مرسدس بنز

روباز به سبک مرسدس: بررسی SLC 180

سال گذشته مرسدس توانسته بیشتر از دو میلیون خودرو را در سراسر جهان بفروشد اما SLC که قبلاً با نام SLK شناخته می‌شد نقش چندان پررنگی در موفقیت ستاره سه پر آلمان‌ها نداشته است. در حقیقت تنها ۲۷ هزار دستگاه از این خودرو در سال ۲۰۱۶ فروخته شده که نشان دهنده افتی ۷ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه قبل‌تر از آن است.

مرسدس SLC
به منظور تزریق خونی تازه به رگ‌های این خودرو مرسدس نسخه‌ای اضافی به خانواده SLC اضافه کرده که SLC 180 خوانده می‌شود. این خودرو به عنوان مدل پایه محسوب شده و دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو و گیربکس ۶ سرعته دستی می‌باشد. بدین ترتیب رقیب مرسدس برای پورشه ۷۱۸ باکستر قیمت آغازین کمتری داشته که برابر با ۳۲۰۳۹ پوند می‌باشد.

مرسدس SLC
درحالی‌که احتمال زیادی برای به مخاطره انداختن جایگاه خودروهایی چون مزدا MX-5 RF وجود ندارد اما مرسدس هم‌اکنون بچه رودستر خود را با پیشنهادهای اقساطی سخاوت مندانه ای عرضه می‌کند. بدین ترتیب پرداخت ماهانه برای SLC پایه در واقع کمتر از مدل فول مزدا MX-5 است.

مرسدس SLC
البته SLC 180 تنها به عنوان مدل AMG Line عرضه می‌شود. محدود کردن آپشن ها به یک تریم خیلی جای شرمساری ندارد زیرا باعث می‌شود ظاهر اسپورت این رودستر با نشان لوکسی که حمل می‌کند همخوانی داشته باشد. خودروی موردبحث دارای کیت بدنه گیرا، رینگ‌های آلیاژی چند پره ۱۸ اینچی AMG، چراغ‌های جلوی هالوژنی و واحدهای روز روشن LED می‌باشد.

البته خبر مهم درباره این خودرو به معرفی پیشرانه توربو معرفی می‌شود که در این نسخه قدرت ۱۵۴ اسب بخاری دارد. این پیشرانه جدید نیست و قبلاً در زیر کاپوت A200 بکار رفته است؛ اما مصرف سوخت ادعایی SLC 180 خوب بوده و مرسدس می‌گوید در هر صد کیلومتر مصرف ۵.۸ لیتری دارد.

مرسدس SLC
مرسدس تلاش داشته قلب تپنده SLC پایه سرزنده باشد و صدای بلند و واضح آن در کابین شنیده شود. غرش‌های پیشرانه ۴ سیلندر مرسدس جذاب‌ترین صدای تولیدی نیست اما حداقل نشان می‌دهد که نسخه پایه SLC خودرویی ضعیف نیست. پاسخ پدال گاز به لطف گشتاور ۲۵۰ نیوتون متری که در دورهای پایین به دست می‌آید مناسب بوده اما فرایند شتاب گیری خودرو سریع نیست و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۷.۹ ثانیه ثبت می‌شود.

مرسدس SLC
اگرچه وزن این خودرو نسبت به SLC 200 کاهش ۲۰ کیلوگرمی داشته اما وزن ۱۴۳۵ کیلویی هنوز هم برای این رودستر کوچک زیاد محسوب می‌شود. همین موضوع باعث شده شتاب گیرایی به دست نیاید. در مقام مقایسه باید گفت مزدا MX-5 RF هم قدرتمندتر بوده (۱۵۸ اسب بخار) و تقریباً ۴۰۰ کیلوگرم سبک‌تر است (۱۰۷۵ کیلوگرم).

مرسدس SLC
عدم توازن نسبت قدرت به وزن باعث شده SLC جذاب‌ترین فرمان پذیری را نداشته باشد. وزن سیستم فرمان مناسب بوده و دماغه سبک‌تر در عبور از پیچ‌ها احساس خوبی دارد اما همانند دیگر نسخه‌های SLC هنوز هم فاقد بازخورد اساسی موردنیاز برای یک رانندگی سریع است.

مرسدس SLC
از آنجایی که تنها تریم عرضه شده از نوع AMG Line بوده بنابراین سیستم تعلیق اسپورت و حالت‌های رانندگی قابل انتخاب به‌صورت استاندارد وجود دارند. البته ما فهمیدیم که تنظیمات مختلف تفاوت ناچیزی در سواری خودرو ایجاد کرده و سیستم تعلیق سفت به این معنی است که اگرچه خودرو در سرعت‌های بالا راحت احساس می‌شود اما سواری آن منعطف نبوده و برای حرکت در شهر کاملاً سفت احساس می‌شود.

مرسدس SLC
گیربکس ۶ سرعته دستی نیز کمک زیادی به بهبود اوضاع نمی‌کند. اگرچه فاصله حرکتی بین دنده‌ها کوتاه و نرم بوده اما به اندازه‌ای که دوست دارید سریع نیست. اکثر خریداران مطابق انتظار دوست دارند گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک با ارزش ۱۶۰۰ پوند را انتخاب کنند.

مرسدس SLC
بخش‌های مختلف کابین به خوبی با یکدیگر چفت شده اما پا به سن گذاشتن SLC را نمی‌توان انکار کرد. این خودرو در سال ۲۰۱۱ با نام SLK عرضه شده بنابراین کنسولی با دکمه‌های زیاد در دنیایی که صفحات لمسی مدرن عرضه شده‌اند از مد افتاده محسوب می‌شود.

سیستم اطلاعات سرگرمی نیز لنگ می‌زند. صفحه‌نمایش ۷ اینچی در تمامی مدل‌ها به‌صورت استاندارد وجود داشته اما برای وجود سیستم ناوبری باید ۵۹۵ پوند پرداخت کنید و سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو نیز ارزش ۲۵۰ پوندی دارند.

صندلی‌های اسپورت AMG نیز وجود دارند اما تنظیمات برقی و گرم شونده‌های آن‌ها را باید با پرداخت پول اضافی داشته باشید. بدین ترتیب اگرچه SLC 180 با اقساط ماهیانه قابل‌ابتیاع است اما شاید در مواجه با لیست تجهیزات استاندارد کمی ناامید شوید. مزدا MX-5 RF سریع‌تر، هیجان‌انگیز و مجهزتر از مرسدس است.

مرسدس SLC
حتی مرسدس SLC با این قیمت نمی‌تواند با رقبای دینامیکی که ارزش در برابر مبلغ پرداختی بهتری دارند حکمرانی کند. کابین SLC 180 خوش‌ساخت بوده اما گیربکس دستی بر ارگونومی کابین تأثیر منفی گذاشته و پیشرانه ۴ سیلندر آن نیز کمی کند بوده و با پروفایل اسپورت خودرو هماهنگی ندارد. اگرچه شرایط اقساطی مرسدس خوب است اما مزدا MX-5 RF پکیج کلی بهتری را ارائه می‌کند.

مشخصات مرسدس SLC 180 AMG Line

قیمت: ۳۲۰۳۹ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی

قدرت/گشتاور: ۱۵۴ اسب بخار/۲۵۰ نیوتون متر

گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۹ ثانیه

حداکثر سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. #ali.m#

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    یکی از عشقای من ?
    واقعا دوستش دارم .
    الان طراحیش پیروی زبان طراحی قدیمی تر مرسدسه امیدوارم این یکی رو خراب نکنه در اینده .چون واقعا ماشین دوست داشتنی هست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. F۲۲RAPTOR

      ۳۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (2598 ديدگاه)

      غصه نخور نسل جدیدش به زبان طراحی جدید این روزابنز مزین میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (159 ديدگاه)

    با سلام
    به نظرم نسل دوم این کلاس و نسل اولش از بقیه بسیار دوست داشتنی تر بودن البته این نزر شخصی منه ولی تو این مقاله نویسنده انگار اصرار داشت بگه مزدا بهتره یه جورایی داشت نظراتش را القا می کرد نمی گم مزدا بده یکی از دوست داشتنی ترینهاس و عالیه ولی دلیل نداره اینجوری این نشریه بخاد به جای صحبت در مورد این ماشین به طور مقایسه ای با مزدا صحبت کنه البته عمر این نسل دیگه تمومه و مطمعننا جایگزینش تو راهه ….. باید صبر کرد و دید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فريد

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (507 ديدگاه)

    من نمیدونم چرا این کنسول مسخره رو عوض نمیکنن عهههه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مسعود

    ۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (221 ديدگاه)

    عاشق مرسدسم، ولی منطقه آزاد بودم حتما مزدا 3 یا 6 میگرفتم
    در مورد این دو تا مدل هم مزدا هرچقدم پکیج کلی ش خوب باشه، ولی انصافا زشته. حیف این “بچه رودستر” مرسدس نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mercede kaviani

    ۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    عالی با قیمت مناسب مخصوصا برای دخترهای مثل من فوق العاده عالی است

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا