بی ام و

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و 330e جدید

آیا ب‌ام‌و ۳۳۰e می‌تواند عضو برجسته‌ی خانواده‌ی سری ۳ باشد؟ البته که همه‌چیز به نیازهای شما بستگی دارد اما زمانی که تمامی ذهنیت های قبلی خود از این نوع خودروها را کنار گذاشته و بتوانید یک سدان اسپورت، دینامیک و درگیر کننده با برد الکتریکی ۶۶ کیلومتری را در نظر بگیرید آنگاه این خودرو را گزینه‌ای درخور خواهید دانست.


همه‌چیز خوب به نظر می‌رسد و زمانی که مدل پیش‌تولیدی را در ماه‌های گذشته تست کردیم تحت تأثیر قرار گرفتیم. هم‌اکنون فرصت تمام کردن کار نیمه‌کاره‌ی قبلی به ما دست داده و ما می‌توانیم تائید کنیم که این نسخه از سری ۳ جذابیت‌های فراوانی دارد.


اول از همه نگاهی به اعداد بیندازیم. با قیمت پایه‌ی ۳۷۸۷۵ پوندی که به ۳۹۹۸۰ پوند در نسخه‌ی پرچم‌دار M اسپورت می‌رسد، این خودرو چند صد پوندی گران‌تر از مدل ۳۳۰i با تجهیزات قابل‌مقایسه می‌باشد.


قیمت‌گذاری خوب این خودرو باعث می‌شود که بسیاری از خریداران بالقوه‌ی مدل‌های بنزینی و دیزلی بتوانند هم‌اکنون خودرویی پلاگین هیبریدی خریداری کنند؛ و ما فکر می‌کنیم بسیاری از افراد هم همین کار را می‌کنند مخصوصاً اگر دارای یک گاراژ یا پارکینگ برای پارک خودرو و شارژ باتری‌ها در طول شب باشند.


البته خریداران تجاری و سازمانی هنوز هم به دنبال مدل دیزلی ۳۲۰d خواهند بود چراکه هزینه‌های کمتری داشته ولی خب از نظر مزیت‌های مالیاتی نمی‌توان این دو خودرو را باهم مقایسه کرد. ۳۳۰e جدید تنها مالیات سالانه‌ی ۱۶ درصدی داشته درحالی‌که این میزان برای مدل‌های دیزلی ۳۲۰d به ۳۰ تا ۳۲ درصد می‌رسد؛ بنابراین از نظر مالیاتی نسخه‌ی پلاگین هیبریدی سری ۳ مزیت قابل‌توجهی دارد.


این خودرو از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی و واحدی الکتریکی استفاده کرده و قدرت هر دو به اکسل عقب منتقل می‌شود. قدرت کلی این مجموعه برابر با ۲۴۹ اسب بخار می‌باشد.


البته این خودرو با حالت XtraBoost عرضه شده که با فعال شدن حالت اسپورت خودرو در دسترس می‌باشد. این حالت باعث می‌شود پیشرانه‌ی الکتریکی قدرت بیشتری را در بازه‌های کوتاه تولید کرده و قدرت کل خودرو را به ۲۸۹ اسب بخار و گشتاور را به ۴۲۰ نیوتون متر برساند.


فعال شدن این سیستم روی دیگر ۳۳۰e را نشان می‌دهد. پاسخ پدال گاز به دستورات راننده عالی است. صرف‌نظر از دنده یا دور پیشرانه، گشتاور پیشرانه‌ی الکتریکی سریعاً در دسترس قرار گرفته و فوراً واکنش نشان می‌دهد. البته صدای تولیدی کمی محدود شده و صدای تولیدی توسط بلندگوها هم خیلی ما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.


جدای از این مورد راندن سری ۳ پلاگین هیبریدی بسیار لذت‌بخش بوده اما همچنان نمی‌توانید زیرساخت هیبریدی خودرو را در نظر نگیرید. خودرو در حالت الکتریکی کاملاً نرم بوده و باتری ۱۲ کیلووات ساعتی زیر صندلی‌های عقب هم برای تکیه کردن حداکثری به نیروی الکتریکی طراحی شده‌اند. اگرچه مصرف سوخت اعلامی سازنده خیلی خوش‌بینانه بوده اما این خودرو از نظر مصرف سوخت مشابه مدل‌های دیزلی است.


بسیاری از خریداران هم در رانندگی‌های روزمره‌ی خود تنها از حالت الکتریکی استفاده خواهند کرد. اگرچه برد ۶۶ کیلومتری خودرو در حالت الکتریکی خیلی زیاد نیست اما خودرو تلاش دارد تا بیشترین حد ممکن از نیروی الکتریکی استفاده کند. حداکثر سرعت خودرو در حالت الکتریکی به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که برای سفرهای کوتاه شهری کافی است؛ اما با اندک فشار ناگهانی روی پدال گاز پیشرانه‌ی بنزینی وارد میدان می‌شود.


پیشرانه‌ی الکتریکی در انتهای گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نصب شده و BMW می‌گوید این کار باعث کاهش وزن و بهبود فضا می‌شود. یکپارچگی سیستم به این معنی است که ۳۳۰e حدود ۲۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از مدل بنزینی مشابه است اما این وزن اضافه خودش را پنهان کرده است.

این خودرو به‌صورت استاندارد با لاستیک‌هایی که مقاومت چرخشی کمتری دارند عرضه می‌شود اما این لاستیک‌ها چسبنده‌ترین نمونه‌ها نبوده و البته توازن شاسی و دقت فرمان عالی ب‌ام‌و را کاهش می‌دهند. البته در کل تجربه‌ی رانندگی سری ۳ تحت تأثیر این موضوع قرار نمی‌گیرد.


معماری هیبریدی ۳۳۰e کمی روی فضای بار هم تأثیر گذاشته به‌گونه‌ای که گنجایش صندوق این خودرو به ۳۷۵ لیتر رسیده که کاهش ۱۰۵ لیتری را نشان می‌دهد.

در باقی موارد این خودرو از نظر کیفیت در حد و اندازه‌های نام سری ۳ بوده و تنها برخی تغییرات را داشته که از جمله‌ی آن‌ها می توان به اینترفیس نمایشگر متفاوت اشاره کرد. کیفیت کابین به خوبی قابل‌رقابت با رقبای مشهور همچون مرسدس بنز C کلاس و آئودی A4 بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی آن یک سر و گردن بالاتر از رقباست.


ب‌ام‌و ۳۳۰e جدید یک سری ۳ جدید است که باعث سردرد خریداران سازمانی و گروهی می‌شود. این یک خودروی پلاگین هیبریدی باکیفیت است که به آسانی از نظر هزینه‌ها با مدل دیزلی ۳۲۰d برابری می‌کند. اگر فضای پارک کافی داشته باشید و بتوانید خودرو را شب‌ها شارژ کنید قطعاً این نسخه را جزو بهترین اعضای خانواده‌ی سری ۳ خواهید دانست.

مشخصات ب‌ام‌و ۳۳۰e M Sport

  • قیمت: ۳۹۹۸۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی به همراه واحدی الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۲۴۹ اسب بخار/۴۲۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۳۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۲ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. charger

    ۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (396 ديدگاه)

    2لیتر در صد کیلومتر ؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (259 ديدگاه)

      اعلامی خود کارخونه که تو بهترین شرایط آزمایشگاهیه و گرنه اعلام سوخت واقعی فرمولش پیچیده تر از این حرفاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیx76

      ۲ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      مال وقتیه که باطری پر باشه
      بنظرم درستش اینه مصرف سوخت رو با باطری خالی بررسی کنن
      در غیر اینصورت ، باید مقدار برق موجود تو باطری رو با یه فرمول مناسب به مقدار معادل بنزینش تبدیل کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. مزدا

      ۲ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      اُبهت نسل قبل رو نداره از جمله چراغ های عقبش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. MAHDI

    ۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    سری3 دوست داشتنی. من اونیکی مدل سپرهارو برای سری3 دوست دارم. که طراحی بیرونی رو بیشتر لوکس نشون میده تا اسپرت.چون BMW برای این ماشین 2تیپ معرفی کرده برای طراحی خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MAHDI

    ۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    تصاویرکابین پورشه تایکان هم منتشرشده که خیلی زیبا ومدرن هستش.حتی واسه سرنشین جلویی هم یه نمایشگرکار شده.مشخصه خیلی خیلی مدرن هستش.البته مدرن نه به معنی بی روح. بلکه مدرن وجذاب و حتی اسپرت چون پشت آمپرهای چندتایی خیلی جذابی داره.این ماشین خیلی بینظیره!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایمان

    ۱ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    باز هم مثل همیشه عالی و کم نقص
    پرچمدار این کلاس ، سری ۳ افسانه ای ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ADAK

    ۲ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (1844 ديدگاه)

    بغیر از داشبورد نچسب ، همه چیز عالی …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا