بی ام و

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و Z4

این نسل جدید ب‌ام‌و Z4 است و سازنده ادعا می‌کند Z4 جذابیت هوشمندانه‌ای برای راننده خواهد داشت. گفته‌ی ب‌ام‌و درست است: برخلاف نسل پیشین، این خودرو تلاش‌هایی برای شکست پورشه ۷۱۸ باکستر S خواهد داشت.


البته Z4 کار آسانی در پیش ندارد چراکه این کلاس پر از رقبای قدرتمند است. اگرچه ب‌ام‌و، پورشه را به عنوان سنگ محک در نظر گرفته اما رانندگان حرفه‌ای‌تر می‌توانند نگاهی هم به آلپاین A110 به سقف ثابت بیندازند. اگر هم خودرویی روباز را ترجیح می‌دهید آئودی TT رودستر یک گزینه‌ی قابل دیگر است.


اما در این تست ب‌ام‌و Z4 M40i فول را تست کرده‌ایم که قیمت آن از حدود ۴۹ هزار پوند شروع می‌شود و از این نظر بیشتر قیمت مشابه باکستر استاندارد دارد تا نسخه فول‌تر S.


یک پله پایین‌تر از Z4 M40i نسخه‌ی sDrive20i با قیمت ۳۶۹۹۰ پوند و sDrive30i با قیمت ۴۰۶۹۰ پوند قرار می‌گیرد. همه‌ی این خودروها از نوع دیفرانسیل عقب بوده و با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شوند هرچند مدل پایه در آینده با گیربکس ۶ سرعته دستی هم قابل انتخاب خواهد بود.


واضح است که مدل‌های کم‌توان‌تر هزینه‌های کمتری هم خواهند داشت. دو خودروی ۲۰i و ۳۰i که از پیشرانه ۲ لیتری بنزینی استفاده می‌کنند بنا به گفته‌ی BMW مصرف سوخت ۶.۱ لیتری و آلایندگی ۱۳۹ گرمی دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر دارند. البته قدرت بیشتر مدل M40i به معنی مصرف سوخت بیشتر است هرچند مصرف سوخت ادعایی ۷.۴ لیتری آن تقریباً مشابه با پورشه باکستر S است.


نسل جدید ب‌ام‌و Z4 با نسل جدید تویوتا سوپرا تکامل یافته است بنابراین برخی قطعات مشترک بین آن‌ها به چشم می‌خورد. از جمله این موارد می‌توان به گیربکس ساخت ZF و پیشرانه ساخت ب‌ام‌و اشاره کرد.


شاسی Z4 کاملاً جدید است. در سیستم تعلیق این خودرو از آلومینیوم کمک‌های بسیاری گرفته شده است. نسخه M40i به صورت استاندارد از دامپرهای تطبیقی برخوردار بوده و یک دیفرانسیل الکترونیکی نیز در سر پیچ‌ها کشش موردنیاز را تأمین خواهد کرد. فاصله‌ی ۲۴۷۰ میلی‌متری بین محورها نیز ۲۵ میلی‌متر کوتاه‌تر از نسل قبل و ۵ میلی‌متر کمتر از باکستر می‌باشد.


همان‌گونه که از محصولات ب‌ام‌و انتظار می‌رود، Z4 توازن وزن عالی ۵۰/۵۰ را داشته و مرکز ثقل آن بسیار پایین‌تر از قبل است. یکی از دلایل مرکز ثقل پایین به سقف مربوط است که بجای نمونه‌ای فلزی نسل پیشین از نمونه‌ی سبک‌تر پارچه‌ای استفاده شده است. این سقف در ۱۰ ثانیه و تا سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت باز و بسته می‌شود. همچنین استفاده از این سقف باعث شده فضای بار با ۵۰ درصد افزایش به ۲۸۱ لیتر برسد.

البته تنها سقف نیست که سریع عمل می‌کند. Z4 M40i از همان پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی بکار رفته در M240i استفاده می‌کند. Z4 با این پیشرانه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۴ ثانیه‌ای داشته که مشابه عملکرد پورشه باکستر S است؛ اما آن چیزی که در پورشه وجود نداشت و ب‌ام‌و آن را ارائه می‌کند صدای جذاب پیشرانه ۶ سیلندر است.


گیربکس Z4 نیز بسیار خوب بوده و تعویض‌های نرم و سریعی دارد. البته آن حالت درگیری و هیجان گیربکس ۶ سرعته دستی پورشه در رقیب باواریایی وجود ندارد.


این احساس عدم درگیر بودن در فرایند راندن خودرو در جاده نیز مشهود است. شاسی Z4 نیز همانند گیربکس عالی عمل می‌کند و با ورود به یک پیچ تند شاهد دوری دماغه از بیش فرمانی خواهید بود. البته ب‌ام‌و در مقایسه با استانداردهای فوق‌العاده بالای پورشه در دو زمینه کم می‌آورد. اولین آن‌ها فرمان است که اگرچه دقیق بوده اما کمی بی‌احساس عمل کرده و بنابراین شما بازخوردی واقعی از آنچه در زیر خودرو می‌گذرد به دست نخواهید آورد.


دومین مشکل هم ‌وزن است. Z4 خودرویی با ۱۵۳۵ کیلوگرم وزن است که ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر از باکستر S مجهز به گیربکس PDK می‌باشد. آلپاین A110 تنها ۱۰۸۰ کیلوگرم وزن دارد بنابراین نمی‌توان این اختلاف وزن را نادیده گرفت. همین موضوع شما را به فکر می‌اندازد که اگر Z4 کمی سبک‌تر بود چه عملکرد فوق‌العاده‌ای به نمایش می‌گذاشت.


اگرچه انتقادات از سواری Z4 عمدتاً به خاطر رقبای بسیار خوب آن است اما مشکلات موجود در کابین پررنگ‌تر هستند. اول به نقاط قوت کابین اشاره می‌کنیم: کیفیت ساخت کابین بی‌نقص بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی هم عالی است. صندلی‌ها نیز در سفرهای طولانی راحت بوده و در مسیرهای پر پیچ و خم حمایت خوبی از بدن به عمل می‌آورند.

اما مشکل اصلی کابین به طراحی آن بازمی‌گردد. زیبایی یک امر شخصی است اما طراحی داشبورد تقریباً با سری ۳ جدید در یک راستا بوده و اگر این کابین در یک سدان ۴ درب زیبا به نظر می‌رسد اما بهتر بود Z4 داشبوردی هیجان‌انگیزتر داشت. در رقبایی همچون باکستر، TT و حتی فورد موستانگ حس هیجان و حضور در خودرویی اسپورت تر به شما دست خواهد داد.


در شک و تردید نمانید! جدیدترین نسل ب‌ام‌و Z4 از نظر دینامیک چند قدم جلوتر از نسل پیشین است. کیفیت ساخت این خودرو و البته تجهیزات بکار رفته در آن نیز بسیار پیشرفت کرده‌اند اما این خودرو در برابر رقبای بسیار قدرتمند خیلی کار راحتی در پیش ندارد. Z4 به اندازه‌ی پورشه ۷۱۸ باکستر و آلپاین A110 سبک و هیجان‌انگیز نیست و فاقد هیجان و احساس یک خودروی اسپورت در این کلاس می‌باشد.

مشخصات ب‌ام‌و Z4 M40i

  • قیمت: ۴۹۰۵۰ پوند
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۳۳۵ اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۴.۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
  • موعد عرضه: مارس ۲۰۱۹
منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. mahdy

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    پورشه باکستر : لایک
    بی ام و Z4 : دیسلایک
    خودم نظرم دیس لایکه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. mahdy

      ۲۵ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      عجب رقابت جانانه ای شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Khosrow

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    زیباتر از قبل به نظر میاد / جلوش خیلی شبیه SLK نسل دوم ه / کاش هارد تاپ بود ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهين

      ۲۵ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (856 ديدگاه)

      این ماشین جلوش به نظرم شدیدا شبیه amg gt هست، حالا نه اینکه کپی باشه ولی خیلی شباهت زیاده،کلا نمیدونم چرا ولی یکم هم شبیه کیا استینگره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    تعدادی عکس جدیدتروباکیفیت بالاتر روفرستادم واسته دوستانbmwدوست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهدی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    Z4 خیلی جذابه.باکاپوت کشیده وطراحی اسپرت وکابینش دلرباش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. omid622

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    باکسترSیه چیز دیگه ست
    با ۴۹ هزار پوند
    ممیشه به خرید M2 هم فکر کرد
    با دنده دستی معرکست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. omid622

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    با این قیمت فول Z4
    من m2 دنده دستی رو بر میدارم
    لذت خالص رانندگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهدی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    پورشه باکستر بخاطر وزن کمتر وموتوروسط بودنش کمی چالاک تره.طراحی کابین باکستربیشتر اسپرت هستش اماZ4جدید بیشترشبیه یه گرندتور کوچیک هستش باطراحی اسپرت ولوکس وکابینش هم بیشترلوکس هستش تااسپرت.کیفیت کابینZ4جدیدفوق العاده بالاست.BMWقرار نیست نسخهM این ماشین رو تولید کنه.افرادی که یه کوپه خیلی اسپرت وبه شدت دقیق میخوان بهتره به سمتM2برن که افسانه ای هستش واسه خودش. اما افرادی که یه کوپه لوکس واسپرت باطراحی دلفریب وهمراه بایه کابین خیال انگیز میخوان Z4بهترین انتخاب میتونه براشون باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ساسان

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1038 ديدگاه)

    نظر شخصی من اینه خودرو های اسپرت کوپه دراین رده با گیربکس دستی لذت رانندگیشون چند برابر میشه…این نسل ازخودروها پتانسیل اینو چه بلقوه چه بلفعل دارن که نسل گیربکسهای دستی که رو به انقراض هستو زنده نگه دارن.چون نه قراره رکورد نوربرینگ بزنن.نه قراره تو درگ میلی ثانیه ای برنده بشن.فقط دینامیک رانندگی ولذت وتمام…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Mohammadreza

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    مشخصه بی ام و بیشتر رو نرم و روان و قابلیت every day use بودن خودرو کار کرده تا اسپرت بودنش همنطور که تو متن هم اشاره کرده اینو حتی از طراحی داشبورد هم میشه متوجه شد
    البته اینو از قبل هم میشد تشخیص داد چون اگه یادتون باشه مدیران bmw و تویوتا همیشه تاکید داشتن که سوپرا و z4 شخصیت های کاملا متفاوتی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. net

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2981 ديدگاه)

    یه نکته منفی و عجیب در مورد محصولات جدید بی ام و z4 و سری۸ کابریولت و x5 و x7 من دیدم سمت چپ و راست ال سی دی روی داشبورد این ماشینهای جدید بی ام و هست که حاشیه زیاد داره سمت چپ و راست که برای سال ۲۰۱۹ این حاشیه زیاد قشنگ نیست و اگر مثل ال سی دی روی داشبورد ماشینهای جدید لکسوس مستطیلی و نازک و بدون حاشیه بود خیلی زیبا میشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سورنا

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    خریدش که فکر نکنم بتونیم ولی کاش زودتر انگل زاده ها (عاقازاده های قبل) واردش کنن بتونیم تو خیابونا ببینیمش …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. net

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2981 ديدگاه)

    اگر طراحی داخلی z4 جدید کاملا مشکی باشه قشنگتره،اگر جلو پنجره نقره ای بود و مشکی نبود قشنگتر میشد،واقعا چراغ جلو z4 جدید جالب نیست و زشته و خیلی تو ذوق میزنه==چراغ باریک عقب و عقب z4 جدید و چراغ باریک عقب و عقب سری ۸ کابریولت واقعا زیباست و چراغ باریک جلو و جلوپنجره نقره ای سری ۸ کابریولت خیلی قشنگه=در حال حاضر بی ام و سری ۸ کابریولت زیباترین ماشین روباز جهان هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رامتین

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (3011 ديدگاه)

    سوپرا هم بزودی معرفی میشه که موتور Z4 به نوعی روشه.
    سوپرا را به نوعی میگن جانشین GT86. فقط سوپرا 2 صندلی هست یا چهار؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. shirko

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    به شخصه می تونم بگم طراحی بیرونی و داخلی و عملکردش فوق العاده پیشرفت کرده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۴ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      کاملا درسته. bmw خیلی کیفیت کابین هاشو بالابردن. درهمه محصولات جدید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. net

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2981 ديدگاه)

    طراحی داخلی و صندلی چرمیz4 جدید و سری۸ کابریولت خیلی قشنگه مخصوصا اگر کاملا به رنگ مشکی باشه =اگر سقف فلزی خودکار جمع شونده برای z4 جدید و سری ۸ کابریولت گذاشته بود عالی میشد=سری ۸ کابریولت و اقعا طراحی داخلی و بیرونی زیبایی داره و لی چراغ جلو و جلو پنجره مشکی z4 جدید زیبا نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Farhad

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (378 ديدگاه)

    نمیدونم چرا وقتی اینو دیدم احساس میکنم این نسل قدیمشه تا نسل قبلیش
    به نظرم طراحی خارجی همین z4 هایی که تو ایرانه به مراتب زیبا تره
    ولی بازم دلیل نمیشه دوسش نداشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. net

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (2981 ديدگاه)

    Z4 قبلی چراغ عقب و عقبش زیبا نبود ولی چراغ جلو و جلوپنجره اش قشنگ بود و سقف فلزی خودکار جمع شونده داشت قشنگ بود و این مدل رینگ z4 جدید که به رنگ تیتانیوم خاکستری هست قشنگه=تشکر از پدال بخاطر کیفیت بالا عکسها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. emad1990

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    پورشه یه معیار تو ساخت ماشین های اسپورت بوده
    هست
    و خواهدبود

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا