بوگاتی

مقایسه هایپرکارهای بوگاتی: EB110، ویرون و شیرون

علیرغم ۳۰ سال فاصله، سوپرکارهای مدرن بوگاتی به‌طور سورپرایز کننده‌ای مشابه هم هستند…


بوگاتی در طول تاریخ خود خودروهای زیادی نساخته اما هر مدل آن فوق‌العاده خاص و به‌یادماندنی بوده است. در سال‌های اخیر بوگاتی از جمله پیشروهای کلاس هایپرکارها بوده و تکنولوژی و پرفورمنس محصولاتش یک سر و گردن بالاتر از سوپر اسپورت ها بوده است. همه‌ی ما با خصوصیات هایپرکارهای شیرون و ویرون آشنا هستیم اما کمتر درباره‌ی مدل EB110 سخن گفته‌ایم.


بوگاتی اخیراً درباره‌ی شگفت‌انگیز بودن EB110 سخن گفته و ما هم علاقه‌مندیم مقایسه‌ای کوتاه اما جالب بین سه خودروی افسانه‌ای این برند در طول ۳۰ سال گذشته انجام دهیم.

  • شیرون


کار را با جدیدترین محصول تولیدی بوگاتی آغاز می‌کنیم. همان‌گونه که می‌دانید مدلی از شیرون با نام دیوو هم تولید شده که طراحی متفاوتی داشته اما زیر بدنه‌ی آن همان شیرون است که در سال‌های گذشته طوفانی به راه انداخت و هنوز هم به خبرسازی ادامه می‌دهد. قلب آهنین این خودرو پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کواد توربویی است که قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتون متری دارد.

این قدرت عظیم از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به تمامی چرخ ها منتقل می‌شود و با درگیر ساختن لانچ کنترل، شیرون می‌تواند در عرض ۲.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو به‌صورت الکترونیکی به ۴۲۰ کیلومتر در ساعت محدود شده اما لاستیک‌ها در این سرعت بدون استرس به کار خود ادامه می‌دهند. تولید شیرون با کندی اما پیوسته به پیش می‌رود و در کل ۵۰۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد.

  • ویرون


در طول تاریخ خودروسازی، خودروهای معدودی را می‌توان به‌صورت واقعی تغییردهنده قواعد بازی دانست. زمانی که ویرون در سال ۲۰۰۵ و با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری ظاهر شد قطعاً هیچ خودرویی را یارای رقابت با آن نبود. این خودرو که با هدایت‌های فولکس‌واگن متولد شد از پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کوادتوربو و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه و سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کرد و باعث می‌شد در عرض ۲.۵ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

ویرون به مدت چند سال رکورد سرعت خودروهای تولیدی را با سرعت ۴۰۷ کیلومتر در ساعت در اختیار داشت و مدل ویرون SS حتی توانست به سرعت ۴۲۹.۶ کیلومتر در ساعت نیز برسد. تنها ۴۵۰ دستگاه از ویرون بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ تولید شد.

  • EB110


در حقیقت عرض‌اندام بوگاتی در دنیای مدرن با دستان ایتالیایی‌ها و به ویژه رومانو آرتیولی صورت گرفت. او این برند را در اواخر دهه ۸۰ میلادی به دست آورد و EB110 را در Campogalliano ساخت. بله دوران بوگاتی نسبت به زمانی که زیر چتر فولکس قرار گرفت بسیار متفاوت بود. حداکثر قدرت این خودرو در نسخه‌ی SS به ۶۱۱ اسب بخار می‌رسید که در مقایسه با ویرون و شیرون قابل‌توجه نیست. با این وجود EB110 اولین بوگاتی عصر مدرن است که در بسیاری از جنبه‌ها مشابه برادران ۱۶ سیلندر خود است.

برای مثال پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۳.۵ لیتری این خودرو دارای چهار توربوی مشابه پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر بوگاتی است. گیربکس EB110 از نوع ۶ سرعته دستی بوده اما همانند شیرون و ویرون، قدرت نیروگاه آهنین به تمامی چرخ ها منتقل می‌شود. این خودرو همچنین از آئرودینامیک فعالی سود برده که بسیار جلوتر از زمان خود بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم آن تنها ۳.۳ ثانیه بوده است. تنها ۱۲۸ دستگاه از بوگاتی EB110 ساخته شد و آن را به کمیاب‌ترین خودرو بین این گروه تبدیل کرده است.

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3878 ديدگاه)

    بوگاتی فقط ویرون و شیرون ؛ والسلام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سورنا

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      از هیچکدومش خوشم نیاد یه تار موی فراری و لامبورگینی میرزه به کلشون

      البته خدایی از طرح این مدل آخری چنتودیچی خوشم اومد

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. Danial

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (466 ديدگاه)

        دوست عزیز فراری رو با هیچی نمیشه مقایسه کرد انصاف نیست کلاً خودرویی رو مقابل فراری قرار بدی به هر حال فراری از هر جنبنده ی آهنی که انسان به دست خود تولید کرده بهتر هست و شکی درش نیست.
        فراری = ♥

        موافقم 0
        مخالفم 2
        1. Roozbeh

          ۴ شهریور ۱۳۹۸
          سوابق: (1008 ديدگاه)

          رویا پردازی نکن چون تو از فراری خوشت میاد دلیل نمیشه به همه تعمیمش بدی و حرفای مبالغه آمیز واسش بسازی بساز واسه خودت نه واسه دیگران. فراری هم یه شرکت تولید ماشین سوپر اسپرت سازه مثل بقیه ولی اینجا از یه کلاس بالاتر ، یه مافوق صحبت میکنیم درباره ی غول سرعت و سیستم های فوق العاده پیشرفته و مهندسی از بوگاتی

          موافقم 2
          مخالفم 0
        2. سورنا

          ۹ شهریور ۱۳۹۸
          سوابق: (1055 ديدگاه)

          عجب !!!

          موافقم 0
          مخالفم 2
    2. Reza

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اولا کوینزبرگ در دنیای سرعت.بعدی هنسی ونوم .بعدی بوگاتی

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. Amirferrari

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (352 ديدگاه)

    لابد این خبر رو تو چند روز گذشته شنیدید که طراحی صندوق ۲۰۶ واسه ویران خودرو ۲۵۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته! حالا یه عده از مهندسای نخبه وطنی از بوگاتی به خاطر قیمت محصول جدید انتقاد میکردن و می گفتن ۹ میلیون دلار واسه یه خودرو تولید محدود با ۱۶۰۰ اسب بخار پیش پا افتاده خیلیه!!!!! بوگاتی ۱۰ دستگاه از هایپر جدیدش رو تولید میکنه که سر جمع میشه ۹۰ میلیون دلار،حالا هزینه طراحی و قالب زنی و تولید و هزار جور کوفت و زهرمار دیگه که باید خودرو ساز واسه یه محصول با طراحی جدید متحمل بشه بماند،یعنی فکر کردین تولید یه هایپرکار نوین با این هزینه های سنگین و تولید به شدت محدود که نه تنها سوددهی نداره بلکه با ضرر هم همراهه کمتر از طراحی یه تیکه باسن واسه عقب یه ماشین حلبی به اسم۲۰۶ هزینه داره !!! خدایا خودت ما رو نجات بده از دست این مهندسین…

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. MAHDI

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      من قبلا یه مطلب رو خوندم که بوگاتی با فروش هر دستگاه ویرون ضرر میده!!! بخاطر هزینه های سنگین ساخت وطراحی ومهندسی این ماشین

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. Saeed

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (757 ديدگاه)

      و خبر رو هم دیدی که اون هزینه صحت نداره!!!!
      بوگاتی چون زیر مجموعه فولکسه نونش تو روغنه
      چون فولکس بهش پول میده تا بسازه و قیمت سرسام آور!!!
      اما کونیگ زگی که میگی ۱۰۰ تا هم نساخته چون یک برند آزاده و کسی نیست که بهش پول بده تا بتونه تولیدشو بالا ببره…پس مجبوره کم بسازه ولی ذر قیمت مناسب تا بتونه خودش رو نگه داره و تو مشکلات مالی نباشه…هنسی هم که جای خود دارد چون یک شرکت تیونره و مسلما فقط کارش ارتقا دادن انجینه…مثل کوروت c7 که تیون کرد…بوگاتی با ویرون تونست ثابت کنه که میشه هم لوکس بود هم سریع ولی بوگاتی سریعترین ماشین جهان نیست!
      شیرون و ویرون سریعترین ماشینایی هستن که میشه خرید!و همچنین کونیگ زگ و هنسی و تواتارا و …
      شیرون هم اگه به ۵۰۰ تا برسه فکر میکنی مشتری هاش هم میتونن تا ۵۰۰ تا برن؟یا کونیگ‌زگ و هنسی؟
      همه اینا رکورد بزنن باز هم مجبورن محدود کننده سرعت رو روی ۴۰۰ یا ۴۵۰ بزارن
      بنظرت شیرون ss خیلی قویتر شیرون معمولیه؟
      نه!یه ۱۰۰ کیلو از وزنشو کم میکنن…خیلی از آپشنای لاکچری شو ور میدارن …حالا شد ss
      ولی کونیگ‌زگ مثل مک‌لارن میمونه…مک‌لارن همیشه ماشیناش برا مسیر مستقیم خوب بود بعد اومد سنا رو ساخت….حالا کونیگ زگ اگه موفق شد ۵۰۰ تا رو بره یه مدل مخصوص پیست هم میسازه تا اونایی که میگن بدرد پیست نمیخوره رو ساکت کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. BenzSLR

    ۹ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    شیرون از همه بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. مهراد

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز من مهراد هستم بلاخره فراری لامبورگینی و بوگاتی همه ماشین های خوبی هستند بلاخره از خودرو های کرمان موتور و سایپا ایران بهتر هستد ما که پولش رو نداریم بخریم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. احمد

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (10 ديدگاه)

      در پاسخ مهراد
      بله حرف شما بسیار درست است

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا