بنتلی

صدسالگی به سبک بنتلی

علی صفرپور: بنتلی برای هدیه تولد ۱۰۰ سالگی‌اش، خودروای مفهومی به نام EXP100 GT را می‌سازد که پر از امید هم برای شرکت و هم برای سیاره است.


بیشتر صدساله‌ها وقتشان را با یادآوری خاطرات گذشته و صحبت درباره موفقیت‌هایشان می‌گذرانند ولی برای بنتلی این‌گونه نیست؛ این شرکت با مدل مفهومی EXP100 سخت به‌سوی آینده می‌رود. درحالی‌که این خودرو یک مدل مفهومی است، ۵.۸ متر درازا و درهایی به طول یک رنو توئینگو دارد (که به‌صورت قیچی‌وار باز می‌شوند) و یک اشاره به‌سوی آینده بنتلی های تمام الکتریکی خودران است.


جی پی گریگوری، طراح بیرونی EXP100، می‌گوید:

مانند تمام جشن‌های تولد، این نیز فرصتی است تا آنچه هستیم و راهی را که برای رسیدن به آن پیموده‌ایم، گرامی بداریم؛ این خودرو افتخاری است از گذشته و فانوسی به‌سوی آینده ما.


EXP100 هم‌چنین در نگاه اول مانند یک بنتلی ظاهر می‌شود، با طراحی‌هایی از حال، گذشته و آینده شرکت. گریگوری می‌گوید:

ریشه‌ها و برگشت‌هایی ظریف در طراحی این خودرو، از خودروهای گذشته ما وجود دارد مانند کانتیننتال R-Type و S1 فلائینگ اسپور؛ ولی چیزی که من دوست دارم این است که شما آنها را فوراً نمی‌بینید. هیچ چیز در این خودرو قدیمی و کهنه به نظر نمی‌رسد ولی هرچه بیشتر به آن نگاه کنید، بیشتر متوجه الهام گرفتن آن از چیزی می‌شوید که ما به آن اهمیت می‌دهیم.

رفتن موتور احتراقی داخلی بزرگ از جلو به معنای این است که کابین می‌تواند بیشتر به مرکز خودرو نزدیک شود. این مسئله به خودرو تعادل و کاپوتی کوتاه‌تر می‌دهد درحالی‌که ران عضلانی‌اش به فضای سرنشینان آسیبی نمی‌زند. ستون عقب که با مس بازیافت شده آب‌کاری شده است، آئرودینامیکی هوشمند را در خود پنهان و EXP100 را بدون بالچه عقب (اسپویلر) قادر به آئرودینامیک بودن می‌سازد. حتی چرخ‌ها هم فعال هستند، شکلشان را تغییر می‌دهند تا بر آئرودینامیک یا خنک‌سازی تمرکز کنند.


یک پنل آکریلیک با جلوه شیشه تراش‌خورده (مانند لنزهای چراغ‌های جلو در کانتیننتال GT) از میان تمام جلوپنجره جریان دارد و به‌عنوان یک قطعه، با چراغ‌های جلو در هم می‌آمیزد. تمام این بخش نور پس- زمینه با LED دارد. بنتلی از هر دو نور طبیعی و دیجیتالی برای بهره‌وری کامل از این بخش استفاده کرده است.
گریگوری می‌افزاید:

در حالت autonomous، رانندگی خودران، این خودرو یک ماشین ارتباطی است، لحظه‌ای که به حالت رانندگی دستی تغییر حالت می‌دهید کار شروع می‌شود. برانید یا رانده شوید، ببینید یا دیده شوید.

وقتی رانندگی دستی فعال می‌شود، جلوپنجره زنده شده و با نمایشی دلربا تا عقب خودرو ادامه می‌یابد؛ درحالی‌که از حرف B پرنده شکل جدید بنتلی می‌گذرد و به صفحه نمایش پنهان زیر رنگ (به‌عنوان چراغ)، در عقب خودرو ختم می‌شود. نمایش چراغ‌های عقب نیز مانند چراغ‌های جلو است.


وقتی که وارد کابین می‌شوید چیزهای بسیار زیادی برای دیدن و حتی تماشا کردن وجود دارد، چیزهای از جنس تکنولوژی و مواد عالی به کار گرفته شده در کابین. وقتی خودرو در حالت autonomous (خودران) است، صندلی‌های جلو می‌توانند به عقب بچرخند تا سرنشینان استراحت کنند.


مدیر طراحی داخلی، برت بوی‌دل (Boydell)، می‌گوید:

ما هنوز در حال استفاده از چوب، چرم و فلز هستیم، ولی مواد به کار رفته در این خودرو کمی سنجیده‌تر هستند.


اتاق داخلی با نوع خاصی از ابریشم کار شده است درحالی‌که شرکتی دیگر چرم این خودرو را با کمی بهبودهای شیمیایی تدارک دیده است. برای صندلی‌های عقب کمی متفاوت‌تر از جلو از چرم غیر گوشتی (vegan leather) استفاده شده است.
بوی‌دل می‌گوید:

نبوغی در طراحی وجود دارد، جایی که خودرو از روی نشانه‌های بیومتریکال می‌داند که شما، که هستید و حالت نشستن را تنظیم می‌کند. هر برش الماسی درون خودرو یک سلول هوا است، فناوری‌ای که ما در حال پرورش آن هستیم.


چوب به کار رفته از کف رودخانه‌ای ۵۰۰۰ ساله بیرون کشیده شده است! بیایید به مسئله جدی نگاه کنیم. بله، کربن‌ها مربوط به ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد هستند. این باید خاص‌ترین ماده‌ای باشد که در داخل خودرویی تا به حال استفاده شده. این چوب به‌صورت مشبک‌کاری در ستون عقب درآمده و بر کنسول میانی و بخش پشتیبانی صندلی لایه انداخته است. «ما این ماده ۵۰۰۰ ساله را با تکنولوژی پیشرفته درهم آمیختیم و آن را به شکل چیزی بی‌نظیر درآوردیم. چیزی بسیار کم یاب-۱۰ برابر کم یاب تر از چوب عادی بلوط-که به ما نتیجه‌ای فوق‌العاده داده است.


درگاه هوش مصنوعی برای دستیار شخصی بنتلی از کریستال کامبریا (منطقه‌ای در انگلستان) ساخته شده‌اند و به سرنشینان یک نقطه مهم برای دسترسی به اطلاعات را می‌دهند.

این درگاه دارای یک ویژگی به نام «capture» است که با هوش مصنوعی، دیده‌ها، بوها و صداها را ضبط می‌کند تا در زمان دیگری، این شرایط را برای کاربر بازسازی کند تا لحظات خوشی که کاربر داشته است یاد- آوری و باعث لذت شود. به همراه «capture»، «enhance» به نورپردازی کمک کرده و با انتخاب بهترین صداها، نظیر صدای بلبل و همچنین انتقال بوی بیرون به درون کابین، احساس پایین بودن سقف را منتقل می‌کند؛ درحالی‌که «cocoon» دنیای خارج از خودرو را با خالص‌سازی هوای کابین از بیرون و تیره کردن شیشه‌ها مسدود می‌سازد.


وقتی شما حس این را دارید که در حال انتقال خود هستید متوجه EXP100 خواهید شد که مثل یک بنتلی شلیک می‌شود، همان‌طور که یک GT از بنتلی باید باشد. مسئول مربوط می‌گوید که توپخانه خودرو می‌تواند آن را از ۰ تا ۱۰۰ در ۲.۵ ثانیه و تا نهایت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. چهار موتور تمام برقی نهایت گشتاور بسیار زیاد ۱۱۰۶ پوند فوت را تولید کند؛ در این میان باتری‌ها نیز می‌توانند که خودرو را تا ۴۳۵ مایل (۶۹۶ کیلومتر) همراهی کنند و دوباره در ۱۵ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ خود برسند. حقیقتاً اینها برای ۱۹۰۰ کیلوگرم از چوب باستانی، پوست انگور و هوش مصنوعی اصلاً بد نیست!
این یک رویای ناممکن نیست. مفهومی؟ نه کاملاً…


تیم طراحی می‌گوید که این تنها یک طرح کاغذی نیست، برای آن تیم R&D شرکت با کاوش‌های جدی سرمایه‌گذاری کرده است.
بوی‌دل می‌گوید که این ماشین توپی است در زمینی که ما می‌خواهیم در آینده آنجا باشیم؛ می‌افزاید که نقشه راه برای این امر و برای هر ایده ذهنی که نشان می‌دهیم مهیا است.
گریگوری می‌افزاید:

مهندسان ما تا ۲۰۳۵ دارای نقشه هستند،. هر ایده‌ای که ما اینجا با آن بازی کرده‌ایم نوعی یکپارچگی دارد. همچنین اینها چیزی‌هایی است که ما در حال توسعه آن هستیم تا در خودروهای آتی خود ارائه دهیم یا می‌دانیم و می‌خواهیم ارائه دهیم. هیچ چیز از آن کم اهمیت نیست؛ این چیزی است که ما اعتقاد داریم برای برند خوب است.

صفحه چرخان ما یک نمایش تئاتر کوچک است ولی برای من بیشتر از این حرف‌هاست، درحالی‌که چیزهای مختلف را در اولویت دید شخص قرار می‌دهد. مشتریان لوکس ما نمی‌خواهند توسط داده‌ها و اطلاعات محاصره شوند، می‌خواهند مواد باکیفیت دور آنها را بگیرد اما تکنولوژی باید آنجا باشد، برای موقعی که نیاز دارند.

این یک راز نیست که ما می‌خواهیم نخستین خودروی EV خود را تا ۲۰۲۵ عرضه کنیم، بنابراین طولی نمی‌کشد که تا ۲۰۳۵ خودرویی شبیه به این به واقعیت بپیوندد.

[دانلود ویدئو]

منبع: Car UK,۱۹ August
ترجمه: علی صفرپور

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Just bentley continental

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (540 ديدگاه)

    فقط میشه گفت شکوه و عظمت از بنتلی می باره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Amirferrari

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (352 ديدگاه)

    همه چیز عالی ولی باید قبول کنیم مشخصات فنیش مال زمان الانه چون سال ۲۰۳۵این اعداد و ارقام مال ماشینهای رده پایینه تا یه ماشین فوق لوکس…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    اللّه اکبر از این کانسپت ؛ مغزم سوت کشید
    واقعاً بنتلی حرف نداره و خاص بودن ازش میباره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نوید جهرمی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    یکی از بهترین مفهومیهای قرنه. واقعا سنگ تموم گذاشته.
    قله های دست نیافتنی که فقط بنتلی و رولزرویس به روش ایستادن. همچنان پرچم دستشونه.امیدوارم مایباخ و چند تای دیگه خودشونو بکشونن بالا و رقابت رو جذابترکنن.
    آفرین به این تلاش و زحمت
    (درسته ما پول خرید اینا رو نداریم. اما رقابت در این دسته باعث تکاپو میشه و در نهایت همه خودروها حتی خودروهای اقتصادی و متشریهای اونها نفع میبرن.)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sajjad

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      به جرعت میشه گفت از زیبا ترین ایده های بشره
      تک تک پیچ و خم این ماشین زیباست و بدون نقص

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. OMID

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    واقعا لذت بردم
    دست مترجم هم درد نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ارش

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    فوق العاده ست روزبه روز زیباتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. milad

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (22 ديدگاه)

    یاده چرچیل میندازه منو یه انگلیسی با اصالت…!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. doubt

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (257 ديدگاه)

    تو نگاه اول میشه فکر کردامثال این خودروهای مفهومی قبلنم ساخته شدن. مثل اکسلرو و …
    اما این بنتلی فرق داره ، فقط طراحی نیست. واقعا بی نظیره.
    بنتلی داره از اون حالت لوکس سنتی خارج میشه و پوست میندازهف به نظرم رولزرویس باید حواسشو جمع کنه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا