مرسدس بنز

تجربه رانندگی با مرسدس بنز CLA 250 AMG Line جدید

خریداران در کلاس خودروهای لوکس کوچک با انتخاب‌های متنوعی روبرو هستند. آئودی نسخه‌های گوناگونی از A3 را ارائه می‌کند و فولکس‌واگن گلف هم انتخاب پیش‌فرض افراد زیادی است؛ و البته نباید از نسل جدید ب‌ام‌و سری ۱ نیز غافل شد.


اما نگاهی کوتاه به سبد محصولات مرسدس بنز نشان می‌دهد پدر خودروسازی جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یک جفت نسخه‌ی جدید CLA با مدل‌های جدید A کلاس سدان و هاچبک همراه شده‌اند. دو نسخه CLA عبارت‌اند از مدل شوتینگ بریک و چهار درب کوپه که این آخری را ما بررسی کرده‌ایم.


فهمیدن اینکه چرا مرسدس اقدام به عرضه‌ی CLA و A کلاس سدان در یک زمان کرده کار سختی است. این خودرو در تریم CLA 250 AMG Line با قیمت ۳۶۶۳۰ پوندی عرضه می‌شود که قیمت مناسبی داشته و در مقابل باید به A کلاس سدان اشاره کنیم که با قیمت ۳۴۹۵۵ پوندی در دسترس است. خب وجه تمایز این دو خودرو در چیست؟


همانند نسل قبلی، CLA جدید تلاش داشته شیک‌ترین عضو خانواده‌ی محصولات کوچک مرسدس باشد. اگرچه فاصله‌ی بین محوری این خودرو با A کلاس یکسان است اما طول ۴۶۸۸ میلی‌متری آن بیشتر از طول ۴۵۴۹ میلی‌متری برادرش بوده و پهنای آن نیز کمی بیشتر است. به همین خاطر شاهد حس یک مینی CLS هستیم و ظاهر آن نیز گویای این نکته است.


طول بیشتر CLA روی فضای بار تأثیر مثبتی داشته و گنجایش ۴۶۰ لیتری آن تقریباً با C کلاس بزرگ‌تر قابل‌مقایسه است. فضای بار این خودرو همچنین بیشتر از ظرفیت ۴۲۰ لیتری A کلاس سدان و ۳۷۰ لیتری A کلاس هاچبک می‌باشد.


فرم روان خودرو اما باعث ایجاد مشکلاتی شده است. برای مثال نشستن در صندلی‌های عقب کمی سخت‌تر انجام شده و افراد قدبلند حس کمبود فضا را خواهند داشت. فضای سر هم ۳۶ میلی‌متر کاهش یافته است. فضای زیر صندلی‌های جلو هم کمتر شده بنابراین خریدارانی که به دنبال حمل افراد بیشتر در اکثر اوقات هستند بهتر است به دنبال خرید آئودی A3 سدان باشند.


اما داستان بخش جلوی کابین کاملاً فرق می‌کند. طراحی داشبورد CLA با A کلاس یکسان بوده و از نظر ظاهر و کیفیت کاملاً برجسته است. جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی مرسدس MBUX دو صفحه‌نمایش را در کنار یکدیگر قرار داده است. دیگر بخش‌های داشبورد همچون ورودی‌های هوای توربین مانند و دکمه‌های سیستم تهویه مطبوع نیز ظاهر و احساس بسیار خوبی دارند.

سیستم MBUX در این تریم از صفحه لمسی ۱۰ اینچی و پشت آمپرهای دیجیتالی روی یک صفحه‌نمایش ۷ اینچی سود می‌برد. با پرداخت ۱۳۹۵ پوند دیگر، صاحب یک صفحه‌نمایش ۱۰ اینچی خواهید شد که عملکردهای سفر، ناوبری و مدیا را نشان می‌دهد. از روی فرمان نیز می‌توان این صفحه‌نمایش را کنترل کرد. از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ی CLA می‌توان به ناوبری واقعیت مجازی اشاره کرد که مسیرهای دیجیتالی را به راننده نشان می‌دهد. سیستم صوتی ارتقا یافته، نورپردازی داخلی و ورود بدون کلید نیز جزو تجهیزات این خودرو هستند.


یک پله بالاتر از این نسخه مدل AMG Line پریمیوم پلاس قرار می‌گیرد که ۱۴۹۵ پوند گران‌تر بوده و با سانروف پانورامیک، صندلی‌های برقی، تشخیص علائم ترافیکی و چراغ‌های LED هوشمند عرضه می‌شود.


CLA در جاده حسی مشابه A کلاس استاندارد دارد. این خودرو از فاصله‌ی بیشتر بین چرخ‌های روبرویی سود برده و ۳۵ کیلوگرم سنگین‌تر از برادر خود است؛ اما هیچ‌یک از این تغییرات روی تجربه سواری خودرو تأثیر چشمگیری نگذاشته‌اند. این خودرو با هیجان بیشتری در مقایسه با A3 وارد پیچ‌ها می‌شود و با افزایش وزن خود نیز همچنان تخت باقی می‌ماند. نسل پیشین ب‌ام‌و سری ۱ به خاطر دیفرانسیل عقب بودن احساس تعادل بهتری دارد.


ب‌ام‌و سری ۱ راحت‌تر نیز هست. این خودرو به‌صورت سفارشی از دامپرهای تطبیقی سود برده و بهتر از CLA دست اندازها را رد می‌کند؛ اما در سرعت‌های بالا این CLA است که به خاطر فرم آئرودینامیک بدنه رفاه بیشتری داشته و صدای باد و جاده‌ی کمتری وارد کابین می‌شود.


اما این موضوع درباره‌ی پیشرانه صدق نمی‌کند. فرقی نمی‌کند که پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوی CLA در حالت درجا کار کند یا نه چون که صدای آن زیاد بوده و به نظر می‌رسد این پیشرانه مناسب مرسدس نیست. اگرچه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۶.۳ ثانیه ثبت می‌شود اما نقطه‌ضعف آن گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ای است که معکوس‌های کندی دارد. از نظر ما مدل‌های CLA 180 بنزینی و CLA 220d دیزلی گزینه‌های هوشمندانه‌تری هستند.

CLA 250 مصرف سوخت واقع‌بینانه‌ای در بزرگراه داشته اما در شهر داستان فرق می‌کند. هرچند این خودرو از سیستم استارت/استاپ سود برده و در هر فرصتی پیشرانه را خاموش کرده و روشن شدن دوباره‌ی آن نیز تقریباً به‌صورت آنی انجام می‌شود. این خودرو از نظر آلایندگی دی‌اکسید کربن نیز کاملاً رقابتی عمل می‌کند.


اگرچه فاصله‌ی قیمتی CLA و A کلاس قابل‌توجه است اما در زمان خریدهای لیزینگی تفاوت زیادی وجود ندارد. برای لیزینگ CLA باید پیش‌پرداخت ۵ هزار پوندی و پرداخت ماهانه‌ی ۵۰۴ پوندی به مدت سه سال داشته باشید که تنها ۲۱ پوند در ماه بیشتر از اقساط ماهانه‌ی A 250 هاچبک است.

نسل جدید CLA مناسب افرادی است که به دنبال جایگزین شیک‌تر A کلاس می‌باشند. اگرچه قیمت این خودرو بالاتر از هاچبک مرسدس است اما استایل متمایز آن می‌تواند نظر برخی خریداران را جلب کند مخصوصاً اینکه شرایط لیزینگی آن تفاوت زیادی با A کلاس ندارد. البته این نسخه‌ی CLA 250 گزینه‌ی مطلوب ما نیست چراکه پیشرانه سر و صدای زیادی داشته و احتمالاً مصرف سوختش هم بالا خواهد بود.

مشخصات مرسدس بنز CLA 250 AMG Line پریمیوم پلاس

  • قیمت: ۳۶۳۶۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۲۲۱ اسب بخار/۳۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. امیر

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (392 ديدگاه)

    فیس جلوی ماشین بنظرم فوق العاده با ابهت لوکس زییا چشم نواز و دلرباست
    طراحی داخلیشم باحاله واقعا واردات ازادبود قیمتش خوب ادم حتما واسه خودش میگرفت خیلی شیکه?♥️

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. Seyed AMG

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (145 ديدگاه)

    تو اکثر مدل های جدید مرسدس مخصوصا کلاس GT63 S ، GLE , A , فیس لیفت C کلاس و GLC گرافیک چراغ های جلو خیلی ساده و بی روح شده.

    کجاست اون چراغ های فوق العاده زیبای S کلاس سدان و کوپه و … ؟؟ که بنظرم زیباترین گرافیک رو داشتن.
    ولی الان به جرئت میتونم بگم چراغ جلوی M8 جذاب ترینن . البته منظور من همونطور که گفتم گرافیک نه فرم کلی چراغ ..

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Seyed AMG

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (145 ديدگاه)

      ببخشید منظوم از S کامنت اول S کلاس نبود بلکه GT63S که بخاطر اشتباه تایپی بینشون فاصله افتاد .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. MAHDI

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      مدلGLC قبل فیس لیفت چراغ های خیلی جذاب تربود(چراغ جلو) مدل فیس لیفتش جذابیت ظاهر جلویGLC رو کم ترکرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Amiir

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نسل قبلی cla طراحی هارمونیک تر ،روان تر و چشم نواز تری داشت مخصوصا در بخش عقب…به طراحی های داخلی مرسدس که به هیچ عنوان نمیشه خرده گرفت ولی مرسدس در بخش خارجی بی روح و محافظ کارانه طراحی میکنه،ردپای این مسئله رو میشه در تمام محصولات جدیدش دید…امیدوارم S-Class به این سرنوشت دچار نشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سید پویا

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (11 ديدگاه)

    اگه همین ظاهر عقب رو یه ماشین چینی میزد مسخره نمیکردین؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. دریفت

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این خودرو (دیفرانسیل جلو) یا خودروهای چهارچرخ متحرک دریفت نمیشه زد ؟ ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. یاس ی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    شرایط لیزینگش توی حلق ایرانخودرو سایپا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      صف خرید ملت غیور هم تو حلق سیستم لیزینگی و مشتری مداری اونا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. امیر

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    بنز داره با خودش چکار میکنه؟
    طراحی کابینش هرچی میگذره بهتر میشه ک طبیعیه کاملا اما طراحی خارجیش مخصوصا عقبش خیلی فاصله گرفته از ابهت واقعی بنز!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. نویدی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (409 ديدگاه)

    دقیقا طراحی چراغ عقب اکثر مدلای جدید بنز بیشتر شبیه طراحی ماشینای چینی شده.زیادی فانتزی و بی شخصیت شده!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا