مرسدس بنز

ثبت رکورد سرعت توسط مرسدس بنز در هشتاد سال پیش

مرسدس بنز در دههٔ ۳۰ میلادی به دنبال ثبت رکورد سرعت بود و در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام داد که این تلاش‌ها نهایتاً به شکستن رکورد سرعت با مدل W125 انجامید. این خودرو که به یک پیشرانهٔ دوازده سیلندر غول‌پیکر مجهز شده بود، در تاریخ ۲۸ ژانویهٔ ۱۹۳۸ با رانندگی رانندهٔ مسابقه «Rudolf Caracciola» در یک جادهٔ عمومی به سرعت ۴۳۲ کیلومتر در ساعت دست پیدا کرد. این رکوردزنی در اتوبان بین فرانکفورت و درمشتات انجام گرفت و W125 بیش از یک کیلومتر با سرعت ۴۳۲ کیلومتر در ساعت حرکت نمود. بدین ترتیب مرسدس بنز رکورد سرعت در جادهٔ عمومی را بنام خود ثبت کرد.

Mercedes Benz W125

حال نزدیک به ۸۰ سال بعد از این موفقیت چشمگیر مرسدس بنز، چندی پیش کوئنیگ‌زگ با مدل آگرا RS خود توانست با دست‌یابی به سرعت ۴۴۵ کیلومتر در ساعت، رکورد سرعت جدیدی را ثبت کرده و رسماً سریع‌ترین خودروی دنیا لقب گیرد. این در حالی است که رکورد کوئنیگ‌زگ تنها چند کیلومتر در ساعت بیشتر از رکوردی است که مرسدس بنز ۸۰ سال پیش به ثبت رساند که این نشان از نبوغ خارق‌العادهٔ سازندهٔ آلمانی در طراحی و ساخت W125 دارد. برای اینکه این ماشین بتواند رکورد سرعت را بشکند، در ابتدا لازم بود که تا حد امکان آئرودینامیک باشد. بدین منظور، اندازه‌گیری‌هایی که چهار دهه بعد از این خودرو در تونل باد گرفته شد نشان داد که ضریب آئرودینامیک آن تنها ۰.۱۷ است. برای مقایسه، آئرودینامیک‌ترین خودروی تولیدی دنیا، یعنی فولکس‌واگن XL1 ضریب آئرودینامیکی برابر با ۰.۱۸ دارد.

Mercedes Benz W125

پس از آئرودینامیک نوبت به قوای محرکه می‌رسید یعنی جایی که W125 به یک پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V12 مجهز شده بود. این موتور ۷۶۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که برای سال ۱۹۳۸ رقم خارق‌العاده‌ای است. این موتور به لطف تجهیز به کاربراتورهای اضافی، ۲۹ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به نسخهٔ اصلی تولید می‌کرد که هشت هفته قبل برای رکوردزنی تلاش کرده بود. همچنین مهندسان بر روی بهبود قابلیت اطمینان و همین‌طور بهینه‌سازی مخلوط شدن سوخت و هوا در هریک از دوازده سیلندر این موتور کار کرده بودند. مرسدس بنز برای خنک کردن این موتور نیز ایدهٔ بسیار خلاقانه‌ای را بکار برده بود که آن استفاده از سیستم سفارشی یخ‌خنک بود. بدین منظور رادیاتور درون ظرفی پُر از ۵ کیلوگرم یخ و ۴۸ لیتر آب قرار گرفته بود. علاوه بر این، بدنهٔ W125 نیز به‌طور کامل از نو طراحی شد تا آئرودینامیک آن بهبود پیدا کند. در طراحی بدنهٔ این خودرو همچنین از تخصص سازندگان هواپیما نیز استفاده شده بود.

Mercedes Benz W125

اما حتی ثبت رکورد سرعت ۴۳۲ کیلومتر در ساعت هم برای مرسدس بنز کافی نبود چراکه این شرکت یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۹ ساخت خودروی جدیدی بنام T80 را آغاز کرد تا رکورد سرعت خود را بازهم ارتقاء دهد. این خودروی شش چرخ بسیار بزرگی بود که توسط فردیناند پورشه طراحی شده بود. برای قوای محرکهٔ T80 نیز پیشرانهٔ عظیم ۴۴ لیتری V12 ساخت دایملر بنز در نظر گرفته شده بود. این موتور از پیشرانهٔ مشهور هواپیمایی DB-601 مشتق شده بود که در جنگندهٔ مسراشمیت BF109 مورداستفاده قرار می‌گرفت و حجیم‌ترین پیشرانهٔ دوازده سیلندر هواپیمایی ساخت آلمان در طول جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد. این موتور به‌گونه‌ای تنظیم شده بود که ۳۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که تقریباً دو برابر نیروی تولیدی پیشرانهٔ DB-601 در هواپیمای مسراشمیت BF109 بود.

Mercedes Benz T80
Mercedes Benz T80

همان‌طور که گفته شد، T80 خودروی بسیار بزرگی بود به‌نحوی‌که طول آن به بیش از ۸ متر می‌رسد و در حدود ۳ تن وزن داشت. این هیولا دارای سه محور بود که نیروی پیشرانه به دو عدد از آن‌ها منتقل می‌شد. همانند W125، روی آئرودینامیک T80 هم بسیار کار شده بود به‌گونه‌ای که ضریب آئرودینامیک آن به ۰.۱۸ رسیده بود. T80 کاپوت نسبتاً کوتاهی داشت و کابین آن توسط پورشه به‌صورت کاملاً بسته طراحی شده بود. در سال ۱۹۳۹ نهایتاً پس از صرف هزینه‌ای هنگفت، T80 کامل شد و دستیابی به سرعت خارق‌العادهٔ ۷۵۰ کیلومتر در ساعت برای آن برنامه‌ریزی شده بود؛ اما متأسفانه به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، عملیات رکوردشکنی با T80 هیچ‌گاه انجام نگرفت. البته این خودرو از جنگ جهانی دوم جان سالم به در بُرد و پس از پایان جنگ به موزهٔ مرسدس بنز در اشتوتگارت منتقل شد.

Mercedes Benz T80

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Bilbo

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    یا ام الآئرودینامیک…

    فارق از ائرودینامیک خیره کنندش، واقعا این لاستیکا با تکنولوژی قدیم تحمل اون سرعت رو داشتن؟ خیلی عجیبه این ماجرای این ماشین و رکوردش و البته که خیره کنندست.

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      «رکورد کوئنیگ‌زگ تنها چند کیلومتر در ساعت بیشتر از رکوردی است که مرسدس بنز 80 سال پیش به ثبت رساند»

      «در سال 1939 نهایتاً پس از صرف هزینه‌ای هنگفت، T80 کامل شد و دستیابی به سرعت خارق‌العادهٔ 750 کیلومتر در ساعت برای آن برنامه‌ریزی شده بود؛ اما متأسفانه به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، عملیات رکوردشکنی با T80 هیچ‌گاه انجام نگرفت»

      ایکاش به سرانجام رسیده بود و رکورد خارق‌العاده بنز رو دست نیافتنی‌تر از همیشه می‌کرد

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. کیان

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      بی شک اینکه 100 سال پیس همچین موتور و ماشینی ساخته شده ستودنی هستف مطمئنا ما هنوز اینو نمیتونیم بسازیم.
      اما اینکه فقط به صرف رقم سرعت با کوئینگزگ مقایسه بشه بنظرم درست نیست هرچند تنها رکورد سرعت مطرح باشه
      زمان رسیدن به سرعت مورد نظر کیفیت سوای تو اون سرعت، پایداری و اینکه اون ماشین در کل چقدر عملیاتی هم باشه مهمه که اینها همیش نزدیک 70 80 سال زمان برده و رسیدیم به اینی که الان هستیم(البته هستند).
      تو طراحی w125 ردپای بی ام و مشهوده، جلو پنجره اگر علامت ستاره نباشه بنظرم هرکی ببینه بگه بی ام و هست.
      و در نهایت فرض کنیم اونایی که میگن کره چند وفت دیگه همه خودروسازهارو جا میذاره یعنی مبخواد بنز و پورشه و … که 100 پیش این ماشینها رو تولید کردن رو جا بذاره ؟!
      واقعا میشه ؟!

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. کوروش

        ۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1125 ديدگاه)

        بله می شود

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. علیx76

        ۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (340 ديدگاه)

        ناگفته اینجاس ک یکی از همین راننده ها(فک کنم همین ردولف کارچیولا بود) وسط تست کشته میشه
        و اینکه رقیب این ماشین نه بوگاتی و کونیخ زگ
        بلکه خودروهایی مثل بلادهوند SSC هستن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. یانکی

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (186 ديدگاه)

      دوستان اینجا یه موضوعی هست که انگلیسی دوستان رو شاد میکنه دلیله ساخت این ماشینا کل کل هیتلر با انگلیس بود چون که بریتانیا رکوردار سرعت بود وقتی بنز 432 رو زد انگلیسیا دوباره رکورد رو پس گرفتن ولی الان یادم نیست و اون ماشین بزرگ بنز هم که نتونست کاری از پیش ببره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

        ۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (2777 ديدگاه)

        کل کل درسته ولی این رکورد بنز برای ماشینی بود که مجهز به انجینی برای استفاده ی جاده ای و نه اون انجین های حجیم بالای 25 لیتر که از در هواپیماها مورد استفاده قرار میگرفت.
        وگرنه که انگلیسی ها 5 سال قبلش به رکورد 438 کیلومتر رسیده بودن.
        در مورد این t80 هم یک پروپاگاندای کامل بود.
        به این نکته توجه کنید:((در سال 1939 نهایتاً پس از صرف هزینه‌ای هنگفت، T80 _کامل شد_ و دستیابی به سرعت خارق‌العادهٔ 750 کیلومتر در ساعت برای آن برنامه‌ریزی شده بود؛ اما متأسفانه به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، عملیات رکوردشکنی با T80 هیچ‌گاه انجام نگرفت. البته این خودرو از جنگ جهانی دوم جان سالم به در بُرد و پس از پایان جنگ به موزهٔ مرسدس بنز در اشتوتگارت منتقل شد.))
        خب چرا بعد ار جنگ جهانی هیچ تلاشی صورت نگرفت برای ماشینی که به قل خودشون کامل شده بود و در موزه ی خودشون نگه میداشتن و به اسرارش آگاهی داشتن؟؟؟
        این رکورد 750 که میگن اون سالها اصلا ممکن نبود.
        این رکورد تو سال 1964 توسط آمریکایی ها زده شد اون 754 کیلومتر.

        موافقم 0
        مخالفم 3
      2. Maximus

        ۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (325 ديدگاه)

        انگلیسی دوستان ???

        گاهی وقت ها فکر می‌کنم بعضی از ما ها عجیب مسخره ایم !

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. s.h

          ۷ خرداد ۱۳۹۷
          سوابق: (712 ديدگاه)

          حضرت عباسی صنعت خودرو ما اصلا در اون حد نیست که مابخواییم باهاش کره یا المان وامریکا وانگلیس رو مسخره کنیم ما اصلا تو سطحی نیستیم که بگیم کی بهتره این نطر ادمشو میخواد کسی که از هایپر کار های همشون رو رونده نه ما ها که تو سمند وپراید موندیم من چینی سوار نیستم ولی ما به اونام نمیخوریم کلا خیلی ناچیز هستیم در برابر اشغال ترین خودرو های خارجی لطفا صنعت خودرو هیچ کشوری رو مسخره نکنید بنجول ترینشونم 50000 برابر دنا پلاس وپراید ما بهتره ما فقط میتونیم گاری های خودمون رو مسخره کنیم ماحتی 100سال دیگه تو اون سطحی نیستیم که بتونیم شرکت هایی مثل مک لارن یا لامبورگینی رو مسخره کنیم وبگیم انگلیسی خوبه یا ایتالیایی دوستان کشور ما وقتی اشغال به معنای واقعی تولید میکنه وخیلی از ما بسیاری از ابر ماشین هارو شاید ندیدیم به راحتی مسخرشون میکنیم !!! ما باید قد وسعمون صحبت کنیم و وسع کشور ما سایپا و….. ایناست بر باعث وبانیان 40 ساله اش لعنت همین شاید اگر اینطور نمیشد ماداشتیم میگفتیم که خودروی ما سریع تره یا مثلا بوگاتی ؟؟ یا شاید ماشینای ما زیباترن یا مک لارن ؟؟؟ اما الان تو جایی نیستیم که مسخره کنیم اگرم باعث نا راحتی شدم ببخشید

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. ایمان

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    چرا تا الآن خبری ازش نبود ؟؟؟؟
    چرا رکوردش تا حالا ثبت نشده بود ؟؟؟؟
    چرا تو سایت های معتبر ماشین خبری از رکوردش نیست ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      ?
      داداش شما ازش اطلاع نداشتی نرفتی که بدانی حالا اینا باید جواب بدهند ؟
      یکم بگرد شاید فهمیدی چرا ۸۰ سال پیش رکوردش بصورت رسمی ثبت نشده سوال اخر هم ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. s.h

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    واقعا این ماشین قابل احترامه ولی نباید با ماشینایی مثل کونیک زگ یا بوگاتی وهنسی مقایسه بشه اونا با این ماشین زمین تا اسمون فرق دارن ولی واقعا 430 تا الانم خیلی هست وتقریبا کمتر کسی حسش کرده حالا 80 سال پیش این تیم به فکر 750 تا سرعت بوده !!! ما خیلی عقبیم خیلی زیاد بلاخره هرچه باشه المان مهد مهندسی جهانه بایدم اینطوری باشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. Kamy

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (687 ديدگاه)

    و خداوند آلمان را آفرید تا در همه چیز اول باشد …

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Maximus

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (325 ديدگاه)

      حالا در این حد هم نه دیگه

      موافقم 2
      مخالفم 2
  5. سودازده

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خبر جالبی بود

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. Kamy

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (687 ديدگاه)

    فقط اون T80
    چهههههل و چهاااااااااار لیتر?
    دوازده سیلندر
    سه تن وزن
    سه هزار اسب
    سرعت هدف ٧۵٠ کیلومتر بر ساعت …
    از همه مهمتر مهندسی ٨٠ سال پیش ?

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      تلاش ودیگر هیچ
      یک اخلاق جالب المان ها این بود که زمانی مستراشمیت های ۱۰۹ و ۳۰۹ المانی مغلوب اسپید فایر انگلیسی شد نرفتند یا اونها رو ارتقا بدهند بلکه کلا جت ها مثل P.1110 رو وارد عرصه جنگ کردند فاقد از موثر بودن یا نبودن این ملت مردمانی عجیبی هستند در صنعت

      موافقم 2
      مخالفم 0
  7. Khan

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (362 ديدگاه)

    عکس آخر انگار پدربزرگ Project one ه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. amir

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    چیه این مرسدس بنز؟!…..تموم بدنم داره میلرزه!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۶ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (340 ديدگاه)

      مور مورم شد:))))

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. هاینریش هیملر

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جالبه تو دوران نازی ها بوده یکی دیگه از معجزات نازی ها تو دانش و تکنولوژی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. مهدی

    ۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    مرسدس باید احیاش کنه

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا