مرسدس بنز

مقایسهٔ مرسدس بنز A کلاس سدان و نسل جدید و قدیم CLA

مرسدس بنز سرانجام در نمایشگاه CES امسال نسل دوم CLA را رونمایی کرد. هرچند به خاطر اینکه CLA با A کلاس سدان در یک کلاس قرار داشته و در بازار باهم همپوشانی خواهند داشت انتقادات زیادی وارده شده است اما نسل جدید این کوپهٔ چهاردر ارتقاءهای قابل‌توجهی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده است؛ بنابراین حالا خریداران نه‌تنها باید سعی کنند دریابند که آیا CLA جدید ارزش خریدان دارد یا نه بلکه باید از خود بپرسند که چرا باید مبلغ بیشتری را برای خرید این خودرو صرف کنند درحالی‌که A کلاس سدان همان تکنولوژی‌ها را با قیمت کمتری ارائه می‌کند؟ در همین حال، اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم، CLA جدید و A کلاس سدان بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسد ولی آیا اگر به این دو خودرو در کنار هم دقیق‌تر نگاه کنیم بازهم همین نظر را خواهیم داشت؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، در این مطلب A کلاس سدان و نسل جدید و قدیم CLA را باهم مقایسه کرده‌ایم.

طراحی بیرونی

یکی از مسائلی که ذهن علاقه‌مندان را درگیر کرده بود این بود که آیا طراحی A کلاس سدان و CLA باهم متفاوت خواهد بود یا نه. به این سؤال نمی‌توان پاسخ قاطعی داد زیرا هردوی این خودروها طبق زبان طراحی مرسدس بنز بنام «خلوص نفسانی» شکل گرفته‌اند اما نسل جدید CLA در نمای جلویی، عقبی و جانبی کمی تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد. در همین حال، وقتی از نمای جانبی به A کلاس سدان نگاه می‌کنیم، کمی زاویه‌دارتر به نظر می‌رسد و نمای عقبی آن نیز واقعاً هیچ‌کدام از دیگر محصولات مرسدس بنز را به یاد نمی‌آورد.

CLA جدید از زاویهٔ دید سه‌رخ عقب به نسل جدید مدل بزرگ‌تر CLS شبیه به نظر می‌رسد درحالی‌که به طرز عجیبی، این A کلاس سدان است که دقیقاً مثل نسخهٔ هاچ‌بک خود، در نمای جلویی شباهت بسیار زیادی به CLS دارد؛ یعنی CLS طراحی جلوی خود را به A کلاس و عقب خود را به CLA اهدا کرده است! در همین حال، نسل قبلی CLA درحالی‌که سن بالای خود را نشان می‌دهد ولی هنوز هم همچون یک کوپهٔ چهاردر شیک به نظر می‌رسد. به همین دلیل هرچند نسل اول این خودرو فاقد همهٔ خطوط تیز و مواج نسل جدید خود است ولی شاید اطلاق کلمهٔ قدیمی به طراحی آن نادرست باشد.

طراحی داخلی

در صندلی راننده، تمایز بین کابین CLA و A کلاس سدان بسیار کم است زیرا در هردوی این خودروها طراحی داشبورد، تکنولوژی‌ها و صفحه‌نمایش‌های دوگانه یکسان است و احتمالاً کیفیت ساخت آن‌ها نیز برابر خواهد بود. البته قطعاً مرسدس بنز برای تمایز کابین این دو خودرو، CLA را در تیپ‌های پایینی به تجهیزات بیشتری مجهز خواهد کرد زیرا قبلاً تأیید کرده است که CLA قیمت بالاتری از A کلاس سدان خواهد داشت. در CLA قدیمی اما اوضاع کاملاً متفاوت است زیرا در اینجا از صفحه‌نمایش‌های دوگانهٔ متصل‌به‌هم خبری نیست و با صفحه آمپر آنالوگ و صفحه‌نمایش کوچک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، نمای سنتی‌تری دارد.

این در حالی است که نسل جدید CLA 4.8 سانتیمتر کشیده‌تر و ۵.۳ سانتیمتر عریض‌تر از نسل قبلی بوده و فاصلهٔ محوری آن نیز ۳ سانتیمتر افزایش پیدا کرده است و بنابراین باید خودروی راحت‌تری نسبت به قبل باشد. همچنین با توجه به اینکه نسل جدید A کلاس بشدت نسبت به نسل قبلی بهبود پیدا کرده است و این واقعیت که A کلاس و CLA تقریباً باهم یکسان هستند، انتظار می‌رود نسل جدید CLA هم پیشرفت قابل‌توجهی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده باشد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    “هرچند به خاطر اینکه CLA با A کلاس سدان در یک کلاس قرار داشته و در بازار باهم همپوشانی خواهند داشت انتقادات زیادی وارده شده است”
    .
    .
    شاید احتیاجه که بنز برخلاف بقیه کمپانیها فکر کنه
    برخلاف تویوتا که لکسس رو تاسیس کرد
    یا سیتروئن که دی اس رو ساخت
    یا هیوندا که جنسیس رو فرم داد
    یا آکورا واسه هوندا
    یا…
    .
    یعنی بقیه سعی کردن زیر برند لوکس‌تری رو تعریف کنن که با بنز و ب‌ام‌و رقابت کنه
    حالا چه اشکال داره بنز زیر برندی رو تعریف کنه که به حوزه خود اون برندها تو سطح در دسترس تر ورود کنه؟؟؟؟؟؟؟
    هم امکاناتش رو داره هم سطح وسیعی از تکنولوژی مورد نیاز رو بیشتر از اکثر کمپانیهای دیگه
    کاری که بنز تا حدود مختصری در مورد وانتش داره میکنه

    یعنی یه زیر برند تعریف کنه
    با محصولات اقتصادی تر و قابل انتخاب تر واسه عموم با کیفیت بنز و امکانات شاید کمتر از بنز مجلل اما هنوز هم استاندارد و قابل توجه
    .
    اون موقع مثلا اگه شما امکان انتخاب توی یه بازه قیمتی بین
    زیر برند مقرون بصرفه تر اما با عقبه بنز
    و مثلا سوناتا یا … رو داشته باشید،
    بنز رو انتخاب نمیکنید؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. emad1990

      ۳۰ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      منم یه چنین چیزی تو ذهنم بود شما زودتر گفتیش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مزدا

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2033 ديدگاه)

    چراغ های عقب نسل جدیدش زیاد جذاب نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مرسدس cla از وقتی ساخته شد هرساله معمولا درلیست بدترین خودروهای سال حضور داشت.کیفیت پایین.صداهای ریزودرشت کابین.سواری نه چندان ناراحت و… همیشه ازش اینطور عنوان میکردن که یه مرسدس واقعی نیست!!!
    امابین aکلاس سدان ونسل جدیدcla هیچ تفاوتی در کابین نیست.اما بیرونشون بااینکه سبک طراحی کاملا مشابهی دارن اما حالت چراغ ها باعث شده aکلاس بیشتر لوکس وclaجدید بیشتر اسپرت جلوه بده.اماهردو قطعا خیلی بهترشدن نسبت به cla نسل قبل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Amir

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    طراحی بدون روح و منزجر کننده ی برلیانسی واقعا ناراحتم می کنه.مشتریان بنز هم ظاهرا با من هم عقیده هستند چون فروش cls جدید نسبت به رقیب دیگرش آئودی a7 جدید مقدار قابل توجهی کمتره.a کلاس هم از همین الگو بهره برداری کرده و آینده قابل پیش بینی داره.cla جدید هم به نظرم از نسل قبلیش ضعیف تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۳۰ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (753 ديدگاه)

      اتفاقا منم نظرم همینه. فک کنم قبل اینکه دنا پلاس بیاد،دنا یبار از چرا غای عقب بنز A کلاس کپی کرده بود و چراغای جلوی میتسوبیشی رو هم الهام گرفته بود.ممکنه طراح ها چشمشون به ظاهر دنا خورده باشه.نئون هایی که در پلاس دیده میشه یبار توسط یه تیونر یا یه سازنده ی چراغ به دنا اضافه شده بود و طبیعتا دنا پلاسی وجود نداشت.خود کارخونه ی ایرانخودرو هم دید خوب از آب در اومده تو نسخه ی فیس لیفت از این ایده استفاده کرد.
      نمیگم صد درصد کپ شده ولی ممکنه در زمانی که همه ی طرح ها شبیه به همه؛یه ایده هر چند کوچیک تنوع ایجاد کنه.
      در این مورد هم رهام با دیلایت هاش و شکل قابش بیشتر شبیه CLA شده شایدم من اشتباه میگم

      http://www.saipacorp.com/public/41646D696E6973747261746F72Images/Products/All/saipa/roham/large4.jpg

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    به طور کلی خیال خودشون رو راحت کردن / از این وا میکنن میبندن رو اون و برعکس / ای بابا ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. sina

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    CLA جدید رو من بیشتر دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Muty

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1844 ديدگاه)

    ولله
    بالله
    پسرفت داشته …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهزیار

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (442 ديدگاه)

    واگنر یه پا گذاشته اینور یه پا اونور طراحی میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امین

    ۳۰ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه سریا یجور اومدن دارن نقد میکنن میگن اتاقش صدا میده و فلان انگار خودش از اینا سوار شده مرد مومن تو تا حالا بیشتر از سمند سوار شدی اخه؟ اونوقت اومدی برا این ایراد میگیری …همین کشور خودت سمند رو میده 70 تمن میری صف میبندی برا ثبت نامش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۲ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (64 ديدگاه)

      دوران اینجور کامنتا گذشته برادر……
      اگه پیگیر اخبار ماشینی برو یوتیوب یه دوتا ویدیو برسی ببین یه چیزی یاد بگیری…..

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا