خودروهای سنگینمرسدس بنز

مرسدس بنز یونیماگ هفتادساله شد

مرسدس بنز یونیماگ احتمالاً تواناترین ماشین آفرودی است که تاکنون ساخته شده است. وسیله‌ای که تاکنون تعداد بی‌شماری از آن در سراسر دنیا فروخته شده است. زندگی یونیماگ بیش از ۷۰ سال پیش به‌عنوان یک تراکتور در آلمان آغاز شد و توانست به روند بازسازی آلمان ویران‌شده در جنگ سرعت بخشد.

«آلبرت فردریش» یکی از مهندسین دایملر در اکتبر سال ۱۹۴۴ شروع به توسعهٔ یونیماگ نمود یعنی زمانی که نیروهای متفقین آلمان را اشغال کردند. نقشه‌های ساخت یونیماگ به‌سرعت تکمیل شد و تنها سه ماه بعد، جنگ جهانی دوم در اروپا پایان یافت. در آن سال‌ها آلمان تا حد زیادی خسارت دیده و ویران شده بود به همین دلیل نیاز به یک وسیلهٔ نقلیهٔ کشاورزی جهت بهبود بازدهی مزارع و جنگل‌ها شدیداً احساس می‌شد تا آلمان بتواند مجدداً روی پای خود بایستد.

پروتوتایپ 1 یونیماگ سال 1946
پروتوتایپ ۱ یونیماگ سال ۱۹۴۶

بااین‌حال هنگامی‌که نقشه‌های یونیماگ به هیئت‌مدیرهٔ دایملر نشان داده شد، با بی‌علاقگی آن‌ها روبرو گردید؛ اما فردریش آن‌ها را به نیروهای اشغالگر نشان داد و سرانجام توانست اجازهٔ ساخت پروتوتایپ‌های اولیه را کسب کند. بدین ترتیب نهایتاً در ۹ اکتبر ۱۹۴۶ اولین پروتوتایپ یونیماگ با نام پروتوتایپ ۱ ساخته شد. این نمونه چیزی بیشتر از یک شاسی تقریباً لخت نبود که جهت حمل چوب طراحی شده بود.

اولین سری‌های تولیدی یونیماگ سال 1947
اولین سری‌های تولیدی یونیماگ سال ۱۹۴۷

روش خلاقانه‌ای که در یونیماگ بکار رفته بود این بود که موتور و گیربکس در سمت راست مرکز وسیله نصب شده بودند. این یعنی میل‌گاردان از سمت راست شاسی به سمت راست محور می‌رسید که این امر در توانایی‌های آفرود یونیماگ بسیار مؤثر بود. به همین دلیل از این طرح هنوز استفاده می‌شود.

یونیماگ 1980 (به شیوۀ طراحی کاپوت توجه کنید)
یونیماگ ۱۹۸۰ (به شیوۀ طراحی کاپوت توجه کنید)

سرانجام تولید یونیماگ در سال ۱۹۴۷ آغاز شد. اولین نمونه‌ای تولیدی یونیماگ مجهز به یک پیشرانهٔ دیزل با ۲۵ اسب بخار قدرت بود که حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت را برای آن فراهم می‌کرد. نیروی موتور به هر چهارچرخ انتقال میافت و در جلو و عقب مجهز به قفل دیفرانسیل بود. برای نمونه‌های تولیدی برخلاف پروتوتایپ‌ها یک کابین بسته طراحی شد که ظرفیت دو نفر را داشت. همهٔ این موارد مرسدس بنز یونیماگ را تبدیل به یک تراکتور فوق‌العاده کرده بود.

در آن زمان بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه یونیماگ ساخته شد و با بیش از ۳۰ ترکیب مختلف احتمالاً به معنای واقعی کلمه برای هر کار قابل‌تصوری مورداستفاده قرار گرفت. بدین ترتیب یونیماگ تبدیل به وسیله‌ای جاودانه شد که تولید آن همچنان ادامه دارد و مرسدس آن‌را در انواع مختلفی تولید می‌کند. البته کم‌کم یونیماگ از حال تراکتور خارج شده و بیشتر به یک کامیون همه‌کاره تبدیل گردید. به‌زودی این آفرودر خارق‌العادهٔ آلمانی هفتادساله می‌شود. خودرویی که در طول این سال‌ها تغییرات فراوانی را تجربه کرده و در نسل‌ها و انواع گوناگونی ساخت شده است. جهت سپاس از هفتاد سال خدمت یونیماگ به انسان‌های سراسر جهان تنها می‌توانیم بگوییم: «یونیماگ تولد هفتادسالگی‌ات مبارک».

یونیماگ 2013
یونیماگ ۲۰۱۳

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. جواد

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (990 ديدگاه)

    یک گزارش از داداش بزرگ و جدیدش یعنی زتروس هم بذارین غولی هستش برای خودش

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Elemento

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      فیلم های این یونیماگ در اینترنت فراوونه.
      برین نگاه کنین.
      از دیوار راست میره بالا.
      لامصب خدای آفروده.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        مرسی مجیدجان

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Elemento

          ۱۷ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          خواهش عریز جان.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. مجید

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    مرسدس تو دنیای خودرو های سنگین هم کارهای فوقالعاده ای داره که یکیش همین مدل افسانه ای هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      همه مدل هاش عالی بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امیر.عارف

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (876 ديدگاه)

    وای .یه غولیه واسه خودش دلم میخواد همه دوستان تجربش کنند. قبل انقلاب خیلی تو ایران بود مخصوصا ارگانهایی که به جاهای صعب العبور خدمات میدادند مثل مخابرات و….. مدلهای جدیدش را ندیدم ولی مطالبی که ازشون خوندم گذشته از قدرت و تواناییهاش بسیار امکانات رفاهی هم برای رانندگی با این ماشین در نظر گرفته شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این کامیون انصافا مرزهای کاربرد رو دیگه شکسته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. آرمااااان

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (358 ديدگاه)

    توی استان چهارمحال و بختیاری شهر بروجن یه دونه نارنجیش هست،من ۵سال پیش دیدمش امیدوارم هنوزم باشش،فکر کنم مال شهرداری بود شاید خیلی میومد توی کوچمون مخصوصا صبحا،غپل عجیب غریبی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    درود براین تاریخچه موفق و پیروز مرسدس بنز

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. X5

    ۱۷ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (122 ديدگاه)

    پدال چرا ازموتور سیکلیتها کامیون و اوتوبوس ها خبر کم میزاری!!!!؟
    الان من پرسرعت ترین موتور تولید انبوه جهان نمیدونم چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      موتورسیکلت ها موافقم

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا