مرسدس بنز

گسترش سبد محصولات مرسدس تمامی ندارد!

با توجه به روند کنونی به نظر می‌رسد خودروهای الکتریکی نقش مهمی در آینده‌ی صنعت خودرو بازی خواهند کرد. رشد خودروهای الکتریکی در چند دهه‌ی آینده می‌تواند فوق‌العاده سریع باشد و هرچند قوای محرکه‌ی الکتریکی به این زودی‌ها جایگزین پیشرانه‌های درون‌سوز نخواهد شد اما این پارادایم در نهایت منجر به تولید خودروهای کاملاً جدید و روش‌های متفاوت ساخت خودرو خواهد شد. مرسدس بنز به خوبی از این موضوع آگاه بوده و کمپانی مادر یعنی دایملر AG آماده‌ی خوشامدگویی به مدیرعامل جدید خود اولا کالنیوس می‌شود. گفته می‌شود مأموریت کالنیوس ایجاد توازن بین کاهش هزینه‌ها و توسعه‌ی سبد محصولات الکتریکی این خودروساز است.


رئیس جدید دایملر در بحبوحه‌ی برگزاری نمایشگاه شانگهای درباره‌ی موضوعات گوناگونی سخن گفته و از جمله مهم‌ترین اظهارات او می‌توان به صرفه‌جویی ۶.۷۵ میلیارد دلاری این غول صنعتی تا سال ۲۰۲۱ اشاره کرد. شاید برنامه‌ی در نظر گرفته برای مدت‌زمان زیادی باشد اما ما با سال ۲۰۲۱ تنها دو سال فاصله داریم. تاکنون استراتژی دقیقی برای صرفه‌جویی مرسدس اعلام نشده اما این خودروساز به دنبال کاهش هزینه‌ها و بهبود راندمان در کارخانه‌های تولید خواهد بود.


البته چیزی که به نظر می‌رسد مرسدس علاقه‌ای به انجامش ندارد کاهش تعداد مدل‌های تولیدی است. در واقع تعداد مدل‌های این شرکت افزایش هم خواهد یافت زیرا در آینده محصولات تمام الکتریکی EQ بیشتری روانه خطوط تولید خواهند شد. در حال حاضر بیش از ۴۰ نوع خودرو توسط مرسدس تولید می‌شود اما ظاهراً کالنیوس معتقد است وجود پلتفرم‌ها و قطعات مشترک گسترده به این خودروساز اجازه می‌دهد گزینه‌های بیشتری را در اختیار مشتریان قرار داده و درعین‌حال باعث کاهش هزینه‌ها شود.


از نظر تئوری وجود محصولات متنوع باعث افزایش فروش در بازارهایی همچون اروپا و آمریکا می‌شود؛ و البته بازار آسیا هم وجود دارد که بازاری مهم و رو به رشد بوده و مرسدس امید به فروش بیشتر در آنجا دارد.


برنامه‌های اعلامی تا به اینجای کار کلی بوده اما به نظر می‌رسد بر پایه‌ی متغیرهای مهمی اتکا داشته است. الکتریکی سازی محصولات هنوز هم هزینه‌های زیادی داشته و یکی از موضوعات این است که باید پیشرانه الکتریکی و باتری را در خودرویی قرار دارد که از ابتدا برای پیشرانه‌های درون‌سوز طراحی شده بود اما برای فروش بیشتر این خودروها باید به دنبال طراحی‌ها، تکنولوژی و فرایندهای تولید جدید مخصوص خودروهای الکتریکی بود.


این هزینه‌ها با پیشرفت توسعه‌ی خودروهای الکتریکی کاهش خواهند یافت. کالنیوس می‌گوید روند کاهش هزینه‌ها چندین سال طول خواهد کشید و هیچ‌کسی واقعاً نمی‌داند میزان صرفه‌جویی صورت گرفته چقدر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    تنوع باعث فروش بیشتر میشه اما بخاطر ایجاد امکان انتخابوسیع تر،
    میتونه به فروش برخی مدلهای دیگه ضربه بزنه
    مثل بازار خودروهای سدان که همین الان هم تحت فشاره
    .
    .
    وگرنه کیه که دوست نداشته باشه بجای خیلی از خودروسازها!!!
    تنها ۱-۲ تا کمپانی تولید خودرو مثل بنز تو دنیا باشه،
    که نیاز خودرویی همه دنیا رو با تنوع زیادتر حتی، تامین کنه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد حسین

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (489 ديدگاه)

      من بعنوان یک طرفدار پر و پا قرص مرسدس دوست ندارم فقط یکی دو تا خودروساز مثل بنز بمونن.
      چون این وضعیت باعث ایجاد انحصار و عدم رقابت و کند شدن پیشرفت میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
        سوابق: (1433 ديدگاه)

        محمدحسین جان مطمئن باش نه ۲ تا خودروساز که بنز اگه تنها تولید کننده هم باشه، بخاطر تعهدش به مشتری، شرافتش رو زیر سوال نمیبره مثل تمام نوآوریهایی که سالانه ارایه میده

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. پارسا

          ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
          سوابق: (139 ديدگاه)

          نه بابا این حرف غلطه تو این دنیا هیچکس به فکر من و شما نیست جز خودمون.
          جدا از اون هر برند یه فرهنگ خودروسازی جدا داره که از بین رفتنش یعنی از بین رفتن اون فرهنگ خودروسازی و یدست شدن و کمرنگ شدن نقش سلیقه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. پیمان۵۶

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (137 ديدگاه)

    نمیدونم چه اصراری دارن محصولاتشون رو گسترش بدن.این همه ی هزینه ها نیست.دو تا محصول بذارین بازار رو ببندین بجای اینکه از تمام توان تولید استفاده کنین از ۲۰درصدش ایتفاده کنین اونوقت میبینین که ملت واسه ی خرید التماس میکنن و تو ۱۰دقیقه پیش فروش میشه.اونم با ۱۰ برابر قیمت.واقعا واسه مدیرای بی لیاقت بنز متاسفم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Seyed.AMG

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (38 ديدگاه)

    عزیز من بازارخودروی غرب مثل کشور فلک زده ما
    که منحصر به دو تا شرکت خودروسازی نیست ، تو بازار رقابتی اروپا و امریکا مشتری ها هیچوقت برای خرید ماشین التماس نمیکنن ، اگه دایملر تولیدات مرسدس رو کاهش بده ، خدا نگهدار بی ام و ، لکسوس ، فولکس واگن و … ، اونا جای خالیش رو پر میکنن .
    البته منم از این کثرت تعداد مدل تولیدی خوشم نمیاد. من معتقدم باید C کلاس استیشن ، E کلاس کوپه ، a کلاس سدان از سبد محصولات حذف بشن ، اما نظر من کشک … ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Seyed.AMG

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (38 ديدگاه)

      ببخشید کامنت بالا در پاسخ به اقا پیمان ۵۶بود…

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا