بنتلی

شصت‌سالگی پیشرانهٔ هشت سیلندر بنتلی

هرچند این روزها بسیاری از خودروسازان در حال آماده شدن برای آینده‌ای تمام الکتریکی هستند اما موتورهای V8 همچنان در برابر آزمون زمان ایستادگی کرده‌اند خصوصاً پیشرانهٔ V8 بنتلی که هم‌اکنون جشن شصت‌سالگی آن برگزار شده است. این موتور که به‌عنوان قدیمی‌ترین موتور V8 در حال خدمت دنیا شناخته می‌شود، ریشه‌های آن به دههٔ ۵۰ میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که بنتلی به دنبال جایگزینی برای پیشرانهٔ شش سیلندر مورداستفاده در مدل‌های R تایپ، مارک VI و S1 بود.

این وظیفه بر عهدهٔ طراح ارشد موتور بنتلی «جک فیلیپس» گذاشته شد و به وی گفته شد که موتور جدید باید حداقل ۵۰ درصد قوی‌تر از موتور شش سیلندر باشد اما هرگز بزرگ‌تر یا سنگین‌تر از آن نشود. وی تصمیم گرفت سراغ موتور V8 برود و ظرف تنها ۱۸ ماه این پیشرانهٔ جدید ساخته شد. پس از تکمیل فرایند توسعهٔ این پیشرانه، برای اولین بار زیر کاپوت بنتلی S2 مدل ۱۹۵۹ قرار گرفته و به بازار معرفی شد. این موتور V8 جدید با ۶.۲ لیتر حجم، بیش از ۱۳ کیلوگرم سبک‌تر از موتور شش سیلندر قبلی بود و به میزان قابل‌توجهی قدرت بیشتری ارائه می‌کرد.

این موتور طی سال‌های بعد مورد به‌روزرسانی قرار گرفت و اولین نسخهٔ بازطراحی شدهٔ آن در سال ۱۹۶۵ معرفی شد. در آن زمان موتور به دلیل بهبود پرفورمنس و اندازهٔ کوچک‌تر بازطراحی شد تا امکان قرارگیری آن در زیر کاپوت بنتلی سری T فراهم گردد. در سال ۱۹۷۱ نیز این موتور دوباره بروز شد و حجم آن به ۶.۷۵ لیتر افزایش یافت که این حجم تا به امروز دست‌نخورده باقیمانده است. طی این به‌روزرسانی مهندسین بنتلی همچنین طول مسافت پیمایش پیستون را از ۹.۱ سانتیمتر به ۹.۹ سانتیمتر افزایش دادند تا گشتاور بیشتری به دست آورند.

سپس در سال ۱۹۸۰ به‌روزرسانی‌های دیگری در این موتور برای استفاده در نسل اول مولسان صورت گرفت که این به‌روزرسانی‌ها بر ایمنی و آلایندگی متمرکز بودند؛ اما به‌روزرسانی قابل‌توجه‌تر این موتور در زمان معرفی مولسان توربو صورت گرفت و پیشرانهٔ V8 بنتلی به یک توربوشارژر مجهز شد. بدین ترتیب مولسان توربو به اولین محصول پرخوران بنتلی از زمان مدل بلاور دههٔ ۲۰ میلادی تبدیل شد. این اقدام مهم مهندسان بنتلی راهی را باز کرد که بعدها منجر به ساخت نسخهٔ توئین توربوی این موتور با بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور شد.

امروزه همچنان همین موتور ۶.۷۵ لیتری V8 توئین توربو در سینهٔ سدان فوق لوکس مولسان در حال تپیدن است و برای ساخت آن ۱۵ ساعت زمان نیاز است. نسخهٔ کنونی این موتور در مولسان اسپید ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به لطف این نیرو، سدان فوق لوکس بنتلی ظرف ۴.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت را دارد.

رئیس مهندسی بنتلی «دکتر ورنر تیتز» در مورد این پیشرانه می‌گوید:

نسخهٔ اولیهٔ این موتور V8 به‌منظور ایجاد تغییر بزرگی در پرفورمنس به همراه عملکرد روان، قابلیت اطمینان و پالودگی طراحی شده بود. این موتور بیش از صدها هزار کیلومتر در سخت‌ترین شرایط و همین‌طور به مدت ۵۰۰ ساعت در حالت تخت گاز مورد آزمایش قرار گرفت. امروز موفقیت قابل‌تحسین موتور ۶.۷۵ لیتری V8 بنتلی در مولسان مدیون این ویژگی‌ها است

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    مهم ترین ویژگی یک موتور خوب ، قابلیت اطمینان بالا هست
    بنتلی این ویژگی مهم رو به خوبی درک کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    چند سوپاپه؟
    یاد موتور پیکان افتادم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Saeed

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    دست و جیغ و هوراااااااااااااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا