بی ام وطراحی

نگاهی به آرشیو طراحی ب‌ام‌و

طراحی ب‌ام‌و در طول سال‌ها روند تکامل خود را طی کرده است و این موضوع را به‌ویژه از طرح‌ها و رندرینگ‌های اولیه می‌توان دریافت. این طرح‌های خلاقانه در بخش طراحی ب‌ام‌و قابل‌دسترسی هستند و به نوعی، شناسنامه طراحی‌های این خودروساز به شمار می‌روند. در ادامه، برای بررسی بیشتر با آدریان فان هویدانک (Adrian van Hooydonk)، رئیس بخش طراحی ب‌ام‌و همراه می‌شویم.

A Look Inside the BMW Design Archives
A Look Inside the BMW Design Archives
اندرونی ب‌ام‌و آکنده از ۵۰ سال طرح و تصویر است که بعضی از آنها را حتی خود «هویدانک» هم تاکنون ندیده است.

Adrian van Hooydonk
Adrian van Hooydonk
ب‌ام‌و ۵۰۷ مدل ۱۹۵۶-۵۹
«هویدانک» درباره این مدل می‌گوید:

این اولین چیزی بود که از تیم خود خواستم به دنبال آن بروند. خودرو توسط البرشت گراف گوئرتز (Albrecht Graf Goertz) که یک طراح متولد آلمان بود، طراحی شده. نکته جالب در مورد این مدل این است که طراحی آن نه در مونیخ، بلکه در نیویورک انجام شد. حل و هوای سال ۱۹۵۰ میلادی است و شما می‌توانید برخی تأثیرات ایالات متحده را بر این ب‌ام‌و مشاهده کنید. چنین چیزی را هرگز نمی‌توانستید از آلمان قبل از جنگ جهانی داشته باشید. ولی در نیویورک، همه‌چیز مدرن، جدید و بزرگ بود.

1956-’59 BMW 507
۱۹۵۶-’۵۹ BMW 507
ب‌ام‌و مدل ۱۹۶۲-۷۱
نئو کلاس سدان

1962-’71 BMW
۱۹۶۲-’۷۱ BMW
ب‌ام‌و تقریباً‌ ورشکست شده بود که هربرت کوآنت (Herbert Quandt) در اواخر سال ۱۹۵۹ میلادی در این کمپانی سرمایه‌گذاری کرد و با کمک به تولید «نئو کلاس» یا کلاس جدید، جان دوباره‌ای به ب‌ام‌و بخشید. «فان هویدانک» در این رابطه می‌گوید:

ب‌ام‌و یک دپارتمان طراحی، به معنای واقعی نداشت. طراحی، اگر بشود نام آن را «طراحی» گذاشت، بخشی از مهندسی بدنه به‌شمار می‌رفت.

یک مشاور خارجی از ایتالیا، جیووانی میچلوتی افسانه‌ای (Giovanni Michelotti) اولین طرح‌ها را بر روی کاغذ پیاده کرد و سپس آنها را با همکاری ویلهلم هافمیستر (Wilhelm Hofmeister) شکل داد. هافمیستر کسی است که بر طراحی المان «کینک» در عقب خودروها تأثیر گذاشت و آن را تبدیل به یکی از الفبای اساسی طراحی ب‌ام‌و کرد.

ب‌ام‌و ۱۶۰۲-۲۰۰۲ مدل ۱۹۶۶-۷۷

این مدل، نگاه خیلی‌ها را در امریکا به سمت ب‌ام‌و جلب کرد؛ مخصوصاً مکس هافمن (Max Hoffman)، وارد کننده امریکایی که حتی پیشنهاد کرد که از موتور بزرگتر ۲ لیتری در این خودرو استفاده شود. «فان هویدانک» می‌گوید:

جورج برترام (Georg Bertram) خالق طراحی ۲۰۰۲ بود. هر گونه جزئیاتی را که در طرح اولیه مشاهده می‌کنید، دقیقاً همان‌ چیزی است که در خودروی نهایی دیده می‌شود.

1966-’77 BMW 1602-2002
۱۹۶۶-’۷۷ BMW 1602-2002
ب‌ام‌و سری ۳ مدل ۱۹۷۵-۸۳

ب‌ام‌و برای این مدل به‌خاطر طرحی از پال براک (Paul Bracq)، رئیس بخش طراحی متولد فرانسه ب‌ام‌و، طرحی از گئورجتو جوجارو (Giorgetto Giugiaro) را از ایتال‌دیزاین رد کرد. «پال براک» کسی است که کانسپت توربو ۱۹۷۲ را نیز طراحی کرده است. این طرح اولیه بر روی کاغذ کانسون با زغال‌های رنگی و ماژیک اجرا شده است. رئیس کنونی بخش طراحی ب‌ام‌و، در حالی که طرح «براک» را در هوا تکان می‌دهد، می‌گوید:

روند این طراحی با گرد و خاک زیادی همراه بوده است؛‌ شما طرح اولیه را دریافت می‌کنید و سپس به نتیجه نهایی نزدیک می‌شوید.

1975-’83 BMW 3 Series
۱۹۷۵-’۸۳ BMW 3 Series
ب‌ام‌و سری ۳ مدل ۱۹۹۰-۹۹

پینکی لی (Pinky Lai)، طراح مشتاق اهل هنگ‌کنگ، از فورد به ب‌ام‌و آمد تا با بویکه بویر (Boyke Boyer)، رئیس اتریشی بخش طراحی در آن زمان، برای این مدل همکاری کند. «فان هویدانک» در این زمینه می‌گوید:

این سری ۳ مدلی بود که به نوعی انقلابی در طراحی ب‌ام‌و به‌وجود آورد.

1990-’99 BMW 3 Series
۱۹۹۰-’۹۹ BMW 3 Series
ب‌ام‌و X5 مدل ۱۹۹۹-۲۰۰۶

کریس چاپ امریکایی (Chris Chapman)، کسی بود که ایسوزو را به مقصد استودیوی طراحی DesignworksUSA در کالیفرانیا ترک کرد. وی در این استودیوی طراحی ب‌ام‌و، اولین طراحی‌های X5 را انجام داد. «فان هویدانک» در این زمینه اشاره می‌کند:

به خاطر دارم که برنامه‌ای هیجان‌انگیز را برای طراحی این مدل داشتیم؛ چرا که تا آن زمان، هرگز یک ب‌ام‌و با این ارتفاع ساخته نشده بود. ولی در حال حاضر، از X1 گرفته تا X5، شاسی‌بلندها یک‌سوم تجارت ما را تشکیل می‌دهند.

1999-’06 BMW X5
۱۹۹۹-’۰۶ BMW X5
ب‌ام‌و Z4 مدل ۲۰۰۲-۰۶

آندرس وارمینگ (Anders Warming)، طراح Z4، کسی است که در حال حاضر ریاست دپارتمان طراحی مینی را برعهده دارد. «فان هویدانک» در مورد طراحی‌های «وارمینگ» می‌گوید:

من همیشه سبک طراحی وی را دوست داشته‌ام؛ قوی، نوک‌تیز و تهاجمی و در عین حال، جذاب.

این طراحی، یکی از موفق‌ترین تفسیرها از کانسپت انقلابی «سطوح آتشین» از کریس بنگل (Chris Bangle) بوده است.

2002-’06 BMW Z4
۲۰۰۲-’۰۶ BMW Z4
ب‌ام‌و i8 مدل ۲۰۱۴ تاکنون

ماریو ماجدانزیچ (Mario Majdandzic)، طراح اهل کرواسی، در پشت طراحی مدل اسپورت i8 با پیشرانه هیبریدی بوده است. «فان هویدانک» در این زمینه به خاطر می‌آورد:

تمام بخش‌های این کانسپت از یک دیدار «ماجدانزیچ» از استودیوی ب‌ام‌و به‌دست آمد. سپس در سنگاپور آن را برای توسعه یک زبان طراحی جدید برای خودروی سبز جدیدمان استفاده کردیم.

2014-present BMW i8
۲۰۱۴-present BMW i8
پنل‌های شناور، سطوح تمیز و شفافیت، چیزهایی است که در این طرح اولیه دیده می‌شوند و خودروی تولیدی نیز همین موارد را منعکس می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    واقعا طراحی های خودروسازهای آلمانی و ایتالیایی حرف نداره واقعا قیافه ماشیناشون یه کلاس بالاتر از سایر خودرو های دیگر کشور هاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (135 ديدگاه)

      دوست دارم با یکی از طراحان ایران خودرو و سایپا هم مصاحبه کنند یا حداقل دنبالش بگردن ببینن چنین کسی وجود خارجی داره یا نه ؟! اصلا میدونن طراح یعنی چی ؟! و اگر چنین کسی به فرض یک درصد هم پیدا شد ازش راجع به اندیشه پشت مدل های مختلف پراید سوال بشه که چرا یکی صندوق داره یکی نداره یا تفکر پشت تغییر چهره چراغ ها چیه؟! این ایده ی ناب یک ماشین با چراغ های متفاوت از کجا گرفته شده؟! و در آخر منظور از سایپا در اندیشه متفاوت چیست؟!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (255 ديدگاه)

        کشور مونتاژ کننده که طراح نمی خواد

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. TerraByte

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (116 ديدگاه)

        (( اندیشه پشت مدلهای مختلف پراید))

        اصلا با این حرفت داغونم کردی!! خیلی وقت بود انقدر نخندیده بودم :)))

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. رضا

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    من که عاشق سری 6 گرن کوپه هستم توی ب ام و
    ولی نمیدونم چرا از طراحی های کریس بنگل حرفی زده نشد که انقلاب واقعی طراحی بود و هنوزم که یه 530 ده سال قبل رو میبینم به وجد میام از ین الهه زیبایی…. درست برخلاف بسیاری از رقبای شرقی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علي رضا

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (229 ديدگاه)

    واقعا عالی بود ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا طراحیهای جالبی داره، البته طرحهای الان خیلی قشنگ تر هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. رهگذر

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    این یارو به شدت شیفته امریکاست ایکاش در مورد المان چیزی نمیدونستم تا این جمله احمقانه رو باور کنم ولی یارو عاشقه یه کاره ای هم هست تو بی ام و پس هر چی بگه واسه کسی که نمیدونه سنده
    ( شما می‌توانید برخی تأثیرات ایالات متحده را بر این ب‌ام‌و مشاهده کنید. چنین چیزی را هرگز نمی‌توانستید از آلمان قبل از جنگ جهانی داشته باشید. ولی در نیویورک، همه‌چیز مدرن، جدید و بزرگ بود.) واقعا جملش چند پهلو هست ایا منظورش اینه که این طراحی در المان مورد پسند نبوده یا اینکه اصلا المان ها نمیتونستند چنین طراحی کنند بگذریم که اصلا طراحش آلمانیه ولی یه سوالی پیش میاد پس چرا در خاطرات اینها اومده که موقع فتح؟! از دیدن آلمان و پیشرفتهاش شگفت زده شده بودند حتی طراحی لوگر پی 08 هم اونا رو هیجان زده کرده بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمدحسین

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (109 ديدگاه)

    مسعودجان عالی بود… درود
    چرا در این متن چیزی از بی ام و سری 5 گفته نشده؟ واقعا این مدل انقلابی در طراحی سدانهای لوکس بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احسان(احسان سابق)

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    i8 یکی از تنها ماشین هایی هست که مدل فضایی کانسپت رو بدون تغییر تجاری سازی کرده و واقعا ظاهر ماندگار و دلنشینی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسین

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود
    یه نکته یادم میاد که جا داره بگم:
    ب ام و با اراائه نیو کلاس یه جورایی خودشو از مرگ نجات داد. قبل از اون به ساخت ماشینای لوکس و گرون قیمت و دست ساز مشغول بود (یادم نیست چند سال قبل). نیوکلاس شروع تغییرات در ب ام و شد و میشه گفت پدر ب ام و امروزی هستش و پنجمین دوره از تغییرات کمپانی با نام سری 5 معرفی شد. چند سال بعد، مدل کوچکترش که از نوادگان 2002
    بود با نام سری 3 به بازار اومد که بسیار هم به برادر بزرگترش شبیه بود. در واقع نیوکلاس پایه گذار خیلی از ویژگی های سنتی در ظاهر ب ام و هستش
    (با موبایل نوشتم شاید مشکل داشته باشه ببخشید)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. نوید جهرمی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    واقعاً خوب و مفید بود.
    اگه درباره روند طراحی کمپانی های دیگه هم مطلب به دست آوردی ممنون میشیم بزاری استفاده کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمدصفري

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من محمد صفری هستم من چند هزار طرح خودرو دارم فقط در ایران حمایت کننده ندارم فقط کافیه طرح هارو ببینید09383930957

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا