مرسدس بنز

سیستم ترمز ضد قفل 40 ساله شد…

۴ دهه از زمان معرفی سیستمی انقلابی که باعث شد خودروهای تولیدی بسیار امن‌تر شوند می‌گذرد. ما درباره سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS صحبت می‌کنیم.


ABS اولین بار از ۲۲ تا ۲۵ آگوست سال ۱۹۷۸ و توسط مرسدس بنز و بوش ارائه شد و برای اولین بار در انتهای سال ۱۹۷۸ مرسدس بنز S کلاس W116 به عنوان خودرویی تولیدی از این سیستم استفاده نمود.


تا زمانی که این سیستم معرفی نشده بود، کنترل کامل فرمان خودرو در زمان ترمزهای شدید و ناگهانی و مخصوصاً در زمین‌های لغزنده یک مشکل ایمنی بزرگ محسوب می‌شد. نیازی به گفتن نیست که خودروسازان مطرح جهانی به همراه قانون‌گذاران کشورهای پیشرو در جهان همواره نگران مسائل ایمنی بوده و معرفی سیستم ترمز ضد قفل باعث شد خودرو وارد عصر تکنولوژی‌های دیجیتال شود.


مرسدس در آن سال‌ها این سیستم ایمنی جدید را در بروشورهای خود این‌گونه توصیف کرده بود: “سیستم ترمز ضد قفل از کامپیوتر برای پایش تغییرات سرعت چرخشی هر چرخ در زمان ترمز گرفتن استفاده می‌کند. اگر سرعت چرخ خیلی سریع کاهش یابد (مثل زمان ترمز گرفتن در سطوح لغزنده) و ریسک قفل شدن چرخ به وجود آید، کامپیوتر به‌صورت خودکار فشار ترمز را کاهش می‌دهد. چرخ دوباره شتاب می‌گیرد و فشار ترمز دوباره افزایش می‌یابد بنابراین ترمز به‌صورت مؤثرتری عمل می‌کند. این فرایند در کسری از ثانیه چندین بار تکرار می‌شود.”


اگرچه طرز کار سیستم ترمز ضد قفل پیچیده به نظر می‌رسد اما این سیستم در عمل ساده دیده می‌شود. حتی در لغزنده‌ترین سطوح هم این سیستم می‌تواند نه تنها حداکثر نیروی ترمز ممکن را بدون قفل شدن چرخ فراهم کند بلکه به راننده اجازه می‌دهد تا کنترل خودرو را همچنان داشته باشد زیرا فرمان تحت تأثیر چرخ‌های جلوی قفل شده قرار نمی‌گیرد.


ارائه این سیستم در تمامی محصولات سواری مرسدس به‌صورت آپشن تنها دو سال طول کشید و در سال ۱۹۸۱ نیز سیستم ترمز ضد قفل برای خودروهای تجاری نیز در دسترس بود. از اکتبر سال ۱۹۹۲، تمامی خودروهای مرسدس بنز به‌صورت استاندارد از این سیستم ایمنی حیاتی سود می‌برند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (218 ديدگاه)

    درودبر پدرخودروسازی جهان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. madjidiano rolambo

      ۳ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      درود بر وارث صنعت خودروسازی
      درود بر مرسدس بنز کبیر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد حسین

    ۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (489 ديدگاه)

    جون چقدر آدم با چنین سیستم هایی نجات پیدا کرده !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ا.سد.مرتضی

    ۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (712 ديدگاه)

    واقعا اینی که خیلی ها میان میگن همیشه بنز اول بوده بقیه دنباله رو گل میگند و البته که ولوو هم حالا نمیدونم از قدیم یا به تازگی اونم داره قدم های خوبی واسه امنیت بر میداره مثلا اصلی ترین عامل ایمنی یعنی کمر بند ایمنی کار اون بوده
    ولی واقعا بزرگ همه خودرو سازاست چه اروپایی چی امریکایی واقعا تو همه زمینه ها پیشرو بوده و بهترین تکنولوژی هارو ابداع کرده حتی از فرزند خونده های خودشم جلو تره ناز شستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سام

    ۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    چقدر مرسدس بنز های قدیمی از نظر طراحی پیشرو و زیبا بودند.هنوز هم این مدل ها جذاب و دیدنی هستند و سواری شون هم حرف ندارد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی دهقان

    ۳ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    و ۵ سال از اجباری شدن ان در ایران میگذرد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا