مرسدس بنزهفته نامه

اولین تجربه رانندگی با مرسدس EQC جدید

مسابقه ساخت خودروهای الکتریکی توسط خودروسازان وارد مرحله‌ی جدیدی شده و البته قوانین آلایندگی هم به حدی سخت‌گیرانه هستند که هیچ خودروسازی ریسک تخطی از آن‌ها را به جان نمی‌خرد. مرسدس پس از جگوار، آئودی، تسلا و البته ب ام و چهارمین خودروسازی است که وارد کلاس شاسی بلندهای لوکس تمام الکتریکی می‌شود و البته مأموریت خود را به خوبی انجام داده است.


خودروی جدید مرسدس بنز EQC سال پیش رونمایی شد و حالا ما برای اولین بار پشت فرمان آن نشسته‌ایم. قیمت این خودرو در مدل EQC 400 4 Matic اسپورت از ۶۵۶۴۰ پوند آغاز می‌شود که تنها ۱۱۴۵ پوند بیشتر از قیمت ارزان‌ترین نسخه‌ی جگوار آی پیس (دارنده عنوان خودروی سال) می‌باشد. همچنین قیمت مرسدس ۵۸۸۰ کمتر از نسخه‌ی پایه‌ی آئودی e-tron و بیش از ۱۰ هزار پوند کمتر از تسلا مدل X است.


اول از همه بیایید نگاهی به نام‌گذاری EQC بیندازیم. حرف C نشان دهنده‌ی کلاس خودرو از نظر ابعاد است و جایگاه مشابه C کلاس را یادآوری می‌کند. عدد ۴۰۰ هم به خروجی قوای محرکه اشاره داشته که البته در این مورد ۴۰۳ اسب بخار است. نشان ۴Matic هم حاکی از تجهیز این خودرو به سیستم چهار چرخ محرک بوده و البته روی هر اکسل یک پیشرانه‌ی الکتریکی قرار گرفته است.


شاید با خود فکر کنید تمامی خودروسازان به همدیگر نگاه می‌کنند زیرا پارامترهای EQC کاملاً مشابه رقباست. مدل‌های اروپایی قدرت حدود ۴۰۰ اسبی و شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۵ ثانیه‌ای دارند. تسلا نیز شتاب صفر تا ۴.۶ ثانیه‌ای داشته و جگوار هم در همین حدود قرار دارد.


جگوار برد الکتریکی محصول خود را در تست‌های WLTP حدود ۴۸۰ کیلومتر اعلام کرده ولی برد مرسدس و آئودی در حدود ۴۰۰ کیلومتر می‌باشد. تسلا با برد ادعایی ۳۷۰ کیلومتری در پشت رقبا قرار می‌گیرد. هر چهار خودروی یاد شده از نظر طول تفاوت‌های زیادی ندارند به گونه‌ای که جگوار با طول ۴۶۸۲ میلی‌متری عنوان کوتاه‌ترین خودرو را به خود اختصاص داده درحالی‌که تسلا با طول ۵۰۵۲ میلی‌متری طویل‌ترین خودرو است.


پیش از آنکه قضاوت قطعی درباره‌ی انتخاب بهترین خودرو از بین این چهار محصول روز داشته باشیم باید همگی را در تست‌های وسیع شرکت دهیم تا نظر قطعی مشخص شود بنابراین پیش از این فعلاً به تست و بررسی تخصصی EQC می‌پردازیم.


این شاسی‌بلند بیشتر شبیه یک کراس اوور است تا قدبلندی دو دیفرانسیل اما به وضوح خصیصه‌های یک مرسدس را نشان می‌دهد. ستاره‌ی سه پر برجسته که روی جلوپنجره‌ای بزرگ نشسته بازی را تغییر می‌دهد اما خودرو که از خطوط و تناسبات گردتری سود می‌برد در کل شبیه مرسدس GLC می‌باشد. این موضوع جای تعجبی ندارد زیرا EQC از پلتفرم اصلاح شده‌ی GLC استفاده می‌کند. در آینده معماری سفارشی محصولات الکتریکی مرسدس تولید خواهد شد.


خب وضعیت چگونه است؟ اگرچه این خودرو طویل‌تر از آی پیس است اما فاصله‌ی بین محوری کوتاه‌تری داشته که همین موضوع روی فضای بخش عقب کابین تأثیر گذاشته است. کابین خودرو تنگ نبوده و برای افراد بزرگ‌سال مناسب است اما خب نمی‌توان بخش پشتی کابین را کاملاً جادار دانست. محفظه بار هم بزرگ نبوده و برابر با ۵۰۰ لیتر است که در مقایسه با فضای ۶۶۰ لیتری آئودی و ۵۷۷ لیتری جگوار کم می‌آورد.


با نشستن روی صندلی‌های چرمی EQC با تریم AMG Line پریمیوم پلاس که قیمت ۷۴۵۳۰ پوندی دارد شاهد داشبورد خاص محصولات این برند خواهید بود. طراحی دو صفحه‌نمایش این خودرو از A کلاس گرفته شده و اینترفیس MBUX مرسدس ویژگی‌های زیادی از ناوبری واقعیت مجازی گرفته تا آپشن های خاص EQ را شامل می‌شود. البته صفحه‌نمایش این خودرو کمی کوچک به نظر می‌رسد و برخی مواقع هم غربیلک فرمان خودرو دید صفحه مرکزی را مختل می‌کند.


همانند مرسدس GLC، شما احساس می‌کنید در موقعیتی پایین نشسته‌اید و شیشه‌ها و پنجره‌ها بالاتر قرار دارند هرچند قرار گرفتن مجموعه باتری در شاسی به این معنی است که ارتفاعی بالاتر را شاهد خواهید بود. میدان دید شیشه‌ی عقب هم خیلی قابل‌تعریف نیست.

کیفیت خودرو خاص محصولات مرسدس بوده و بهتر از آی پیس و تسلاست اما با آئودی برابر و قابل‌مقایسه است. البته مرسدس خواسته EQ شخصیت خاص خودش را داشته باشد و به همین خاطر طراحی کابین کمی شلوغ از کار درآمده و کلکسیونی از خطوط و انحناهاست. صادقانه باید گفت طراحی کابین خودرو کمی مخلوط و مشغول است.


گرافیک صفحه‌نمایش کاملاً خوب بوده اما بازهم باید گفت کمی شلوغ بوده و حاوی اطلاعات زیادی می‌باشد. بهتر بود که این صفحه‌نمایش ساده‌تر می‌بود.


خب سواری خودرو چگونه است؟ با فشار دکمه استارت خودرو آماده‌ی رفتن خواهد بود. می‌توانید دسته‌ی سمت راستی را از حالت پارک به درایو بیاورید و حرکت کنید. چهار حالت رانندگی وجود دارد که شامل اکو، اسپورت، کامفورت و شخصی می‌باشد.


البته شما به ندرت متوجه تفاوت‌های سیستم فرمان در حالت‌های متنوع رانندگی خواهید شد. اگرچه فرمان کمی سنگین‌تر می‌شود اما بیشتر به فکر پدال گاز تیزتر خواهید بود. پدال‌های پشت فرمان نیز میزان نیروی ترمز احیا شونده را تغییر خواهند داد هرچند شما بدون لمس پدال ترمز به‌صورت کامل توقف نخواهید کرد.


حالت حداکثر برد الکتریکی نیز یک آپشن جذاب است. این سیستم با ناوبری، دوربین‌ها و مانیتورهای پایش محدودیت سرعت کار می‌کند تا حداکثر سرعت را محدود کند. این سیستم همچنین تلاش‌های ترمز احیا شونده را پیش‌بینی می‌کند.


کمی زمان می‌برد تا به عملکرد ترمزها عادت کنید. شما باید به مرسدس اعتماد کنید تا بدانید چه زمانی باید از ترمز در تقاطع‌ها، پیچ‌ها و… استفاده کنید و سپس سرعت را کاهش دهید. اگر خطری پیش روی شما وجود نداشته باشد می‌توانید گاز دهید و پیش بروید.


به‌طور مشابه، فشار دادن پا روی پدال گاز و یافتن محدودیت‌های آن نیز کمی عجیب حس می‌شود. در سایر حالت‌ها EQC شتاب گیری خوبی داشته و در زمان تخت گاز رفتن میزان گشتاور زیاد موجود حس می‌شود؛ اما چیزی که متوجه خواهید شد نبود صدای پیشرانه الکتریکی است. EQC یکی از ساکت‌ترین خودروهایی است که تاکنون رانده‌ایم. همین موضوع درباره‌ی صدای جاده و باد هم صدق می‌کند. این خودرو بسیار آرام و راحت است.


سواری خودرو هم کاملاً خوب بوده و بهتر از رقباست. باید به این نکته اشاره کرد مسیرهای نرم نروژ بسیار متفاوت از جاده‌های بریتانیا بوده اما به‌هرحال ما مسیری ناهموار پیدا کردیم تا راحتی EQC را به چالش بکشیم.


البته که این خودرو سواری راحتی داشته و هندلینگ آن نیز در مقایسه با ابعاد یک شاسی‌بلند خوب است. EQC خیلی تکان نمی‌خورد ولی پاسخ‌های تیز آی پیس را هم ندارد. فرمان خودرو احساس خیلی زیادی ندارد اما خب هرچه باشد یک شاسی‌بلند الکتریکی است.


همانند تمامی خودروهای الکتریکی جدید، شما باید کمی منتظر EQC بمانید. اولین نمونه‌های این خودرو در ماه جولای تحویل مشتریان خواهند شد. نسخه‌های سفارشی این خودرو همچون ادیشن ۱۸۸۶ هم تولید خواهند شد اما تنها به تعداد ۱۰۰ دستگاه در دسترس خواهند بود. قیمت این مدل از ۷۹۲۰۵ پوند شروع می‌شود.


با این پول تجهیزات درخوری هم دریافت می‌کنید. از جمله تجهیزات مدل استاندارد اسپورت می‌توان به دوربین دنده‌عقب، ورود بدون کلید، چراغ‌های جلوی LED، صندلی‌های جلوی گرم شونده و رینگ‌های ۱۹ اینچی آلیاژی اشاره کرد.


مدل‌های AMG Line ارزش اضافه پرداخت را دارند. در این خودرو صندلی‌های چرمی و جزئیات اسپورت تر در بدنه و کابین بکار رفته‌اند و البته باید به رینگ‌های ۲۰ اینچی هم اشاره کنیم. از نظر ارتباطات نیز این خودرو با دست پر وارد میدان شده و دارای ناوبری واقعیت مجازی، ارتباط کامل با گوشی‌های هوشمند، شارژ بی‌سیم، سیستم صوتی برمستر و پکیج انرژی مرسدس می‌باشد.


نهایتاً به تریم پریمیوم پلاس می‌رسیم که از جمله تجهیزات آن می‌توان به هدآپ دیسپلی، صندلی‌های دارای حافظه، پارک خودکار و دستیار MBUX اشاره کرد که به راننده و سرنشین جلو اجازه می‌دهد تا عملکردهای خودرو را از طریق حرکات دست فعال کنند.


متأسفانه پکیج دستیار رانندگی مرسدس بهای ۱۶۹۵ پوندی داشته و به‌صورت استاندارد عرضه نشده است. این سیستم به راننده کمک می‌کند در موقعیت‌های اضطراری واکنش خوبی داشته باشد. همچنین قابلیت خودران نیز در این پکیج گنجانده شده است.


دستیار صوتی مرسدس نیز به‌صورت استاندارد وجود دارد. این سیستم با گفتن عبارت ساده‌ی “هی مرسدس ” فعال شده و می‌پرسد چگونه می‌توانم به شما کمک کنم. این سیستم اکثر عملکردهای اصلی خودرو را در اکثر مواقع کنترل می‌کند. زمانی که کار کند هم عالی خواهد بود. البته ما زمانی که از سیستم خواستیم دمای سیستم تهویه را بالا ببرد یک موزیک رپ را پلی کرد!


در بازاری شلوغ و پر از رقبای سرسخت، مرسدس EQC قطعاً یک رقیب درخور است. ما سواری راحت و ریلکس و تقریباً بی‌صدای این خودرو را دوست داریم. این خودرو همچنین از تکنولوژی‌های جدیدی سود برده است. البته دوست داشتیم استفاده از برخی تکنولوژی‌ها ساده‌تر بود. همچنین طراحی و میدان دید این شاسی‌بلند می‌توانست بهتر از این‌ها باشد اما این خودرو نشانه‌ای مثبت از آینده‌ی محصولات EQ بوده و استارتی فوق‌العاده محسوب می‌شود.

مشخصات مرسدس بنز EQC 4Matic AMG Line پریمیوم پلاس

  • قیمت: ۷۴۵۳۰ پوند
  • پیشرانه: باتری ۸۰ کیلووات ساعتی، پیشرانه‌ی الکتریکی ۴۰۳ اسب بخاری
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۵.۱ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۷۸ کیلومتر در ساعت
  • محدوده حرکتی: ۴۱۷ کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. (JONATHAN (TESLA

    ۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (302 ديدگاه)

    فقط باید دید در فروش موفق خواهد شد یا نه
    خودروی سال که جگوار آی پیس باشه از نظر فروش
    یه شکست بود برای سازنده
    ولی ماشین کاملی به نظر میاد این خودرو
    برای مثال تسلا مدل ایکس در سال 2017 فروش 35 هزار دستگاهی داشته
    باید ببنیم این ماشین میتونه فروش نزدیک به این رو تجربه کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. BMW

    ۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (572 ديدگاه)

    برد تسلا که از همه کمتر ??? البته این نکته رو هم باید بگم که بنز پرفروشترین لوکس تو جهان حتی تو آمریکام همرو شکست داده از جمله هم وطنش بی ام و که دومین لوکس ساز پرفروش تو جهان…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۳ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      BMWجان امسال BMWبیشترین فروش رو توآمریکا داشت دوست عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Ferrari Fxx K Evo

    ۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    محشره ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Ferrari Fxx K Evo

    ۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    قطعا کیفت کابین EQC’ از ائودی E-Tron بهتر هستش
    در جلو داشبورد E-Tron کلی پلاستیک نرم به کار رفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      نه دیگه.تومتن گفته که کیفیت کابین از جگوار وتسلا بالاتر است اما با آئودی در یک سطح است.اینا تست وبررسی کردن. از رو عکس که نمیشه نظر داد. آئودی هیچوقت در زمینه کیفیت کابین کوتاهی نکرده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. پیکان جوانان گوجه ای

    ۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (990 ديدگاه)

    ماشین به این خوبی اون رنگ سفید با جلو پنجره ابی چی بود تو نمایشگاه نشون دادن اصلا به ماشین نمیخورد ولی تو این رنگ قشنگ شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    چندرقابت جدیدخودروهای برقی ازمجلات معتبر

    رقابت مجله auto express بین تسلا مدل S و جگوار i. Pace ونتیجه ای رقابت
    جایگاه اول_ جگوار i. Pace
    جایگاه دوم_تسلا مدل S

    رقابت مجله auto express بین آئودی E. tron وتسلا مدل X ونتیجه این رقابت
    جایگاه اول_ آئودی E. tron
    جایگاه دوم_ تسلا مدل X

    رقابت مجله AUTO CAR بین جگوار i. Pace وتسلا مدل S ونتیجه این رقابت
    جایگاه اول _ جگوار i. Pace
    جایگاه دوم_ تسلا مدل S

    رقابت مجله auto car بین ب ام و 330 وتسلا 3 پرفومنس ونتیجه این رقابت
    جایگاه اول_ ب ام و 330
    جایگاه دوم_ تسلا 3پرفومنس

    رقابت مجله auto express بین تسلا مدلS وپورشه پانامرا ونتیجه این رقابت
    جایگاه اول_ پورشه پانامرا
    جایگاه دوم_ تسلا مدلS

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      دوستانی که میخوان این رقابت هارو مطالعه کنن توهمین پست لینک این رقابت هارو میذارم. فقط شایدکمی طول بکشه واسه تایید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Elmiraj

      ۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3078 ديدگاه)

      آمار فروش :
      جایگاه اول : تسلا S ، X و 3
      جایگاه یازدهم : جگوار I-pace
      جایگاه دوازدهم : آئودی E-tron
      .
      .
      مهم اینه………

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Ferrari Fxx K Evo

    ۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    پرفروش ترین خودروهای لوکس در خاک امریکا

    جایگاه اول : پدر خودروسازی (مرسدس بنز)
    جایگاه دوم : سلطان باواریا (بی ام و)
    جایگاه سوم : سامورایی ژاپنی (لکسس)
    جایگاه چهارم : شیک پوش اینگولشتات ( ائودی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۴ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (9 ديدگاه)

      فکر کنم جای بی ام و و بنز عوض شده لامصبا بدجور رقابت با هم دارن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. Ferrari Fxx K Evo

    ۲ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    حرفی سخنی ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۳ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2485 ديدگاه)

      حرف نداره D:

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. mohammad FM480

    ۳ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    واقعا عالیه .یک خودروی الکتریکی کامل.
    ولی خیلی هم ترسناکه: یک خودروی الکتریکی کامل…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ali

    ۳ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (12 ديدگاه)

    این بنز می تونه بیاد ایران چون ما هم حایگاه برق داریم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا