مرسدس بنز

مرگ پیشرانه 12 سیلندر مرسدس-ای‌ام‌جی، پایان یک دوران درخشان…

زمانی که صنعت خودرو حرکت به سمت سیستم‌های پرخوران همچون توربو و سوپرشارژر و همچنین قوای محرکه هیبریدی و الکتریکی شده را آغاز کرد بسیار از افراد گفتند دیر یا زود باید با بهترین پیشرانه‌های دنیا خداحافظی کنیم. یکی از قربانیان این ماجرا پیشرانه ۸ سیلندر M156 مرسدس بنز بود. هم‌اکنون به نظر می‌رسد مرسدس-ای‌ام‌جی قربانی دیگری را برای این راه در نظر گرفته‌اند.


پیشرانه ۸ سیلندر M156 مرسدس یک شاهکار صنعتی بود و در سال ۲۰۰۶ زینت‌بخش برخی محصولات این کمپانی بود. از جمله این خودروها می‌توان به مرسدس-ای‌ام‌جی E63، ML63، S63، CL63 و R63 اشاره کرد. پس از موفقیت‌های فراوان، AMG اقدام به نصب این پیشرانه در مدل موفق CLK63 نیز کرد.


این پیشرانه هماهنگی فوق‌العاده‌ای با سدان C کلاس و نسخه C63 AMG داشت. برخلاف پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی کنونی، صدای پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری تنفس طبیعی M156 شخصیت فوق‌العاده‌ای به خودرو می‌بخشید.


خداحافظی با پیشرانه M156 بسیار سخت بود؛ اما به نظر می‌رسد کار سخت‌تری در پیش داریم و آن بدرود با پیشرانه ۱۲ سیلندر AMG است. اوایل ماه جاری مدیر ارشد این برند پرفورمنس آقای توبیاس موئزر گفته بود که AMG استفاده از پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر خود در سری مدل‌های ۶۵ را پایان می‌دهد.


اولین پیشرانه ۱۲ سیلندر AMG که با کد M275 شناخته می‌شود در خودروهای S65، CL65، SL65 و G65 بکار رفت. صدای این پیشرانه فوق‌العاده بود. خروجی این پیشرانه ۶ لیتری توئین توربو ۶۰۴ اسب بخار است و جدای از خروجی سوپرکار مانند آن باید به صدای شگفت انگیزش نیز اشاره کنیم.


پیشرانه M275 تا سال ۲۰۱۵ تولید شد و پس از آن جای خود را به M279 داد. این پیشرانه بر پایه نسخه M277 بکار رفته در S600 مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۴، S600 مایباخ و مایباخ پولمن ساخته شده است. به منظور کارایی و راندمان بالاتر M279، ای‌ام‌جی از توربوشارژرهای جدید، منیفولد اگزوز متفاوت و سرسیلندر نوین سود برد.


حجم پیشرانه مورد بحث همچنان ۶ لیتر بوده و دارای دو توربوشارژر است. این پیشرانه قوی‌تر از قبل است و قدرت ۶۲۱ اسب بخاری دارد.


اگر خواهان محصول ۱۲ سیلندر ای‌ام‌جی هستید بهتر است عجله کنید زیرا این برند تصمیم دارد نسخه‌های ۸ سیلندر را جایگزین این قلب آهنین نمادین کند. ظاهراً مدل SL65 اولین خودروی مجهز به پیشرانه ۱۲ سیلندر است که بازنشسته خواهد شد.


اما هنوز هم امیدهایی وجود دارد؛ مثلاً پاگانی از پیشرانه ۱۲ سیلندر ای‌ام‌جی در سوپرکارهای خود استفاده می‌کند. پیشرانه مورد بحث که در هوایرا رودستر با کد M158 شناخته می‌شود از نوع ۶ لیتری توئین توربو بوده و به‌طور ویژه برای این برند طراحی شده است.


اگر بخواهیم به یک ویژگی متمایز ای‌ام‌جی اشاره کنیم باید بگوییم ژرمن‌ها خیلی خوب می‌دانند که صدای پیشرانه ۸ سیلندر سوپرشارژر را چگونه گوش‌نواز کنند؛ بنابراین شاید، شاید یک پیشرانه ۸ سیلندر خوش‌صدا بتواند کمی از درد خداحافظی با پیشرانه ۱۲ سیلندر این برند بکاهد…

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. F۲۲RAPTOR

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    احتمالا اخرین پیشرانه های ۱۲ سیلندر واسه روزرویس،بنتلی و آستون مارتین خواهند بود،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Khan

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (362 ديدگاه)

    جای نگرانی واسه ما نیست، 700 سال دیگه که انسان با سرعت نور بین کهکشان ها داره جابجا میشه، روی کره زمین توی ایران شرکت ایران خودرو سمند با موتور 12 سیلندر میده بیرون

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
      سوابق: (137 ديدگاه)

      بعید میدونم اونموقع هم بتونن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. hamid

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (280 ديدگاه)

    M156 واقعا حیف شد. کاش ده سال دیگه تولیدش میکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایمان

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    خداحافظ V12 دوست داشتنی
    فراری ، لامبورگینی ، آستون مارتین ، بنتلی و رولز رویس آماده وداع با V12 به زودیِ زود و الکتریکی شدن محصولاتشون
    ???? ???? ???? ????

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Sajjad

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    جا داره یه دشنامی نسار روح پر فتوح آینده کنیم که مجبورمون کرد با 12 سیلندر خداحافظی کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. الف.ی

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    یه شاهکار میره
    یکی دیگه میاد جاش
    اعتقاد کامل به مرسدس دارم
    قبلا گفتم به نظرم این پیشرانه ها دوباره یه زمانی یه جایی برمی گردن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا