بی ام و

لذت راندن شاسی‌بلند جدید آلپینا XD3 مدل 2019

آیا ب‌ام‌و X3 را دوست داشته اما آرزو دارید که خودروی شما خاص‌تر و قوی‌تر باشد؟ خب آلپینا در این مواقع وارد میدان می‌شود. تیونر مشهور باواریایی ها این بار به سراغ شاسی‌بلند میان سایز ب‌ام‌و رفته و حاصل کار تولید XD3 جدید بوده است.


این خودرو زندگی خود را به عنوان X3 استاندارد آغاز کرده اما آن را به چیزی تبدیل کرده و که از آلپینا انتظار می‌رود. نمای جلوی خودرو پذیرای اسپلیتر عمیق‌تری بوده و در بخش عقب نیز خروج‌های اگزوز ۴ تایی خودنمایی می‌کنند. رینگ‌های ۲۲ اینچی و لاستیک‌های پهن‌تر نیز تکمیل کننده‌ی تغییرات هستند. البته رینگ‌های کوچک‌تر ۲۰ اینچی نیز در دسترس می‌باشند.


داخل کابین XD3 یک پله بالاتر از X3 استاندارد حس می‌شود. پوشش چرمی روی بخش‌هایی همچون صندلی‌ها، فرمان و تریم درب‌ها دیده می‌شود و تریم مشکی پیانو هم ترکیب رنگی جذابی ایجاد می‌کند. رکاب‌های درب خاص آلپینا و پلاک شماره‌دار در کنسول مرکزی نیز به شما یادآوری می‌کنند که با یک X3 ساده طرف نیستید.


البته جزئیات دوست‌داشتنی بیشتری هم وجود دارد. دوخت روی فرمان خاص بوده و نیمی از آن آبی‌رنگ و نیمی سبز است. همچنین پانل‌های رنگی کوچکی در پشت صندلی‌ها دیده می‌شود. البته همانند تمامی محصولات آلپینا، مشتریان می‌توانند رنگ‌ها و تریم های گوناگونی را انتخاب کنند.

آنچه که انتظارات ما از آلپینا را تا حدی برآورده نمی‌کند پشت آمپرهای دیجیتالی است. این پشت آمپرها همانند سایر محصولات این تیونر از پس‌زمینه آبی‌رنگ استفاده می‌کنند اما تغییرات گرافیکی و اعداد آن چنگی به دل نمی‌زنند. این وضعیت در حالت اسپورت بدتر بوده و رنگ سبز روشن هماهنگی چندانی با کلیت پشت آمپرها ندارد. البته وضعیت سطح بالای کابین باعث برجسته‌تر شدن این نقیصه می‌شود.


البته تمرکز اصلی باید روی قوای محرکه باشد. XD3 از پیشرانه‌ی ۳ لیتری دیزلی X3 استاندارد با اصلاحاتی سود می‌برد. آلپینا توربوی جدید را با دو نمونه‌ی جدید جایگزین کرده است. توربوی کوچک‌تر برای حذف لگ بکار رفته و نسخه‌ی بزرگ‌تر نیز قدرت بیشتری را به ارمغان می‌آورد. توربوهای جدید به همراه سیستم جذب و خنک‌کنندگی اصلاح شده منجر به تولید قدرت ۳۳۰ اسب بخاری و گشتاور ۷۰۰ نیوتون متری شده‌اند. آلپینا می‌گوید این قدبلند لوکس شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۹ ثانیه ای دارد. این مدل به اندازه‌ی X3 M40d سریع بوده هرچند مدل‌های خارج از بازار بریتانیا دارای پیشرانه‌ای با چهار توربو بوده و قدرت و گشتاور ۳۸۴ اسبی و ۷۷۰ نیوتون متری دارند.


روش سرعت گرفتن این خودرو را می‌توان چیزی بین واژه‌های گول زننده و متحیرکننده دانست. پیشرانه هرگز تحت‌فشار حس نمی‌شود بنابراین شتاب گیری بدون هرگونه سختی انجام می‌شود و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز تعویض‌های نرمی داشته و در آنِ واحد به درخواست راننده پاسخ می‌دهد.


اما آیا پیشرانه‌ی دیزلی با شخصیت آلپینا همخوانی دارد؟ از نظر پرفورمنس بله اما از نظر احساس کلی‌ای که به خودرو بخشیده می‌شود چنین فکری نمی‌کنیم.


البته مصرف سوخت یک پیشرانه‌ی بنزینی با مصرف XD3 برابر نیست. این شاسی‌بلند علیرغم پرفورمنس قابل‌توجهی که دارد در هر صد کیلومتر تنها ۶.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

اگرچه شتاب خط مستقیم این خودرو با نسخه‌ی استاندارد X3 M40d مشابه است اما آلپینا روش ریلکس تری را برای شاسی در نظر گرفته است. دامپرها زمان جمع شدن نرم‌تر و در زمان ریباند سفت تر از X3 هستند. رینگ‌های بزرگ آلپینا شاید در شهر سواری را اندکی تحت تأثیر قرار دهند اما XD3 در کل خودرویی بسیار راحت است. این موضوع به همراه قدرت زیاد و کابینی آرام باعث شده محصول آلپینا جزو یکی از بهترین کراس اوورهای بازار باشد.

علیرغم تمرکز بیشتر روی راحتی XD3 هنوز هم در جاده‌های پر پیچ و خم حرف‌هایی برای گفتن دارد. آلپینا اقدام به بهبود سیستم چهار چرخ محرک ب‌ام‌و کرده و یک دیفرانسیل لغزش محدود را روی اکسل عقب نصب کرده تا از سواری اسپورت محصولش اطمینان حاصل کند. کشش خودرو حداقل در جاده‌های عمومی بسیار خوب بوده و فرمان نیز دقیق و بالانس شده است.

قیمت این خودرو از ۵۷۹۰۰ پوند آغاز می‌شود. با توجه به اینکه قیمت ب‌ام‌و X3 M40d از ۵۳۸۷۰ پوند آغاز می‌شود بنابراین قیمت بیشتری که برای قدرت بیشتر، ظاهر و کابین متمایزتر و… درخواست شده معقول به نظر می‌رسد. البته قیمت خودروی حاضر در تست کمی بالای ۷۰ هزار پوند بوده که به خاطر سفارش برخی آپشن ها همچون رینگ‌های بزرگ‌تر، ترمزهای بهتر، سانروف پانورامیک و… است.


اگر به دنبال خرید ب‌ام‌و X3 M40d هستید به سختی خواهید توانست چشم روی ویژگی‌های خاص آلپینا XD3 جدید ببندید. از نظر سرعت در خط مستقیم تفاوت زیادی بین دو خودرو وجود ندارد و درحالی‌که آلپینا بیشتر روی راحتی سواری تمرکز کرده اما هنوز هم توانایی‌های زیادی در سر پیچ‌ها دارد. متریال لوکس‌تر کابین و خاص‌تر بوده باعث شده‌اند این خودرو انتخاب خوبی باشد. البته هنوز هم فکر می‌کنیم یک پیشرانه‌ی بنزینی می‌تواند XD3 را جذاب‌تر کند.

مشخصات آلپینا XD3 بای توربو

  • قیمت: ۵۷۹۰۰ پوند
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو دیزل
  • قدرت/گشتاور: ۳۲۸ اسب بخار/۷۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۴ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    خیلی خیلی جذاب و دوست داشتنی. ب ام وX3 رو میشه بعنوان بهترین کراس اوور دنیا ازش نام برد. چون بهترین کیفیت کابین رو درکلاس خودش به همراه پورشه ماکان داره.هندلینگ قوی ولذت رانندگی سطح بالا.
    وحالا هم آلپینا با معرفی BX3 وBX4 به خریدار این حق انتخاب رو داده که اگه یه کراس اوور عملکردی پرفومنس وسریع رو دوست دارید میتونید X3M وX4M رو انتخاب کنید اما اگه یه کراس اوور سریع اما با کابینی سطح بالا وسواری ابریشمی رو دوست داریو میتونید BX3 وBX4 رو داشته باشید!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Khosrow

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    ماشین های زشتی که این روزا طراحی میشن دیگه با الپینا و لورینسر و بقیه هم قیافه نمیگیرن / اخراج کنید طراحان تازه فارغ شده از کالج رو / یعنی نمی بینید چی میسازید ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. charger

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (396 ديدگاه)

      خوب آستینا رو بده بالا و یادشون بده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Khosrow

        ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        قشنگ بود شر میکنم / چارجرو قشنگ ببینی نتیجه ش میشه همین ..

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Behrouz. anzali

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (372 ديدگاه)

    یعنی روی مصرف سوختش موندم!!!!! ۶۰۴لیتر برای توربو دیزل ؟؟ اونم ۶ سیلندر!!خداییش عالی هست چی ساختن. از ۲۰۶ کم مصرف ما هم کمتر میسوزونه. لایک داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Behrouz. anzali

      ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (372 ديدگاه)

      شرمنده ۶۰۴ تایپ کردم ۶.۴ لیتر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. سید

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (132 ديدگاه)

    گزینه ای ضعیف در برابر مرسدس…بنز یچی دیگس کلا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا