مرسدس بنز

پشت فرمان شاسی‌بلند جدید مرسدس بنز GLB

مرسدس یکی از پر و پیمان‌ترین سبد محصولات شاسی‌بلند بین خودروسازان تراز اول جهانی را داشته و تاکنون ۷ مدل متفاوت را روانه‌ی بازار کرده است؛ اما این خودروساز آلمانی نمی‌خواهد کوچک‌ترین فاصله‌ای بین شاسی بلندهایش وجود داشته باشد و به همین خاطر GLB جدید را معرفی کرده تا هشتمین عضو خانواده‌ی قدبلندهای این برند باشد.


مرسدس بجای استفاده از روش معمول خودروسازانی در این سطح و استفاده از طراحی مشابه برای مدل‌های مختلف ظاهری جعبه‌ای و هدفمند را برای GLB در نظر گرفته است. در واقع این خودرو از برخی زوایا شباهت‌هایی به G واگن داشته و می‌توان آن را بچه G واگن دانست. قطعاً از اضافه شدن چنین خودرویی به سبد محصولات ژرمن‌ها استقبال می‌کنیم.

مرسدس بنز GLB
اما مرسدس برای تولید این خودرو دلیل منطقی خاص خودش را دارد. شاسی بلندها یک‌سوم فروش کلی این برند را به خود اختصاص داده و محصولات کامپکت هم ۲۵ درصد فروش را در اختیار دارند؛ و مرسدس می‌خواهد در این بازار حضوری حداکثری داشته باشد.

مرسدس بنز GLB
علیرغم اینکه GLB در جایگاهی پایین‌تر از برادر لوکس‌تر GLC قرار می‌گیرد اما تنها چند میلی‌متر فاصله بین آن‌ها وجود دارد. شاید GLB حدود ۲۲ میلی‌متر کوتاه‌تر باشد و پهنای کمتری داشته باشد اما ارتفاعش ۲۴ میلی‌متر بیشتر است. خریداران همچنین می‌توانند این خودرو را با آپشن ۷۵۰ پوندی هفت‌نفره سفارش دهند که بر جذابیت GLB می‌افزاید. البته ما نمی‌توانیم دراین‌باره قضاوتی داشته باشیم زیرا خودروی حاضر در تست از نوع پنج‌نفره بوده است.

مرسدس بنز GLB
همان‌گونه که انتظار دارید طیف متنوعی از پیشرانه‌ها در دسترس بوده که نقطه شروع آن‌ها نمونه ۱.۳ لیتری توربوی بنزینی با قدرت ۱۶۱ اسب بخاری در مدل GLB 200 است. نهایتاً هم مدل پرچم‌دار GLB 35 4Matic وجود دارد که از پیشرانه ۲ لیتری توربوی ۳۰۶ اسب بخاری استفاده می‌کند. نسخه‌ی پلاگین هیبریدی این قدبلند هم در راه بوده و سال آینده نسخه کاملاً الکتریکی EQB هم تولید خواهد شد.

مرسدس بنز GLB
هم‌اکنون مدل‌های GLB 200 و GLB 200d بخش اعظم فروش را به خود اختصاص می‌دهند. ما مدل مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی با قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متر را راندیم.

مرسدس بنز GLB
پیشرانه دیزلی موردبحث به خاطر اعداد و ارقام خود شناخته می‌شود. این پیشرانه با قدرت‌های گوناگون در مدل‌های GLC و C کلاس بکار رفته و قدرت نسبتاً خوبی داشته و در واقع خروجی آن مناسب اکثر خانواده‌ها می‌باشد. حداکثر گشتاور پیشرانه در دور ۱۶۰۰ ایجاد می‌شود که بسیار خوب بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۶ ثانیه‌ای را به GLB ارزانی می‌دارد. صدای پیشرانه دیزلی بسیار خوب سرکوب شده هرچند اگر بخواهید آن را تحت‌فشار بگذارید هویت خود را افشا خواهد کرد.

مرسدس بنز GLB
البته گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه به ندرت اجازه می‌دهد چنین اتفاقی رخ دهد زیرا دنده‌ها را سریعاً تعویض کرده و روند شتاب گیری را راحت‌تر می‌کند. شما می‌توانید حالت اسپورت را انتخاب کنید اما به نظر می‌رسد این کار روی گیربکس تأثیر چندانی نخواهد گذاشت.

مرسدس بنز GLB
تمامی مدل‌های GLB به‌صورت استاندارد از فنرهای فولادی استفاده می‌کنند و خبری از آپشن سیستم تعلیق فولادی نیست که این هم نقطه تفاوت مهم آن با GLC می‌باشد؛ اما سواری خودرو در اکثر مواقع نرم و خوب بوده و با سبک رانندگی میان‌سالی همخوانی دارد. البته قدبلند خودرو باعث شده در سر پیچ‌ها تکان های بیشتری وجود داشته باشد.

مرسدس بنز GLB
فرمان هم نقطه‌ضعف GLB است. فرمان خودرو سبک و گنگ بوده و با بدنه‌ی خودرو هماهنگی خوبی ندارد. البته GLB خودرویی نیست که مختص رانندگان حرفه‌ای باشد بنابراین فرمان کرخت و بی‌حال آن فاکتور کلیدی برای انتخاب یا عدم انتخاب خودرو نخواهد بود.

مرسدس بنز GLB
اما جایی که GLB واقعاً برنده می‌شود تمرکز روی فضای کابین و بار است. مرسدس از پلتفرم A کلاس در این شاسی‌بلند استفاده کرده و تلاش داشته کابینی با حداکثر فضا را ایجاد کند. فضای عقب کابین با فاصله بهتر از هر رقیبی در این بازه قیمتی بوده و بهتر از GLC است. بدنه بلند خودرو هم فضای سر زیادی ایجاد کرده و با وجود فاصله بین محوری زیاد، سه فرد بالغ به راحتی می‌توانند در صندلی عقب بنشینند.

مرسدس بنز GLB
برای فهمیدن اینکه فضای عقب GLB چقدر جادار است باید داخل کابین خودروهای یک کلاس بالاتر همچون لندروور دیسکاوری اسپورت و فولکس‌واگن تیگوان آل اسپیس بنشینید.

مرسدس بنز GLB
و درحالی‌که فضای بار خودرو از نظر ظاهری بزرگ‌تر از GLC نیست اما نگاهی به برگه مشخصات خودرو نشان می‌دهد این خودرو در بخش بار ۲۰ لیتر جادارتر بوده و وسایل زیادی را می‌توان در محفظه بار ۵۷۰ لیتری‌اش جای داد. البته مدل هفت‌نفره فضای بار ۵۰۰ لیتری دارد.

مرسدس بنز GLB
اینجاست که با خود فکر خواهید کرد چرا باید GLC را انتخاب کرد. مرسدس ادعا می‌کند GLC طیف مشتریان متفاوتی داشته و آن‌ها به دنبال کیفیت بیشتر بوده و فضای بار و کابین اولویت اولشان نیست. تفاوت اصلی این دو خودرو آنجاست که GLC با پیشرانه‌های ۶ سیلندر و سیستم تعلیق بادی در دسترس است؛ اما خب سفارش این موارد باعث می‌شود قیمت GLC فراتر از ۵۰ هزار پوند رود.

مرسدس بنز GLB
اما شما قطعاً در GLB کمبودی را حس نخواهید کرد. طراحی کلی کابین از A کلاس هاچبک گرفته شده است که آن‌هم جزو بهترین‌های کلاس خود است. چرم نرم، تریم آلومینیوم و پلاستیک‌های مشکی اکثر بخش‌ها را پوشش داده‌اند و سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه‌نمایش ۱۰.۲۵ اینچی هم جلوه دیگری دارد.

مرسدس بنز GLB
با قیمت فراتر از ۴۲ هزار پوند، مدل AMG Line پریمیوم حاضر در تست ارزان نیست اما از نظر تجهیزات هیچ کمبودی ندارد. طیف وسیع تکنولوژی‌های ایمنی فعال و غیرفعال، رینگ‌های ۱۹ اینچی، ورود بدون کلید، شارژ بی‌سیم گوشی، صفحه‌نمایش دوگانه، ناوبری سه‌بعدی، دوربین دنده‌عقب و… همگی به‌صورت استاندارد وجود دارند.

البته اگر مدل ضعیف‌تر GLB 200d را انتخاب کنید پول کمتری خواهید پرداخت ولی آن مدل هم از نظر تجهیزات کمبودی ندارد.


دنیا دیگر نیازمند شاسی بلندهای بیشتر نیست اما GLB یکی از متفاوت‌ترین شاسی بلندهای مرسدس است. این خودرو اولویت اول خود را فضای کابین و بار زیاد قرار داده و از این نظر کاملاً خوب است. ظاهر جعبه‌ای و قوی خودرو نیز در میان شاسی بلندهای بازار خودنمایی می‌کند. سواری خودرو اگرچه هیجان‌انگیز نیست اما راحت و آرام بوده و یکی از بهترین کابین‌های بازار را نیز دارد. قطعاً GLB یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خریداران خودروهای خانوادگی است.

مشخصات مرسدس GLB 200d 4Matic AMG Line Premium

  • قیمت: ۴۲۲۰۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۷ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۷ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    قیمتش عالیه و ماشین جا داریه . ۴۰۰۰۰ دلار برای داشتن برند بنز هزینه معقولیه اونم ماشینی با ۳ ردیف صندلی و کیفیت مثال زدنی مرسدس بنز.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۱۴ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      یه خوبی که داره طراحیش کاربردیه برخلاف اکثر کراس های این سطح( که زیبایی رو به کاربرد ترجیح میدن)
      در مورد داشبورد اما ، دوست داشتم مانیتور وسط یکم طول بیشتری می داشت تا یکم از لبه ی دریچه تهویه سمت راست جلوتر میرفت
      بنظرم هماهنگی بیشتری با طرح کلی و دریچه ها ایجاد میشد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Reza

      ۱۵ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (5338 ديدگاه)

      مصرف سوخت: 5.5 لیتر در هر صد کیلومتر

      عالی تر از این نمیشه . البته واسه اونا هاااا . نه واسه ما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Dna

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (290 ديدگاه)

    و بلاخره نمای بیرون در حد نمای داخل شاسی بلند بنز
    عالی شده خصوصا دیچه هوا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. net

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3137 ديدگاه)

    طولش خیلی زیاده و اگر دوردیف صندلی داشت خیلی بهتر بود ،کراس اور سه ردیف صندلی خوب نیست.خط استیل سپر عقب که دو اگزوز به هم متصل کرده خیلییییییییی زشته.جدیدا مد شده در سال ۲۰۱۹ تولیدکنندگان ماشین اگزوز عقب رو با خط استیل به هم متصل میکنند و کنار دنده حالت دیوار ایجاد میکنند که خیلی زشته.دریچه کولرش بد هست .جلو پنجره و چراغ جلو و چراغ عقب نسبتا خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احسان آرسنالی

    ۱۴ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1887 ديدگاه)

    واقعا این ماشین رو با موتور ۱.۳ لیتری میخرن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا