٔ مورداستفاده در آن مشخص نیست. برخی گزارش‌ها میگویند در دومیناتور از همان پیشرانهٔ V8 روور (موتور نسل دوم رنجروور) استفاده شده است اما منابع دیگری گفته‌اند بنتلی این اس‌یووی لوکس را به پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V8 توربوشارژ مدل کانتیننتال R خود مجهز کرده است که این احتمال صحیح‌تر به نظر می‌رسد. این موتور در کانتیننتال R مدل ۱۹۹۴ قدرتی برابر با ۳۶۰ اسب بخار تولید می‌کرد. نیروی موتور در دومیناتور توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال میافت.

بنابراین ملاحظه نمودید که برخلاف ادعاهای امروزی، بنتایگا نخستین اس‌یووی ساخت بنتلی نیست و این عنوان در اختیار دومیناتور قرار دارد؛ بنابراین به‌نوعی می‌توان گفت دومیناتور اولین اس‌یووی فوق لوکس دنیا بوده و پدر بنتلی بنتایگا و حتی رولزرویس کولینان محسوب می‌شود زیرا بنتلی از سال ۱۹۳۱ تا سال ۱۹۹۸ که توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد، در تملک رولزرویس قرار داشت. همچنین حتی در طراحی بیرونی کولینان نیز شباهت‌هایی با دومیناتور دیده می‌شود؛ بنابراین هرچند بنتلی دومیناتور خودرویی سفارشی بود که هرگز به تولید انبوه نرسید اما بااین‌حال می‌توان آن‌را اولین شاسی‌بلند سوپرلوکس دنیا دانست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. سعید(تهران)

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (496 ديدگاه)

    این پارکینگ سلطان برونئی هم جای عجیبیه ها، یه متخصص با تجربه خودرو هم احتمالا توش هنگ میکنه، رویای هر کلکسیونری تو دنیاست که بتونه یه ناخنکی بزنه…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. The Mask

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چه شبیه پاجروئه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    انگار کولینان نسل بعد اینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین دهمرد

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    الان یه عده میان میگن میخوان پناهنده بشن برونئی…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Mercede kaviani

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر از مطلب فوق العاده عالی شما در مورد اولین اس یو وی سوپر لاکچری
    البته از نطر سبک طراحی بسیار از زمان خود جلونر بوده است
    باتشکرمجدد دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. AK_007

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (562 ديدگاه)

    هرجور حساب میکنم 3 میلیون نمیشه!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. مانی

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    سلام و خسته نباشید به نویسندگان محترم سایت وزین پدال
    چند بار گفتم باز هم میگم تلفظ صحیح واژهLuxsury
    لاکشری میباشد نه لاکچری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (31 ديدگاه)

      البته luxury نه luxsury

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      بریتیش: لاکشری
      امریکن: لاگژری
      ایرانی: لاکچری

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. حسین

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (95 ديدگاه)

    سلطان فقط خرم سلطان:))

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا