بنتلی

پس از شش دهه، تولید پیشرانهٔ 6.75 لیتری V8 نمادین بنتلی پایان یافت

امروز پایان یک دوره برای بنتلی محسوب می‌شود زیرا این شرکت بریتانیایی آخرین دستگاه از پیشرانه دست‌ساز ۶.۷۵ لیتری V8 سری L خود را در شهر کرو انگلستان تولید کرد. این پیشرانه‌ای افسانه‌ای بود که شش دهه تولید شد و عمر آن حتی از بسیاری از نام‌های خودرویی حال حاضر هم بیشتر است. نکتهٔ قابل‌توجه اینکه طراحی کلی این موتور و قطر سیلندرهای آن از زمانی که اولین نمونهٔ آن از خط تولید کرو خارج شد تاکنون بدون تغییر باقیمانده است. مجموعاً ۳۶ هزار دستگاه از این پیشرانه تولید شد که همگی دست‌ساز بوده و ساخت هرکدام از آن‌ها پانزده ساعت زمان می‌بُرد.

اولین نسخهٔ پیشرانهٔ سری L بنتلی در سال ۱۹۵۹ متولد شد. این موتور در ابتدا در دههٔ ۵۰ به‌عنوان جایگزینی برای موتور شش سیلندر خطی قبلی توسط مهندسین بنتلی با هدف بهبود عملکرد طراحی شد. این موتور برای اولین بار با ۱۸۰ اسب بخار قدرت در بنتلی S2 مورداستفاده قرار گرفت. سپس از آن زمان تاکنون این موتور ۶.۷۵ لیتری بطور مستمر مورد ارتقاء و به‌روزرسانی قرار گرفت و بنتلی با استفاده از تکنولوژی‌هایی مثل توربوشارژ خروجی آن‌را افزایش داد تا اینکه به خروجی کنونی و پایانی خود یعنی ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور در مولسان اسپید رسید.

طی این سال‌ها همچنین بنتلی آلایندگی این موتور را هم بهبود بخشید به‌گونه‌ای که جدیدترین نسخهٔ آن ۹۹ درصد آلایندگی کمتری نسبت به نسخهٔ اولیه تولید می‌کند. آخرین نمونه‌های موتور سری L بنتلی در نسخهٔ ویژه‌ای از مولسان با نام ۶.۷۵ Edition Mulliner ارائه می‌شود که تنها ۳۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد. پس از خاتمهٔ تولید و عرضهٔ آخرین مولسان، سدان فلاینگ اسپار پرچم‌دار جدید بنتلی خواهد شد. با پایان تولید موتور ۶.۷۵ لیتری V8 بنتلی، این شرکت با موتورهای ۶ لیتری W12 و ۴ لیتری V8 به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. رامتین

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    عجب موتوری و چقدر قابل تحسینه که شرکت وزین بنتلی چنین موتوری را تا الان حفظ کرده. بیشک موتورهای 4 لیتری توربو V8 جدید شرکت بنتلی، با اینکه حجم کمتری از موتور فوق الذکر دارند اما توان بسیار بیشتری از 530 اسب خواهند داشت. البته امکان نداره به گشتاور 1100 نیوتن متر بدلیل حجم موتور برسند. از طرف دیگه موتور W12 این شرکت که بینظیره و با وجود و ادامه چنین موتوری، موتور 6.75 لیتری زیاد ناراحت کننده نخواهد بود. من خودم ولی عاشق موتورهای V10 هستم. نمیدونم یه حس خاصی به این تعداد سیلندر دارم و البته بشکل تنفس طبیعی که نماد چنین موتوری همان لامبو هوراکان میتونه باشه و یا موتور بینظیر LFA.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Farzad

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    به این میگن اصالت ، ریشه دار بودن و خاص بودن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. موستانگ کروک?

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (41 ديدگاه)

      ی معایبی هم داره ک بده ولی در کل عالیه?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. بهزاد

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (46 ديدگاه)

    بعضی از این خرجیها حال میکنن انصافا یه فیلم دیدم یه آمریکاییه تو مزرعش تو حیاطش 1000 تا ماشین خفن داشت پشت سرهم خریده بود فراری لامبو مکلارن بنز اس کلاس مولسان کوئنیخ بعد میگفت کلا چند میلیون دلار آب خورده فکر کنید اگه پول ما با دلار ارزش برابر داشت و واردات آزاد بود خیلی ها الان این کارو تو ایران میکردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایمان

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    بهترین انجین های دنیا یکی پس از دیگری دارن بازنشست میشن
    خدایا این ۸ و ۱۲ سیلندرها رو دیگه از عشق ماشین ها نگیر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (46 ديدگاه)

      برای ماکه فرقی نمیکنه ،ماهیچ ما نگاه دعا کنید همین ماشین های تولید داخلمون رو بتونیم نگه داریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Saeed

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (757 ديدگاه)

    من حرفی نمیزنم
    چون این برند اونقدر کارش عالی و محصولاتش تقریبا بی نقص هستند که حرفی واسه گفتن نمیزاره
    فقط سکوت میکنم و پیشروی این برند رو تحسین میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mercede kaviani

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (551 ديدگاه)

    خوب یعنی دیگر فولکس واگن بار ارم بنتلی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا