مرسدس بنز

مرسدس‌بنز جی-واگن؛ از نمونه اولیه چوبی تا یک مدل نمادین

اولین طراحی مقدماتی مرسدس‌بنز «گِلنده واگِن» در سال ۱۹۷۳ ارائه شد؛ مدلی که به زیبایی با استفاده از چوب ساخته شده بود و خاک رس نمی‌توانست گوشه‌های نوک‌تیز موجود در این نمونه اولیه از یک شاسی‌بلند را به خوبی نمایان کند. استایل به کار گرفته شده در جی‌-واگن که اولین بار در سال ۱۹۷۹ به بازار جهانی (به جز ایالات متحده) قدم گذاشته، دقیقاً مطابق همان هدفی است که این مدل دنبال می‌کند. مارکوس مائورر (Marcus Maurer)، مدیر فنی کنونی جی-واگن می‌گوید:

این خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه آفرود، برای استفاده در مقاصد نظامی، و همین‌طور غیرنظامی تدارک دیده شده بود. بنابراین، فرم این مدل مطابق با کاربریِ آن توسعه پیدا کرده است.


این به معنای آن است که در طراحی جی-واگن، نیازهای نیروهای نظامی به عنوانی اصلی‌ترین مشتریان، درنظر گرفته می‌شد. یکی از اولین سفارش‌های بزرگ این مدل، توسط «شاهِ ایران» صورت گرفت که البته پس از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، این قرارداد لغو گردید. از جمله ویژگی‌های این مدل می‌توان به عرض جمع و جور بدنه، دیفرانسیل‌های قفل‌شونده، و در کانورتیبل‌ها، یک پنجره‌ جلوی جمع‌شونده به منظور حمل‌ونقل آسان‌تر اشاره کرد. امّا موارد استفاده جی-واگن به سرعت به سمت شهرها و خارج از محدوده‌های نظامی کشیده شد؛ جایی که مشتریانی که در شهرها و حومه شهرها زندگی می‌کردند، شیشه ظاهر سخت و خشن کلاس G می‌شدند. «بنز» احساسی از امنیت و روحیه تهاجمی را به همراه داشت.


مرسدس که از روحیات این «مشتریانِ سطح بالا» آگاه بود، یک نسخه لوکس‌تر از این مدل را در سال ۱۹۸۹ به خط تولید خود اضافه کرد. این خودرو در داخل شرکت با عنوان ۴۶۳ شناخته می‌شد، از یک تریم چوبی، صندلی‌های چرمی و ترمزهای ضدّ قفل استفاده می‌کرد. در نتیجه، به سرعت تبدیل به پرفروش‌ترین نسخه جی‌واگن گردید و ۷۰ درصد از سفارش‌ها را به خود اختصاص داد.


با اینکه این تراک رسماً به بازار امریکا وارد نشده بود، امّا برخی واردکنندگان آن را در «بازارچه‌های مرزی» به فروش می‌رساندند. وقتی این روش غیرقانونی اعلام شد، یکی از این فروشگاه‌ها به نام «اروپا» به سراغ کسب مجوّز و واردات جی-واگن کرد. قیمت این خودرو با اینکه بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار بود، امّا مشتریان با به دست آوردن آن، چیزی را داشتند که چشم دیگران را به خود خیره می‌کرد. امّا موقعیت جی-واگن زمانی در ایالات متحده تثبیت شد که مرسدس از سال ۲۰۰۲ شروع فروش آن در این کشور کرد.


جی-واگن قدرت و استحکام فوق‌العاده را از خود به نمایش گذاشت. مرسدس در ابتدا قصد داشت که کلاس GL مدل ۲۰۰۷ را جایگزین آن کند، امّا به جای آن، تصمیم گرفت که به خاطر ظاهر ارزشمند و تأثیرگذارش، همچنان آن را حفظ کند. جالب اینکه این تراک توانسته در هر کدام از ۴ سال گذشته، رکورد فروش امریکایی خود را پشت‌سر بگذارد. همچنین مرسدس بیشتر از همه، تریم  AMG را به فروش رسانده است؛ یک مدل سطح بالای سودآور که بیش از نیمی از مشتریان در امریکا، آن را انتخاب کرده‌اند. این در حالی است که بنز اخیراً  نسخه‌های با قابلیت بالاتر و لوکس‌تر از جی-واگن عرضه نموده است: مدل ۱۲ سیلندر G65، مدل سه محوره G63 6×۶، مدل عریض و سرسخت G500 4×۴² و مدل کشیده و نیمه‌کانورتیبل مرسدس-مایباخ G650 لندولِت با قیمت ۵۰۰ هزار دلار.


این در حالی است که یک مدل کاملاً جدید از جی-واگن برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده سات. اگرچه احتمالاً این مدل باشکوه‌تر و لوکس‌تر از قبل خواهد بود، امَا نباید انتظار تغییرات رادیکال در آن را داشت؛ چرا که «مائورر» در این زمینه می‌گوید:

 ما باید در مورد مدرنیزه کردن این محصول، بسیار دقت داشته باشیم. مهمترین چیز این است که یک کلاس G، درست به مانند یک «کلاس G» به نظر برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. DEADPOOL

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    به شدت قبولش دارم یکی اینو یکی لندکروزرالبته لندکروزر بیشتر

    موافقم 0
    مخالفم 3
  2. AMIR SCHUMACHER

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    بهترین آفرودر تاریخ.
    برای همینه که قیمتش اینقدر زیاده ،
    چون بهترینه
    قدرتمند ترینه
    خاص ترینه
    جی‌کلاس = شناسنامه ی آفرودر های لوکس و وحشی

    G Class ❤❤❤

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3477 ديدگاه)

      پیشگام های ساخت خودروهای مخصوص خارج از جاده در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی
      en.m.wikipedia.org/wiki/Off-road_vehicle

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AMIR SCHUMACHER

        ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        داتسون جان
        این صفحه ی ویکی‌پدیا رو خوندم

        اکر به اولین بوده باشه تا ابد بهترین خودساز جهان آلمانی ها هستن چون پیشگام بودن در ساخت خودرو

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. محمد رضا

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (804 ديدگاه)

    بهترین آفرودر حال حاضر جهان
    اگر قبول دارین لایک
    اگر ندارین بنویسین چه خودرویی برای آفرود بهتر از G کلاس هست

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. reza

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (209 ديدگاه)

      واقعا بر اساس چه منبعی این حرف رو میزینی؟
      در عالی بودن جی کلس شکی نیست .
      ولی این که بهترینه با قطعیت نباید گفت.چون تو این زمینه حریف های قدری وجود داره.وکسی باید این حرف رو بزنه که ازهمه ماشین ها ازحد اقل یه فیلمی ازشون داشته باشه و تجربه سواری داشته باشه که بتونه بررسی کنه و این حرف رو بزنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. اميرحسين رادفر

        ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11 ديدگاه)

        دلیل بهترین بودن G کلاس کاملا واضح مخصوصا مدل g63 6*6 واقعا فوق العادست اوج افرود با ۵ تا قفل دیفرانسیل طراحى جعبه اى شکل کاملا حساب شده و منطقى ارتفاع زیاد خیلى زیاد ?? قابلیت عبور از آب تا ارتفاع ١ متر ( این فقط رقم رسمى که کارخونه با رعایت تمام جوانب میگه) ٢ تا باک سوخت که با یه کلید میشه بینشون سویچ کرد قابلیت باد کردن لاستیکا با یه کمپرسور که با یه کلید فعال میشه موتور قدرتمند v8 مرسدس amg که بهش اجازه میده با وزن ٣ تن و خورده اى و اون ارتفاع ٠تا ١٠٠ اش زیر ۶ ثانیه باشه تمامى آپشن هاى رفاهى استاندارد تموم مرسدس بنز هارو هم داره سرتا سرشم با چرم مرغوب پوشیده شده نسبت وزن فوق العاده ٣٠/۴٠/٣٠ دیگه شما بگو یه افرودر اصلا یه ماشین رویایى چى باید داشته باشه که این ماشین نداره !؟ واقعا g63 6*6 فقط یه ماشین ساده نیست انگار نقاشى یه اثر هنرى فوق العادست که امیدوارم نسل جدیدشم تولید بشه یه هیولاى فوق العاده دیگه

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. SAMAN

          ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          دوست عزیز شما دیشب تو برنامه استارت تو شبکه های صدا و سیما بررسی G63 6×6 دیدین؟ :))
          چون منم دیدمش گفت ۵ تا قفل دیفرانسیل داره و عقبشم از چوب بامبو هستش ک اشتباس و اگه شما برنامه اصلی تاپ گیر رو ببینید همون میگه ۳ تا قفل دیفرانسیل و چوب خیزران.
          لامصبا از برنامه تخت گازم تقلید می‌کنند بازم اطلاعاتشون مالیده خخخخخ

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Mercede kaviani

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با درود به دوست بسیار عزیز نوید انیس حسینی
    با سپاس از مطلب عالی شما دوست عزیز
    با پوزش ایا امکان دارد عکس مدل چچوپی کانسبت جی کلاس را هم در سایت قرار دهید
    دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Hossein

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (150 ديدگاه)

    برای من جذابترین مرسدس در حال تولید
    منتظر نسل جدیدشم
    عاشق فرم جعبه ای و اون چراغای گردشم
    امیدوارم نسل جدیدش هم با چراغهای گرد تولید بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. اميرحسين رادفر

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (52 ديدگاه)

    سامان جان نمى دونم چند سالته که اینجورى از سر دلت حرف مى زنى ولى زیادیم با نمک بودن خوب نیست اطلاعات منم با مطا لعات شخصى و تخصصم به وجود اومده نه مثل شمایى که بعد از برنامه کودک میشینى تاپ گیر مى بینى اما راجع به ماشین چند تا نکته هست که خوبه متوجه بشى
    ١- این ماشین مجهز به محور هاى پرتال که فک نکنم تو عمرت شنیده باشى یا تعریفى ازش داشته باشى بگذریم براى دوستانى که درکش مى کنن این یه حالتى از ارایش محور که تو خودرو هاى افرود مرسوم که لوله محور بالاى توپى چرخ قرار مى گیره که ٢ هدفم داشته ١ عبور ساده تر و بسیار نرم تر از موانع ٢ ایجاد فضا براى سیستم تنظیم فشار لاستیک
    ٢ سامان جان دلبندم مطالعت و زیاد تر کن به جاى فیلم دیدن طبق اعلام مرسدس بنز این خودرو مجهز به ۵ حالت قفل دیفرانسیل رو ٣ محور ۵ !!!
    ٣ مخزن باد ٢٠ لیترى که تنظیم فشار چرخ هارو از صفر تا ٢٩ psi ظرف ٢٠ ثانیه ممکن مى کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. اميرحسين رادفر

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (52 ديدگاه)

    3 مخزن سوخت ذخیره اى که ۵٠ لیتر حجم داره و در مجموع این خودرو حدود ١۴۶ لیتر سوخت و حمل مى کنه
    ۴ حرکت در اب تا یک متر و حرکت در شیب تا ۴۵ درجه
    ۵- و در آخر وزن ٣.٧ تن و قدرت 536 اسب بخار و گشتاور 760 نیوتن بر متر و گیر باکس ٧ سرعته و قفل دیفرانسیل ۵ حالته بقیه ویژگى هاى این آفرودر ? امیدوارم اطلاعاتت زیاد شده باشه دوست عزیز دفعه بدم سوال داشتى به جاى برنامه کودک دیدن مى تونى از خودم بپرسى

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (224 ديدگاه)

    در اینکه این ماشین یکی ازآفرودرهای خوب جهان هستش شکی نیست. ولی بهترین نمیشه گفت. آفرودرهای بسیار قدرتمندی مثل جیپ رنگلر و تویوتا 4.5اف رو هم در نظر بگیرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا