بی ام و

بررسی ب‌‌ام‌‌و X5 مدل 2018 دیزلی

ایکس۵ نخستین کراس اوور ب‌‌ام‌‌و محسوب می‌شود که از زمان عرضه تاکنون به یکی از محبوب‌ترین محصولات این شرکت تبدیل شده است. نسل سوم این خودرو می تواند پاسخگوی سلایق گوناگون باشد، به طوری که از نسخه بنزینی گرفته تا انواع پلاگین-هیبرید، دیزلی و مدل پرقدرت X5 M در میان طیف گسترده‌ی اعضای خانواده ایکس۵ قابل مشاهده است. در اینجا ما به بررسی نمونه دیزلی XDrive35d خواهیم پرداخت.

ب‌‌ام‌‌و X5
قوای محرکه این خودرو به وسیله یک پیشرانه شش سیلندر خطی توربودیزل به حجم سه لیتر تامین می‌شود. توان خروجی پیشرانه مذکور معادل ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور آن برابر ۵۶۰ نیوتن‌متر است. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز مأمور انتقال نیروی پیشرانه به سمت چرخ‌ها شده است.

ب‌‌ام‌‌و X5
میزان مصرف سوخت این خودرو در شهر و بزرگراه به ترتیب معادل ۱۰.۲ و ۸.۱ لیتربرصدکیلومتر اعلام شده است که در عمل، ما به ارقام کمتر از این نیز دست یافتیم. حجم مخزن سوخت این خودرو برابر ۸۵ لیتر است که امکان مسافرت حدود ۹۶۵ کیلومتری را با یک مرتبه سوختگیری فراهم می سازد.
از نظر مصرف سوخت XDrive35d دومین محصول مقرون‌به‌صرفه خانواده ایکس۵ پس از مدل XDrive 40e پلاگین هیبرید به شمار می‌رود.

ب‌‌ام‌‌و X5
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر‌برساعت این اتومبیل برابر ۶ ثانیه و نتایج آزمون یک‌چهارم مایل معادل ۱۴.۶ ثانیه با سرعت ۱۴۷ کیلومتربرساعت است. بر طبق اظهارات کارشناسان ما پیشرانه این خودرو از مقدار قابل توجهی توربو-لگ رنج می‌برد اما عملکرد جعبه دنده به ویژه در حالت اسپرت تا حد زیادی این نقیصه را جبران می‌نماید.
همچنین فاصله توقف خودرو پس از ترمزگیری در سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برابر ۳۸.۱ متر است. عملکرد سیستم ترمز ABS چندان شایسته نبوده و ایراداتی به آن وارد است.

ب‌‌ام‌‌و X5
ایکس۵ مورد نظر موفق شد مسیر ۸-شکل را در ۲۷ ثانیه به پایان رسانده و متوسط ۰.۶۴جی را به ثبت برساند. همچنین میزان شتاب جانبی خودرو در Skidpad برابر ۰.۸۴g است.
لازم به ذکر است که در آزمایشات فوق مقداری کم‌فرمانی و بادل-رول در حین عبور از پیچ مشاهده شد.

ب‌‌ام‌‌و X5
رانندگی با ایکس۵ در در سطح جاده تجربه خوشایندی محسوب می‌شود. پیشرانه از قدرت کافی برخوردار بوده و تعویض دنده‌ها در گیربکس ۸ سرعته ساخت ZF به نرمی و با سرعت صورت می‌گیرد. تعامل گیربکس با پیشرانه موجب می‌شود تا این خودرو به راحتی سرعت بگیرد. حس ناشی از پدال ترمز چندان اطمینان بخش نیست، به نحوی که انگار نیروی کافی برای توقف خودرو وجود ندارد، در حالی که این طور نیست. سیستم استاپ/استارت هم چندان وا به میل ما نبوده است که البته می‌توان آن را خاموش نمود.

ب‌‌ام‌‌و X5

ایکس۵ به نسبت ابعادش، از هندلینگ مناسبی برخوردار است. عملکرد سیستم فرمان آن‌طور که باید دقیق نیست و حس خوبی را به دستان راننده منتقل نمی‌نماید به طوری که در جاده‌های باریک، بزرگی ابعاد خودرو کاملا حس خواهد شد.

آسایش سواری به ویژه در حالت کامفورت بسیار عالی بوده و ناهمواری‌های سطح جاده به وسیله سیستم تعلیق مجهز به سامانه کنترل دینامیکی کمک‌فنرها جذب می‌شود. حالت اسپرت نیز کمک‌فنرها را سفت‌تر نموده اما هنوز هم سواری تقریبا نرمی را از این خودرو در وضعیت اسپرت شاهد خواهیم بود. همچنین لاستیک‌های ران-فلت استاندارد نیز مقداری نویز ایجاد می‌نمایند.

ب‌‌ام‌‌و X5
در داخل کابین از متریال با کیفیت و پلاستیک های نرم در داشبورد بهره گرفته شده است. خبری از پلاستیک‌های سخت نیست و همه چیز به خوبی در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. هیچگونه ارتعاش و صدای ناهنجاری حتی حین عبور از جاده‌های نسبتا ناهموار به گوش نمی‌رسد. صدای پیشرانه در پرگازترین حالت نیز در حداقل قرار دارد و تنها صدای باد از ناحیه ستون A سمت راننده به گوش می‌رسد.


فضای کافی برای سرنشینان چه در ردیف عقب و چه در قسمت جلو یافت می‌شود. در ضمن شما می‌توانید نسخه سه ردیفه ایکس۵ را سفارش دهید که در این صورت ردیف سوم تنها مناسب استفاده گهگاه کودکان مناسب خواهد بود. اگر خواهان یک ب‌‌ام‌‌و فول سایز سه ردیفه هستید، بایستی منتظر مدل X7 بمانید. راحتی صندلی‌های ردیف جلو می‌تواند بهتر باشد و حمایت جانبی صندلی‌های عقب نیز کافی نیست.
حجم فضای موجود در پشت صندلی‌های ردیف دوم برابر ۱۰۱۴ لیتر است که در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم با قابلیت تا شدن ۴۰/۲۰/۴۰ این رقم می‌تواند تا ۲۱۷۲ لیتر افزایش یابد.

سامانه چندرسانه‌ای ب‌‌ام‌‌و موسوم به iDrive در مدل ۲۰۱۸ ایکس۵ ارتقا داده شده و از رابط کاربری ساده‌تری برخوردار گشته است. این سیستم اینک به صورت لمسی قابل کنترل است اما تاچ پد آن چندان دقیق و سریع عمل نمی‌کند.
کیفیت سیستم صوتی مناسب است اما شما می‌توانید سیستم‌های مارک Harman Kardon و  Bang & Olufsen را انتخاب نمایید که از کیفیت خارق العاده‌ای برخوردار هستند. اپل کارپلی نیز در دسترس قرار داده شده است.

از جمله امکانات و تجهیزات کمکی راننده می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
مانیتورینگ نقاط کور، هشدار انحراف از مسیر، کروز کنترل، هشدار برخورد از جلو، تشخیص عابر پیاده، ترمز خودرو خودکار اضطراری، دوربین دید اطراف و چراغهای جلو از نوع LED.


بهای نسخه مورد بررسی ایکس۵ نیز برابر ۷۳,۴۴۵ دلار است که هنوز هزاران دلار تا نسخه فول آپشن فاصله دارد.
در پایان اگر چه این نسل از ب‌‌ام‌‌و ایکس۵ چند سالی است که در بازار حضور دارد اما نسخه دیزل یک انتخاب مطلوب به شمار می‌رود. شما با انتخاب این محصول، یک کابین جادار، ساکت و بسیار راحت برای پنج سرنشین به دست خواهید آورد که مصرف سوخت آن نیز برای یک چنین ابعادی کاملاً مناسب است. ایکس۵ وظیفه خود را به عنوان یک خودروی خانوادگی به خوبی انجام خواهد داد، منتهی هنگام گزینش آپشن‌ها حتما بایستی حواستان به قیمت آنها هم باشد.

منبع:motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین باباپور

کارشناس مهندسی مواد کارشناسی ارشد اقتصاد

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. مهران

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    در خوب بودنش که شکی نیس ولی در این رنج قیمت و سگمنت گزینه های خیلی جذاب دیگه ای هم وجود داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمدرضا

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    ماشینش که عالیه اما به شدت نیاز به معرفی نسل جدیدش داره چون طراحیش به خصوص طراحی داخلی قدیمی شده ولی در کل ماشین خوبیه اما باز هم انتخاب من پورشه کاین هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. hosseinbimmer

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (133 ديدگاه)

    فقط X5m و x6m ?غولین واسه خودشون لامصبا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Bilbo

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    این نسل واقعا از نمای پشتی بی نظیره…بعید می‌دونم همچین چراغ عقبهای زیبایی دیگه تو هیچ نسلی تکرار بشه،هیبتی که این چراغ ها به نمای عقبی ماشین دادن فوق العادست.
    اما این چیزی که زیر لایه های پوشش های استتاری نسل جدید ایکس ۵ هست، نوید یه طراحی فوق العاده و یه تغییر نسل واقعا درخشان رو میده.
    ب‌ام‌و واقعا سه چهار سال طوفانی در پیش داره. ایکس ۷، نسل جدید ایکس ۵، نسل جدید سری ۳ و ۴ و نسخه های M اونها، سری ۸، ام ۸، شروع تولید نسخه های الکتریکی با ایکس ۳، i4 و بالاخره i9 بعنوان یه پرچمدار فوق العاده…بعد تازه نوبت به تغییر نسل سری هفت میرسه و بعدشم سری‌پنج….دیگه این وسط ممکنه یهو سری ۹ هم خبر کانسپتش و یا نسخه تولیدیش رو ببینیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا