رولز رویسمرسدس بنز

دوئل رولزرویس فانتوم و مایباخ 62S

سرانجام برای دومین بار به بالاترین کلاس خودرویی دنیا یعنی گروه سدان‌های فوق لوکس رسیدیم. گروهی که در دور نخست آن دو ابر سدان یعنی آستون‌مارتین لاگوندا و بنتلی مولسان به نبردی جذاب و دیدنی با یکدیگر پرداختند. در این دوئل مجموعاً در کانال تلگرام و وب‌سایت پدال ۱۸۲۴ رأی به ثبت رسید اما این هم یکی دیگر از دوئل‌هایی است که در آن نتایج نظرسنجی کانال تلگرام و سایت عکس یکدیگر هستند به‌گونه‌ای که در نظرسنجی سایت، مولسان رأی بیشتری کسب نموده درحالی‌که در تلگرام لاگوندا بالاتر قرار دارد؛ اما بااین‌وجود نهایتاً به‌طورکلی بنتلی مولسان با کسب ۱۰۶۲ و یا ۵۸ درصد از کل آرا رأی توانست پیروز این نبرد جذاب گردد درحالی‌که آستون‌مارتین لاگوندا موفق به کسب ۷۶۲ رأی شده است. حالا در دوئل دوم گروه سدان‌های فوق لوکس، رولزرویس فانتوم به نبرد با مایباخ ۶۲S پرداخته است.

بنتلی مولسان

آستون‌مارتین لاگوندا

رولزرویس فانتوم

مایباخ ۶۲S

بنتلی مولسان

؟

بنتلی فلاینگ اسپار

مرسدس-مایباخ S600

رولزرویس گوست

آستون‌مارتین راپید

؟

؟

رولزرویس فانتوم

در سال ۱۹۹۸ با خریداری شدن رولزرویس توسط ب‌ام‌و دوران جدید این برند اشرافی و لوکس بریتانیایی آغاز شد. ب‌ام‌و پس از خرید رولزرویس سریعاً تصمیم به احیا آن گرفته و ساخت محصولات جدیدی را در دستور کار قرار داد. نخستین محصول جدید رولزرویس که در دوران مالکیت ب‌ام‌و توسعه یافت نسل جدید سدان فوق لوکس فانتوم بود که سرانجام برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد. نسل جدید فانتوم که نسل هفتم آن محسوب می‌شود، از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار بود که درعین‌حال همچنان اصالت یک رولزرویس را حفظ کرده بود. سپس چندی بعد نسخه‌های کوپه و کابریولت نسل جدید فانتوم نیز ساخته شدند که نسخهٔ کانورتیبل آن دراپهد نام دارد. این سدان فوق لوکس از پیشرانهٔ سنتی بنتلی-رولزرویس استفاده می‌کند که یک واحد ۶.۷۵ لیتری V12 تنفس طبیعی است. این موتور ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آن‌را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. فانتوم در سال ۲۰۱۲ تحت یک فیس‌لیفت قرار گرفت که بیشترین تغییرات ظاهری آن در بخش جلویی و چراغ‌های جلو انجام گرفته بود. این مدل جدید با نام فانتوم سری ۲ روانهٔ بازار شد؛ اما سرانجام سال گذشته تولید هر سه نسخهٔ نسل هفتم فانتوم خاتمه یافت تا در آیندهٔ نزدیک نسل هشتم جایگزین آن شود. مدل سدان فانتوم در دو نسخهٔ معمولی و فاصله محوری کشیده با نام EWB ساخته می‌شود که ما برای همخوانی با رقیب آلمانی نسخهٔ کشیده را انتخاب کرده‌ایم. فانتوم همچنین ویژگی‌های بسیار منحصربه‌فردی دارد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به شیوهٔ خاص باز شدن درها موسوم به خودکشی، طراحی کلاسیک و سنتی داخلی، ثابت ماندن لوگوی رولزرویس در مرکز رینگ‌ها هنگام حرکت و فرورفتن مجسمهٔ روح خلسهٔ رولزرویس در جلوپنجره هنگام خاموش کردن خودرو جهت جلوگیری از سرقت اشاره کرد. به همین دلیل، رولزرویس فانتوم با استایل خاص و جعبه‌ای شکل خود، کاملاً از سدان لوکس ب‌ام‌و یعنی سری ۷ مستقل و متمایز بود.

مایباخ ۶۲S

مایباخ یکی از برندهای قدیم دایملر بنز بود که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی فعالیت می‌کرد؛ اما پس‌ازاین برای چندین دهه خبری از این برند لوکس نبود تا اینکه پس از خرید رولزرویس توسط ب‌ام‌و و بنتلی توسط فولکس‌واگن، مرسدس بنز نیز تصمیم گرفت جهت رقابت با آن‌ها، برند مایباخ را جهت ساخت و عرضهٔ خودروهای فوق لوکس احیا کند. بدین ترتیب مرسدس بنز برای اولین بار کانسپت مایباخ که بر اساس S کلاس ساخته شده بود را در نمایشگاه توکیو ۱۹۹۷ رونمایی کرد و سپس در سال ۲۰۰۲ مایباخ رسماً با معرفی سدان‌های تولیدی ۶۲ و ۵۷ احیا شد. این دو خودرو از همه لحاظ کاملاً باهم یکسان بودند و فقط ۶۲ طول بیشتری داشت به‌گونه‌ای که در اصل نسخهٔ کشیدهٔ ۵۷ محسوب می‌شد. نام این سدان‌ها نیز نمایانگر طول آن‌ها بود. این سدان فوق لوکس که روی پلت‌فرم مرسدس بنز S کلاس ساخته شده بود، با یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V12 توئین توربو عرضه می‌شد اما مایباخ نمونه‌های ۶۲S و ۵۷S را هم عرضه کرد که این مدل‌ها به پیشرانهٔ بزرگ‌تر و قوی‌تر ۶ لیتری V12 توئین توربو مجهز بودند و ما هم همین مدل را برای این دوئل انتخاب کرده‌ایم. مایباخ ۶۲S در سال ۲۰۱۱ مورد فیس‌لیفت قرار گرفت که در این فیس‌لیفت، علاوه بر تغییرات جزئی خارجی و داخلی، خروجی موتور نیز به ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش یافت؛ اما مایباخ در بخش فروش انتظارات مرسدس بنز را برآورده نکرده نکرد و نتوانستند رقیب قدرتمندی برای رولزرویس و بنتلی باشد چراکه سدان‌های مایباخ بسیار به مرسدس بنز S کلاس شباهت داشتند و برخلاف رولزرویس فانتوم فاقد هویت مستقل و استایل منحصربه‌فرد بودند به‌گونه‌ای که ۵۷ و ۶۲ درواقع بیشتر یک مرسدس بنز S کلاس کشیده و لوکس‌تر به نظر می‌رسیدند. به همین دلیل سرانجام مرسدس بنز تولید این سدان‌های مایباخ را در سال ۲۰۱۲ و پس از ساخت تنها حدود ۳ هزار دستگاه متوقف نمود و تصمیم گرفت بجای آن، نسخهٔ کشیدهٔ S کلاس را تحت برند جدید مرسدس-مایباخ عرضه کند.

 

مشخصات فنی

مایباخ ۶۲S رولزرویس فانتوم
پیشرانه ۶ لیتری V12 ۶.۷۵ لیتری V12
تنفس توئین توربو طبیعی
قدرت ۶۳۰ اسب بخار ۴۶۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر ۷۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۵ ثانیه ۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۴۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۵.۹ لیتر (ترکیبی) ۱۴.۹ لیتر (ترکیبی)
وزن ۲۸۰۰ کیلوگرم ۲۶۷۰ کیلوگرم
طول ۶.۱۷ متر ۶.۰۹ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۸۲ متر ۳.۸۲ متر
حجم صندوق بار ۶۰۵ لیتر ۴۶۰ لیتر
قیمت پایه ۴۲۳,۵۰۰ دلار ۴۲۰,۳۲۵ دلار

(حداکثر سرعت مایباخ بصورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است و بدون محدودیت توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت را دارد)

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9765292]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. ROHAM

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (727 ديدگاه)

    من عاششششق بنزم
    ولی فکر می کنم با وجود قابلیت فنی به مراتب بالاتر می باخ ، رولزرویس لا اقل خودش رو رو میکنه و نمونه کاملتر یه مدل دیگه نیست!
    من معتقدم بنز نباید این روند رو واسه ماشینای فوق لوکسش پیش بگیره
    در ضمن ماشین لوکس باید داشبوردش خلوت باشه ( به نظر من ) نه مثل می باخ …!

    موافقم 1
    مخالفم 2
  2. مرتضی مقدم

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (163 ديدگاه)

    برای یک ماشین 400 هزار دلاری استایل مرسدس کمی ضعیف به نظر میرسه.البته به نظرم استایل کلاس اس معمولی از میباخ بهتر و یکدستتره.رولزرویس بدون تلاش اضافی در لوکس جلوه دادن خودش ، خیلی شکیل و ساده و لوکس به نظر میرسه و از این نظر برتر از میباخه.میباخ سادگی و ظرافت کلاس اس رو دستکاری کرده تا روی پلت فرم یه ماشین صد هزار دلاری یه ماشین 400 هزار دلاری بسازه که نتیجش خیلی دلچسب نشده و بیشتر یه کلاس اس اغراق شده به نظر میاد.ولی به لحاظ فنی و مکانیکی و نیز کارایی قطعا مرسدس گزینه برتر هست.با احترام به ظاهر شکیل و آرام رولزرویس که تعریف کاملی از یه خودروی اشرافیه ولی بخاطر برتری فنی و نیز علاقه به برند مرسدس من به مرسدس رای دادم

    موافقم 0
    مخالفم 3
  3. fara2001

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (201 ديدگاه)

    با احترام به دیگر برندها وقتی در دنیای لوکس سازها رولز رویس هست خودروهای دیگر کمپانیها جایگاهی ندارن ،حتی صحبتشم قشنگ نیست

    موافقم 0
    مخالفم 3
  4. امیر

    ۹ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (71 ديدگاه)

    صد در صد رولزرویس به نظر من جای شک ندارد

    موافقم 0
    مخالفم 6
  5. امير

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (27 ديدگاه)

    رولز رویس قطعا در زمینه ی تولید سدانهای سوپرلوکس پیشینه ی قوی داره ولی اگه دقت کنیم هیچ نواوری مشخصی تو ماشیناش وجود نداره شبیه ولی حس لوکس بودن بهتری نسبت به میباخ داره ولی میباخ یه ماشین بهتره از دید تکنولوژی و نواوری

    موافقم 0
    مخالفم 2
  6. عباس

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فقط تیبا دو، لامصب صدای غرش موتورش طوری میاد داخل انگار لامبورگینی داری گاز میدی

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا