بی ام و

اولین تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی ب‌ام‌و M3 کامپتیشن جدید

آشنا و خوشحال‌کننده دو واژه‌ای هستند که سریعاً با راندن نسل جدید ب‌ام‌و M3 در اولین پیچ به ذهن می‌رسند و اگرچه ما همین را از ۵ نسل سدان پرفورمنس و نمادین باواریا انتظار داشته‌ایم اما مهندسان ب‌ام‌و M یک‌بار دیگر توانسته‌اند این مفهوم را به مرحله جدیدی برسانند. این در حالی است که M3 و M4 جدید حدود ۹۰ درصد کامل شده‌اند و هنوز برخی کارها باقی مانده است. این را درک هکر مدیر توسعه ب‌ام‌و M می‌گوید.

زیر کاپوت این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربویی قرار گرفته که اگرچه آشنا اما جدید است. پیشرانه S58 در جدیدترین نسل‌های X3 M و X4 M بکار رفته اما میزبان اصلی آن M3 است که مشخصات جذاب خود را به نمایش می‌گذارد. این نیروگاه در M3 استاندارد قدرت ۴۷۳ اسب بخاری داشته اما در نسخه کامپتیشن احتمالاً قدرت ۵۰۳ اسبی را ارائه خواهد کرد.

این خودرو به‌صورت استاندارد از گیربکس ۶ سرعته دستی سود خواهد برد اما نسخه‌های کامپتیشن دارای گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک خواهند بود. این گیربکس فاقد تکنولوژی دوکلاچه بوده اما بجای آن از مبدل گشتاور استفاده کرده است که موضوعی غیرمرسوم در محصولات پرفورمنس مدرن محسوب می‌شود.

مدیر ب‌ام‌و جزئیات کامل شاسی این خودرو را اعلام نکرد اما برخی از تغییرات را برشمرد. در مقابله با سری ۳ استاندارد، M3 جدید دارای اکسل جلوی سفت تر، دامپرهایی با کنترل الکترونیکی و دیفرانسیل عقب قفل شونده ارتقا یافته است.

این خودرو از رینگ‌های ۱۸ اینچی در جلو و ۱۹ اینچی در عقب استفاده کرده اما نسخه‌های کامپتیشن دارای رینگ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی و لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپورت ۴S هستند. طبیعتاً ترمزهای کربن سرامیکی به‌صورت آپشن قابل انتخاب می‌باشند. هر دو مدل M3 و M4 کامپتیشن به‌صورت دیفرانسیل عقب تست شدند اما مدیر ب‌ام‌و می‌گوید در ادامه نسخه‌های چهار چرخ محرک نیز عرضه خواهند شد.

ما مدت زیادی را با این خودروها سر نکردیم اما خب همین زمان برای بررسی زیر پوستشان کافی بود. اولین چیزی که با تست M4 حس می‌شود موقعیت نشستن است که بسیار کم ارتفاع‌تر از قبل بوده و هدفمندتر به نظر می‌رسد. ما همه‌چیز را در حالت اسپورت پلاس قرار دادیم اما اولین نکته اینکه خودرو بیش فرمانی ندارد. دماغه خودرو بسیار گیراتر بوده و بیشتر از قبل به حمله به پیست اشتیاق نشان می‌دهد.

پیشرانه نیز امتحان خود را در شاسی بلندهای ب‌ام‌و پس داده و اینجا پاسخی خطی و دوران تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه را به نمایش می‌گذارد. گیربکس دستی نیز بر لذت راندن خودرو می‌افزاید. بیش فرمانی اندک خودرو به سادگی قابل‌کنترل بوده و اگرچه ب‌ام‌و فعلاً وزن M4 را اعلام نکرده اما قطعاً سبک‌تر از قبل حس می‌شود.

M3 احتمالاً حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از M4 خواهد بود اما باید دانست نسخه کامپتیشن این خودرو حسی بسیار شبیه را ارائه کرده و وزن اضافی آن حس نمی‌شود. گیربکس جالب‌ترین جنبه این خودرو است. اگرچه گیربکس ۶ سرعته دستی حداکثر درگیری و هیجان در فرایند راندن را ایجاد می‌کند اما گیربکس اتوماتیک نیز کمبودی نداشته و تعویض‌های بسیار سریعی دارد.

علیرغم استانداردهای آلایندگی و فیلترهای ذرات بنزین نصب شده در اگزوز خودروها M3 صدای خود را از دست نداده است. همان صدای خاص پیشرانه ۶ سیلندر وجود داشته اما با توجه به ابعاد سر اگزوزها انتظار داریم صدای بیشتری را بشنویم.

ب‌ام‌و M3 همچنان کیفیت عالی تمرکز روی راننده را حفظ کرده است. باواریایی ها همواره بهترین تکنولوژی‌ها را در M3 بکار برده‌اند. نسل جدید این خودرو همین روند را ادامه خواهد داد و درعین‌حال ترکیبی از راحتی و پرفورمنس عالی را ارائه خواهد کرد.

مشخصات ب‌ام‌و M3 کامپتیشن

  • قیمت: ۷۶ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۵۰۳ اسب بخار/۶۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۸۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. BEN ALI

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیوندا/ بنز /بی ام و/ راضی نیستم ازتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۱۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (107 ديدگاه)

      خیلی شبیه M4 شده بهتره بی ام و یکیشو حذف کنه دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. زیزیگولو

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (4457 ديدگاه)

    به نظر من ماشینای آلمانی مثل بی ام و فقط باید دیفرانسیل عقب و مجهز به گیربکس دستی باشن تا بشه لذت یه رانندگی ناب رو باهاشون تجربه کنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AMIR-REZA

      ۱۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (333 ديدگاه)

      منم به شخصه اعتقاد دارم لذت رانندگی با گیربکی دستی بیشتره منتها برا جذب مشتری بیشتر شرکت ها برای سلیقه های متفاوت ماشین میسازن چون عده ای هم هستن که گیربکس اتومات رو ترجیح میدن ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. MAHDI

      ۱۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      تست M4 جدید در پیست بهمراه گیربگس دستی رو میتونید در یوتیوب تماشا کنید. چون گیربگس دستی هم عرضه میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. AMIR-REZA

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (333 ديدگاه)

    چرا لوگوی روی فرمونش اونجوریه؟؟
    ولی در کل حرفی برا گفتن باقی نمیذاره….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Farzad

      ۱۷ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      برچسبه ، واسه اینکه کثیف نشه یا خش نیفته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. MAHDI

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    تصاویر سبک طراحی M4 و M3 مشخص شد که براتون میفرستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
      1. Sina

        ۱۸ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (2427 ديدگاه)

        مطمئن نیستم که عکس M3 درست باشه چون اون عکسا احتمالا برای یه نسخه ی دیگه از سری ۴ هست مثل M4 گرن کوپه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. Mahdi

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (163 ديدگاه)

    بهترین سدان ساز دنیا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Mahdi

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (163 ديدگاه)

    واقعا سری 3و4 بی ام دبلیو شاهکار هستند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. محمدهادی

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2106 ديدگاه)

    جمو جور ترین و خوش فرمون ترین ماشین چهار در دنیا
    از ابتدا تا الان
    ینی ام ۳ خوراک لایی کشی و کل کل های خیابونیه
    البته تو پیست که دیگه فقط یک راننده ی مسابقه ای میفهمه دقت فرمون و میزان چسبندگی شو…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. GTR.SPEED

    ۱۷ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (178 ديدگاه)

    خیلی دوست دارم ببینم جلو پنجرش چه شکلی میشه . باید دید آیا از جلو پنجره کلیوی شکل بزرگ توش استفاده میکنن یا نه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bilbo

      ۱۸ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (516 ديدگاه)

      همه عکساش اومد، هم ام3 و هم ام4 جلو پنجره بزرگ دارن. کامل و قطعیه. بنظرم تصمیم اشتباهی بود. نباید نسخه ام سری سه رو اینطوری می‌کردن، الان هیچ وجه تمایزی با ام4 ندارن. شد مثل این نسل و این همه شباهت ها. اولین بار تو تاریخش هست که جلوپنجرش نسخه اصلی و ام اینقدر متفاوته.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Sina

        ۱۸ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (2427 ديدگاه)

        من میگم که شاید ب‌ام‌و خواسته سری ۴ گرن کوپه رو بسازه،
        اون عکسا احتمالا متعلق به M4 گرن کوپه خواهد بود.
        این حرف خود ب‌ام‌و بود که فقط سری ۴ از طراحی جلوپنجره بزرگ استفاده میکنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. MAHDI

          ۴ مرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          نه سینا جان. چیزی به اسم M4 گرن کوپه وجود نداره. اون واقعا M3 هستش با اون جلوپنجره. الانم عکس های جدیدش اومده.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  9. Sina

    ۱۸ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    یکی از بهترین ساخته های جهان.
    بی نظیره و فوق العاده

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Sina

      ۱۸ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (2427 ديدگاه)

      فکر کنم شتاب صفرتا صدش بهتر از این عدد ۳.۹ باشه.
      واقعا ب‌ام‌و M3 فوق العادس

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. MAHDI

        ۴ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        M3CS نسل فعلی با محور محرک عقب بودن شتاب 3.7 ثانیه داره، نسل جدید در نسخه محور عقب هم احتمالا همینطور خواهد بود و در نسخه های چهار چرخ شتاب حدود 3.4 ثانیه خواهد داشت.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  10. Hadi

    ۱۸ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    خسته شدیم دیگه
    پس کی معرفی میشه…..
    حدود دو سال از معرفی نسخه استاندارد میگذره
    وقتشه که بیای شاهکار صنعت خودرو……

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Omid622

    ۱۸ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (744 ديدگاه)

    ماشینیه که باید در طول زندگی حتی برای یک بار هم شده باید بخریش و اوج لذت رانندگی رو ازش دریافت کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا