مرسدس بنز

نبرد برادران مرسدس-آام‌گ، GT C در برابر SL63

مرسدس بنز در بین خودروسازان لوکس، یکی از کامل‌ترین سبد محصولات را دارد که شامل طیف گسترده‌ای از خودروهای مختلف در کلاس‌های گوناگون می‌شود؛ اما همین امر موجب شده که برخی محصولات این برند آلمانی تا حدودی در یک کلاس قرار گرفته و به‌نوعی رقیب داخلی یکدیگر باشند. یکی از بارزترین مصداق‌های این موضوع، دو مدل SL کلاس و AMG GT رودستر هستند که تا حد زیادی به یکدیگر شبیه بوده و حتی می‌توانند رقیب هم باشند. به همین دلیل در این مطلب، این دو برادر را در برابر یکدیگر قرار داده‌ایم تا نبردی داخلی را برگزار کنیم. در رقابت ما، از قدرتمندترین نسخهٔ هر دو ماشین یعنی SL63 و AMG GT C شرکت کرده‌اند.

معرفی

SL کلاس یکی از مشهورترین و باسابقه‌ترین محصولات مرسدس بنز محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به مدل اسطوره‌ای ۳۰۰ SL و سال ۱۹۵۴ بازمی‌گردد. از آن سال تاکنون، تولید این رودستر لوکس در نسل‌های گوناگون بی‌وقفه تا به امروز ادامه داشته است. SL هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که برای نخستین بار با کد R231 در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۲ رونمایی شد. این نسل که برای مدل ۲۰۱۷ مورد فیس‌لیفت قرار گرفت و از آوریل ۲۰۱۶ به بازار آمد، هم‌اکنون در مدل‌های گوناگونی در حال تولید است و یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین محصولات مرسدس بنز محسوب می‌شود. البته SL برخلاف GT صرفاً به‌صورت رودستر تولید می‌شود و نسخهٔ کوپهٔ آن وجود ندارد.

پس از خاتمهٔ تولید مدل SLS AMG، مرسدس بنز تصمیم گرفت کوپهٔ اسپرتی را جایگزین آن کند. این خودرو که با همکاری آام‌گ توسعه پیدا کرد، GT نام داشته و در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ رونمایی شد. سپس این کوپهٔ اسپرت جدید در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآمد. AMG GT در ابتدا صرفاً به‌صورت کوپه و در دو نسخهٔ معمولی و S تولید شد اما دو سال بعد، نسخهٔ رودستر آن‌هم در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ رونمایی شد. همچنین همراه با معرفی مدل رودستر، نسخهٔ جدیدی هم به خانوادهٔ GT اضافه شد که C نام داشته و قوی‌تر از مدل S است. بدین ترتیب نسخهٔ رودستر GT پای به قلمرو مدل SL گذاشت.

طراحی بیرونی

همان‌طور که اشاره شد، نسل کنونی SL خودروی قدیمی‌تر از AMG GT بوده و دو سال قبل از آن معرفی شده است؛ اما این خودرو حدود دو سال بعد از معرفی GT مورد فیس‌لیفت قرار گرفت و به همین دلیل ظاهر آن خصوصاً در نمای جلویی به برادرش شبیه شده است؛ بنابراین نمای جلویی این دو خودرو چراغ‌ها، دی‌لایت‌ها، فرم سپر و قاب جلوپنجره، همه و همه شبیه همدیگر هستند؛ اما بااین‌حال GT از جلوپنجره‌ای موسوم به پانامریکانا سود می‌برد و همچنین دماغهٔ عضلانی‌تری دارد که آن‌را از SL متمایز می‌کند.

همانند نمای جلویی، در پروفیل جانبی هم شباهت زیادی میان SL و GT دیده می‌شود که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به کاپوت کشیده، ارتفاع کوتاه و ورودی هوای زیبای روی گلگیر جلو اشاره کرد؛ اما عمده‌ترین تفاوت این دو خودرو در این نما به نوع سقف آن‌ها بازمی‌گردد چراکه SL از سقف فلزی یا هاردتاپ استفاده می‌کند درحالی‌که GT رودستر به سقف پارچه‌ای یا سافت‌تاپ مجهز شده است. همچنین در صورت بالا بودن سقف نیز در SL شیشهٔ مثلثی کوچکی وجود دارد که GT رودستر فاقد آن است.

برخلاف نمای جلویی، در نمای عقب، دو خودرو استایل کاملاً متفاوتی را به نمایش می‌گذارند. در اینجا SL از چراغ‌های مثلثی شکلی استفاده می‌کند که نسبت به قبل از فیس‌لیفت تغییر چندانی نداشته است. علاوه بر این، جا پلاک عقب خودرو نیز روی درِ صندوق قرار داشته و چهار سر اگزوز کرومی هم در زیر سپر آن جلب‌توجه می‌کند؛ اما از طرف دیگر، AMG GT به چراغ‌های عقب کشیده و باریکی مجهز شده، دیوارهٔ درِ صندوق بار آن کوتاه بوده و جا پلاک هم در سپر تعبیه شده است. بااین‌حال در اینجا هم شباهت‌هایی بین این دو برادر وجود دارد که شامل فرم دیفیوزر، چراغ دنده‌عقب و آب‌شش‌های طرفین سپر عقب می‌شود.

به‌طورکلی در مورد طراحی بیرونی این دو رودستر مرسدس بنز می‌توان گفت که SL از استایل اتوکشیده و موقری برخوردار است درحالی‌که GT رودستر طراحی عضلانی‌تری داشته و تهاجمی‌تر از برادرش است؛ بنابراین اگر بخواهیم این دو ماشین را به انسان تشبیه کنیم، می‌توان گفت SL مانند مردی میان‌سال با کت‌وشلوار و ظاهری سنگین است درحالی‌که GT رودستر به جوانی ورزشکار با تیپی اسپرت شباهت دارد.

طراحی داخلی

در کابین نیز SL و GT در بخش‌های چون غربیلک فرمان، رو دری‌ها، صفحه آمپر و دریچه‌های تهویهٔ جانبی به یکدیگر شباهت دارند اما تشابهات در همین‌جا به پایان می‌رسد چراکه GT از کنسول میانی کاملاً متفاوتی سود می‌برد، به چهار دریچهٔ تهویهٔ میانی مجهز است و نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن‌هم در بالای داشبورد قرار گرفته درحالی‌که این نمایشگر در SL میان دریچه‌های تهویه نصب شده است. مکانیزم جمع شدن سقف دو خودرو نیز متفاوت است یعنی درحالی‌که سقف SL درون صندوق بار جای می‌گیرد، سقف پارچه‌ای GT رودستر در پشت درِ صندوق بار جمع شده و ارتباطی با صندوق ندارد.

پیشرانه

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، در این رقابت یکی از قدرتمندترین نسخه‌های SL یعنی مدل SL63 شرکت کرده است که یکی از دو نسخهٔ AMG این خودرو محسوب می‌شود. البته بالاترین عضو خانوادهٔ این رودستر لوکس مدل SL65 AMG است که از پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 استفاده می‌کند؛ اما در زیر کاپوت SL63 یک نیروگاه ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. همین موتور تا پیش از فیس‌لیفت سدان S کلاس، در نسخهٔ S63 AMG آن مورداستفاده قرار می‌گرفت. نیروی این موتور توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ MCT به چرخ‌های عقب منتقل می‌گردد.

AMG GT اما از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی جدید مرسدس بنز استفاده می‌کند. این پیشرانه در مدل‌های مختلف GT قدرت‌های گوناگونی دارد اما در مدل موردبررسی ما یعنی C که بعد از مدل R قدرتمندترین عضو خانوادهٔ GT محسوب می‌شود، ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همین موتور در محصولات مختلفی از مرسدس بنز مانند C63 AMG و همین‌طور نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ S63 AMG بکار می‌رود. برای انتقال نیرو به چرخ‌های عقب هم یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است. نسخهٔ C ابتدا به‌صورت رودستر معرفی شد اما بعداً نسخهٔ کوپهٔ آن‌هم ارائه گردید.

عملکرد

هردو خودرو از پیشرانه‌های هشت سیلندر توئین توربویی استفاده می‌کنند که قدرتی نزدیک به هم دارند؛ اما از یک‌ طرف گشتاور SL63 بسیار بیشتر از GT C است و از طرف دیگر GT C رودستر نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم وزن کمتری دارد که اختلاف چشمگیری است. عملکرد دو خودرو روی جاده نشان می‌دهد که در شتاب اولیه و حتی ثانویه، وزن کمتر GT C بر گشتاور بالاتر SL63 برتری دارد چراکه در رسیدن از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت و بعدازآن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، GT C رودستر خودروی پیشتاز است اما در رسیدن به نزدیک سقف سرعت، گشتاور بالای SL63 به کمکش آمده و هشت ثانیه زودتر به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. در بخش مصرف سوخت نیز موتور GT با توجه به حجم کمتر و تکنولوژی جدیدتر، حدود یک لیتر بنزین کمتری در هر صد کیلومتر می‌سوزاند.

نتیجه

به‌طورکلی هردوی این رودسترها از جهت‌های گوناگونی چون عملکرد، قدرت، قیمت و… بسیار نزدیک به هم هستند و اشتباه نبست اگر بگوییم مرسدس بنز با معرفی نسخهٔ رودستر AMG GT به‌نوعی برای مدل SL رقیبی داخلی ایجاد کرده است؛ اما از طرف دیگر این دو رودستر تفاوت‌هایی هم باهم دارند چراکه GT C خودرویی اسپرت‌تر و با خویی تهاجمی و عصبانی است درحالی‌که SL63 بیشتر بر لوکس بودن تمرکز داشته و وقار و سنگینی خاصی در رفتار آن حس می‌شود. درهرحال نظر شما دراین‌باره چیست و کدام‌یک از این رودسترهای ستارهٔ سه‌پر را بیشتر می‌پسندید؟

مشخصات فنی

 

GT C Rodster

SL63 AMG

پیشرانه ۴ لیتری V8 ۵.۵ لیتری V8
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت ۵۶۰ اسب بخار ۵۸۵ اسب بخار
گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۳.۶ ثانیه ۳.۷ ثانیه
شتاب صفر تا ۲۰۰ ۱۱.۳ ثانیه ۱۱.۸ ثانیه
شتاب صفر تا ۳۰۰ ۵۲.۱ ثانیه ۴۶.۱ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۵ ثانیه ۱۱.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر/ساعت ۳۳۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۴ لیتر (ترکیبی) ۱۲.۴ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۶۵ لیتر ۷۵ لیتر
طول/عرض/ارتفاع ۴.۵۵/۲.۰/۱.۲۹ متر ۴.۶۴/۱.۸۷/۱.۳۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۳ متر ۲.۵۸ متر
وزن ۱۶۶۰ کیلوگرم ۱۸۴۵ کیلوگرم
نسبت وزن به قدرت ۳ کیلو به اسب بخار ۳.۱ کیلو به اسب بخار
قیمت پایه ۱۶۰,۰۰۰ دلار ۱۵۲,۰۰۰ دلار
[polldaddy poll=9836984]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2751 ديدگاه)

    الان داش مهدی میاد میگه من دیروز یه دونه AMG GT c رو تو اهواز تست کردم تا پامو گذاشتم رو گاز 20 لیتر سوزوند??????((شوخی))

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. حامد

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    چراغای عقب sl فوقالعادست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. - A M I R -

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (728 ديدگاه)

    با توجه به گشتاور و قدرت بیشتر اس ال در کنار قیمت کمترش انتخاب من اس اله
    در کل انتخاب بیشتر سلیقه ایه ، اما به نظرم من اس ال ، کلاس و متانت بیشتری از آ ام گ داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. علي

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    انتخاب سختیه .
    SL ابعاد بزرگتری داره ولی GT جدیدتر و زیباتره و دارای شتاب اولیه زیادتریه . به نظرم SL با اینکه قدیمی تره ولی هنوزم حرفای زیادی برای گفتن داره و با وقار تره .در کل من به GT رای دادم چون زیباتر و چقر تره .
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Meysam..LaFerrari

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (581 ديدگاه)

    AMG GT و مشتقاتش خودروهای مورد علاقه ی من از مرسدس بنز هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۲ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      به ویژه AMG GT R که غولیه واسه خودش ??

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammadreza

        ۳ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (870 ديدگاه)

        gt r خیلی خوبه ولی gt3 rs بهتره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    AMG GT فوق‌العادست، به خصوص کابینش ? SL نسل قبل یکی از بهترین و هماهنگ‌ترین طراحی‌های تاریخ مرسدس رو داشت اما این یکی آن‌چنان دلچسب نیست، با داشبورد بی‌تناسبش هم نمیتونم کنار بیام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فريد

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (506 ديدگاه)

    Amg gt c اگه هارد تاپ بود عالی میشد حیف گند خورده به ظاهرش ???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. نت

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (363 ديدگاه)

    gt چراغ عقب و جلوپنجره زشتی داره و طراحی داخلی زیبایی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. FcmZ

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (114 ديدگاه)

    sl نمایانگر شکوه و جلال بنزه.به شخصه این ماشین رو کاملترین ماشین دنیا میدونم یک ماشین رویایی و حتی شاید بالاتر از ماشین بهش نگاه میکنم.sl رو از هر جهت به gtc ترجیح میدم نه به خاطر اعداد و نه به خاطر ظاهر فقط به این دلیل که sl . اس اله.هویت sl هویت بنزه و نه تنها gt بلکه slr و sls هم هویتشون رو مدیون sl هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. الف.ی

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1625 ديدگاه)

    هر کدوم مشتریان خاص خودشون و دارن مشتری های کلاسیک SL و احتمالا جوان پسند GT C
    ولی من بیشتر با GT C موافقم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Dice

    ۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (166 ديدگاه)

    من خودم sl رو انتخاب کردم و باید بگم اگه یه روزی خواستم و تونستم ماشین رودستر بخرم قطعا به این توجه می کنم که در صورت بسته بودن سقف ماشین جذابیت داره یا نه..
    با اینکه جگوار اف تایپ و این amg gt رو خیلی دوست دارم ولی در نسخه های رودستر وقتی سقف بستست اصلا ظاهر دل نشینی ندارن مخصوصا از نمای عقب.. ولی خب sl داره.. برای اثبات حرفم ویدیو و عکس هایی از سقف بسته این amg gt ببینید که توسط مردم عادی تهیه شده و نه خوده مرسدس و مجلات معتبر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. رامکال

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    رای من sl63 .
    راستی اون چه مدلی بود که به افتخار قهرمانی مرسدس در فرمول 1 و به خاطر همیلتون و رزبرگ 250 تا سیاه و 250 تا سفید تولیدش کردند؟
    لامصب خیلی خوشگل بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mohammad_FM 480

    ۳ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    gt واقعا خوبه و من مخصوصا gt r رو خیلی دوست دارم ولی بنظرم sl خیلی خاص تر و شیک تره
    و دلیل دوم هم اینکه هارد تاپ هست .
    فقط چراغای عقبش کافیه تا بهش رای داد…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا