مرسدس بنز

پشت فرمان مرسدس بنز GLB جدید 2020

چیزی که فکرش را نمی‌کردیم!

گاهی اوقات خودروی جدیدی عرضه می‌شود و نسبت به آنچه انتظار داشته‌ایم متفاوت جلوه می‌کند؛ و مرسدس بنز GLB چنین خودرویی است. در تمام مدتی که این خودرو در حال توسعه بوده شایعات زیادی درباره بچه G کلاس بودن آن منتشر شده است. حتی برخی افراد آن را رقیبی برای محصولاتی همچون جیپ رنگید می‌دانستند.

مرسدس بنز GLB

و وقتی‌که GLB عرضه شد چنین چیزی نبود. در واقع GLB رقیبی برای شاسی بلندهای میان سایز بوده و محصولی متمرکز روی فضای کابین و بار زیاد است که هدفش جلب نظر خریدارانی است که به دنبال لندروور دیسکاوری اسپورت یا حتی اشکودا کودیاک می‌روند. به همین خاطر GLB حقه‌ای دارد که برادر بزرگ‌ترش یعنی GLC از آن بی‌بهره است: کابین هفت‌نفره!

مرسدس بنز GLB

ما اولین بار که پشت فرمان GLB نشستیم کاملاً تحت تأثیر قرار گرفتیم و حالا نیز شانس تست مدل GLB 220d را داشته‌ایم.

البته باید اذعان کرد این خودرو برخی ویژگی‌های مشابه با G کلاس را دارد. پروفایل کلی GLB جعبه‌ای‌تر از خودروهایی است که پلتفرمی مشترک با این شاسی‌بلند دارند. در واقع پلتفرم بکار رفته در GLB به‌صورت مشترک در نسل‌های جدید A و B کلاس نیز دیده شده است. داشبورد خودرو نیز نیم‌نگاهی به G کلاس داشته و دستگیره‌های آن از شاسی‌بلند نمادین مرسدس الهام گرفته‌اند.

مرسدس بنز GLB

استفاده از پلتفرم MFA باعث شده این خودرو پذیرای پیشرانه‌های زیادی باشد اما در بریتانیا پیشرانه پایه از نوع ۱.۳ لیتری توربوی بنزینی است که در نسخه GLB 200 بکار رفته و نهایتاً هم کار به نسخه GLB 35 با قدرت فراتر از ۳۰۰ اسب بخار می‌رسد.

مرسدس بنز GLB

اما قلب تپنده این نوع خودرو در اروپا همچنان از نوع دیزلی است که دو پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ارائه می‌شود. گزینه اول قدرت ۱۸۷ اسبی و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری داشته اما نسخه GLB 200d خروجی ۱۴۸ اسبی را ارائه می‌کند. گیربکس GLB از نوع ۸ سرعته اتوماتیک است. اگرچه مدل GLB 200d به‌صورت دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک در دسترس است اما مدل تست شده یعنی ۲۲۰d فقط به‌صورت چهار چرخ محرک عرضه می‌شود.

مرسدس بنز GLB

این خودرو در روی کاغذ ارزان به نظر نمی‌رسد و در نظر داشته باشید که پایه و اساس GLB با یک هاچبک ۲۵ هزار پوندی مشترک است. خودروی تست شده از یک آپشن یعنی رنگ متالیک برخوردار بوده اما قیمتش به ۴۴ هزار پوند رسیده است.

مرسدس بنز GLB

البته پیشنهادهای لیزینگی و ماهانه برای اکثر خریداران امروزی مهم‌تر است و از این نظر GLB وارد قلمروی لندروور دیسکاوری اسپورت می‌شود.

مرسدس بنز GLB

GLB در زمان حرکت کار خوبی در حفظ پایداری و البته ارائه کمی هیجان انجام می‌دهد. پیشرانه قوی حس شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۷.۶ ثانیه‌ای و گشتاور مناسب در دورهای میانی مؤید این نکته هستند. گیربکس نیز به حد کافی هوشمند است که از این انعطاف پیشرانه استفاده کند. در واقع ۲۲۰d به یکی از بهترین پیشرانه‌های ۴ سیلندر دیزلی مجهز شده است. این پیشرانه کاملاً آرام و بی‌صدا بوده و صدای کمتری نسبت به لندروور دارد. صدای تولیدی آن به خوبی در میان صدای رینگ‌های ۱۹ اینچی آلیاژی تریم AMG Line گم می‌شود.

مرسدس بنز GLB

این رینگ‌های نسبتاً بزرگ همچنان روی لاستیک‌هایی با پروفایل بلند سوار شده‌اند و این امر باعث شده GLB سواری بسیار خوبی داشته باشد. البته تنها سطوح بسیار تیز و چاله‌های بزرگ است که لرزش‌هایی را روانه کابین خواهد کرد. دامپرهای تطبیقی به عنوان یک آپشن در دسترس هستند اما ما فکر نمی‌کنیم نیازی به آن‌ها داشته باشید.

مرسدس بنز GLB

سیستم تعلیق خودرو که از تنظیمات مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب تشکیل شده هندلینگی قابل پیش‌بینی را ارائه می‌کند. کمی تکان در بدنه دیده می‌شود و البته باید در نظر داشت که با یک شاسی‌بلند نسبتاً قدبلند طرف هستیم اما در کل خودرو در پیچ‌ها وضعیت خود را حفظ کرده و می‌توانید با سرعت مناسب از پیچ‌ها عبور کنید. فرمان شاید نقطه‌ضعف اصلی باشد زیرا کمی بیش از سبک بوده هرچند دقیق است.

مرسدس بنز GLB

داخل کابین GLB کیفیت و تکنولوژی بهتری نسبت به رقبا دیده می‌شود. ترکیب لذت بخشی از متریال از جمله کروم و چرم وجود داشته و از نظر تجهیزات کمبودی حس نمی‌شود. سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، صندلی‌های گرم شونده، یک جفت صفحه‌نمایش ۱۰.۲۵ اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو، نورپردازی داخلی، دوربین دنده‌عقب و… همگی در این خودرو وجود دارند.

مرسدس بنز GLB

موضوع عجیب اینکه میزان لوکس بودن کابین GLB به اندازه ۹۹ درصد کابین GLC بوده و بنابراین وقتی شما ردیف سوم صندلی‌ها را در نظر بگیرید احتمالاً GLB هوشمندترین گزینه در بین محصولات کوچک‌تر مرسدس خواهد بود.

مرسدس بنز GLB

البته GLB نمی‌تواند با توانایی آفرود لندروور و کاربردی بودن کلی آن رقابت کند. ظرفیت محفظه بار در حالت ۵ نفره ۵۰۰ لیتر است که در صورت خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها به ۱۶۸۰ لیتر افزایش می‌یابد. صندلی‌های ششم و هفتم بیشتر مناسب کودکان بوده و باعث می‌شوند ظرفیت محفظه بار کاملاً کاهش یابد. از این نظر دیسکاوری اسپورت خودرویی عادی‌تر برای استفاده هفت‌نفره به نظر می‌رسد زیرا صندلی‌های ردیف سوم GLB بیشتر مناسب سفرهای کوتاه و استفاده اضطراری هستند.

با توجه به اینکه دیگر برندهای آلمانی محصولی برای رقابت با GLB ندارند بنابراین این خودرو هدفمند عرضه شده است. برخی رقبای دیگر همچون هیوندای و اشکودا نمی‌توانند از نظر کیفیت کابین و آسایش آن با مرسدس رقابت کنند.

مرسدس بنز GLB 220d کاملاً نمی‌تواند دیسکاوری اسپورت را کنار بزند اما قطعاً رقیبی قابل تامل برای بچه شاسی‌بلند لندروور است. این خودرو پرفورمنس و رفاه قابل‌توجهی داشته و از کابینی لوکس‌تر و پیشرفته‌تر سود می‌برد. البته با انتخاب این خودرو باید چشم خود را روی فضای بار زیاد ببندید.

مشخصات مرسدس GLB 220d AMG Line پریمیوم

  • قیمت: ۴۳۲۸۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۷ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۷ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (353 ديدگاه)

    ماشین خوبیه ،هم طراحی خوبی داره داخلش هم زیباست ،هنوز به پای دیسکاوری نرسیده ولی می‌تونه رقیب نسبتا مناسبی باشه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. net

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3141 ديدگاه)

    اگر طولش کمتر بود و دو ردیف صندلی داشت و خط سفید زیر شیشه سمت درب دوم مسطح بود قشنگتر میشد‌.اگر خط افقی متصل استیل دو اگزوز سپر عقب نداشت و دو اگزوز دایره ای خاکستری داشت قشنگتر میشد.صندلی اگر یکپارچه چرم مشکی با دوخت مشکی بود قشنگتر میشد صندلی پارچه ایی برای تمیز کردن مشکل هست و بیشتر از صندلی چرمی در روزهای گرم عرق میکنه.دریچه کولر بد هست.اگر در سپر زیر چراغ جلو بسته بود قشنگتر میشد.رینگ ۵ پره بد هست

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. کادیلاک

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (74 ديدگاه)

    طراحی اعصاب خورد کنی نداره

    موافقم 2
    مخالفم 2
  4. Hl>i

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (137 ديدگاه)

    کاش به همان نمونه های رندرینگش تولید میشد و بچه G واگن می ماند
    چون خیلی خاص بود

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. قربانلو

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه سوال:
    چرا مرسدس بنز نام M کلاس رو به G کلاس تغییر داد؟ آخه G کلاس که همون مدل آفرودی شمائل قدیمی است؟ این باید M کلاس باشه! کسی میدونه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ♤ANGUS_812♤

      ۷ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (428 ديدگاه)

      M کلاس الان شده glc
      G کلاس از همون اول همین اسمو داشت

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. علی آقا

      ۷ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (572 ديدگاه)

      بنز سه کلاس اصلی سدان داشت: به ترتیب C و E و S
      بر اساس اونا یا همرده با اونا تلاش کرد تا نامگذاری شاسی بلندها را مرتب کنه: GLC و GLE و GLS
      وقتی کلاس b سدان هم عرضه شد بر طبق اون GLB نامگذاری شد.
      تمام این داستان برای نامگذاری شفاف تر و قابل فهمتر بود. در واقع GLE همان ML کلاس سابق است.
      الان حرف جی در خودروهای بنز یعنی شاسی بلند و حرف آخر (سی یا ای یا اس یا…) رده شاسی بلند رو مشخص میکنه.
      امیدوارم کمک کرده باشه.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  6. Anti bmw?

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (15 ديدگاه)

    اگه یادتون باشه دیروز راجب مافیای ب ام و در ایران و … یه کامنت گزاشتم?
    و هدف بعدی این مافیای بزرگ رو هم میدونستم
    و باید خدمتتون عرض کنم فردا هم یک خبر دیگه میاد?
    حالا مسخره کنید ولی من دست این مافیا که قدرتشون هم زیاده رو براتون رو خواهم کرد

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ارشیاsvj

      ۶ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1749 ديدگاه)

      ?‍♂️?‍♂️?‍♂️?‍♂️امان از این بیماری تئوریه توطئه!!

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. سردبیر

      ۷ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام. دوست عزیز لطفا از یک اکانت استفاده کنید. ممنون

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. ارشیاsvj

        ۷ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (1749 ديدگاه)

        من که فقط همین یه اکانتو دارم!!

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. سردبیر

          ۷ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (764 ديدگاه)

          درود. با اون دوست انتی ب ام و بودم
          ارادت

          موافقم 0
          مخالفم 1
  7. Soli

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (54 ديدگاه)

    الان اون عزیزمون میاد میگه این خوب نیست سونتافه خوبه?

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. خسته دل

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    چقدر هی اخبار بنز و بی ام و
    خسته شدیم دیگه
    این همه برند تو دنیا هستن
    حالا همه میان میگن تو پرایدسواری لطفا نظر نده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. الکساندر

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (297 ديدگاه)

    اصلا با شاسی بلندهای بنز به غیراز جی کلاس حال نمیکنم

    موافقم 0
    مخالفم 2
  10. Delporto

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (17 ديدگاه)

    ?

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. (Saeed(peugeot

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (396 ديدگاه)

    چقدر خوبه این ماشین ….. کابین و نمای پشت ماشین عالیه ….

    با ۱۸۷ اسب و این اتاق خیلی خوبه شتاب ۷/۵

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. AMG///

    ۶ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (579 ديدگاه)

    خوبه
    اگه واقعا از رو پلتفرم g کلاس باشه که خوبه
    از اینتریورش هم خوشم میاد
    به عنوان کراس اور خانوادگی خوبه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    ولی خیلی خوب میشد اگه بنز واقعا یه بچه G تولید می‌کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا