بی ام و

9 نکته مهم درباره نسل جدید ب‌ام‌و M3 و M4

بخش پرفورمنس M ب‌ام‌و از سال ۱۹۸۶ تاکنون روی ارتقای ب‌ام‌و سری ۳ کار کرده است. هر نسل از M3 سریع‌تر و راضی کننده تر شده اما اصول این خودرو تغییری نداشته است: مدلی اصلی را گرفته، پیشرانه را ارتقا داده، در سیستم تعلیق بازنگری نموده، ترمزها و آئرودینامیک را ارتقا داده و… راهی جاده‌ها و پیست‌ها شوید.

هفتمین نسل ب‌ام‌و سری ۳ چند ماهی است که راهی بازار شده و بنابراین زمان روبرو شدن با نسخه جذاب‌تر M3 فرا رسیده است. حالا که سری ۳ دو درب به سری ۴ تبدیل شده بنابراین M4 هم در آینده‌ای نزدیک تولید خواهد شد. ما تاکنون تصاویر جاسوسی زیاد و جزئیات جالبی از این دو خودرو را دیده‌ایم اما بهتر است ۹ نکته مهم درباره M3 و M4 را بدانید. با ما همراه باشید.

  1. کد کارخانه‌ای: G80 و G82

اولین نسل ب‌ام‌و M3 بر پایه سری ۳ با کد داخلی E30 بنا شده بود. نسل پیشین M3 از کد شاسی خودش استفاده که F80 بود استفاده کرده و مدل‌های کوپه و کانورتیبل هم با کد F82 و F83 شناخته می‌شدند. نسل‌های جدید M3 و M4 مدل ۲۰۲۱ به ترتیب با کد G80 و G82 روانه بازار خواهند شد. کد مربوط به مدل کانورتیبل هنوز اعلام نشده اما حدس می‌زنیم این خودرو از کد G83 استفاده کند.

  1. پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری جدید

بازهم خبری از نیروگاه ۸ سیلندر برای این خودروها نبوده و این موضوعی ناامیدکننده است. همانند نسل پیشین، M3 و M4 جدید از پیشرانه ۶ سیلندر خطی استفاده خواهند کرد. پیشرانه S58 این خودروها بر پایه نیروگاه B58 که از سال ۲۰۱۷ تاکنون تولید شده و در نسل جدید سوپرا هم وجود دارد تولید شده است. البته پیشرانه S58 به دو توربو مجهز شده و در X3 M و X4 M قدرت ۴۷۳ اسبی دارد. انتظار می‌رود نسل‌های جدید M3 و M4 نیز چنین قدرتی داشته باشند.

  1. در انتظار تولید نسخه‌های قوی‌تر

زمانی که فرانک فن میل مدیر بخش M بود اعلام کرد چهار سطح از محصولات M پرفورمنس وجود خواهد داشت. این خودروها شامل مدل‌های پایه، کامپتیشن، CS و CSL خواهند بود. ما تاکنون نسخه‌های قوی‌تر کامپتیشن از X3، X4، X5، X6 و همچنین M5 و M8 را دیده‌ایم. به همین خاطر اگر ببینیم نسخه کامپتیشن M3 و M4 نیز تولید شوند سورپرایز نخواهیم شد. انتظار می‌رود تولید نسخه‌های کامپتیشن قدرت این دو خودرو را به بالای ۵۰۰ اسب بخار برساند و آن‌ها را مستقیماً در برابر مرسدس-ای ام جی C63 S قرار دهد.

احتمالاً مدل‌های CS و CSL در آینده تولید خواهند شد. نسخه CS قاعدتاً قدرت بیشتر را با توانایی بهتر در پیست ترکیب می‌کند. انتظار داریم فقط M4 با نسخه CSL تولید شود زیرا این مدلی سبک‌وزن بوده و M4 هم دو درب خود را از دست داده و سبک‌تر شده است.

  1. گیربکس دستی ارائه خواهد شد

کلاوس فرولیش مدیر بخش تحقیق و توسعه ب‌ام‌و قول داده نسخه‌های دستی M3 و M4 تولید خواهد شد. شایعاتی درباره تولید مدل‌های دستی با طراحی دیفرانسیل عقب و پسوند Pure به گوش رسیده است. به این ترتیب تغییرات قابل‌توجهی در خانواده M3 و M4 رخ خواهد داد.

  1. سیستم چهار چرخ محرک ب‌ام‌و M xDrive

نسل جدید ب‌ام‌و M5 و M8 از سیستم چهار چرخ محرک بخش M سود می‌برند. این سیستم در مقایسه با نسخه استاندارد xDrive سبک‌تر بوده و از تقسیم گشتاور کاملاً متغیر بین اکسل‌های جلو و عقب برخوردار است. حتی می‌توان خودرو را به حالت دیفرانسیل عقب نیز درآورد. هر دو مدل M3 و M4 با این سیستم عرضه می‌شوند و ما می‌دانیم نسخه‌های دیفرانسیل عقب هنوز هم ارائه خواهند شد.

  1. خبری از گیربکس دوکلاچه نخواهد بود

جدای از نسل‌های کنونی M2 و M4، دیگر محصولات M به گیربکس‌های اتوماتیک مبدل گشتاور مجهز هستند. مدیر بخش M تائید کرده M3 و M4 جدید نیز به گیربکس ۸ سرعته مبدل گشتاور مجهز خواهند شد. به نظر می‌رسد عمر گیربکس‌های دوکلاچه به شماره افتاده زیرا به نظر می‌رسد گیربکس‌های جدید با وزن و سرعت تعویض کمتر در حال تولید هستند. گیربکس‌های مبدل گشتاور با دوام تر هستند و سرعت تعویض آن‌ها به اندازه نمونه‌های دو کلاچه است.

  1. حذف سقف سخت تاشونده از M4 کانورتیبل

یکی از مشکلات سقف‌های سخت تاشونده وزن بیشتر آن است. اگر خبرهای منتشر شده صحیح باشند ب‌ام‌و از سقف نرم برقی استفاده خواهد کرد. به این ترتیب M4 کانورتیبل دارای فضای بار بیشتر و کاربری راحت‌تر خواهد بود هرچند صدای ورودی جاده به کابین کمی افزایش خواهد یافت.

  1. جلوپنجره کلیوی شکل بزرگ!

اگر تصاویر کانسپت ب‌ام‌و ۴ را دیده باشید احتمالاً متوجه جلوپنجره بزرگ آن شده‌اید. طرفداران ب‌ام‌و می‌ترسند چنین قطعه‌ای در نسخه‌های تولیدی هم دیده شود. البته مدیران طراحی ب‌ام‌و از این تصمیم دفاع کرده و آدریان فن هوی دونک هم گفته است: “کانسپت ب‌ام‌و ۴ ترکیبی عالی از تناسبات با طراحی شفاف و دقیق است.”

امیدواریم ب‌ام‌و راه مناسبی برای همخوانی چنین جلوپنجره‌ای با طراحی M4 جدید پیدا کند زیرا تصاویر جاسوسی منتشر شده از این خودرو با جلوپنجره یاد شده بازخورد خیلی خوبی بین طرفداران نداشته است.

  1. معرفی در اواخر سال جاری میلادی

ب‌ام‌و تائید کرده M3 و M4 امسال معرفی خواهند شد. ما حدس می‌زنیم این دو خودرو اواخر سال جاری معرفی شوند زیرا فلش گفته که هر دو خودرو از انتهای سال ۲۰۲۰ وارد خط تولید خواهند شد و اوایل سال ۲۰۲۱ به نمایندگی‌ها خواهند رفت. هنوز خبری درباره قیمت این خودروها منتشر نشده اما نسل پیشین M3 قیمت ۶۶۵۰۰ دلاری داشت درحالی‌که قیمت مدل M4 برابر با ۶۹۱۵۰ دلار بود. قیمت M4 CS از ۱۰۳۱۰۰ دلار شروع می‌شود بنابراین انتظار داریم نسل جدید هم قیمتی در این محدوده داشته باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Omid622

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    رندر M4 فاجعه بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. MAHDI

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ب ام و M8 کامپتیشن که توسط مجله AUTO BILD sport car در پیست زاکسنرینگ زمان گیری کرده !!!!

    *پورشه 918 اسپایدر زمان // 1:30.34
    ** ب ام و M8 کامپتیشن // 1:31.77
    *لامبورگینی اونتادور SVزمان// 1:31.79
    *پورشه 911 توربو S زمان // 1:32.30
    *مرسدس GT4 63 S زمان // 1:32.59
    *آئودی R8 V10پرفومنس زمان//1:32.77
    *مکلارن 650 اس ثبت زمان // 1:33.15
    *لامبورگینی اونتادور S زمان // 1:33.20
    *مرسدس GT4 63 S زمان //1:33.20
    *جگوار پروجکت 8 زمان // 1:33.22
    *ب ام و M5کامپتیشن زمان// 1:33.40
    * پورشه پانامرا توربوS زمان // 1:36.12
    * آئودی RS7 جدیدثبت زمان// 1:36.51
    * کادیلاک CTS V ثبت زمان// 1:37.12

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      این زمان گیری در پیست زاکسنرینگ هستش که خودروها زمان گیری داشتن از مجله AUTO BILD که خودروهایی مثل M8 کامپتیشن و آئودی RS7 جدیدزمان ثبت کردن و البته
      مرسدس AMG GT4 63S در این پیست دوبار زمان گیری داشته!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. MAHDI

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    M8 کامپتیشن که در حقیقت رقیب مرسدس S63 کوپه و استون مارتین و بنتلی کنتیننتال GT هستش با وزن 2 تن اما در پیست زاکسنرینگ تونسته از سوپر اسپرت های خیلی قدرتمندی مثل لامبورگینی اونتادور SV و لامبورگینی اونتادور S و پورشه 911 توربوS وآیودی R8 V10 نسخه پرفومنس وچندین خودروی دیگه سریع تر باشه که این واقعا شگفت انگیزه!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (10174 ديدگاه)

    اگر این فاجعه نیست پس چیه
    فکر میکنم bmw شورشو درآورد با این طراحی بزرگ و ناهماهنگ

    فکر میکنم تفاوتها باعث زیبائیست و نه شباهتهایی که همه دچارش شدند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. FLANKER

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (87 ديدگاه)

    خیلی بده پشت سر هم مدلا عوض میشن یعنی چی
    من یه bmw m3 بخرم سال بعد باید عوضش کنم خیلی بده صبر کنن 4 سال یه بار مدل بدن به مشتری احترام بزارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      شوخی میکنی یا واقعا جدی میگی!!!!!
      M3 نسل فعلی سال 2014 معرفی شده و قدیمی ترین در کلاس خودشه و الان سال 2020 هستش و هنوز نسل جدید معرفی نشده که میشه 6 سال. شایدهم منظور شما چیز دیگه است. اما M3 نسل فعلی از سال 2014 تو بازاره و هنوزم بهترین عملکرد رو در کلاس داره.مخصوصا نسخه M3CS که بی نهایت جذاب و سریعه در پیست نسبت به رقبا و حتی کلاس های بالاتر از خودش که عکسش رو بالا هم میتونی ببینی!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (10174 ديدگاه)

      FLANKER عزیز
      من خودم قبلاً منتقد همین رویه زود به زود نسل عوض کردن بودم و اینکه ما حال و هوای ایران را با بقیه دنیا مقایسه میکنیم که کاملاً اشتباهه .
      وقتی میشه خودرو را در آمریکا به صورت لیز سه تا پنج ساله خرید و نسل به نسل خودرو عوض کرد ، چرا که نه ، خیلی هم خوبه .

      میدونستید کویتیها ، اماراتیها ، عربستانیها ، بحرینیها ، لوازم خانگیشان را هر سه تا پنج سال نو میکنند و حتی خیلیها لباسشویی ، ظرفشویی و….را که کاملاً سالم و مارک هست دَم در میگذارند و بازیافت ضایعات در کویت بیشتر دست ایرانیها و شیرازیها و بختیاریهاست که پول پارو میکنند ، دیدم و شنیدم که میگم .

      اما در ایران ، محصولات تاریخ مصرف نداره ، بخصوص خودرو که تا ۴۰ سالگی باید کار کنه و بعد از آن دوباره یه موتور گیربکس نو میندازند روی خودرو و کلاً بازیافت نداره .
      یکی از دلایلی که لندکروزرهای مختلف از وانت تا استیشن آمبولانسی را دوست دارم ، همین بی مرگ بودن و حالتی مثل پازل مانندش هست که میتوانید موتور و گیربکس را با حجم های مختلف از کشورهای حوضه خلیج فارس آورد و روی خودرو سوار کرد که تویوتا راحترین خودرو برای این جور گزینه هاست و در کل اینکه هیچگاه مرگ نداره ، بیشتر خودروهای تویوتای سپاه ارتش و بقیه اُرگانها پس از استفاده به پارکینگها میروند و به مزایده گذاشته میشوند و بایک بازسازی ساده مورد استفاده کردها و بلوچها قرار میگیره برای قاچاق اما در این چند سال اَخیر خود ارگانها بخاطر ارزشمند بودن خودروها را به روز و دوباره وارد ناوگان یا به مناطق محروم برای خدمت رسانی میفرستند .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        اینکه تویوتا در بین اقوام مرز نشین ایرانی از تویوتا استفاده میکنن بیشتر برمیگرده به پلاک گذاری در ایران و تامین راحت قطعات و تعمیر راحت تر . مگر نه کافی سری به کشور های عربی خلیج فارس بزنی و تعدد پیکاپ های امریکایی ببینی حتی تو عراق زیاد هستن ولی ورود یک پیکاپ امریکایی به ایران در مناطق غیر ازاد و پلاک گذاری جزو محالات هستش و اگر شدنی بود تامین قطعه و تعمیرش ممکن نبود پس تویوتا به خاطر فراوانی نسبی خدمات و قطعات فعلا تنها گزینه هستش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. علیرضا

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (425 ديدگاه)

    این جلوپنجره اصلا جور نیست با بقیه طراحی خودرو … انگار یه تیکه گوشت اضافست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Farzad

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    جلو پنجره افتضاحش منو یاده جلو پنجره کامیونهای آمریکایی میندازه / این جلو پنجره حتی واسه یه شاسی بلندم بزرگه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامتین

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3045 ديدگاه)

    دوستان حداقل یکی از شما هست بگه در تصویر اول این مقاله که تیتر مقاله هم روش نوشته شده، این جلوپنجره را بپسنده؟
    بنظرم نکته ای که هست اینه آلمانیها اصلا نظرات ملت را در نظر نمی گیرند. من وبلاگها و پیجهای اینستای مربوط به خود شرکت BMW را میخونم، بیش از 80درصد افراد عادی این جلو پنجره را نپسندیدند. البته 60 درصد صاحبان بی ام و، گفتند بد نیست که شاید این موضوع، یکم تردید ایجاد کرده. از طرف دیگه طرز فکر هیوندا را دوس دارم. وقتی متوجه شدند، ملت از طراحی النترا خوششون نیومده، در کمتر از یک سال فیس لیفت دادند. مدت زمانی که در خودروسازی کم نظیره. بحث من توجه به مشتری و CRM هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Country boy

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (120 ديدگاه)

    من از جلو پنجرش خوشم میاد ولی چراغای عقبش با فرم ماشین تناسب نداره.
    ولی در کل هر چی باشه از رندر ها و تصاویر s class. E class
    خیلی بهتره حداقلش شبیه جک نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Kf

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من که از جلوی ماشین و جلو پنجرش خوشم میاد حس میکنم خیلی هماهنگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. شاهین

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    خدا گیربکس دستی :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. یاس ی

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    نوید جان همه بلوچها برای قاچاق تویوتا نمیخرن. نمیگم اینجا قاچاق و قاچاقچی نیست، خیلیهاشون صرفا عاشق تویوتا هستن. چرا هر کجا اسم بلوچ و کرد میاد خیلی از عزیزان از لفظ قاچاق استفاده میکنن.!!!!!!!. باور کنید من دهها نفر میشناسم که هایلوکس دارن ولی قاچاقچی نیستن. زمیندارن، بازارین و غیره. متاسفانه اینجا نه کارخونه ای هست نه امکانات دیگه ای، مردم اگر قاچاق هم میکنن بخدا شروعش از بیکاریه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (578 ديدگاه)

      تماما حق با ایشان هست
      قاچاق غیر مخدر . مسکر فقط بخاطر بی کاری هست وگرنه به مصیبت ش نمی ارزد چه سوخت چه کالا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. Taimaz

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (24 ديدگاه)

    بی ام و تورو خدا بگو اون جلو پنجره یه شوخی برای هالوین بود ?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا