مرسدس بنز

یادی از پیشرانهٔ 8 لیتری 18 سیلندر مرسدس که هیچ‌گاه تولید نشد

مرسدس بنز در خلق پیشرانه‌های V12 شگفت‌انگیز سابقه‌ای طولانی و پرافتخار دارد اما در دههٔ ۹۰ این شرکت به فکر تولید یک نیروگاه ۱۸ سیلندر افتاده بود. بله، موتوری W شکل با هجده سیلندر، یعنی دو سیلندر بیشتر از موتور بوگاتی. در آن زمان، مرسدس بنز نسل W140 از S کلاس را تولید می‌کرد و به دنبال ساخت یک نسخهٔ پرچم‌دار جدید از این خودرو بود. به همین دلیل مهندسان در ابتدا ایدهٔ موتور ۸ لیتری W18 را ارائه کردند. این موتور M216 نام گرفت اما هرگز از مرحلهٔ طرح اولیه عبور نکرد.

مرسدس بنز برای ساختن چنین موتور عظیمی، طراحی W شکل را در نظر گرفته بود که از اتصال سه ردیف شش سیلندری با زاویهٔ ۷۵ درجه تشکیل شده بود. درنتیجه، این موتور W18 در اصل از سه موتور شش سیلندر خطی معمولی شکل می‌گرفت و می‌توانست در بسیاری از قطعات با موتورهای شش سیلندر مرسدس اشتراک داشته باشد. مرسدس بنز قصد داشت این موتور هجده سیلندر را در دو مدل مختلف S کلاس با قدرت‌های متفاوت ارائه کند. مدل پایه با نام ۸۰۰ SEL شناخته می‌شد و قرار بود ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور داشته باشد درحالی‌که نسخهٔ قوی‌تر با ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور در صدر خانوادهٔ S کلاس قرار می‌گرفت.

هرچند قرار گرفتن یک نیروگاه ۸ لیتری W18 در سینهٔ یک خودروی تولیدی می‌توانست بسیار حیرت‌انگیز باشد اما نهایتاً پروژهٔ توسعهٔ این موتور لغو شد زیرا مدیران مرسدس به این نتیجه رسیدند که موتور ۶ لیتری V12 که این شرکت در آن زمان در حال توسعهٔ آن بود می‌تواند تمام نیازهای S کلاس و همین‌طور مدل‌های اسپرت را برآورده کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (353 ديدگاه)

    اگه میخواستن جالب میشد .ماشینی که موتور 18 سیلندر داره

    موافقم 55
    مخالفم 5
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (10203 ديدگاه)

      احتمالاً با ۱۸ سیلندر میخواستند نیروگاه برق راه بندازند یا زمین شخم بزنند ، چه خبره آخه !

      سنگینی موتور و استهلاک وحشتناکش بماند که نهایت استفاده این موتور اگر میومد نهایتش ۵سال بود نه بیشتر .

      همین حالاشم میگن ۸ سیلندر زیاده و دیگه اکثریت دارند رو میاورند به ۶ سیلندر بودن و قدرت گرفتن از سوپر و توربو .

      در دنیای خودروهای امروزی ، وزن و آیرودینامیک حرف اول را میزند که اگر همون دوران هم می‌خواستند بسازند اما نمیتوانستند چون گرون تموم میشد و علمش یا نبود یا کم بود .

      موافقم 42
      مخالفم 23
      1. Hadi

        ۱۸ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2200 ديدگاه)

        همینجوری بنزین رد قورت میده…
        احتمالا صدی ۴۰ می‌سوزوند…

        موافقم 28
        مخالفم 1
    2. Audi s8

      ۱۸ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (757 ديدگاه)

      ۱۸ سیلندر
      بوگاتی هم ۱۶ سیلندره

      موافقم 33
      مخالفم 1
  2. امیر

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    بنظرم هرشرکت بزرگی باید یه موتور بسیار خاص و‌حجیم روی خاص ترین محصولاتش داشته باشه…
    اگه این موتور تولید میشد، قطعا امروزه یکی از جذاب ترین موتورهای تاریخ محسوب میشد

    موافقم 39
    مخالفم 7
  3. دانیال

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (596 ديدگاه)

    این تصویری که از این بنز گذاشتین چقدر با وقاره

    موافقم 39
    مخالفم 3
    1. تبریزی

      ۱۹ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      موضوع اصلی مقاله به کنار
      ولی هیبت و طراحی ماشین هنوزم عاااالیه

      موافقم 6
      مخالفم 1
  4. مهدی

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    18 سیلندر خیلی تعجب اوره ولی در حد بنز هست افرین به بنز که همچین فکرای بزرگی داره

    موافقم 24
    مخالفم 7
  5. ♧SPEED♧

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (178 ديدگاه)

    تو اون دوره همچین قدرتی این موتور می تونست تولید کنه اگه الان ساخته می شد چه قدرتی تولید میکرد !!!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  6. R@min

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (919 ديدگاه)

    خوب بود ابعاد موتورم ذکر می شد. ایده ترکیب سه تا 6 سیلندر خطی خیلی جالب بود.

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. ارشیاsvj

      ۱۸ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1749 ديدگاه)

      ۸ لیتر دیگه!!???

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. R@min

        ۱۸ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (919 ديدگاه)

        نه طول و عرض و ارتفاعشو می گم

        موافقم 7
        مخالفم 1
  7. \\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    حتما خیلی جالب میشد
    و البته پرمصرف!

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. blackburn

      ۱۸ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (182 ديدگاه)

      باید یه تانکر بنزین ببندی به عقب ماشین

      موافقم 11
      مخالفم 0
  8. ارشیاsvj

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    سه تا میل لنگ ینی؟
    بابا خیلی خفن میشده.
    البته به نظرم یه خورده سنگین میشد.

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. Ali_x76

      ۱۸ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      ۳ تا میل لنگ که نمیشه، یدونه میل لنگ داره که هر ۳ بلوک بهش متصل شدن
      چون ۳ بلوک متقارب (هم رس) هستن اینطوریه، اگه موازی بودن باید ۳ تا میل لنگ میذاشتن و پیچیدگی به شدت بالا می‌رفت.

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. OMID

      ۱۸ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      یه دونه میل لنگ داره
      سه تا بانکر داره

      موافقم 12
      مخالفم 1
  9. مهدی موتورز

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    سلام میشه بگین اگه مثلا یه همچین موتوری اگه حجم خیلی کمتری داشته باشه
    الودگی کمتری داره؟
    ینی در کل منظورم اینه که اگه یک موتور ۱۸ سیلندر با حجم ۲ لیتر رو میشه تولید کرد و کسی بهت گیر نده؟

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. حسین دهمرد

      ۱۹ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      کار که نشد نداره ولی واقعا ارزششو نداره. چون اندازه ی خودش بهت قدرت میده نه بیشتر. یه شیش سیلندر تخت با همون حجم هم میتونه همونقدر سریع باشه.وقتی بالاترین سطح اتومبیل رانی با یک قرن تجربه رسیدن به موتورهای شیش سیلندر دیگه نیاز به تجربه ی مجدد نیست. تعداد سیلندر بالاتر یعنی استهلاک بیشتر و پیچیدگی بیشتر.پس مصرفشم بیشتر از یه چهار سیلندر ۲ لیتریه آلایندگیشم بیشتره.

      موافقم 7
      مخالفم 0
  10. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱۸ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    جالب بود، حیف شد از مرحله طراحی بالاتر نرفت.
    واقعا اتاق تانک چنین موتوری هم می‌طلبید.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. سامورایی از قله فوجی

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (715 ديدگاه)

    ۱۸ سیلندر ??

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. امیرحسین

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (4 ديدگاه)

    قشنگه ولی آیینه هاش یه جوریه

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا