بی ام و

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و X1 xDrive25e M Sport جدید

خوب بودن کافی نیست!

در بحث مصرف سوخت، آلایندگی و آسیب به محیط‌زیست شاسی بلندها تصویری روشن از خود بر جای نمی‌گذارند اما ب‌ام‌و با تولید این X1 xDrive25e شاید بتواند گزینه‌ای کم‌مصرف‌تر برای مشتریان دست و پا کند.

ب‌ام‌و X1 هیبریدی

به لطف قوای محرکه پلاگین هیبریدی، پاسخ مونیخی‌ها به ولوو XC40 Recharge T5 در حالت تمام الکتریکی برد ۵۱ کیلومتری خواهد داشت و بنابراین مشتریانی که معمولاً مسیرهای کمی را طی می‌کنند می‌توانند حداکثر استفاده را از این مزیت داشته باشند.

ب‌ام‌و X1 هیبریدی

X1 به همراه پسرعموی کوپه مانند X2 کوچک‌ترین شاسی‌بلند ب‌ام‌و محسوب می‌شود. ابعاد کوچک‌تر این خودرو نسبت به سری ۳ سدان باعث شده X1 سواری راحتی در شهر داشته باشد و درعین‌حال موقعیت نسبتاً بالای راننده دید بسیار خوبی به جاده ایجاد می‌کند.

ب‌ام‌و X1 هیبریدی

تا به اینجا که همه‌چیز خوب بوده و به نظر می‌رسد مشخصات فنی خودرو نیز امیدوار کننده هستند. قوای محرکه پلاگین هیبریدی X1 xDrive25e از یک پیشرانه الکتریکی با قدرت ۹۴ اسبی و گشتاور ۱۶۵ نیوتون متری تشکیل شده اما زمانی که قدرت بیشتری نیاز داشته باشید نیروگاه ۳ سیلندر ۱۵ لیتری بنزینی با قدرت ۱۲۳ اسب و گشتاور ۲۲۰ نیوتون متری هم وارد میدان خواهد شد.

وقتی دکمه استارت را فشار دهید خودرو همچنان ساکت خواهد بود. در حالت پیش‌فرض eDrive پیشرانه بنزینی تنها در شتاب گیری های سنگین یا شارژ کم باتری وارد مدار خواهد شد. زمانی که بر پاسخ نسبتاً کند خودرو در زمان شروع به حرکت فائق آیید روی دیگر سیستم الکتریکی را خواهید دید که نرم بوده و پرفورمنس زیادی برای رانندگی روزمره دارد. این خودرو در حالت الکتریکی حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر در ساعتی داشته هرچند در زمان تست X1 و با شارژ کامل باتری برد نزدیک به ۴۰ کیلومتری در حالت تمام الکتریکی به دست می‌آمد که کمتر از ادعای ب‌ام‌و بود.

علاوه بر حالت eDrive دو حالت هیبریدی دیگر نیز وجود دارد که راننده با استفاده از آن‌ها حداکثر راندمان را کسب کند. در حالت مکس eDrive خودرو وارد حالت تمام الکتریکی شده و این وضعیت برای رانندگی در مناطقی با آلایندگی پایین بسیار عالی است. در حالت صرفه‌جویی باتری نیز پیشرانه بنزینی روشن می‌شود تا شارژ باتری حفظ شود.

ب‌ام‌و X1 هیبریدی

اما درگیری پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی بسیار نرم صورت می‌گیرد. زمانی که پیشرانه بنزینی وارد مدار می‌شود کابین همچنان ساکت و آرام می‌ماند. کمی لرزش و افزایش دور پیشرانه خبر از ورود این نیروگاه درون‌سوز به مدار می‌دهند.

و در این حالت پرفورمنس X1 قوی است. پیشرانه بنزینی چرخ های جلو و واحد الکتریکی چرخ های عقب را به حرکت درآورده و X1 پلاگین هیبریدی خودرویی چهار چرخ محرک می‌شود که از این نظر بالاتر از ولوو قرار می‌گیرد. این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۹ ثانیه‌ای داشته که اگرچه سریع‌تر از برادران درون‌سوز خود نیست اما چهار دهم ثانیه سریع‌تر از رقیب سوئدی می‌باشد.

ب‌ام‌و X1 هیبریدی

سواری X1 هم هیجان‌انگیزتر از XC40 است. اگر باتری لیتیوم-یونی ۱۰ کیلووات ساعتی خودرو سنگین است اما زیر صندلی عقب قرار گرفته تا مرکز ثقل خودرو پایین باشد و توزیع وزن نیز به خوبی صورت گیرد. به همین خاطر X1 در سر پیچ‌ها پایدار و مطمئن باقی مانده و تکان های بدنه را به خوبی محدود می‌کند. فرمان هم خوب بوده و اگرچه بازخورد زیادی ندارد اما سنگینی و پاسخ مناسبی دارد.

البته کراس اوور ب‌ام‌و به‌طور کامل وزن خود را نمی‌تواند پنهان کند. در مقایسه با مدل‌های بنزینی سبک‌تر، X1 هیبریدی سریع‌تر به محدودیت‌های خود در زمینه چسبندگی رسیده و در این حالت کم فرمانی مشهود است. برخی دست‌اندازهای بزرگ نیز می‌توانند سواری را ناراحت کرده و رینگ‌های ۱۸ اینچی نیز مزید بر علت هستند. البته سواری خودرو بسیار راحت بوده و صداهای سیستم تعلیق نیز به خوبی سرکوب شده‌اند.

ب‌ام‌و X1 هیبریدی

سرنشینان در کابینی قرار می‌گیرند که طراحی آن کمی از مد افتاده به نظر می‌رسد اما از نظر تکنولوژی هنوز هم سرآمد کلاس خود است. سیستم اطلاعات سرگرمی ب‌ام‌و عالی بوده و صفحه‌نمایش آن از گرافیک بالا و واکنش سریع برخوردار است. به این موارد باید کنترل صوتی و دکمه‌های فیزیکی را نیز اضافه کرد که آن‌ها نیز عالی کار می‌کنند.

ب‌ام‌و X1 هیبریدی

استفاده از قوای محرکه هیبریدی باعث شده ظرفیت باک سوخت به ۳۶ لیتر کاهش یابد. محفظه بار ۴۵۰ لیتری نیز ۵۵ لیتر فضای کمتری نسبت به مدل‌های درون‌سوز ارائه می‌کند اما خب درب بزرگی که باز می‌شود جاگیری اشیا را آسان می‌کند. فضای سرنشینان عقب با دیگر نسخه‌های X1 فرقی ندارد و همچنان در کلاس خود بهترین است.

ب‌ام‌و X1 هیبریدی

همان‌گونه که انتظار دارید X1 xDrive25e قوی‌ترین و پیچیده‌ترین عضو خانواده بوده و البته گران‌ترین آن‌ها نیز هست. این خودرو در تمامی ‌تریم ها به جز تریم پایه SE عرضه شده و قیمتش از ۳۸۲۰۰ پوند برای مدل اسپورت شروع شده و به ۴۰ هزار پوند برای نسخه تست شده M اسپورت می‌رسد. این خودرو حدود ۲ هزار پوند گران‌تر از نسخه بنزینی xDrive20i و ۱۱۲۵ پوند گران‌تر از قوی‌ترین نسخه دیزلی یعنی xDrive20d می‌باشد.

و این یعنی بسیاری از خریداران شخصی به سختی می‌توانند چنین اضافه پرداختی را هضم کنند. بله این خودرو سریع‌تر و آرام تر از مدل‌های درون‌سوز است اما خب آن‌ها هم در این زمینه کمبودی ندارند. با توجه به اینکه محصولات پلاگین هیبریدی در مسیرهای کوتاه‌تر کم‌هزینه‌تر هستند بنابراین در مسیرهای طولانی خیلی نباید به کاهش هزینه‌ها امیدوار بود؛ بنابراین X1 پلاگین هیبریدی فقط برای بخش خاصی از مشتریان منطقی جلوه خواهد کرد.

ب‌ام‌و X1 هیبریدی

اما خریداران سازمانی از مزیت‌های زیادی در بحث تخفیف‌های مالیاتی برخوردار خواهند بود.

قوای محرکه پلاگین هیبریدی ب‌ام‌و X1 xDrive25e نه تنها قوی‌ترین پرفورمنس در خانواده X1 را ارائه می‌کند بلکه بهترین آسایش و رفاه را به ارمغان آورده و درعین‌حال سواری و هندلینگ مدل‌های استاندارد را حفظ می‌کند؛ اما همچون همیشه خودروهای پلاگین هیبریدی گزینه‌ای عالی برای برخی مشتریان هستند. اگرچه مزیت‌های مالیاتی می‌تواند این خودرو را در نظر خریداران سازمانی جذاب جلوه دهد اما مشتریان شخصی بهتر است مدل‌های ارزان‌تر بنزینی یا دیزلی را انتخاب کنند.

مشخصات ب‌ام‌و X1 xDrive25e M Sport

  • قیمت: ۴۰ هزار پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی و واحدی الکتریکی
  • قدرت: ۲۲۰ اسب بخار
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۳ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: زیر ۲ لیتر در هر صد کیلومتر
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. مهرآیین

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (258 ديدگاه)

    الآن چند دهه است که خودروسازی ما از روند جاری پیشرفت در دنیا فاصله گرفته و در یک دنیای عجیب و غریب و در انحصار یک عده خاص مشغول فعالیت است و همیشه دلخوش به اینست که سیل مشتریان دست‌ به‌ نقد و دلالان را پشت دروازه‌ هایشان منتظر نگهدارد ولی برعکس ما در همه جای دنیا کیفیت و رقابت و مشتری مداری حرف اول و آخر را می زند و در این بازار رقابتی یک لحظه غفلت مساوی با سالها عقب ‌افتادگیست پس به همین دلیل است که می‌بینیم تمامی شرکتهای خودروسازی جهان حرکتی رو به ‌جلو دارند و پسرفت و عقب گرد در قاموسشان جایی ندارد و می بینیم همیشه شرکتهایی موفقترند که حرف و ایده نویی را ارائه می کنند و به وضع فعلیشان اکتفا نمی کنند

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (753 ديدگاه)

      زمانی که شرایط بود قصدش نبود ، وقتیم که قصدش هست امکانش نیس.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. زیزیگولو

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (4776 ديدگاه)

    یه سوال تو ذهنم پیش اومده و اونم اینه که آیا این ماشین یه هاچبک با طراحی نامتعارف هستش یا یه اس ‌یو‌ وی بدون مختصاتو ویژگیای مربوطه؟؟؟؟ درسته که X1 ارزونترین ماشینیه که بی ‌ام ‌و تو رده اس ‌یو ‌وی ‌ها عرضه میکنه ولی اونچه واسم قابل درک نیست شیوه تفکر طراحای این ماشینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (12 ديدگاه)

    حتی خوندن متن و وصف ماشین و ویژگی هاش لذت بشخه. چه بسره به داشتنش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. AMIR_REZA

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (333 ديدگاه)

    یکم قیمتش بالا نیس؟ با توجه به پرفورمنسش؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    40 هزار تا؟؟؟؟؟؟؟
    چه خبره
    ولی بازم در کل ماشین خوب و شهری هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پارسا عشق ماشین

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (190 ديدگاه)

    خیلی قیمت بالایی داره من نمی دونستم انقدر زیاده فک کردم ۲۷ تا ۳۵ فک نمی کردم انقدر باشه الان که فکر می کنم ما خیلی ارزون بی ام وه می خریم شما حساب کن ۴۰ رو ضرب در بیست کنی میشه ۶۰۰ حالا با گمرک و اینا بشه نه ۹۰۰ خوبه که ما زیاد تو ایران روش نمی کشن فقط ۱۰۰ میلیون روش می کشن که من همونو ندارم و الکی حرف زدم???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. AMG///

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (579 ديدگاه)

    ی سوال
    رقیب x3 glb هست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bilbo

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (516 ديدگاه)

      خیر،
      X1 رقیب GLA
      X2 رقیب GLB
      X3 رقیب GLC
      X4 رقیب GLC Coupe
      X5 رقیب GLE
      X6 رقیب GLE Coupe
      X7 رقیب GLS

      G Class تو ب‌ام‌و مشابه نداره، X8 وعده داده شده ب‌ام‌و هم اگه تولید بشه فعلا بی رقیب هست تو مرسدس. تو برقی ها هم همین اسامی برقرار منتهی بجای GL مرسدس از EQ استفاده کرده و ب‌ام‌و یه i آورده قبل ایکس ها. حالا اینکه iNext چطور وارد این طبقه بندی میشه باید تا معرفیش صبر کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. AMG///

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (579 ديدگاه)

        ??????

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. ماکان

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (768 ديدگاه)

    سلام . انشاالله که تا قبل از سال 2035 تمام مدل های بی ام و قوی ترین نسخه ی شان از نوع پلاگین هیبرید و یا تمام الکتریکی باشند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ماکان

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (768 ديدگاه)

    سلام . بنده به سلیقه ی شخصی خودم نسخه های پلاگین هیبرید بی ام و در خیلی از مدل های بی ام و را دوست دارم مخصوصاً اگر که همچین نسخه ای قوی ترین نسخه ی تولیدی هرکدام از مدل های بی ام و باشد چون که اگر که قوی ترین نسخه ی هرکدام از مدل ها باشد هم کم مصرف است هم قدرتمند .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا