بنتلیتجربه و آزمایش

اشراف‌زادهٔ گازوئیل سوز! اولین تجربهٔ رانندگی با بنتلی بنتایگا دیزلی

ما با سریع‌ترین SUV دیزلی دنیا رانندگی کرده‌ایم، اما آیا بنتلی بنتایگا با موتور دیزل ایدهٔ خوبی است؟

بنتایگا که اولین SUV بنتلی محسوب می‌شود در ابتدا با پیشرانه بنزینی W12 معرفی شد؛ اما چندی بعد این سازنده بریتانیایی بنتایگا را با یک موتور V8 دیزلی هم ارائه نمود. که متعلق به آئودی SQ7 است. این اولین باری است که بنتلی در تاریخ خود اقدام به استفاده از موتور دیزلی در محصولات خود می‌نماید. هرچند ممکن است ارائه یک بنتلی گازوئیل سوز برای تعدادی از طرفداران این اشراف‌زاده بریتانیایی خوشایند نباشد اما دلیل خوبی برای خرید یک بنتایگا دیزلی وجود دارد. کسانی که تصمیم به خرید بنتایگا با موتور دوازده سیلندر بنزینی دارند بعید است که بابت هزینه‌های مربوط به مصرف سوخت آن نگران باشند و همچنین به‌احتمال‌زیاد به کاهش تولید گازهای آلاینده هم علاقه‌مند نیستند.

ice_bentayga_069

بنابراین دلیل اصلی و نقطۀ قوت فروش این ماشین این است که می‌تواند با یک باک پُر سوخت نزدیک به هزار کیلومتر را طی نماید. وقتی این رقم را با موتور W12 مقایسه کنید که با مخزن سوخت پُر تنها توانایی پیمودن ۵۶۰ کیلومتر را دارد، متوجه جذابیت واقعی بنتایگا دیزلی می‌شوید؛ اما کسانی که هنوز هم در مورد ایده ساخت یک بنتلی دیزلی شک و تردید دارند باید تنها یک نگاه به آمار و ارقام موتور دیزلی بیندازند. این نیروگاه ۴ لیتری V8 توئین توربو به همراه یک توربوشارژر برقی ۴۸ ولتی ۴۳۰ اسب بخار قدرت و از آن مهم‌تر گشتاور عظیمی برابر با ۹۰۰ نیوتن متر تولید می‌کند. این گشتاور که کاملاً با گشتاور موتور دوازده سیلندر بنزینی یکسان است، به‌طور کامل از دور موتور فقط هزار rpm تحویل راننده داده می‌شود. این موتور انحصاراً در کنار یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک قرار می‌گیرد.

صدای بنتایگا دیزلی بسیار به آئودی SQ7 شباهت دارد که البته چیز عجیبی نیست چراکه پیشرانه‌های آن‌ها مشترک است؛ اما مهندسان بنتلی این موتور را برای استفاده در بنتایگا به‌شدت از نو تنظیم کرده‌اند. در این تنظیم جدید بیشتر بر پالایش تأکید شده و از حالت اسپرت SQ7 فاصله گرفته است. بدین ترتیب این موتور به‌راحتی پالایش‌شده‌ترین موتور دیزلی لقب می‌گیرد که ما تاکنون آزمایش کرده‌ایم چراکه تقریباً در همۀ مواقع ساکت است و تنها صدای غرغری هنگام شتاب گیری‌های سخت از این پیشرانه V8 ساطع می‌شود؛ اما فکر نکنید تلاش برای آرامش به قیمت عملکرد ضعیف تمام شده است زیرا بنتایگا دیزلی ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

ice_bentayga_018

بنابراین این ماشین ادعا می‌کند سریع‌ترین SUV دیزلی حال حاضر بازار است؛ اما این سرعت بالا در بنتایگا دیزلی چندان احساس نمی‌شود بلکه نکتهٔ عجیب آن این است که با وجود قدرت و گشتاور عظیم اما به طرز عجیبی در جاده‌ها آرام است به‌گونه‌ای که تنها از طریق سروصدای باد می‌توان از میزان سرعت حرکت مطلع شد. علاوه بر این، بنتایگا دیزلی هنگام حرکت کروز با سرعت‌های بالا در بزرگراه‌ها خودروی مقرون‌به‌صرفه‌ای است به‌گونه‌ای که در سفر ۲۴۰ کیلومتر ما از کرو به لندن به‌طور میانگین ۷.۸ لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر مصرف نمود درحالی‌که حتی در زمان حرکت با سرعتی بیش‌ازحد مجاز نیز به‌ندرت نیاز می‌شد که دور موتور را بالاتر از ۱۵۰۰ rpm ببریم.

ice_bentayga_008

به نظر می‌رسد موتور جدید اثر کمی بر سواری و هندلینگ بنتایگا گذاشته است چراکه این کرگدن ۲.۵ تنی هنوز هم چالاک است و سیستم هوشمند «سواری پویا» به همراه میله‌های آنتی رول تا حد قابل‌ملاحظه‌ای آن‌را بر روی سطح جاده‌ها پایدار نگه می‌دارند. البته این یک ماشین اسپرت نیست و به همین دلیل در رانندگی آن سرگرم‌کنندگی و یا هیجان چندانی پیدا نمی‌شود ولی آن‌قدری سریع هست که یک بنتلی SUV هرگز بدان نیازی نداشته باشد. بنتایگا همچنین با ارتفاع مناسب از سطح زمین و سیستم‌های کنترل‌کننده‌ای مانند لندروور، توانایی‌های آفرود معقولی دارد. البته این ماشین در مسیرهای خشن کاملاً با یک رنجروور مطابقت نمی‌کند و سواری آن در این مسیرها کمی ناامیدکننده است.

ice_bentayga_054

علاوه بر این، هرچند سواری بنتایگا را نمی‌توان ناراحت‌کننده دانست ولی حتی در نرم‌ترین تنظیمات هم آن‌قدری نرم و راحت نیست که از یک بنتلی انتظار می‌رود. بخشی از این موضوع می‌تواند به خاطر رینگ‌های ۲۱ اینچی خودرو باشد اما حتی این‌ها بزرگ‌ترین رینگ‌هایی نیستند که می‌توان برای بنتایگا سفارش داد. نمای بیرونی بنتایگا بنزینی و دیزلی تا حد زیادی باهم یکسان است و تنها جلوپنجره و ورودی‌های هوای مشکی‌رنگ، سر اگزوزهای جدید و رینگ‌های خاص، نسخهٔ دیزلی را از بنزینی متمایز می‌کند. فضای داخلی این دو مدل نیز یکسان است. اینجا شاهد کابین مجللی هستیم که به‌صورت دست‌ساز از چرم و چوب شکل گرفته و پتانسیل گسترده‌ای برای سفارشی‌سازی دارد به‌گونه‌ای که ارزش آپشن‌های سفارشی نمونهٔ مورد آزمایش ما به‌تنهایی ۷۰ هزار پوند بود و این رقم می‌تواند حتی از این هم به‌مراتب بیشتر شود.

ice_bentayga_072

اما نقص عمده‌ای که در کابین بنتایگا وجود دارد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن است. این سیستم قدیمی‌تر از سیستم آئودی Q7 بوده، کاملاً تاریخ‌مصرف گذشته به نظر می‌رسد و چندان برای استفاده مناسب نیست؛ بنابراین با توجه به قیمت فوق‌العاده بالای این SUV سوپرلوکس بریتانیایی انتظار می‌رود که سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن بسیار بهتر از این باشد؛ اما غیرازاین نکتهٔ منفی، در دیگر موارد بنتلی بنتایگا دیزلی یک SUV بسیار توانا و مجلل است.

نتیجه

دوست داشته باشید یا نه، بنتایگا با پیشرانهٔ دیزلی در زیر کاپوت بسیار خوب و عالی است. این مدل تقریباً به سریعی مدل W12 بوده، به‌مراتب اقتصادی‌تر است، سفرهای کروز با آن بسیار راحت و بدون دردسر است و موتور دیزلی کاملاً با شخصیت شیک و موقر بنتایگا هماهنگ است. علاوه بر این، بنتایگا دیزلی از نسخهٔ بنزینی ارزان‌تر است هرچند که هنوز هم برای بسیاری از مردم غیرقابل‌دسترس است؛ اما در سوی دیگر، مدل‌های رنجروور قرار دارند که توانایی‌های آفرود بیشتری را در کنار به همان اندازه سطح لاکچری پایین‌تر ارائه می‌کند. همچنین اگر برند خودرو برایتان اهمیت زیادی ندارد می‌توانید آئودی SQ7 را با همین پیشرانه ولی با قیمتی در حدود نصف بنتایگا خریداری کنید.

ice_bentayga_070

مشخصات فنی

Bentley Bentayga Diesel
قیمت ۱۳۵,۸۰۰ پوند
پیشرانه ۴ لیتری V8 توربودیزل
قدرت ۴۳۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس هشت سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۴.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۷.۹ لیتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (56 ديدگاه)

    من چی بگم به این اخه ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      انگلیس همیشه با کیفیت ترین کالا های دنیا رو تولید می کنه هر چند برندهایی هم داره که کیفیت کمتری دارن ولی با جرئت می تونم بگم که جنسی با کیفیت تر از برندهای با کیفیت انگلیسی وجود نداره حتی یه بار یکی از مهندسای شرکت رولزرویس اعلام کرده بود که کیفیتی بالاتر از کیفیتی که در رولزرویس وجود داره دیگه در دنیا وجود نداره چون اگه وجود داشت حتما به کارش می بردیم ممکنه اجناس برخی از کشورهای دیگه هم با کیفیت باشه ولی هیچ کدوم به پای انگلیسی ها نمی رسن چون همه کالاها از نظر کیفیت درجه بندی شده هستن و انگلیس همیشه بهترین هاشو داره خودم هم به شخصه داشتن اجناس با کیفیت انگلیسی رو تجربه کردم مثلا دو سال پیش یکی از آشناهامون از خارج یک کفش از برند Tricker’s انگلیس برام آورده بود که 350 دلار قیمتش بود که تا حالا کوچکترین مشکلی براش پیش نیومده و مثل روز اول هستش این برند سابقه 188 ساله توی ساخت کفش داره یا کمپانی Vertu که لوکس ترین گوشی های دنیا رو تولید
      می کنه که قیمتشون بالای ده برابر گوشی های آیفون هستش
      به نظرم دلیل کیفیت بالای کالای انگلیسی این که انگلیسی ها کیفیت رو مهم ترین چیز در هر کالایی می دونن کیفیت اجناس انگلیسی هم چیزی نیست که با حرف بتونی کتمانش کنی یا تفکرات خودت رو در موردش بگی چون در عمل نمی تونی کیفیت بالاتری ازش رو پیدا بکنی

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. آریا

        ۲۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (263 ديدگاه)

        بنتلی و رولز رویز بهترینای دنیا هستن ولی دقت داشته باش مدیریت و مالکانی آلمانی دارن و شرایط الانشون به خاطر مهندسیه آلمانیه نه انگلیسی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

          ۲۵ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (1626 ديدگاه)

          آریا جان بنتلی و رولزرویس مرکز مهندسی و طراحی خودشونو دارن و اشتراک قطعات و یا پلتفرم فقط برا کاهش هزینه های بی ام و و فولکسه. البته پلتفرم نسل جدید فانتوم توسط خود رولزرویس طراحی شده و امضای این برند برای یک سواری جادویی هس.رولزرویس و بنتلی فقط نیاز ب حمایت مالی داشتن و ب هر شرکت دیگه ای فروخته میشدن فقط با حمایت مالی پیشرفت میکردن مثه جگوار لندرور و ولوو.
          درضمن بهتره حرف مهندسی آلمانی رو نزنی چون موتور و خودروی فرمول وان مرسدس در انگلیس و با تکنولوژی و مهندسی انگلیسی ساخته میشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. (ali (CHEVY NOVA

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (6789 ديدگاه)

    تو مشخصاتش بیش تر از هر چیز از گشتاور 900 نیوتونیش خوشم اومد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Steve McQueen

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (95 ديدگاه)

      منم اول فکر می کردم ماشین سوسولی هستش.ولی وقتی چندتا فیلم از آفرودش دیدم. قانع شدم که ماشین جنتلمنی هستش وسوسول نیست.
      در هر صورت نسخه بنزینی این ماشین 600اسب قدرت و حدود 1000نیوتون متر گشتاور داره که قابلیت عبور از هر مانعی رو تقریباً داره.
      علی آقا اولین بار می بینم از یک غیر آمریکایی خوشت میاد!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. (ali (CHEVY NOVA

        ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (6789 ديدگاه)

        Steve McQueen
        داداش امریکاییها که تاج سر هستن چه قدیمی چه جدید و بحثشون به کنار
        اما تو ماشینهای غیر امریکایی کلاسیک ماشینهای مثل جگوارxj8 . جنسن اینترسپتور. هیلمن هانترgt . پزو 504 و چندتا مدل غیر امریکایی رو خیلی خوشم میاد
        تو مدلهای جدید هم بیشتر محصولات جگوار رو میپسندم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. asa

      ۲۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (569 ديدگاه)

      مگه حالا ادعا کنه سریع ترین suvدیزلی جهانه .
      چون همین چند روز پیش هیولا جیپ گرند چروکی ترک هاوک سریع ترین suv بنزینی جهان لقب گرفت .?

      من این بنتایگا رو دوست دارم ولی اگر خیلی هم ثروت مند بودم بازم برام توجیه پذیر نبود چنین پولی برای چنین ماشینی بپردازم.، چون واقعا چیز برتر یا اعجاب انگیز یا حداقل متفاوتی نداره.بیشتر پول ادعای انگلیس ها ، برند و لوکس بودنشو میخوره. ….ولی بازم دوسش دارم ?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ghost

        ۲۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (193 ديدگاه)

        فروشش نشون میده فقط شما اینطوری فک می کنی

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. asa

          ۲۴ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (569 ديدگاه)

          منم امیدوارم اینجور که تو میگی باشه چون گفتم خودم این ماشینو دوسش دارم ولی خریدش توجیه اقتصادی نداره .

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. shirko.merceds benz

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    بنتلی گازوئیلی !!!!! واقعا ازش بعید بود .

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. Ahmad

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    همه چیز عالی .به غیر از قیمتش
    اگه اون قسمت گرند تور رو دیده باشید که مجریان کلارکسون و هاموند با رنجروور و جگوار اومده بودند و جیمز می با بنتلی بیشتر بحث در مورد قیمت نجومی این ماشین بود که به اندازه چندین جگوار و رنجروور قیمت داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AK_007

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (562 ديدگاه)

      انتخاب من بین اونا رنجرور اتوبیوگرافی هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. هادی

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    من هیچوقت از ماشین های لوکس و گرون خوشم نمیومده… حس اینکه کلی پول دادی به یک ماشین..
    حس اینکه خیلی خاص و متفاوتی و با بقیه فرق داری… شاید به نظر حس جالبی باشه اما من شخصا نمیپسندم شبیه یک اشراف زاده متفاوت باشم…
    یک تویوتا کمری ساده رو به این ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. خسرو

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    خوبه غیر از رینگ هاش/ تو عکس اول ماشین رو رینگ و لاستیک قرص نیست/ در کل هر سگمنت باید تو زمینه خودش توانمند باشه/ شاسی با این هیکل پا به پای سوپر اسپرت ها بره اصلا قشنگ نیست و باز هم میگم افرودری با سوپرلوکسی در تناقضه /شاسی زیبا فقط رنجروور ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیر

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (92 ديدگاه)

    این مصرف سوختش واقعیه ???وجدانن زیر ده دوازده تا فک کردم نباشه عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. just bentley continental

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (185 ديدگاه)

    ماشین عالییه ولی به نظر منم بنتلی نباید گازوعیلی بزنه بنتلی باید رو حجم موتور بالا کار کنه این جوری لوکس تره کلا با گازوعیلی حال نمی کنم هیبریدی به نظرم بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. آریا

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    چند وقت پیش یه ویدیو از شتاب گیری مدل های مختلف دیزلی و بنزینی بی ام و سری 7 دیدم و تحت تاثیر سکوت موتور های دیزلیش قرار گرقتم.
    افرادی که بی صدایی موتور براشون مهمه با دیزلیشو انتخاب کنن.
    یه سوال: چرا میگه دیزل با گرون بودن این ماشین همخوانی نداره؟؟
    مگه دیزل برای ارزون قیمتاس؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا