خودروهای سنگینمرسدس بنز

اتوبوس خودران مرسدس بنز، چشم‌اندازی از آیندهٔ حمل‌ونقل عمومی

دو سال پیش مرسدس بنز کامیونی کانسپت بنام «Future-Truck 2025» را معرفی کرد که با تجهیز به سیستم کمکی «رانندگی خودکار در بزرگراه» (Highway Pilot) قادر بود به‌صورت خودران و بدون نیاز به راننده تا سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت رانندگی کند. حال چندی پیش این شرکت آلمانی سیستم خودران جدیدی را با نام CityPilot معرفی کرده است که از همان سیستم خودران Highway Pilot جهت استفاده در شهر اقتباس شده است. این سیستم در یک اتوبوس شهری خودران با نام «Future Bus» بکار رفته است. این اتوبوس با استفاده سامانهٔ CityPilot می‌تواند به‌صورت خودران تا سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت در شهرها رانندگی کند.

مرسدس بنز جهت اثبات قابلیت‌های اتوبوس خودران خود، آن‌را در آمستردام و در بخشی از طولانی‌ترین خط اتوبوس سریع (BRT) اروپا مورد آزمایش قرار داده است. این اتوبوس توانست به‌صورت خودکار کل مسیر ۲۰ کیلومتری آزمون را طی نموده و در ایستگاه‌ها و چراغ‌های راهنمایی توقف کند، هر زمان که مانعی بر سر راهش قرار گرفت به‌صورت خودکار ترمز کند، از تونل‌ها به‌راحتی عبور نماید و همچنین در ایستگاه‌ها درها را باز و بسته کند. البته هنوز هم برای ایمنی بیشتر یک فرد جهت نظارت بر رانندگی خودکار اتوبوس و همین‌طور مانورهای آن در ترافیک شهری در اتوبوس حضور داشت. از ویژگی‌های این خط BRT می‌توان به برخورداری از پیچ‌ها، تونل‌ها، مسیرهای سرعت‌بالا، ۱۱ ایستگاه و ۲۵ چراغ راهنمایی اشاره کرد که آن‌را تبدیل به مسیری ایده آل جهت نشان دادن قابلیت‌های اتوبوس خودران مرسدس بنز تبدیل می‌کرد.

تمامی مواردی که در رابطه با رانندگی خودکار اتوبوس آیندهٔ مرسدس بنز مطرح شد به لطف استفاده از دو رادار با بردهای کم‌ و زیاد به همراه یک دوربین و GPS میسر شده است. سیستم خودران اتوبوس با استفاده از ۱۰ دوربین به اسکن جاده و اطراف ماشین می‌پردازد. همچنین چهار سنسور رادار با برد کم به مسافتی از ۵۰ سانتیمتر تا ۱۰ متر نظارت می‌کنند درحالی‌که دو دوربین استریو نیز تا مسافت ۵۰ متر را تحت نظر دارند و تمامی موانع را شناسایی می‌کنند. همهٔ این اطلاعات توسط فرایندی با یکدیگر ترکیب‌شده و تصویر دقیقی از وضعیت اتوبوس را ارائه می‌کنند. علاوه بر این، اتوبوس آیندهٔ آلمانی به‌اندازهٔ کافی هوشمند شده است که می‌تواند از طریق اینترنت بی‌سیم Wi-Fi با زیرساخت‌های شهری ارتباط برقرار کرده و از وضعیت چراغ‌های راهنمایی اطلاع کسب کند. بدین ترتیب اتوبوس می‌تواند با استفاده از این اطلاعات، خود را با زمان سبز بودن چراغ‌های راهنمایی هماهنگ کند.

قسمت اتوبوس شرکت دایملر توضیح داده است که این اولین گام به‌سوی استفادهٔ کامل از اتوبوس‌های شهری خودران در کل ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها است و باید یک خط BRT مجزا برای آن‌ها در نظر گرفته شود. همچنین یک راننده می‌تواند با این اتوبوس‌ها به‌طورمعمول در مسیر عادی رانندگی کند و سپس هر زمان که مسیری مناسب جهت رانندگی خودکار وجود داشت اتوبوس را در حالت خودران قرار دهد.

این اتوبوس نگاهی اجمالی از آیندهٔ احتمالی حمل‌ونقل عمومی را نشان می‌دهد و توسط مرسدس بنز «نقطهٔ عطفی در اتوبوس‌های شهری خودران» عنوان شده است. Future Bus یا اتوبوس آیندهٔ مرسدس بنز بر اساس اتوبوس ۱۲ متری سیتارو مرسدس ساخته شده است. اتوبوسی که مجهز به پیشرانهٔ OM 936 شش سیلندر خطی با ۳۰۰ اسب بخار قدرت است. طراحی داخلی آن به‌صورت باز انجام شده و گفته‌شده در آن از محوطه‌های شهری و پارک‌ها الهام گرفته‌شده است. بر اساس اینکه مسافران چه مدت در اتوبوس خواهند بود، سه قسمت مختلف در آن تعبیه شده است. با توجه به تصاویری که از داخل این اتوبوس منتشر شده است و همین‌طور طراحی داخلی باز آن، به نظر نمی‌رسد برای حمل تعداد زیادی مسافر مناسب باشد چراکه برای صندلی‌ها حداکثر فضا در نظر گرفته‌شده است.

ورود و خروج راننده و مسافران از طریق دو درِ دوبل نصب‌شده در میانهٔ اتوبوس صورت می‌گیرد. در اطراف این درها، چراغ‌هایی تعبیه شده که وقتی تردد از آن‌ها مجاز است به رنگ سبز و وقتی ورود و خروج نباید صورت گیرد به رنگ قرمز درمی‌آیند. همچنین سیستم بلیط الکترونیکی نیز به فرایند جابجایی مسافران سرعت می‌بخشد. قسمت رانندهٔ اتوبوس به‌طور کامل از نو طراحی شده و حالا بجای اینکه از قسمت مسافران جدا باشد، بخشی از آن شده است. اطلاعات موردنیاز راننده بر روی یک صفحه‌نمایش بزرگ ارائه می‌شود و راننده می‌تواند اطلاعات و سیستم سرگرمی را از طریق مانیتورهایی برای مسافران هم به نمایش درآورد.

همان‌طور که اشاره شد حداکثر سرعت اتوبوس ۷۰ کیلومتر در ساعت است و راننده نیازی به شتاب گیری، ترمز گیری و یا هدایت آن ندارد و فقط باید اتوبوس را تا حدی که مقررات راهنمایی و رانندگی لازم می‌داند کنترل کند. البته راننده در صورت نیاز می‌تواند کنترل کامل اتوبوس را به دست گیرد. درواقع سیستم CityPilot با از بین بردن خطای انسانی به بهبود ایمنی و بهره‌وری و همین‌طور آسایش بیشتر از طریق یک رانندگی نرم و آرام کمک می‌کند.


امروزه اتوبوس‌های شهری عمدتاً طراحی داخلی و خارجی خسته‌کننده‌ای دارند اما اتوبوس آیندهٔ مرسدس بنز قطعاً آن‌قدر جذاب هست که افراد را به ترک خودروی شخصی خود و استفاده از حمل‌ونقل عمومی ترغیب کند. البته این اتوبوس همانند کامیون ۲۰۲۵ فعلاً یک کانسپت است اما مطمئناً چشم‌اندازی روشن از حمل‌ونقل عمومی شهری آینده را نشان می‌دهد. آینده‌ای طبق وعدهٔ دایملر بنز به لطف استفاده از فناوری رانندگی خودکار، سبزتر و امن‌تر خواهد بود.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    بنز از دهه 90 به طور جدی داره روی پروژه خودران کار میکنه و هر بار بخشی از تکنولوژی را وارد خودروهای جدیدش میکنه ولی تسلا کافی یک چیز بسازه بدون تست میندازه رو خودرو و کلی تبلیغ که اره ما اینکاره هستیم بعد نمیدونم چطوری چه دستی تو کاره هر گند پیش بیاد کسی حق ارائه و چاپ نداره نمونش چندین مورد مرگ براثر سیستم پایلوت تسلا و چندین مورد دیگه در سیستم ترمز اضطراری اون که هیچ کدوم عمومی نشد

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Elring-aventador

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (331 ديدگاه)

      سهام تسلا بعد از دیدگاه دوستمون افت کرد :(

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. محمد حسین

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (489 ديدگاه)

      خب این میشه تعریف اصالت دیگه !
      تو خود آمریکا هم فورد و جی ام خیلی دارن روی این تکنولوژی کار می کنن ولی رفتارشون مثل تسلا نیست
      ارزش برندی مثل بنز ، فورد ، تویوتا و … الکی بدست نیومده که راحت بشه خدشه دارش کرد. ولی تسلا نهایتا خیلی افت کنه ، خب ایلان ماسک این برند رو تعطیل می کنه و جاش اسم برند ماشینش رو میذاره ادیسون !!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Amir

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    °
    از یه طرف هایپرکار با موتور فرمول 1 میسازه از طرف دیگه اتوبوس خودروان !!!

    دنیا به مرسدس بنز افتخار میکنه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. فرشاد سجادیان

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    دنیای خودروسازی بدون مرسدس، یتیمه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. مسعود

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (221 ديدگاه)

    کجا میشه اطلاعات مربوط به تولیدات سنگین مرسدس بنز (اتوبوس و کامیون و …) رو مشاهده کرد؟
    توو سایت اصلی مرسدس که چیزی ندیدم من. همش سواری ها بودن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا