بی ام وهفته نامه

بررسی ب ام و 330e پلاگین هیبرید

ب ام و با تولید محصولات برجسته‌ای چون هاچبک i3 و سوپرکار i8 چند سالی است که در بحث مهندسی خودروهای الکتریکی دست برتر را دارد. واضح است که خریداران این روزها دنبال خودروهایی با سوخت‌های جانشین معمولی هستند و مدل‌هایی که از باتری‌ها نیرو می‌گیرند هم‌اکنون ۴ درصد فروش برندهای اروپایی را تشکیل می‌دهند.

bmw-330e-02
بنابراین جای تعجبی ندارد که می‌بینیم ب ام و برخی از مدل‌های پلاگین هیبرید برتر خود را با زیرساخت مدل‌های عادی‌تر ارائه می‌کند.

bmw-330e-03
۳۳۰e جدید از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو به همراه پیشرانه‌ای الکتریکی سود می‌برد و البته پرفورمنس قابل‌اعتنایی را نیز پیشنهاد می‌کند. برای مثال، قوای محرکه‌ی این خودرو در مجموع ۲۴۹ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و مصرف سوخت ادعایی آن ۱.۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر است. مهم‌تر آنکه با یک‌بار شارژ کامل باتری‌ها، ب ام و تنها در حالت الکتریکی ۴۰ کیلومتر راه را بپیماید.

bmw-330e-01
شاید قابل‌توجه‌ترین جنبه‌ی ۳۳۰e غیرمنتظره بودن آن مخصوصاً در برابر مدل‌های i ب ام و است. در حقیقت، خودروی M Sport قرمزرنگ حاضر در این تست به راحتی می‌تواند با نسخه‌ی ۳۲۰d دیزل اشتباه گرفته شود. تنها نشانه‌های حالت سبز این خودرو نشان‌های eDrive موجود در ستون‌های C و فلاپ اضافی در جلو برای شارژ کردن است.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016
داخل کابین نیز داستان مشابهی برقرار است جایی که ۳۳۰e تقریباً از مدل‌های عادی غیرقابل‌تمایز است. با نگاهی دقیق‌تر البته می‌توانید دکمه‌ی eDrive را پشت اهرم تعویض دنده ببینید. در جلوی چشم راننده نیز نشان‌دهنده کوچک قدرت نیز وجود دارد.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016-07
حجم صندوق‌عقب نیز از ۴۸۰ به ۳۷۰ لیتر کاهش یافته است تا جا برای باتری‌های لیتیوم-یون باز شود. این باتری‌ها که حداکثر ظرفیت ۷.۶ کیلووات ساعتی دارند می‌توانند تنها در ۲ ساعت و با استفاده از I Wallbox ب ام و شارژ کامل شوند. البته با استفاده از سازوکار عادی این زمان به ۳ ساعت افزایش می‌یابد. وقتی خودرو شارژ شد می‌توانید استفاده از انرژی الکتریکی و یا ذخیره‌ی آن برای استفاده‌ی دیگر را انتخاب نمایید.

با روشن کردن خودرو صفحه‌نمایش نیز روشن شده اما صدایی از زیر کاپوت برنمی‌خیزد. با فشردن پدال گاز ۳۳۰e به نرمی شتاب می‌گیرد. پیشرانه الکتریکی ۸۷ اسب بخاری در پشت پیشرانه درون‌سوز قرار گرفته و از طریق گیربکسی ۸ سرعته توان مجموعه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

با یک‌بار شارژ کامل این خودرو می‌تواند محدوده‌ای ۴۰ کیلومتری را با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت پوشش دهد. با افزایش سرعت و یا محدوده‌ی حرکتی پیشرانه‌ی بنزینی توربو نیز فوراً به کمک واحد الکتریکی می‌آید. حتی وقتی باتری خالی است سیستم اطمینان حاصل می‌کند که حداقل شارژ در دسترس وجود دار بنابراین شما همیشه می‌توانید به ظرفیت کارایی قابل‌توجه ۳۳۰e افتخار کنید.

در سرعت‌های پایین پیشرانه‌ی الکتریکی برای انتقال بی‌زحمت قدرت به واحد درون‌سوز کمک می‌کند. با افزایش دور پیشرانه شتاب گیری به‌طور کامل در دست پیشرانه درون‌سوز می‌افتد.۶.۱ ثانیه طول می‌کشد تا این خودرو از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016-04
این کارایی حتی زمانی احساس‌برانگیزتر می‌شود که بفهمید ۳۳۰e 210 کیلوگرم سنگین‌تر از برادر عادی خود یعنی ۳۲۰i اتوماتیک است. البته اگرچه برادر پلاگین هیبرید کار خود را در خط مستقیم خوب انجام می‌دهد اما در پیچ‌ها موفقیت کمتری دارد.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016-03
توازن طبیعی سری ۳ دیفرانسیل عقب، بازخورد و اعتمادبه‌نفس ب ام و همگی حضور دارند اما ۳۳۰e نسبت به مدل‌های عادی کمی کم فرمانی نشان می‌دهد. در راه‌های ناهموار نیز اندکی تکان‌های بدنه به چشم می‌آیند اگرچه که ب ام و در رانندگی‌های روزمره سواری نرمی دارد.۳۳۰e با وجود پکیج M Sport بهای ۳۶۷۳۵ پوندی دارد که ۶۴۹۵ پوند گران‌تر از برادر بنزینی خود یعنی ۳۲۰i و ۳۹۶۵ پوند گران‌تر از ۳۲۰d دیزلی است. شاید این اختلاف قیمت زیاد به نظر برسد اما خریداران این خودرو از مشوق‌های ۲۵۰۰ پوندی دولتی بهره‌مند‌ می‌شوند.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016-02
همانند تمامی خودروهای پلاگین هیبرید،۳۳۰e باید با سبک زندگی شما همخوانی داشته باشد تا واقعاً بتوانید از آن لذت ببرید؛ اما اگر شما راننده‌ی خودروی سازمانی هستید که سفرهای کوتاه زیادی را انجام می‌دهد و می‌توانید همه‌روزه باتری‌ها را شارژ کنید، این ب ام و با این قوای محرکه کارایی بسیار خوب را به همراه صرفه‌جویی در هزینه‌ها ارائه می‌کند.

bmw-330e-plug-in-hybrid-2016-05

مشخصات ب ام و ۳۳۰ M Sport

قیمت: ۳۴۲۳۵ پوند (به همراه مشوق‌های دولتی)
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی و یک واحد الکتریکی
قدرت/گشتاور: ۲۴۹ اسب بخار/۴۲۰ نیوتون متر
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۱ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ادعایی: ۱.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

[دانلود ویدئو]

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. فقط انگلستان

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    شرکت بی ام و یک برتری کامل نسبت به بنز داره و اونم اینه که تمام مدل هاش قیافه بدون نقصی دارن ولی بنز اصلا این طور نیست مثلا SLS و SLk و CLS و SLR و GLK … رو نگاه کنید طراحیشون یه جوریه آدم نمی تونه بگه بی نقصه کاملن ولی مثلا به لامبورگینی مورسیه لاگو نگاه کنید آدم نمی تونه کوچک ترین نقصی از طراحیش بگیره ولی این مدل های بنز طراحیشون اصلا بدون نقص نیست من که وقتی می بینمشون فورا ناهمگونی هاشونو پیدا می کنم شاید بگید این ماشین ها بازاریابی شدن و بعد تولید شدن منم می گم درسته ولی برای چند نفر مسلما اگه یه بنز CLS کلاس برای شصت نفر طراحی شده باشه که ازش خوششون بیاد و نتونن ازش ایراد بگیرن در اون طرف مطمئنن بی ام و M6 گرن کوپه برای 95 نفر طراحی شده که دوسش داشته باشن ونتونن ازش ایراد بگیرن اگه به
    مدل های بی ام و توجه کرده باشید هیچ کدومشون طراحی ناهمگونی ندارن و می شه گفت خیلی
    بی نقص تر از بنزن در این مورد از خیلیام پرسیدم اونام طراحی بی ام رو بی نقص تر می دونستن.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. ارمان

      ۱۴ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (1307 ديدگاه)

      این تنها نظر شخصی و سلیقه ای شماست
      بی نقص بودن تو بدنه خودرو رو فقط میشه تو جا داری و ایرو دینامیک خلاصه کرد
      منظورتون از نا همگونی چیه؟ کی همگونی و نا همگونی رو تو خودرو تهریف کرده ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Madjid R8 V12 TDI Le Mans

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ایول سری 3

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مجید

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    یه مدل دیگه از BMW برای کسانی که مصرف سوخت کمتر رو با هندلیگ و راحتی استفاده روزمره میخوان ای کاش میشد با قیمت واقعیش توایران بیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. كوروش

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    عملکردش که خیلی عالیه بخصوص مصرف سوختش تکنولوژیش هم با سابقه ای که گروه i داره قطعا تضمین شدس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    بی نقص وعالی???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mojtabaaston

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    مصرف سوختش واقعا عالیه.دمشون گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۳ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    عجب مصرف سوخت توپی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. بهروز

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    من یه دونه لازم دارم البته با سیستم صوتی اینفینیتی سفارشی شده خاص
    چون پراید 141 من 7 لیتر در صد کیلومتر میسوزونه و صدای بدنه ش زیاده
    با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا