مرسدس بنزهفته نامه

مروری بر تاریخچهٔ پیکاپ‌های مرسدس بنز

به‌تازگی مرسدس بنز از پیکاپ جدید X کلاس خود پرده‌برداری کرده است که به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطالب نگاهی به اجداد آن داشته باشیم. پیکاپ‌هایی که برخی از آن‌ها کانسپت بوده‌اند و برخی به خیابان‌ها راه پیدا کردند.

۱۷۰ V

مرسدس بنز در سال ۱۹۳۶ مدل ۱۷۰ V را معرفی کرد که نه‌فقط به‌صورت وانت که در مدل‌های دیگری چون سدان، رودستر، استیشن و کابریولت هم تولید شد. حتی از این خودرو یک نسخهٔ چهارنفرهٔ کابریولت با سقف پارچه‌ای بزرگ و نسخه‌های متعدد دیگری برای خدمات تاکسی، پلیس، آمبولانس و ارتش نیز به تولید رسید. حرف V در نام این خودرو از کلمهٔ آلمانی Vron به معنای جلو گرفته شده و به نصب موتور در جلوی آن اشاره دارد درحالی‌که در همان سال‌ها مرسدس بنز مدل ۱۷۰ H را هم تولید می‌کرد که خودرویی موتور عقب بود و حرف H آن‌هم از کلمهٔ آلمانی Heck به معنای عقب گرفته شده بود. هردوی این خودروها از یک پیشرانهٔ مشابه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر با ۳۷ اسب بخار قدرت استفاده می‌کردند که نیروی آن از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. تولید ۱۷۰ V در دوران جنگ جهانی دوم متوقف شود و سپس بعد از پایان جنگ دوباره تولید آن در می سال ۱۹۴۶ از سر گرفته شد. این اولین خودروی مرسدس بنز بود که بعد از جنگ جهانی دوم به تولید رسید.

W115 La Pickup

سریعاً به اوایل دههٔ ۷۰ میلادی می‌رویم که دوران حیات وانت دیگری در تاریخ مرسدس بنز است. این وانت بر اساس E کلاس نسل W115 ساخته شده است اما از این خودرو اطلاعات بسیار کمی در دسترس است. بااین‌حال گفته می‌شود که مرسدس بنز در آن سال‌ها، قطعات محصولات خود را به‌صورت CKD برای مونتاژ به آرژانتین صادر می‌کرده و نمایندگی رسمی مرسدس در این کشور این وانت را بر اساس E کلاس W115 تولید نموده است. این خودرو La Pickup نام گرفته و از طریق شبکهٔ فروش مرسدس به بازار عرضه شده است.

G-Professional

G کلاس یکی از محصولات جاویدان مرسدس بنز است که تولید آن از سال ۱۹۷۹ با کد W460 آغاز شد. سپس در سال ۱۹۹۰ مدل جدید W461 معرفی شد که تا سال ۲۰۰۱ روی خط تولید بود تا اینکه به‌طور کامل با مدل W463 جایگزین شد. این نسل هنوز هم در حال تولید است اما به‌زودی به پایان کار خود خواهد رسید زیرا نسل جدید G کلاس مراحل پایانی توسعه را می‌گذراند؛ اما به‌تازگی نمونهٔ غیرنظامی پیکاپ G-Professional توسط مرسدس بنز استرالیا ارائه شده است. این G کلاس وانت مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربودیزل است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک به‌صورت ۵۰-۵۰ به هر چهارچرخ ارسال می‌شود. مجموع وزن ناخالص این خودرو ۴۴۹۰ کیلوگرم اعلام شده که با توجه به وزن خالص ۲۳۴۶ کیلوگرمی‌اش، ظرفیت بار قابل‌توجهی معادل ۲۱۴۴ کیلوگرم را ارائه می‌کند؛ اما G-Professional هرگز وانت ارزان‌قیمتی نیست چراکه قیمت آن از ۱۱۹,۹۰۰ دلار استرالیا معادل حدود ۸۸,۹۰۰ دلار آمریکا آغاز می‌شود.

واریو کانسپت

در سال ۱۹۹۵ مرسدس بنز با معرفی کانسپتی بنام واریو، ایدهٔ ایجاد چهار خودرو در یک خودرو را مطرح کرد. این یک خودروی نمایشی دیفرانسیل جلو و وسیله‌ای چندمنظوره بود که می‌توانست به انواع مختلف سدان، استیشن، کابریولت و پیکاپ تبدیل شود. تغییر هریک از این مدل‌ها به نوع دیگر نیز ۱۵ دقیقه طول می‌کشید. همچنین کانسپت واریو اولین خودروی مرسدس بنز بود که به فناوری رانندگی با سیم برای ترمزها و فرمان مجهز شده بود.

ویانو Activity کانسپت

یکی دیگر از کانسپت‌های این لیست، مدل Viano Activity است که در نمایشگاه خودروهای تجاری IAA سال ۲۰۰۴ رونمایی شد. در آن زمان مرسدس بنز اعلام کرد که این کانسپت استایل آمریکایی را با ابعاد و پویایی اروپایی ارائه می‌کند. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های کانسپت ویانو، قسمت بار قابل‌افزایش آن بود که طول خودرو را از ۵ متر تا ۵.۷۰ متر افزایش می‌داد.

X کلاس

و نهایتاً به جدیدترین و جدی‌ترین پیکاپ مرسدس بنز رسیدیم. سال گذشته سازندهٔ آلمانی نسخهٔ کانسپت این وانت را که X کلاس نام گرفته در دو نمونۀ مختلف در نمایشگاه پاریس معرفی کرد تا اینکه نهایتاً چند روز پیش نسخهٔ تولیدی آن معرفی شد؛ اما X کلاس یک مرسدس بنز واقعی نیست چراکه بر اساس پیکاپ نیسان ناوارا ساخته شده که با رنو آلاسکان ‌هم مشترک است. درهرحال هرچند این خودرو موافقان و مخالفان زیادی دارد ولی فعلاً تنها پیکاپ پریمیوم بازار بوده و مسیره تازه را پیش روی مرسدس بنز باز کرده است. X کلاس در ابتدا تنها به‌صورت دیزلی و در دو مدل X220d و X250d عرضه خواهد شد که به ترتیب ۱۶۰ و ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارند؛ اما بعداً یک نسخهٔ دیزلی قوی‌تر و یک نمونهٔ بنزینی هم به آن‌ها اضافه خواهد شد. X کلاس فقط به‌صورت دو کابین عرضه شده و توانایی حمل ۱.۱ تن بار را دارد درحالی‌که می‌تواند تا ۳.۵ تن بار را هم بکسل کند.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. معین

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (49 ديدگاه)

    هنوزم برای من غیر قابل درکه
    کسی که مرسدس میخره. هدفش خریده یه ماشینه لوکسه. برای انجام کارای لوکس
    بعدش. وقتی تویوتا هایلوکس و فورد سری F هستن. بنز خریدن میشه نامعقول.. مگر واسه چشم دراوردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mehran911

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2026 ديدگاه)

      خیلی ها میگن مرسدس با ساخت وانت (پیکاپ ) داره سر ارزش وقدرت برندش قمار میکنه
      ولی از نظر من این طور نیست
      مرسدس مسیر خوبی رو پیش گرفته و خلا خوبی رو در بازار پیکاپ های لوکس دیده
      از طرفی مهمترین نکته در این کلاس اینه که مردم این ماشین رو بخاطر کاربردش و پیکاپ بودنش میخرن و یکی از مهمترین نکته ها در این کلاس اینه که این خودروها باید تا حد ممکن ارزون هم باشن به همین خاطر مرسدس با نیسان همکاری کرده
      .
      من با این جمله ی شما که گفتی : ((کسی که مرسدس میخره. هدفش خریده یه ماشینه لوکسه. برای انجام کارای لوکس )) مشکل دارم
      ببینید مرسدس تقریبا در هر کلاسی خودرو تولید میکنه و بهتره بگیم مرسدس در هر کلاس لوکسترین ها رو تولید میکنه
      در این کلاس هم دقیقا همین اتفاق خواهد افتاد
      .
      شاید از نظر شما کلمه ی پیکاپ و لوکس سخت کنار هم قرار بگیرن اما تاریخ اثبات کرده مرسدس کارشو خوب بلده
      .
      جالبه که مرسدس بازخوردهای بسیار خوبی برای تولید این ماشین دریافت کرده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بیژن

      ۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (255 ديدگاه)

      به نظر من یه لوکس ، همیشه لوکسه…
      در هر قامتی میخواد باشه….
      مگه اون کسی که فورد رپتور داره یا حتی کسی که هایلوکس داره ، باهاش میره سر زمینش یا چیپس وپفک جابا میکنه؟؟
      یا توو کوچه پس کوچه دوره گردی میکنه…؟؟!!
      در هر صورت یادمون نره ، چند سالی هست که بخشی از بازار حودروها داره به سمت وانت های لوکس میره و اتفاقا کم خاطرخواه نداره….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. mehran911

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2026 ديدگاه)

    جاداره از غول G63 amg 6×6 هم یادی کنیم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. یوسف

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (742 ديدگاه)

    گاهی مدل هایی که بسیار امیدوارکننده به نظر میرسن در بازار شکست میخورن و گاهی هم برعکس مدل هایی که در نگاه اول خیلی مورد توجه قرار نمیگیرن بازخورد خوبی از بازار و مصرف کننده دریافت میکنن. اما در مورد ایکس کلاس یک موفقیت بزرگ بعیده و خود بنز هم به این مساله واقفه که این مدل رو در بازارهای خاصی عرضه کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ali

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه من به شخصه دیدگاه به مرسدس بنز رو تو اروپا و ایران مقایسه کنم باید بگم که تو ایران مرسد بنز رو فقط لوکس ساز میشناسن
    تو استکهلم با چهل هزار تومن من تاکسی از مرکز استکهلم تا فرودگاه گرفتم و مسیر حدودا سی چهل کیلومتر میشد و اینکه اگه من این مسیر رو با قطار اسکپرس فرودگاه میرفتم هشتاد هزار تومن میشد
    مرسدس بنز رو تو ایران و بگم فقط تو ایران فقط و فقط لوکس ساز میدونن در حالی که مرسدس بنز و بی ام و و ائودی تو همه ی رده ها حضور دارن نه فقط تو بخش لوکس. بخش میان رده ی مرسدس فقط به علت کم بودن تولید ناخالص فرد تو ایران لوکس به نظر میاد. برای کشورهای صنعتی اینطور نیست. مرسدس بنز ون هم میسازه که قیمتش با ونهای پلاستیکی رنو یکیه و هایپر کار هم میسازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ACR VIPER

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    این فقط تو توان بنز هست که با آرم ستاره سه پر انواع و اقسام کلاس از پیکاب کامیون ماشین لوکس
    ون و این از چیزی از برندش کم نکرده
    شما میتونی رویس یا بنتلی رو مارکشو رو ون پیکاب یا کامیون تصور کنی؟نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Pooya

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (35 ديدگاه)

      آخه مرسدس اصن ربطی به رولز رویس و بنتلی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ACR VIPER

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (589 ديدگاه)

        پویا جان به نظرت مدالهای کلاس s
        از گارد پولمان اس۵۰۰،۶۰۰،۶۳،۶۵،مای باخ بهشون ربطی ندارن؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Pooya

          ۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (35 ديدگاه)

          اونایی که گفتی قطعا درسته ولی منظورم تولیدات معمولی و خارج از برند مایباخ بود که مرسدس و امثالهم در واقع خودروساز پریمیوم هستند ولی اون دوتا لوکس ساز با تولید محدود و شرایطشون متفاوته. چاکریم وایپر جان

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. ACR VIPER

        ۵ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (589 ديدگاه)

        شوما آقایی پویا جان
        بله ازین نظر حق با شماس

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا