مرسدس بنز

شباهت مرغ با تعلیق مرسدس! [ویدئو]

مرسدس بنز با انتشار یک ویدئوی بسیار جالب، یک جواب مختصر اما مفید برای این سوال که تعلیق Magic Body Control چگونه کار می کند، پیدا کرد . . . 

تعلیق مجیک بادی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی معرفی شد که در واقع بعنوان مکمل سیستم ABC یا همان Active Body Control کار می کند نه بصورت یک سیستم جداگانه. برای شناخت بهتر مجیک بادی اول از همه باید ABC را شناخت.

Magic Body Control
Magic Body Control

ABC به لطف ۱۳ سنسور (۴ سنسور برای چرخ ها، ۵ سنسور شتاب سنج، ۴ سنسور فشار برای کمک ها) و همچنین کمک های هیدرولیکی که درون فنرهای فولادی اش جاسازی شده می تواند ضربات وارده بر هریک از چهارچرخ خودرو را بصورت جداگانه جذب کند طوریکه “عکس العمل” تعلیق از یک چرخ به چرخ دیگر کاملا متفاوت است.

اما مشکل اصلی کار دقیقا به همین کلمه “عکس العمل” بر می گردد؛ چه می شود اگر خودرو بداند چه مانعی در جلوی اش قرار گرفته؟

Magic Body Control
Magic Body Control

ایده اصلی مجیک بادی از همینجا شکل گرفت، یعنی پیشگیری بهتر از درمان شد! مهندسان مرسدس به فکر سازوکاری افتادند که بتواند با تشخیص دادن پستی و بلندی های سطح جاده، قبل از آنکه خودرو به آنها برسد آماده “عکس العمل” باشد.

آنها برای این کار بجای استفاده از سیستم های راداری (Distronic) یا سیستم دوربین های لیزری که برای اولین بار روی مفهومی F700 با نام PRE-SCAN معرفی شد، در پشت آینه دوربینی برای اسکن کردن سطح جاده قرار دادند؛ دوربینی که می تواند فاصله حدودی ۵ تا ۱۵ متری فضای جلویی خودرو را با دقت فوق العاده بالای ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر اسکن کند.

Magic Body Control
Magic Body Control

اطلاعات این دوربین به همراه داده هایی که از کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control) گرفته می شود، همگی به ABC منتقل شده تا تعلیق خودرو، هر کدام از چهار چرخ را قبل از رسیدن به مانع آماده کند. پروفسور Bharat Balasubramanian مدیر مرکز تحقیقات و تکنولوژی دایملر، می گوید: “وقتی با تعلیق مجیک بادی برای اولین بار از روی یک سرعت گیر عبور کردیم هیچ تکانی احساس نشد طوریکه انگار سرعت گیری وجود نداشته! ”

مرسدس فعلا تعلیق مجیک بادی را برای نسخه های جدید S-class و بعدها نیز برای CLS-class آماده می کند و بعیدست که به این زودی ها برای سایر مدل های مرسدس قابل دسترسی باشد. مجیک بادی که ۶ سال از وقت مهندسان مرسدس را گرفت، را می توان در یک عبارت کوتاه خلاصه کرد: همیشه پایدار . . . !

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. amir.t.

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (542 ديدگاه)

    همیشه پایدار . . . ! ایولللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللل

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. slr722

      ۵ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      ای دهنت سرویس…

      پستی بلندی جاده زودتر میبینه خودش اماده میکنه…

      این دیگه اخرت تکنولوژیه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مسعود

        ۶ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (323 ديدگاه)

        بیاد ایران لیزرش آب می پاشه.. : ))))) اونایی که گرفتن چی میگم لایک کنن!

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. aventador twin turbo

      ۵ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      شرکت به این می گویند . اگر همچین سیستمی روی ماشین هاش نمی گذاشت کسی بهش چیزی نمی گفت ولی ببینید چه قدر مشتری هاش برایش مهم است که به خاطر رضایت و آرامش آن ها همچین کارهایی می کنند . البته برای امتحان این قضیه باید بیایند ایران امتحان کنند که اگر قبول شد یعنی کارشون حرف نداره . ولی باز ایول مرسدس که به فکر رضایت مشتری ها تی!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. feri

        ۵ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        تو ایران هنگ می کنه

        موافقم 0
        مخالفم 1
      2. feri

        ۵ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (233 ديدگاه)

        تو جاده های ایران هنگ می کنه

        موافقم 0
        مخالفم 1
    3. slr722

      ۵ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      دم اون کسیم که این ویدئو درست کرده گرم…خیلی فکر داشته…

      سر مرغه منظور اتاق ماشین که ثابت مونده. اما بدن مرغ راحت در حرکته یعنی چرخ های ماشین…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. feri

        ۵ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (233 ديدگاه)

        دم خالق مرغ گرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. km

      ۵ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (679 ديدگاه)

      واقعا هیچی بنز نمیشه. بهترین یا هیچ

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mohammad8743

        ۵ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (60 ديدگاه)

        قبل از این که فیلمو ببینم گفتم عجب جمله معنی داری گفتی: بهترین یا هیچی

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. HASSANBMW

        ۵ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (396 ديدگاه)

        چقدر خندیدم به فیلمه!
        خخخخخخخخخخخخخخ:):):)

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

      ۵ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود.
      وااااااااای خدایا چی بگم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      البته این سیستم رو تو مجلات خونده بودم ولی هیچ کدام از مجله ها یه این جمله اشاره نکرده بودند:

      (((پروفسور Bharat Balasubramanian مدیر مرکز تحقیقات و تکنولوژی دایملر، می گوید: “وقتی با تعلیق مجیک بادی برای اولین بار از روی یک سرعت گیر عبور کردیم هیچ تکانی احساس نشد طوریکه انگار سرعت گیری وجود نداشته! ”)))
      باور کنید تکنولوژی و صنعت دست المان هاست.
      تو مجله ماشین از قول یکی از مجری های برنامه ی تاپ گیر نوشته بود:
      فکر کنم جرمی کلارکسون بود:براساس تحقیقاتی که دکتر ها انجام دادند ، ضربان قلب کسی که توی بنز S کلاس میشینه چند تا کمتر میزنه نسبت به کسی که توی ماشین دیگه است.
      جمله ی دقیقشو تو موضوع بعدیه بنز مینویسم.
      خدایا سهم من ازین دنیا حتی سوار شدن یک بنز اس کلاس هم نبود؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟

      ((( خدایا حضرت ایوب را بار دیگر به زمین بفرست تا از صبر برایش بگویم )))

      موافقم 1
      مخالفم 1
    6. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

      ۵ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      بنز فقط یک بدی داره.

      اونم اینه که از بس که نرمه ادم موقع رانندگی خوابش میگیره.

      ((( صد جوان مرد و یکی پیر نشد ، زمین از خوردن ادمی سیر نشد )))

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. slr mclaren

        ۵ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (56 ديدگاه)

        نظرتان خنده دار است.از یک بنز دوست بعید بود.
        بنز تو مدل اس کلاس نسل قبلی یه سیستم گذاشته که هفتاد المان از راننده رو چک میکنه تا از خوابیدن راننده پشت فرمان جلوگیری بشه.اگه ماشین تشخیص بده که راننده خوابش میاد بیشتر از 40 کیلومتر در ساعت نمیره.فکرش رو بکن.

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. slr mclaren

        ۵ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (56 ديدگاه)

        اضافه کنم که زنگ هشدارهست.همچنین فرمان شروع به لرزش می کند.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

        ۵ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود SLR جان.
        این یک تشبیه بود واقعی نگفتم که.
        میخواستم نرمیشو معنی کنم.
        در ضمن این جمله ی من یک مسابقه بود که تعریف میکنم.

        ((( زندگی به من اموخت : که هیچ چیز از هیچ کس بعید نیست…. )))

        موافقم 0
        مخالفم 0
    7. محمد حسین

      ۶ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (184 ديدگاه)

      خوب مگه چیه پرایدم داره . فقط تو پراید اون کله ی مرغه چرخاس و تنه مرغه سرنشینان

      موافقم 0
      مخالفم 1
    8. مهیار

      ۶ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (129 ديدگاه)

      الان تو سایت ایران خودرو خوندم تولید 206 تیپ 2 دوباره شروع خواهد شد فکر کنم با سرعت خوبی داریم عقب گرد میکنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    9. فرید

      ۱۷ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (787 ديدگاه)

      این تکنولوژی رو لکسوس ال اس سال ۱۹۹۰ داشت الان بنز این رو زده اینم کلیپش…ببینن و لذت ببرین سیستم تعلیق یعنی اییین…زیاد نیست ولی ارزش دیدن رو داره دهن آدم باز میمونه…

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. فرید

        ۱۷ آبان ۱۳۹۲
        سوابق: (787 ديدگاه)

        این تکنولوژی رو لکسوس ال اس سال ۱۹۹۰ داشت الان بنز این رو زده اینم کلیپش…ببینن و لذت ببرین سیستم تعلیق یعنی اییین…زیاد نیست ولی ارزش دیدن رو داره دهن آدم باز میمونه…
        http://www.youtube.com/watch?v=q8sVDenpPOE&list=WLDDC710DDFF1BD2E0&feature=mh_lolz

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. عرفان

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (237 ديدگاه)

    چی میشه گفت؟؟؟
    حسرت و حسرت و حسرت……….
    ینی میشه یه روزی این مملکت درست شه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امین

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    ماشاالله به تکنولوژی
    ماشالله به غیرتتون

    آفرین به آلمان همیشه پیشرو
    امیروارم همیشه موفق باشه

    و حسرت میخورم به حال خودمون . بخدا آرزومه که کشور خودمون هم به این جایگاه برسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. شهاب

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (266 ديدگاه)

    درود به شرف آلمانیا!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیرحسین

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (239 ديدگاه)

    (فقط Mercedes Benz )
    یکی بگه مرسدس چیش خوب نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ . . .؟
    یه ماشینایی در . . . ساخته میشه که تمام دس اندازای خیابونارو به افراد داخل خودرو انتقال میده هر چی افراد داخل خودرو بیشتر باشه راحت تر جذب میشه . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. HASSANBMW

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (396 ديدگاه)

    من عاشق این تکنولوژی های بنزم که همه شرکتای دیگه رو ساکت میکنه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فرزاد

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    الکی میگن.فوتوشاپه باباااااااا. (مزاج کردم)
    ولی خداییش کارشون حرف نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امید

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اول میان دست انداز رو درست میکنن که روش به دردسر بخوری و سرعت رو کم کنی
    بعد کلی تلاش میکنن و سیستم اختراع/ابداع میکنن که از روش بدون دردسر رد بشن
    عجب موجود عجیبی است آدمیزاد
    خوب دست انداز رو برداریم اسونتر نیست؟؟؟؟؟؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. I Love Ferrari

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    Faghat Mitoonam Begam WooooooooooooooooooooooooW
    Janam Fadaye Mercedes

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اسکالید

      ۵ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (274 ديدگاه)

      فقط باید گفت اااااااوووووووووووفففففففففففف

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. حسین(جاسم)

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    آلمانیا به چه چیزایی فکر میکننا.اگه به ایرانیا بود تا صد سال دیگه به فکرشونم نمیرسید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ali

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    احسنت به بنز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محسن.د

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    جالب اینجاست مهندسایی تا این حد به بحث دست انداز و ناهمواری فکر میکنن که جاده هاشون از کف خونه ماهم صاف تره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مرتضی

      ۸ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (849 ديدگاه)

      نه محسن جان جاده های اونجا هم بعضا جاهای خیلی داغونی داره روزای اول برای من هم عجیب بود ولی در مجموع کیفیت جاده هاشون فوق العادست ولی دلیل نمیشه خرابی های جاده هاشونو نبینیم هر چند اگه زیاد نباشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. اسحاق

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    واقعا دمت مرسدس گرم زیبایی، فناوری ودیگر هیچ……
    دم کارگردان کلیپ هم گرم که به بهترین و البته مفرح ترین نحو عملکرد سیستم مجیک بادی رو نماش داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مجتبی

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    آقا پرایده ایران هم داره،فقط برا این که ریا نشه انجامش نمیده؛یا دیر انجام میده!!!
    مثلا اگه با60تا از رو دست انداز بپری،پرواز میکنه،3 یا 4تاهم برات پشتک میزنه ک حال کنی حسابی…
    ما داده وجدان میزنیم،اینا عمل میکنن!!!
    هفت شهر ایمنی را بنز گشت،ما هنوز اندر خم یک ترمزیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مرتضی

      ۸ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (849 ديدگاه)

      ای بابا باز پراید این همه بحث و خبرهای جدی رو با مسخره کردن همین هیچی!!! که داریم لوث کردین خسته نشدید؟؟؟ دوستان دیگه بعضیا شورشو در آوردن بابا همه ادم و عالم فهمیدند پراید اشغاله بسه دیگه ولش کنین باور کنین دیگه این جمله هاتون خنده دار نیست سطح سایت رو اینقدر با این جمله ها اوردین پایین اگه یکی بخواد بحث جدی کنه بهش اینجا نگاه عاقل اندر سفیه؟؟!!! میشه!!! بخدا اینجا زیاد معلومات بخرج بدی مسخرت میکنند ولی هرهر پراید که نمیشه کرکر اگه راست میگن عین پراید بسازند صدتا مثبت میخوره!!!!! انگار دوستان اینجا همه هفده هیجده ساله هستند!! اونم از نوع غیر جدی!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. mds

    ۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    مرسدس بنز خرکارترین خودروی جهان آخر کیــــــــــــــفــــــــــــــیت !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. بهزاد

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    سیستم بی نظیری هست و البته جا داشت به زحمات دکتر amar bose هم که 20 سال زمان صرف کرد تا این سیستم رو به کمال برسونه اشاره ای بشه و البته کم شدن هزینه های تولید این سیستم هم جای امیدواری داره تا در آینده ره به خودرو های ارزانتر هم داشته باشه.
    دکتر amar bose علاوه بر فعالیت هاش در سیستم های صوتی خانگی و ماشین علاقه ی وافری بر تحقیق و توسعه ی سیستم تعلیق و صندلی ماشین داشت و تلاشهاش منجر به توسعه ی سیستم تعلیق فعال شد و چند کار دیگه در صندلی خودرو تا به آرامشی که در فضای ماشین احتیاج بود بهش برسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Azarbaycan

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    با سلام به همه ی دوستان گل…آلمان یعنی امکانات رفاهی در حد المپیک به خصوص بنز…به امید آزاد شدن گمرک ها در این زندان ((ایران))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. رضا

    ۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    داشتم به این فکر میکردم که ایا ایرانی ها هم میتونن مشابه این سیستم رو روی پراید ؟
    خداییش شدنیه. دو سه تا مهندس الکترونیک و مکانیک میخواد. که تو کارخونه هامون پیدا نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. aventador twin turbo

      ۷ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      ایرانی ها با هوشند این اون بالایی هان که مارو مثل خودشون …. می پندارند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. best-king

    ۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا مو به تن آدم سیخ میشه ………
    یه لحظه سعی کنید این سیستمو درک کنید…….. باور کردنی نیست…….. ولی این مرسدس بنزه دیگه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. mojtaba

    ۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بابا جان ما کجاییم و آن کجا ما یه بنز مدل 1960 داشتیم این لامصب رو جوری طراحی کردن که اصلا تسمه تایم نمی خواست یعنی مثل ماشینهای امروزی نیست که 60 تا کار کرد باید تسمش عوض بشه اونا داخل موتور به جای تسمه از زنجیر استفاده کردن حالا ما با سمند چی رو رو می خواییم ثابت کنیم نمی دونم . بنز اگر از این نوع تکنولوژی ها استفاده نمی کرد که بنز نمیشد !!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. داریوش

    ۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    با این کارشون زحمت دست انداز سازارو حروم کردن که!خوب تو ایران دساندازارو بردارن جاش دوربین کنترل سرعت بزارن که بهتره و امن تر.خیلی مواقع خود دست انداز ها موجب تصادف می شن.
    آقای فقط بنز،فقط خودت.با این جمله ات خعلی حال کردم،چون بهش رسیدم
    ((( زندگی به من اموخت : که هیچ چیز از هیچ کس بعید نیست…. )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. سینا

    ۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (217 ديدگاه)

    حالا مثلاً فک کن این ریدئو مال ایران خودرو بود، یه خر باید ور میداشتن با مشت و لگد به جونش میفتادن تا تکون بخوره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. رضا

    ۱۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشین وارد ایران شده با قیمت 1 میلیارد و 800 میلیون! بنظرتون میارزه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سینا غلامی

    ۱۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    من تو دوران بچگیم به این ویژگیه مرغ پی برده بودم ، بخــــدا می دونستم اینو :p

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. سجاد راستگو

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    ای خدا. من یه طراح آماتوره خودرو ام. خداشاهده ده ساله این ایده توی ذهنمه.حتی کاملتر. خداییش حیف بود. حالا اون یارو پورفوسوره زد به نام خودش به نام مجیک بادی. من اسمش گذاشته بودم کمکای فعال. ای بابا. اعصابم خورد شد بخدا.طرح من جلوی هر چرخ یه چشم الکترونیکی یا دوربین بود که پستی بلندی جاده رو با سرعت اتوموبیل و وزن خودرو درنظر میگرفت. ترکیب میکرد. هر چرخ عکس العمل خودشو نشون میداد. حالا هی بگین آلمان فلان. به خدا کسی نیس اینجا بها بده و به داد برسه. اصن من قهرم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. شهریار

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    خوشم میاد ایده هاشونو از ساده ترین و در دسترس ترین چیزایی که پرامونمون پیدا میشه میگیرن..
    خداییش بنز روزی هزار هزار لایک داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. S class

    ۲۹ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    سلام.
    من ک غیراز بنز به هیچ ماشینی اطمینان ندارم.
    20 رو فقط به بنز میدم تمام.
    راستش بنز مدل 1975 رو خیلی خیلی بهتراز 2015 بقیه کمپانیا میدونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. رضا

    ۲ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    عالی بود.من میخام این تیزر رو دانلود کنم نمیشه.. میشه راهنماییم کنید ؟یا اگه امکان داره برام ایمیلش کنید. سپاسگزارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. امیر

    ۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    حالا اگه سر یه پیچ تند دست اندازو و ناهمواریم باشه این سیستم چطور عمل میکنه یا اصلا در مقابل چاله ها و دست اندازای وحشتناک ایران کارایی داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا