بی ام و

آغاز آزمایش‌های ب‌ام‌و X5 هیدروژنی در جاده‌های عمومی

ب‌ام‌و برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۹ با معرفی کانسپت i Hydrogen NEXT، قصد خود برای عرضهٔ یک خودروی هیدروژنی به بازار را اعلام کرد. در آن زمان، X5 هیدروژنی در مراحل اولیهٔ توسعه قرار داشت اما حالا پروتوتایپ‌های آن برای انجام اولین آزمایش‌ها در جاده‌های عمومی آماده شده‌اند. این شرکت در نظر دارد ناوگانی از پروتوتایپ‌های نزدیک به تولید این خودرو را در شرایط روزمره در جاده‌های سراسر اروپا مورد آزمایش قرار دهد. در طول این آزمایش‌ها، مهندسین ب‌ام‌و عملکرد قوای محرکهٔ سلول سوختی، تکنولوژی‌های شاسی خاص این مدل و سیستم‌های الکترونیکی خودرو را بررسی خواهند کرد.

این برنامهٔ آزمایشی، کانسپت i Hydrogen NEXT را برای تولید در حجم کوچکی در اواخر سال ۲۰۲۲ آماده خواهد کرد. البته بااین‌وجود، ب‌ام‌و قوای محرکهٔ هیدروژنی را به‌عنوان نیروی محرک صنعت خودروسازی آینده نمی‌بیند زیرا این شرکت در جدیدترین بیانیهٔ مطبوعاتی خود توضیح داده است که سیستم‌های سلول سوختی می‌توانند پیشرانه‌های درون‌سوز، پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی را تکمیل کنند. یکی از اعضای هیئت‌مدیرهٔ بخش توسعهٔ ب‌ام‌و دراین‌باره می‌گوید:

تکنولوژی پیل سوختی هیدروژنی می‌تواند یک گزینهٔ جذاب برای پیشرانه‌های پایدار خصوصاً در کلاس خودروهای بزرگ‌تر باشد. به همین دلیل، آزمایش جاده‌ای خودروهای تقریباً استاندارد با قوای محرکه سلول سوختی هیدروژنی یک نقطهٔ عطف مهم در تحقیق و توسعهٔ ما است

سیستم قوای محرکهٔ X5 هیدروژنی بر اساس قوای محرکهٔ الکتریکی مدل iX3 ساخته شده است. در این سیستم، نیرویی که از طریق واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن تولید می‌شود، به خروجی موتور الکتریکی افزوده می‌شود. حداکثر قدرت تولیدی این سیستم ۳۷۴ اسب بخار است که با قوی‌ترین موتور شش سیلندر بنزینی X5 برابری می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Philipp

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    ایول
    کاش که بنز هم وارد بشه که پیشرفت هاشون سریع تر بشه
    سریع تر از دست سوپرکارهای جاروبرقی نژاد خلاص بشیم

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. porsche

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (749 ديدگاه)

      👍

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Reza

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (5340 ديدگاه)

      هیچوقت این اتفاق نخواهد افتاد

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. mahan

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    بنظرم با توجه به سوابق و همکاری های بین تویوتا و بی ام و بد نیست که این دو با هم به جنگ الکتریکی برند و در تکنولوژی هیبریدی باهم تحقیق کنند هرچند فکر کنم هوندا هم میتونه به این اشتراک اضافه بشه.
    این x5 هم نمیدونم چه اشکالی داشت که فیس لیفت دادن واقعا نیاز به فیس لیفت نداشت مخصوصا اون فیس لیفت افتضاح!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. میثم

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    “”ب‌ام‌و قوای محرکهٔ هیدروژنی را به‌عنوان نیروی محرک صنعت خودروسازی آینده نمی‌بیند””
    بنظر من درسته و این سوخت بیشتر منبع تامین انرژی پایدار و پاک آینده است.
    بهتره که ماشینها با باتریهای پیشرفته حرکت کنن و هیدروژن برق مورد نیاز رو تامین کنه یا در کنار باتریها یه سیستم جمع و جور هیدروژنی بعنوان یه ژنراتور کمکی عمل کنه.
    پلاگین هایبرید هیدروژنی
    بخاطر همینه که تویوتا اعلام کرده رو همه انواع قوای محرکه کار میکنه تا اونی که بهترین بازدهی و بازار رو داره رو تولید کنه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. MohammadE9

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (42 ديدگاه)

    درود
    بی ام و قبلا بر روی سوخت هیدروژن کار کرده ولی نه بر روی پیل های سوختی هیدروژن بلکه از موتور احتراق داخلی هیدروژن سوز استفاده کرده که وسیله ی نقلیه ای با این تکنولوژی HICEV یا hydrogen internal combustion engine vehicle نامیده میشه
    در ماه مه سال 2000 بی ام بر پایه ی سری 7 (E38) 15 عدد خودرو از نوع هیدروژن سوز با نام 750hl تولید کرد که باک 140 لیتری هیدروژن خودرو محدوده ی پیمایش 350 کیلومتری رو فراهم می کرد. قابل توجهتون که این خودرو دوگانه سوز (بنزین , هیدروژن) بود.
    بعد ها بی ام و 750hl رو به نوربرگرینگ برد و زمان 9 دقیقه 53 ثانیه رو ثبت کرد. این مدل نمایشی بود و فروخته نشد.
    چندین سال بعد در 2005 بی ام و دوباره اقدام به تولید خودرویی هیدروژن سوز کرد که این بار مدل ها فروخته شدند و این خودرو که BMW Hydrogen 7 نام داشت توانست عنوان اولین خودروی تولیدی هیدروژن سوز جهان رو کسب کنه , تنها 100 نمونه از این خودرو ساخته و به چهره های سیاسی , بازرگانان , افراد رسانه ای و نام های بزرگ فروخته شد , یکی از هنرپیشه های معروف هالیوودی که از این خودرو حمایت کردند آنجلینا جولی بود.
    خب حالا می رسیم به پروتوتایپ رکورد دار بی ام و یعنی بی ام و H2R که رکورد سرعت خودروهای هیدروژن سوز رو با 301 کیلومتر بر ساعت در اختیار داره , این خودرو از همون V12 شش لیتری 760i استفاده میکنه که صدای جذابی داره
    https://youtu.be/69siPdulnGc
    اینم ویدویویی کوتاه از ثبت رکورد این پروتوتایپ زیبا در فرانسه
    دوستان بابت توضیحات کوتاه و مختصرم پوزش میخوام اگر خواهان اطلاعات بیشتری هستید حتما در موردش سرچ کنید مخصوصا مدل هیدروژن 7 که معروفتره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. Aryan🥋🥋🥋judo

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (574 ديدگاه)

    یه لحظه اون لپ تاپ رو بغل دست راننده دیدم فک کردم طرح جدیدی کابینه اومدم به بی ام و فحش بدم دیدم هنوز اونقدر خراب کار نیست
    دیگه این روزا هر چیزی از خودروسازا ممکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    توی متن گفته که ب‌ام‌و پیشرانه هیدروژنی رو به عنوان محرک خودروسازی آینده نمی‌بینه! پس این تست کردنا و ساخت نمونه های هیبرید بخاطر چیه؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. محمد مختاری آذر

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    کار خوبی هستش حتما هم موفق می شوند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا