مرسدس بنز

مرسدس AMG GT چهاردرب، ستاره‌ای در نمایشگاه ژنو

سرانجام پس از انتشار اخبار و تصاویر جاسوسی فراوان و یک سال بعد از معرفی کانسپت مرسدس-آام‌گ GT چهاردر در نمایشگاه ژنو سال گذشته، سازندهٔ آلمانی نسخهٔ تولیدی این ماشین را رسماً در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی کرده است. این خودرو که رسماً AMG GT 4-Door نام گرفته، در سه نسخهٔ مختلف معرفی شده است که شامل مدل پایهٔ GT53، مدل میانی GT63 و مدل بالا رده یا پرچم‌دار GT63 S می‌شود.

مدل GT53 از همان قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف جدید مرسدس بنز استفاده می‌کند که چندی پیش توسط مرسدس-آام‌گ معرفی شد. این قوای محرکه شامل یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو می‌شود که به‌تنهایی ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما غیر از این موتور، یک موتور الکتریکی کوچک هم بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس قرار گرفته که به‌صورت لحظه‌ای ۲۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را به توان موتور بنزینی اضافه می‌کند. این موتور الکتریکی همچنین نقش استارت را هم بازی می‌کند.


علاوه بر این، پیشرانهٔ بنزینی خودرو نیز علاوه بر توربوشارژِ معمولیِ مبتنی بر گازهای خروجی اگزوز، به یک کمپرسور برقی هم مجهز شده که به‌طور مؤثری تأخیر توربو را از بین می‌برد. GT53 با تکیه بر این قوای محرکهٔ هیبریدی می‌تواند ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

مدل بعدی یعنی GT63 اما به پیشرانهٔ آشنای ۴ لیتری V8 بای‌توربو مجهز شده که ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. پرچم‌دار خانوادهٔ GT چهاردر اما همان‌طور که گفته شد GT63 S نام دارد. در زیر کاپوت این مدل نیز همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 قرار گرفته ولی در اینجا قدرت آن به ۶۳۰ اسب بخار و گشتاورش به ۹۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرده است.

GT63 S با استفاده از نیروی ویرانگر خود می‌تواند ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد که از رقیب مستقیمش یعنی پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid یک‌دهم ثانیه سریع‌تر است. همچنین حداکثر سرعت این موشک آلمانی نیز به ۳۱۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. هردو مدل هشت سیلندر این ماشین به سیستم مدیریت سیلندر AMG مجهز شده‌اند که به‌منظور کاهش مصرف سوخت و افزایش کارایی، زمانی که فشار روی پیشرانه کم است یا هنگامی‌که راننده خودرو را در حالت راحت قرار می‌دهد، نیمی از سیلندرها را غیرفعال می‌کند.

انتقال نیرو در هر سه نسخهٔ AMG GT چهاردر توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد اما در این گیربکس بین مدل‌های هشت سیلندر و مدل شش سیلندر تفاوتی وجود دارد به‌گونه‌ای که گیربکس نمونه‌های هشت سیلندر از نوع MCT است تا کنترل بهتری روی قدرت و گشتاور بیشتر موتور داشته باشد اما گیربکس مدل شش سیلندر از نوع TCT بوده و از مبدل گشتاور معمولی استفاده می‌کند.

همچنین هر سه مدل این ماشین به‌صورت استاندارد به نسخهٔ عملکردی سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic+ مجهز هستند که به‌طور مداوم شرایط را بررسی کرده و بسته به شرایط رانندگی و رفتار راننده، به‌طور خودکار گشتاور را به‌گونه‌ای بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند که بهترین عملکرد را در هر مسیری ارائه کند؛ اما غیرازاین، مدل‌های هشت سیلندر به حالت دریفت هم مجهز شده‌اند که این ویژگی در مدل GT63 S به‌صورت استاندارد و در مدل GT63 به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود اما مدل GT53 از آن بی‌بهره است.

علاوه بر این، در سیستم تعلیق نیز بین مدل‌های هشت سیلندر و مدل شش سیلندر تفاوت‌هایی وجود دارد چراکه مدل‌های هشت سیلندر به تعلیق بادی مجهز شده‌اند درحالی‌که برای مدل شش سیلندر تعلیق معمولی با فنرهای فولادی و کمک‌های تطبیقی در نظر گرفته شده است. همچنین سیستم فرمان گیری چهارچرخ نیز به‌صورت استاندارد برای هردو مدل GT63 ارائه شده است درحالی‌که این سیستم برای مدل GT53 قابل سفارش خواهد بود. سیستم فرمان گیری چهارچرخ در سرعت‌های زیر صد کیلومتر در ساعت، به‌منظور افزایش قدرت مانور پذیری خودرو، چرخ‌های عقب را خلاف جهت چرخ‌های جلو می‌چرخاند اما در سرعت‌های بالاتر جهت ایجاد ثبات بیشتر، چرخ‌های عقب در همان جهت چرخ‌های جلو می‌چرخند.

AMG GT 4 در بیرون استایل جذاب و اسپرتی دارد که تا حد زیادی به نسخهٔ کوپهٔ دودر خود شبیه است اما بااین‌حال غیر از برخورداری از دو درب بیشتر، با استفاده از چراغ‌های متفاوت جلو و عقب، از AMG GT کوپه متمایز شده است. برای این کوپهٔ چهاردر همچنین قطعات آئرودینامیکی فعالی هم در نظر گرفته شده که شامل پانل‌های هوا در سپر جلو و یک اسپویلر کشویی در عقب می‌شود. علاوه بر این، برای مدل‌های V8 یک کیت آئرودینامیک هم بصورت سفارشی ارائه می‌شود که اسپلیتر بزرگ‌تری را به جلو و دیفیوزر متفاوتی را به عقب خودرو اضافه می‌کند. این پکیج همچنین اسپویلر فعال عقب را با یک نمونهٔ ثابت که می‌توان آن‌را به‌صورت دستی تنظیم کرد، تعویض می‌کند.

در داخل AMG GT 4 همانند اکثر ساخته‌های جدید مرسدس بنز، دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیده می‌شود که یکی برای صفحه آمپر دیجیتالی و دیگری برای نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته شده است؛ اما این خودرو به کنسول میانی جدیدی مجهز شده که برای اولین بار در آن دکمه‌های رنگی کار شده است. این دکمه‌ها حالت گیربکس، تعلیق، ESP، سیستم اگزوز و… را کنترل می‌کنند. به دلایل نامشخص، GT 4 در ایالات‌متحده به‌صورت چهارنفره عرضه خواهد شد درحالی‌که در دیگر نقاط جهان به‌عنوان خودرویی پنج‌نفره ارائه می‌گردد.

هرچند مرسدس-آام‌گ GT چهاردر برای اولین بار رسماً در نمایشگاه ژنو امسال به نمایش عمومی درآمده است اما به این زودی‌ها آن‌را در خیابان‌ها نخواهیم دید چراکه قرار است از اواخر تابستان آینده در بازار اروپا عرضه گردد. در ایالات‌متحده اما ابتدا نسخه‌های هشت سیلندر آن در اوایل سال ۲۰۱۹ عرضه خواهند شد و چند ماه بعد مدل شش سیلندر نیز به آن‌ها اضافه خواهد شد. قیمت مدل‌های مختلف این کوپهٔ چهاردر اسپرت نیز در زمان عرضه به بازار اعلام خواهد شد.

[دانلود ویدئو] با پوشش کامل و لحظه‌به‌لحظهٔ رویدادها و اخبار نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ در مجلهٔ پدال همراه شما هستیم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. سورنا

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    پدال جان شرمنده ولی خیییییییییلی کند عمل میکنی ! دیروز همه سایت های حتی فان و تفریحی هم این خبرو پوشش دادن
    تو که یه سایت تخصصی خودرو هستی خیلی سریعتر باید پوشش بدی :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Porsche & Mercedes

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (64 ديدگاه)

      پورشه پانامرا لایک?
      مرسدس بنز amg سدان دیسلایک ?

      و اینکه عذر میخوام که ریپلای میکنم کامنتم بیاد بالا ولی چون نظرسنجیه اینجوری بهتره
      همچنان پانامرا رو ترجیح میدم…خیلی همه چی توی طراحیش پویا تره..

      http://s8.picofile.com/file/8321132626/porsche_971_panamera_turbo_c434105032018181503_1.jpg

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سورنا

        ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (1055 ديدگاه)

        کلا فک کنم دوتا دنیای متفاوتی باشن بنز و پورش !
        پورش بیشتر حالت اسپورت و … هست ولی بنز حس لوکس بودن و سر سنگینی داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. زکریا

          ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (310 ديدگاه)

          به نظرمن ترکیبی از لوکس و اسپرت درست مثل پانامرا حتی به نظرم طراحی جانبیش زیادی شبیه پانامرا شده شده

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. یانکی

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      ول کن این داشبرد نیستنا بعدشم این که خوده پانامراست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. s.h

      ۱۸ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (139 ديدگاه)

      خدایا هزار سال عقبیم که هیچ حتی اخبار اونا هم دیر به ما میرسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمد

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (124 ديدگاه)

    دوستان یه سوال
    الان این ماشین و cls بازار یکسانی ندارند؟ واسه هم مشکل ایجاد نمی کنند و فروش همدیگرو تحت تاثیر قرار نمی دن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سورنا

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      شاید بنز اینو زده تا نقاط منفی و نقص های cls رو فراموش کنیم

      بعد اینکه هر ٢ از یه شرکت هستن حالا بخوان رقیب هم باشن ایرادی نداره چون در نهایت جفتشون فروششون برای بنزه و فرقی واسش نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Abadan

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (308 ديدگاه)

      همونطور که GLE شباهت زیادی با X6 داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Bilbo

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (516 ديدگاه)

    یه جای دیگه هم گفتم، از نظر جلو و عقب به شدت بهتر از دو مدل تازه معرفی شده مرسدس هست اما از نمای جانبی یه جوریه، انگار به صورت دلنشینی که شروع میشه تموم نمیشه.

    ولی از منظر فنی و کابین فوق العادست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. F۲۲RAPTOR

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    مرحبا فوق العاده س
    کابینش هم که شاهکاریه
    یه چیز دیگه هم بگم
    این ماشین در عین این که یه ماشین خوانوادگی هست از اون ور میتونه یه هیولا تو پیست باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    فقط بشینینو نگاه کنین به این بنز اصیل
    تو خبر چند روز پیش پدال هم گفتم اگه این باشه بینظیره و همینطور هم شد.
    این بهترین بنز تولیدی شرکته بنظر من.
    ببینید چه هیبتی به بیننده منتقل میکنه.
    به این میگن یه ماشین همه چی تمام.
    فقط نمیدونم کی دیگه cls میگیره تا این هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Bilbo

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (516 ديدگاه)

    هنوز نسخه کوپه این ماشین بنظرم زیباترین خودروی تولیدی دنیاست. گرچه من کانسپت های زیباتری ازش دیدم اما تو نسخه های تولیدی فعلا زیباترینه. وقار و هماهنگی طراحی اون ماشین حقیقتا تو کمتر ماشینی پیدا میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سعید

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    من توی این ماشین چیز خاصی نمیبینم که تو s63 کوپه (که البته این دو درِ)یا توcls63 نباشه ظاهرشونم تقریبا مثل همه با تمام احترام برای بنز که واقعا هیچ انتقادی نمیشه بهش کرد من پانمرا رو انتخاب میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hamid...Audi

      ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (712 ديدگاه)

      مدل CLS63 نسل جدید دیگه تولید نمیشه.واسه این که فروش همدیگه رو تحت تاثیر قرار ندن و همپوشانی نداشته باشن.ماشین بی نظیریه و بنز رو هم بی نهایت دوست دارم ولی من هم دلم پیش پانامرا Turbo S E-Hybrid گیر کرده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. M3csl

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (126 ديدگاه)

    اون کلیدی رنگی کنسول وسط منو یاد داشبورد
    مینی بوس های ایویکو و فیات میندازه،،،
    امیدوارم تا زمان فروش رسمی یه تغییری توش ایجاد کنن،،
    و البته رقیب سرسخت cls خواهد شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Mohammadreza

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    داشبوردش عالیه
    نمای جلو و عقبشم زیباست
    ولی استایل کلی ماشین یجوریه، بدل نمیشنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Mohamad ali

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (68 ديدگاه)

    واقعا تحسین برانگیز کارکرده مرسدس طراحی شاهکاره ویژگی های اصیل یک AMG رو هم داره موتور هشت سیلندرش به اندازه کافی ویرانگر هست و موتور هیبریدش مشخصات خیلی خوبی داره یک ویژگی نچندان جالب AMG در سایق این بود نسبت به M اسپورت تعلیق نسبتا نرم و فرمان کاملاً بی احساس که بنظر از وقتی داره نسبتا مستقل طراحی می کند این موضوعات رو رفع کرده
    در کل آفرین به این دو قطب خودرو سازی که رقابت جذابشان به این شاهکار های جهان خودرو سازی ختم شده ای کاش فقط طراحی داخلی بیمر یه تغییر محسوسی بکند درسته بی نهایت ارگونومی داره ولی واقعا بنز هم ارگونومی و زیبایی را با هم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امیر

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (730 ديدگاه)

    شاهکار به معنای واقعی!به نظرم این ماشین هواداران ناراضی از CLS جدید رو خیلی خوشحال می کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. M

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    گل بود به سبزه نیز اراسته شد…..
    عالی شده
    برای خانواده هام کاربرد هیجان انگیزی داره،البته اگه یکم از نسخه دودرب ارزون تر باشه…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Kamran

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    پادشاه اتوموبیل سازی جـهان همیشه کار خودشو
    بلـد بوده و اینم باید به شاه کار هاش اضافه کنیم
    هیچ ایرادی توش نمیبینم اصلا من کی باشم که به
    پـدر اتـوموبیل سازی جـهان بـخوام ایراد وارد کـنم

    فقط هزاران افسوس که
    خیلـی دیر بـه بـازار مـیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. زکریا

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (310 ديدگاه)

    به نظرم مرسدس داره شدیدا به طراحی عقب ماشیناش بی توجهی میکنه نمونش cls و a-class جدید و الانم این.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. اعتمادیان

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (257 ديدگاه)

    بسیار خودروی زیبا و دلبری از کار درومده
    این عروس جدید همچون هوویی زیرک برای CLS ، احتمال توقف تولید CLS رو زیاد میکنه
    گرچه شرکتهای خودرو سازی بزرگ سیاستهای پیجیده ای در بازار دارند و حتما برای CLS هم یک فکری کرده اند ، امیدوارم اون فکر توقف تولید نباشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهزیار

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (442 ديدگاه)

    هیچ چیز خاصی نیست
    فقط سهم خواهی مضحکانه از بازار پانامرا
    هرچند مقابل اون از منظر طراحی هیچ حرفی نداره
    به شدت ناقص و بی هویت
    اون دکمه های مستطیل رو هم اصلا درک نکردم… یک تغییر زوری نسبت به مدل کوپه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Amir

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    طراحی چراغ های عقبش به دل نمی شینه یجوریه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. مسعود

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (221 ديدگاه)

    مححححشره. همه چی تموم! فک نکنم راننده یا هر کدوم از سرنشینان این ماشین در مورد چیزی احساس کمبود کنن. لوکس ترین اسپورته ?
    با همین رونمایی ش نفس رقبا رو بریده ?
    دوباره مرسدس اومد که حساب بانکی ثروتمندان رو خالی کنه ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Mohammad

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1430 ديدگاه)

    چرا این همه تغیر رو یه جا میدن تو ماشین کلا ادم فکر میکنه اون ماشین قبلی نیست
    خس بدی میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. رامتین

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    تاپ اسپید 315 جالب نیست. ام6 با همین توان 330 تونسته بره. کلا بی ام و برتر از بنز در زمینه عملکرده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ایلیا

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (731 ديدگاه)

    یعنی الان مرسدس دو سدان کوپه ی هم اندازه و هم شکل داره تو سبدش؟
    الان cls بیچاره چکارست این وسط؟
    حالا اگه این ماشین از نظر اندازه در کلاس c class بود باز میشد توجیهش کرد ولی الان این ماشین با cls چه از نظر اندازه و چه شکل بدنه کاملا هم پوشانی داره.
    بهتر بود تمام تمرکزشون رو روی همون cls میذاشتن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. امین

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (438 ديدگاه)

    یعنی ماشینی زیباتر از این وجود داره؟من که فکر نمیکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. sevlan

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (186 ديدگاه)

    عالی ، بیست ، شاهکار ، به نظر من که واقعا تو این مدل بنز ترکونده ، دمش گرم ، بنظر من چه از نظر بصری و چه فنی ، از پورشه پانامرای سلطان که احترام ویژه ای واسش قائلم ، یخورده بالاتره ، از نظر تولید صدا هم که احتمالاً از بهترین ها خواهد بود!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. Saied

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    از اینکه معرکه هست شکی نیست.
    ولی این کار نمیتونه توجیه خوبی باشه واسه اسکی رفتن از پست پانامرا.
    در ضمن یه نظر شخصی دارم .
    تخصص پورشه تو سرعت هستش. و این جور ماشین ها خیلی مقطعی بعد از گذشت چند سال می‌توان واسش شاخ و شونه بکشن. ولی تو مدت خیلی کم باز پورشه مقام اول رو تو اکثر رقابت هایه سرعت پس میگیره
    تخصص مرسدس هم که تو لوکس سازی بیشتره و پورشه نمیتونه تو این ضمینه واسه مرسدس شاخ بشه.
    نظر دیگم اینه که مرسدس واسه cls خودش رقیب ساخته. و قطعا فروشه cls به مشکل بر خواهد خورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مهدی

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    این نظر منه… فاز مرسدس رو درک نمیکنم! الان این اتاق قراره فاصله کدوم مدل ها رو پر کنه؟ منطق ساخت این اتاق و کلاس خودرویی چیه؟ تعدد اتاق اینقدر توی مرسدس زیاد شده که دیگه اسماشون هم تو ذهن آدم نمیمونه… دهه ۸۰ و ۹۰ مرسدس چندتا اتاق داشت که همه با بهترین کیفیت ساخته میشدن اما الان اینقدر تعدد اتاق و مدل داره که تمرکز زیادی رو کیفیت وجود نداره…کسایی که تو منطقه ازاد هستن و شرایط این رو دارن که مدل های روز مرسدس رو سوار بشن متوجه میشن که از نظر کیفی تو خیلی از اتاقها دیگه مرسدس برتری خاصی نسبت به رقبا نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. کاوه

    ۲۷ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چرا با وجود امکانات و سرنشین بیشتر و به روز تر و زیبایی ، از s63 coupe ارزون تره؟ به خاطر موتورشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا