مرسدس بنز

مروری بر تاریخچهٔ مرسدس بنز SLK به بهانهٔ خاتمهٔ تولید

مرسدس بنز با معرفی نسخهٔ پایانی SLC، رسماً از پایان تولید این رودستر دونفره خبر داده است. به گفتهٔ مرسدس بنز، فعلاً هیچ گزینهٔ مستقیمی برای جایگزینی این خودرو برنامه‌ریزی نشده است که این یعنی با توجه به روند فعلی بازار، در آینده‌ای نزدیک هرگز یک رودستر کوچک در سبد محصولات مرسدس بنز نخواهیم دید. به همین دلیل قصد داریم در ادامهٔ این مطلب نگاهی داشته باشیم به تاریخچهٔ مرسدس بنز SLC (که قبلاً با نام SLK شناخته می‌شد) که با نوآوری‌های خود توانست خریداران جوان‌تر را به سمت نمایندگی‌های فروش مرسدس بنز جذب کند.

نسل اول، تولید از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴، شروعی طوفانی

نسل اول مرسدس بنز SLK در سال ۱۹۹۶ به بازار آمد و بلافاصله با ویژگی‌های خلاقانه‌ای مثل سقف فلزی جمع شونده، توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کرد. این برای اولین بار بود که مرسدس بنز رودستر دونفرهٔ کوچک‌تری از مدل SL را ارائه کرده بود. نسل اول SLK با سقف فلزی که با استفاده از یک سیستم الکتروهیدرولیکی ظرف تنها ۲۵ ثانیه باز و بسته می‌شد، رودستری برای تمامی فصول خوانده شد. در همین حال، SLK با فریم بسیار مستحکم شیشهٔ جلو و همین‌طور محافظ‌های ثابت پشت صندلی‌ها، هنوز هم سطح ایمنی یک مرسدس بنز واقعی را ارائه می‌کرد و پیشروی کلاس خود بود.

برای نسل اول SLK خریداران می‌توانستند از بین طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها، نمونهٔ موردنظر خود را انتخاب کنند. لیست موتورهای رودستر آلمانی از یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر شروع می‌شد که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و سوپرشارژ به ترتیب با ۱۳۶ و ۱۹۳ اسب بخار قدرت ارائه می‌شد. مدل بعدی که SLK320 نام داشت، از یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 با ۲۱۸ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و نهایتاً پرچم‌دار این خانواده نیز مدل SLK32 AMG با موتور V6 سوپرشارژ بود که ۳۵۴ اسب بخار قدرت داشت.

 

نسل دوم، تولید از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱، یک SLR کوچک

نسل دوم SLK که از بهار سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شد، از طراحی بسیار تهاجمی سود می‌برد که از سوپراسپرت SLR مک‌لارن الهام گرفته بود. نسل دوم این ماشین که بر اساس یک شاسی کاملاً جدید ساخته شده بود، تجربهٔ رانندگی بسیار اسپرت‌تری را نسبت به نسل قبلی ارائه می‌کرد که با پیشرانه‌های قدرتمندتری ترکیب شده بود. همچنین نسل دوم SLK اولین خودرویی بود که به سیستم گرمایش گردن Airscarf مجهز شده بود. این سیستم که به‌صورت یکپارچه درون صندلی‌ها کار گذاشته شده بود، هنگام باز بودن سقف، حتی در وسط زمستان هم سر و گردن راننده و سرنشین کناری را گرم نگه می‌داشت.

لیست پیشرانه‌های این ماشین از یک نمونهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ با ۱۶۳ اسب بخار قدرت آغاز می‌شد که در مدل SLK200 ارائه می‌گردید. کسانی که خواهان پیشرانهٔ قدرتمندتر و تنفس طبیعی بودند اما می‌توانستند مدل SLK350 را انتخاب کنند که به پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 با ۲۷۲ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. در این نسل اما برای اولین بار پیشرانهٔ V8 هم برای SLK ارائه شد. این موتور که از نوع ۵.۴ لیتری V8 بود و ۳۶۰ اسب بخار قدرت داشت، در سینهٔ مدل اسپرت SLK55 AMG جای گرفته بود.

 

نسل سوم، تولید از ۲۰۱۱ تاکنون، طراحی عجیب

نسل سوم SLK برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و بعداً در فیس‌لیفت سال ۲۰۱۶ به SLC تغییر نام داد. این نسل به‌طور کامل از نو طراحی شده بود اما برخی از جذابیت‌های نسل قبلی خود را از دست داد. بااین‌حال این نسل به سقف تاشوی جدید مجهز شده بود که درون آن سقف شیشه‌ای جای گرفته بود. این سقف شیشه‌ای با فشردن یک دکمه شفاف یا تاریک می‌شود.

نسل سوم این ماشین اولین SLK محسوب می‌شد که در اروپا با یک موتور دیزلی عرضه شد. این موتور که از نوع ۲.۱ لیتری چهار سیلندر با ۲۰۴ اسب بخار قدرت است، در مدلی بنام SLK250 ارائه می‌شود. در این نسل مدل پایه اما همچنان از همان پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی استفاده می‌کند که در دو سطح قدرت ۱۸۴ یا ۲۰۴ اسب بخار قابل انتخاب است. مدل بعدی که SLK350 نام دارد، به پیشرانهٔ قوی‌تر ۳.۵ لیتری V6 با ۳۰۶ اسب بخار قدرت مجهز است و پرچم‌دار خانواده یعنی SLK55 AMG نیز از یک موتور ۵.۵ لیتری V8 با ۴۲۲ اسب بخار قدرت برخوردار است.

 

منبع: CarScoops

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    اونوقتا که ماشین ممنوع بود فکر کنم سالهای 74-75 / SLK نسل اول همین رنگ تو خیابون جردن دیدم – ماه ها تو ذهنم بود و باورنکردنی / بعد یه نقره ایش رو تو اتوبان دیدم سرم گیج رفت / نسل دوم که یکی از زیباترین های بنزبودو هست / مرسدس چی کار کردی ..

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. سورنا

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    نسل دومو هر موقه میبینم یاد خدای ماشینا slr میفتم که حتی همین امروزم دوباره تولید بشه فک نکنم ماشینی بتونه جلوش تو زیبایی حرفی داشته باشه

    مرسدس جون عزیزت بیا slr رو دوباره تولید کن :(

    موافقم 4
    مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    من نسل اول قرمزش را تو جاده چالوس ، خیلی سال پیش دیدم ، نسل دوم هن که دیگه خاطر همه عشق ماشینا هست که چه بچه پولدارها و چه خفنهایی سوار میشدن .
    جداً که بنز بینظیره ، فقط نمیدونم چرا نمیتوانند یه نسل خودرویی را ادامه بدَن .

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا