مرسدس بنز

فروش فاجعه‌بار مرسدس بنز EQC در بازار آلمان و اروپا

ماه گذشته مرسدس بنز اعلام کرد که عرضهٔ کراس‌اوور الکتریکی EQC در ایالات‌متحده یک سال به تأخیر خواهد افتاد زیرا این شرکت می‌خواهد در ابتدا به تقاضای رو به رشد برای خرید این خودرو در اروپا پاسخ دهد. این خبر غیرمنتظره‌ای بود زیرا مرسدس بنز تنها یک ماه قبل در نمایشگاه لس‌آنجلس قیمت‌گذاری EQC برای بازار ایالات‌متحده را منتشر کرده بود. حال اما مشخص شده که برای این کراس‌اوور الکتریکی در اروپا هرگز تقاضای زیادی وجود ندارد زیرا به گزارش Die Welt، مرسدس بنز در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ در بازار داخلی آلمان تنها ۵۵ دستگاه EQC فروخته است.

البته ممکن است گفته شود این رقم برای اولین ماه فروش EQC تا حدودی قابل‌درک است اما واقعیت این است که فروش این خودرو در آلمان از تابستان گذشته آغاز شده است. همچنین موضوع جالب اینکه Die Welt از مرسدس درخواست ارائهٔ آمار فروش EQC را کرده اما سازندهٔ آلمانی این درخواست را رد کرده و گفته است که تعداد ثبت‌نام‌های خرید آن در دسترس نیست. البته نشریهٔ آلمانی تسلیم نشده و مستقیماً به ادارهٔ حمل‌ونقل موتوری فدرال آلمان (KBA) مراجعه کرده است تا اطلاعات ثبت‌نام برای EQC را به دست آورد.

در اسناد این سازمان تنها ۵۵ ثبت‌نام خرید برای EQC در ماه نوامبر ذکر شده است که ۱۹ دستگاه آن از نوع AMG Line هستند. این فروش بسیار کمی است خصوصاً با توجه به اینکه رقیب کراس‌اوور الکتریکی مرسدس یعنی آئودی E-Tron در همین ماه در آلمان ۱۹۲ دستگاه فروش داشته است. البته E-Tron چند ماه زودتر از EQC به بازار عرضه شده اما در ماه مارس ۲۰۱۹ به‌عنوان اولین ماه حضور خود در بازار آلمان ۴۷۸ دستگاه فروش داشته است.

از بازار داخلی آلمان که بگذریم، EQC در دیگر کشورهای اروپایی هم هرگز فروش خوبی نداشته به‌گونه‌ای که در سپتامبر ۲۰۱۹ در کل اروپا تنها ۲۱۲ دستگاه فروش داشته است درحالی‌که برای مقایسه، تسلا مدل ۳ در همین ماه در اروپا ۱۷,۵۰۲ دستگاه فروش داشته است. این در حالی است که پیش‌ازاین از EQC به‌عنوان قاتل تسلا یاد شده بود. علاوه بر این، مرسدس بنز برای بازاریابی و تبلیغ EQC هزینهٔ زیادی کرده و این روزها این خودرو در آلمان در تلویزیون، سینماها و بیلبوردهای تبلیغاتی به‌وفور دیده می‌شود اما به نظر می‌رسد تنها جایی که کراس‌اوور الکتریکی مرسدس در آن دیده نمی‌شود، خیابان‌های آلمان یا پارکینگ خانه‌های مردم است.

در همین حال، تسلا سخت در تلاش بوده و امیدوار است بتواند به‌زودی ساخت گیگا فاکتوری چهار را در آلمان تکمیل کند. نخستین خودرویی که در این کارخانه تولید می‌شود کراس‌اوور کامپکت مدل Y خواهد بود که می‌تواند رقیب ارزان‌تری برای EQC باشد و اوضاع مرسدس را در بازار خودروهای الکتریکی حتی از این هم بدتر کند. درهرحال، فروش کل خودروهای الکتریکی در بازار آلمان در طول یازده ماه نخست سال ۲۰۱۹ برابر با ۵۷,۵۳۳ دستگاه بوده که با توجه به فروش کلی ۳.۶ میلیون دستگاهی خودرو در آلمان در همین مدت، شبیه قطره‌ای در اقیانوس به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. پرسپولیس

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (26 ديدگاه)

    وقتی طراحیت در حد نام مرسدس نباشه بایدم همچین اتفاقی بیفته .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Infinite

      ۱۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (452 ديدگاه)

      طراحی فقط یکی از دلایل هست. این طور که آمارها نشون میدن، فروش الکتریکی‌ها در آلمان زیاد نیست و از طرفی من به شخصه رویکرد اکثر خودروسازها رو در الکتریکی‌سازی خودروها درست نمی‌دونم. این تغییر الکتریکی لاک‌پشتی که خودروسازهایی مثل مرسدس‌بنز یا آئودی پیش گرفتن بیشتر حوصله‌سربر هست و فکر می‌کنم خودروسازها باید خودروهاشون رو با تغییرات و ویژگی‌های انقلابی و پرو سر و صدا معرفی‌ کنند. جوری باید روی پروموشن محصولات کار کنند که رسانه‌ها گوش مردم رو کر کنند با تعریف از محصولاتشون. کاری که پورشه در مورد تایکان تا حدودی در اون موفق بوده و تسلا بسیار بسیار خوب اون رو انجام میده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Mohammad

      ۱۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (421 ديدگاه)

      این بازار دیگه دست تسلاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Elmiraj

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    به گفته چند تا بزرگوار این سایت فروش خوب تسلا بخاطر کم کاری آلمانی ها در ساخت خودروهای الکتریکی هست وگرنه کسی به تسلا نگاه هم نمی کنه….
    .
    تا ورود Model Y کمتر از سه ماه فصله داریم…..ماشینی که پرفورمنس Model S ، جاداری Model X و ارزانی Model 3 را یکجا داره…!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی رضا

      ۱۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (28 ديدگاه)

      بله چون شاسی رو با شاسی مقایسه میکنن و سدان رو با سدان
      در عملکرد فاجعه امیز مرسدس شکی نیست اما فروش آئودی E_tron تو اروپا امسال دوبرابر مدل X بود !!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elmiraj

        ۱۷ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (3088 ديدگاه)

        نخست این که کسی یه شاسی ۱۴۴ هزار دلاری را با یک شاسی ۸۱ هزار دلاری مقایسه نمی کنه…!!!
        .
        و دوم این که اوایل ۲۰۱۹ نسخه پایه 75d مدل X و S بدلیل اختصاص باتری ۷۵ کیلوواتی آن ها به نسخه Long range و Performance مدل ۳ حذف شد و کاهش فروش این دو در سال ۲۰۱۹ از قبل پیش‌بینی شده بود .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. پیکان جوانان گوجه ای

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (990 ديدگاه)

    مرسدس نباید انتظار معجزه داشته باشه زمان میبره برای رسیده به موفقیت همینطور که تسلا یکه و تنها برای یک دهه جنگید تا هم موفق شد هم نظرات مردم نسبت به الکتریکی ها تغییر داد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Ferrari Fxx K Evo

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    چوب طراحی زشتشو میخوره ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ممد ژانگولر

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3454 ديدگاه)

    بازار خودرو در حال کوچ از موتورهای بنزینی آلاینده به تمام برقیه. حتی موتورهای دو زیست هیبریدی هم افاقه نمیکنه. ایلان ماسک ضربه اول را خوب زد و مطمینا ضربه نهایی . شوک به بازار داد . حالا مطمیننا کمپانیهای آلمانی بیکار نمیشینن ولی تا آس برنده رو کنن تسلا کف بازارو جارو کرده. به هر حال دنیای رقابت همینه و در روی یک پاشنه نخواهد چرخید . ولی تسلا فعلا پادشاه ماشینهای آیندست.تا ببینیم چی میشه ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پویان

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (748 ديدگاه)

    خب اگر تعداد معیاره .پس کل فروش خودرو برقی در المان فاجعه بوده .تنها دلیل فروش تسلا کمک اری رقبا بوده نه به خاطر اینکه تسلا خیلی خوب باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Alireza

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (629 ديدگاه)

    میگی فروش تسلا بخاطر خوب بودنش نیست؟
    من دیگه حرفی ندارم?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. دانیال روشنی

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (175 ديدگاه)

    طراحی فاجعه بار از مرسدس .
    کلا الکتریکی ها باید چیزهایی که مربوط به درونسوز هاست رو از ماشین حذف کنن تا ماشین ماهیتش مشخص باشه . جلوپنجره و اگزوز و …. حتی نام هایی نظیر توربو و … باید حذف بشه .
    یکی از بزرگترین چیزهایی که باعث رشد ماسک و تسلا شده ، نو آوری و نترس بودنه . درونسوزها پیشرفتشون کند شده بود و محافظه کار شده بودن . نیاز بود که عصر جدیدی شروع بشه در دنیای خودرو و جز ایلان ماسک ، کسی این جرات رو نداشت . تما این پیشرفت بدون تجربه ساخت خودرو بوده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Enzo

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (319 ديدگاه)

    بنظرم آئودیetron از این سرتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امیر

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    بله و بازهم یادی کنیم از دوستانی ک میگفتن موفقیت تسلا صرفا بابت تبلیغاتشه!!! البته هنوزم این حزفو‌ میزنن و تعصب نمیزاره ک واقعیت رو قبول کنن!
    اینم از مرسدس ک با وحود تبلیغات زیاد(طبق گفته مقاله) اما فروش بسیار بدی داشته و بعید میدونم به این زودیا بهتر بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. پویان

    ۱۷ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (748 ديدگاه)

    من هنوز میگم نصف فروش تسلا به دلیل تبلیغاته قوی ای بوده که انجام داده و میده .
    در مورد ایفون اپل هم نظرم همینه البته درصد رو از 50 کمتر میدونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Elmiraj

      ۱۷ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (3088 ديدگاه)

      لینک یکی از این تیزر ها ، بیلبورد ها و تبلیغات اینترنتی ۱۰ سال گذشته تسلا را بفرستید ما هم ببینیم….؟!؟!؟

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا