بی ام و

اولین محک رسمی ب‌ام‌و M4 CS مدل 2017

پس از گذشت چند سال از عرضه‌ی ب‌ام‌و M4، این برند آلمانی تصمیم به عرضه‌ی نسخه‌ی سبک‌تر و قدرتمندتر M4 CS با بهای ۸۹۱۳۰ پوندی گرفت. این خودرو هم‌اکنون قابل سفارش بوده و در جایگاهی بین M4 Competition Pack و مدل تولید محدود GTS قرار می‌گیرد. اگرچه ب‌ام‌و تولید CS را محدود نکرده اما تولید آن بسته به ظرفیت تولید، محدود بوده و هم‌اکنون به ۱۰۰۰ دستگاه در هرسال می‌رسد.


مهندسان ب‌ام‌و در زمان توسعه‌ی M4 CS بخش اعظم زمان را پای لپ‌تاپ نشسته‌اند تا به برنامه‌ریزی دوباره و تیونینگ عملکرد پیشرانه و تنظیمات سیستم تعلیق و فرمان مشغول باشند. نتیجه‌ی این تلاش‌ها بیرون کشیدن ۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر از دل پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی M4 Competition Pack می‌باشد. هم‌اکنون شاهد خروجی ۴۵۴ اسب بخاری و گشتاور ۶۰۰ نیوتون متری هستیم. گشتاور این خودرو با مدل GTS برابر است. با توجه به اینکه هیچ‌گونه به‌روزرسانی‌ای در بخش سخت‌افزاری صورت نگرفته، افزایش گشتاور خودرو بسیار قابل‌توجه است.


M4 CS به مدد پیشرانه‌ی توانای خود می‌تواند ظرف مدت‌زمان ۳.۹ ثانیه از زمین کنده شده و خود را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند (۰.۳ ثانیه سریع‌تر از M4) و حداکثر تا سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت اوج بگیرد. محصول جدید ب‌ام‌و تنها با گیربکس ۷ سرعته DCT بخش M عرضه می‌شود.


شاسی خودرو نیز همانند پیشرانه به‌صورت الکترونیکی بهینه شده است. بخش M هر آنچه را که در زمان توسعه GTS یاد گرفته بوده می‌توانست به این خودرو تزریق کند اما بجای آن تمرکز خود را روی ارتقای فنرها و دامپرها و میله‌های ضد لغزش M4 Competition Pack گذاشته و تک‌تک آن‌ها را ارتقا داده است؛ و همین موضوع درباره‌ی سیستم فرمان نیز صادق بوده است؛ جایی که سه حالت راحت، اسپورت و اسپورت پلاس در دسترس می‌باشد. رینگ‌های ۱۹ (جلو) و ۲۰ اینچی (عقب) در دل لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپورت کاپ ۲ جای گرفته‌اند.

البته M4 CS چیزی بیشتر از یک برنامه‌ریزی الکترونیکی دوباره و استفاده از لاستیک‌های چسبان است. کاپوت CFPR وجود دارد که نه‌تنها پذیرای ورودی مرکزی بزرگ‌تری شده بلکه ۲۵ درصد سبک‌تر از کاپوت M4 است. از دیگر تغییرات بیرونی خودرو می‌توان به اسپلیتر جلو، ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و دیفیوزر عقب فیبر کربنی، بال عقب بزرگ‌تر و سقفی با پوشش کربنی اشاره کرد. تمامی این تغییرات منجر به کاهش وزن ۳۲ کیلویی و رسیدن وزن خودرو به ۱۵۸۰ کیلو شده‌اند.

داخل کابین یک جفت صندلی سبک‌وزن اسپورت با پوشش چرم و تنظیم دستی قرار دارند. غربیلک فرمان نیز به آلکانترا مزین شده است.


با قرار گرفتن در صندلی راننده فوراً می‌فهمید در حال تجربه‌ی احساسی فراتر از یک بازاریابی هوشمندانه از سوی ب‌ام‌و هستید. موقعیت رانندگی شما عمیق بوده و پاها مستقیماً به پدال می‌رسند و این موقعیت رانندگی با صندلی‌های پاکتی ثابت GTS قابل‌مقایسه است.


این حس خوب با غرش پیشرانه ۶ سیلندر خطی ادامه می‌یابد. صدای پیشرانه مکانیکی‌تر و طبیعی‌تر به کابین می‌رسد.


برای فهمیدن اینکه موارد دوست‌داشتنی M4 CS تنها به موقعیت رانندگی و صدای پیشرانه ختم نمی‌شوند زمان زیادی نیاز ندارید. بازی کردن با سیستم‌های رانندگی M به شما اجازه می‌دهد تا حالت اسپورت پلاس را برای پدال گاز، حالت اسپورت را برای فرمان و حالت راحت را برای دامپرها انتخاب کنید. در این صورت CS خودرویی مناسب جاده می‌شود. هر سه حالت یاد شده باعث تیزی پدال گاز می‌شوند اما در حالت اسپورت پلاس روی واقعی پیشرانه دیده می‌شود و پاسخ‌های بی‌رحمانه‌ای از سوی آن دریافت می‌شود. دور پیشرانه به‌گونه‌ای بالا می‌رود که پیش از این در M4 تجربه نشده است.


شاسی خودرو نیز عملکرد مناسبی دارد. تغییراتی که می‌توان در دامپرها ایجاد کرد به راننده اجازه می‌دهد عصاره‌ی خالص پیکربندی دیفرانسیل عقب و پیشرانه جلو را استخراج کند. خودرو در پیچ‌ها سریع‌تر بوده و تغییرات سیستم تعلیق و فرمان با یکدیگر هماهنگی فوق‌العاده‌ای را نشان می‌دهند. در این میان نباید از نقش لاستیک‌های کاپ ۲ نیز غافل شد.


زمانی که در رأس پیچ باشید چسبندگی CS شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جایی که M4 استاندارد شاید نیازمند کنترل کشش باشد، CS به شما اجازه می‌دهد تا بهترین عملکرد را از شاسی و پیشرانه انتظار داشته باشید. ب‌ام‌و M4 CS شما را به وجد می‌آورد و باعث می‌شود تا آنجایی که می‌توانید محدودیت‌های خودرو را به چالش بکشید. جایی که احساس می‌شود M4 در حال کار بر ضد راننده است، CS همیشه همراه راننده بوده و بهترین خودرو در سبد محصولات M4 کنونی است.


ب‌ام‌و با تولید M4 CS بهترین نمونه از یک کوپه‌ی اسپورت میدسایز را به همگان نشان داده است. با قدرت بیشتر، شاسی تمرکز یافته تر و تنظیمات فرمان مناسب، M4 CS بهترین M4 ب‌ام‌و تاکنون است؛ اما تنها طرفداران جان‌سخت M خواهند توانست از عهده‌ی خرید این خودرو بربیایند.

مشخصات ب‌ام‌و M4 CS

قیمت: ۸۹۱۳۰ پوند
پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربو
قدرت/گشتاور: ۴۵۴ اسب بخار/۶۰۰ نیوتون متر
گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۸۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. آرش آمریکایی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (612 ديدگاه)

    اوووففففف
    عجب مهندسی شاهکاری داره این ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. peyman

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      M2 هم خوشگلتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. OMID-LAMBO

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (409 ديدگاه)

    کل زیبایی ماشین یک طرف ! چراغای عقبشم یه طرف !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Bilbo

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (516 ديدگاه)

    یا حضرت رنگ و رخ!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. amir

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    یک نقطه ی نازیبا در طراحی این ماشین دیده نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. E 36

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (918 ديدگاه)

    یه جوری خوبه … یعنی اصن یه وضی!…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شاهین یزدین

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (69 ديدگاه)

    رسما علم با صنعت ادغام شده این ماشین رو تولید کردن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا